Nyt pitää muuttaa sinne, mikä on passissasi syntymäkotikunta! Minne muutat?
Minä muutan Kuhmoon, kakkaa on. Haluaisin jatkaa asumista täällä Kötepurkissa.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Voiko muuten työllisyyden kuntakokeilu passittaa työttömän takaisin syntymäkuntaansa sen kunnan ongelmaksi?
Ei, mutta joidenkin pikkukuntien sosiaalitoimi lähettää väkeä maakuntakeskuksiin. Sen huomaa siitä, kun olin lapsi ei kunnassa ollut juurikaan tietyn sukunimisiä. Nyt niitä on useampikin, eivätkä ole samaa perhettä, sukua tietenkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
En sano paikkakuntaa, mutta täällä nykyään asustelen. Vanhemmat asuivat pienellä paikkakunnalla, jossa ei ollut synnäreitä ennestään. Siksi lähdettiin synnyttämään viereiselle paikkakunnalle.
Syntymäkotikunta on se kunta missä vanhempasi olivat kirjoilla kun synnyit ja jonka kirjoille sinutkin merkittiin syntymäsi jälkeen, ei suinkaan se paikkakunta missä synnäri sijaitsee ja missä varsinainen syntymä tapahtuu. Kempeleläiset käy syntymässä Oulussa, mutta heidän syntymäkotikuntansa on silti Kempele, ei Oulu.
Karstulassa kävin syntymässä, lapsuuden asuin Joensuun lähellä. Viihdyn Helsingissä, jossa olen asunut lapsuuden kodista muutettuani omilleni.
Kuusjoki, nykyään pikkukylä Salossa.
Syntymäpaikka ei ole useinkaan syntymäkotikunta.
Mikäs tästä nyt pitäs muuttaa. Helsingissä syntynyt ja sama on kotikaupunki.
Järvenpäähän täältä Vantaalta menisin.
Helsingin maalaiskunta. Huono muuttaa takaisin, kun ei sitä enää ole 😕.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan maaseudun autioitumisesta ja muuttotappio kunnista. Pitäisikö alkaa rajoittamaan pääkaupunkiseudulle ja muihin isompiin kaupunkeihin muuttoa? Siis jos opiskelun takia muuttaisi opiskelujen jälkeen takaisin omalle paikkakunnalle jne.? Esimerkiksi joillekin varmaan olisi mukavaa jos eksä muuttaisi takaisin jonnekkin pikkukylään etenkin jos ongelmallinen erotilanne ollut. Tuosta vapaasti muuttamisesta Suomen sisällä on ongelmansakin.
Saisiko edes muuttaa syntymäkotikuntaansa, vai pitäisikö muuttaa sinne, mistä lähti opiskelemaan? Ja pitäisikö siellä sitten asua loppuikänsä? Kukaan ei koskaan saisi muuttaa minnekään, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vi**u Heseen. :( :(
Synnyitkö Hessburgerissa?
Mulla mitään passia ole. Henkilökortti riittää.
Vierailija kirjoitti:
En kerro asuinpaikkaa koska pieni paikkakunta Etelä-Pohjanmaalla ja asun edelleen täällä.
Antti Holman pippeli vai peräreikä?
Onneksi ei tartte muuttaa täältä Helsingistä mihinkään.
Ei ole mentävä. Perustuslaissa sanotaan, että Suomen kansalainen saa ihan itse valita asuinpaikkansa. Valtiovalta ei voi pakottaa ketään muuttamaan, ei edes työn perässä. Työkkäri voi etuuksia viedä jos ei ota tarjottua työpaikkaa vastaan, mutta siinäkin on rajoituksensa. Käytännössä etäisyys pitää olla sellainen, että töissä voi käydä kotoaan käsin. Muuttaa ei tarvitse.