IL: Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Suomalaisten terveys on kehittynyt monin osin hyvään suuntaan, mutta ylipaino on yhä kasvava kansanterveysongelma.
Ennen yleisin myyty vaatekoko oli M, mutta nykyään se on L. Yhä useammin kysellään myös XL-kokoja. Tieto perustuu Helsingin Sanomain heinäkuussa 2022 julkaistuun artikkeliin, jossa asiaa on kyselty S-ryhmän, Tokmannin ja Keskon edustajilta.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a65ab96a-ef41-464c-9bc5-b976a28da9…
Kommentit (202)
No nyt on ihan pakko sanoa, että L-kokoisissa vaatteissa ei pituus riitä! Etenkin colleget ja verkkarit ovat kapeaa mallia, joten valitsen L- tai XL-koon. Paidoissa taas M-koko on usein liian pieni rintojen kohdalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seurannut, minusta vaatekoot ovat sekä kasvaneet että kutistuneet entisestä.
Keskimäärin vaatekoot ovat kasvaneet paljon 80-luvulta, eikä se kasvu ihan viime vuosina ole tapahtunut, vaan suurin kasvu tapahtui 80-luvulta 2000-luvun alkupuolelle asti. Esimerkkinä, 2000-luvun alussa käytin farkkujen tuumakokoa 26, ja kirppikseltä ostin saman merkin 80-luvun farkut koossa 26, mutta koko vastasi enemmänkin kokoa 23. Ja tuo pätee edelleen, farkkujen mitoitus on vintage-farkuissa useamman koon pienempi.
2000-luvun alusta sen sijaan muutos on ollut vähän miten sattuu. Joidenkin vaatemerkkien kokoluokitus on pysynyt aika samana, joidenkin on kasvanut entisestään, joidenkin taas kutistunut merkittävästi. Minun teoriani mukaan kutistumista on kahdenlaista. Toisissa merkeissä se liittyy statuksen tavoitteluun, koska hienommat merkit ovat melkein aina hyvin pientä kokoa.
Toisissa, etenkin nuorisolle suunnatuissa merkeissä, se johtuu uskoakseni Aasian vaikutuksesta. Niin moni tilaa nykyään netin kautta aasialaista halpamuotia esim. Sheinistä, ja aasialainen mitoitus on aina pientä.
Tirsk! Harva teinejä lukuunottamatta tilaa arkivaatteita suoraan Aasiasta. Miksi on niin vaikea uskoa tutkittuun tosiasiaan, että suomalaiset OVAT lihoneet. Lihavuuden yleistyminen on ollut huiman nopeaa.
Vähemmistö aikuisista on enää normaalipainoisia.
Miten ihmeessä on vaikea uskoa, että yleisin vaatekoko on L, kun enemmustö aikuisista on ylipainoisia? Mikä muu se edes voisi olla? Ylipainoiset käyttämässä S-kokoa, sekö olisi oikea mitoitus?
L on harvoin ylipainoisten koko, etenkään Suomessa jossa naiset ovat keskimäärin pitkiä ja rotevia ruumiinrakenteeltaan oli kuinka hoikka vain. Olen itse painoindeksiltäni 22 eli täysin normaalipainoinen ja käytän L-kokoa, koska M on liian pieni ja XL liian iso.
Selän pituus kasvaa myös, jos on pitkä. Lyhyen aasialaisen ja pitkän suomalaisen selän pituus voi erota 20 cm. Jo sen takia on selvä, että sama vaate on otettava ainakin kolme numeroa isommassa, mutta yleensä ei voi käyttää edes saman merkin vaatteita, koska malli ei istu joko lyhyelle tai pitkälle. Mutta pelkästään suomalaisten pituuden nousu ei selitä vaatekokojen kasvua.
Mutta suurin osa suomalaisista ovat ylipainoisia ja lihavampia verrattuna historiaan. Suomessa on lihavuusepidemia. Luvut ovat hälyyttäviä, normaalipainoiset ovat pientä vähemmistöä.
Suomen ylipainoisten luvusta, ylimääräistä rasvakudosta kantavien ylipainoisten määrä on 2,95 miljoonaa. Lihavia on 21 % kansasta. Järkyttäviä lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lause "yhä useammin kysellään myös xl-kokoja". No minä olen kokoa xl ja olen hädin tuskin ns plus-kokoinen, toki myös melkein 180 cm pitkä. Minua isompia naisia tulee monta monta vastaan päivän aikana. Uutisesta sai kuvan että xl-kokoja vain silloin tällöin kysellään, käyttääkö ne kaikki plus-naiset sitten liian pientä kokoa..
Xxl ja isommille ei ole markettivaatteita, ne pitää ostaa liikkeistä joissa plussamallistoja. Ainakin puolet naisista on isoja...
Vierailija
</p>
<p>Onko sillä koolla väliä, kunhan vaate istuu hyvin?[/quote kirjoitti:Olen saman painoinen kun olin lukiossa 90 luvulla ja yhä menee päälle ihan samoin ne lukioajan vaatteet kuin silloinkin. Joten ei ole mitoitus muuttunut.
?????😳
Eilen oli ainakin hennesissä urheiluvaatteissa todella pienet koot urheiluvaatteissa. Olen kokoa M, mutta jouduin sieltä ottamaan muutaman vaatteen L koossa, koska olivat niin pientä mitoitusta.
Made in China luki kaikissa. Ovat aasialaista pientä mitoitusta. En taidakaan sieltä enää ostaa mitään jatkossa. Mistä löytäisi Euroopassa valmistettuja vaatteita (ei itänaapurista)?
Ainoa mikä minua tuossa jutussa huolestuttaa on kaikki nuo nimeltä mainitut professori, kaupan johtajat ym jotka puhuu vaatteiden koosta merkkinä lisääntyneestä ylipaino-ongelmasta. Miksi heillä on tarve siirtää syy ostajille kun jokainen elämänsä aikana vaatteita ostanut tietää omasta kokemuksesta että koot kiinalaisissa vaatteissa on mitä sattuu ? Heidän XL koko on Suomessa ilmeisesti M koko. Ostin Turkista aikoinaan collegevaatteita joissa sopiva koko oli 4XL!!! Suomessa ostan kyllä ihan L tai XL kokoisia, siis suomalaisella mitoituksella Portugalissa valmistettuja vaatteita. Yleensä XL on vielä liian suuri, mutta kun puuvilla kutistuu pesussa, otan kokoa isomman.
Aasialaiset työpaikalla ovat poikkeuksetta alle 160 senttisiä ja useimmiten vielä reippaasti. Kun pisin suomalainen 185 senttinen ja yli 170 senttisiä nuoremmista löytyy useita niin hoikallekin suomalaiselle ei ne lyhyeiden työvaatteet ole sopivia. Napapaidat ja polvihousut kun kiellettyjä. Tuon pisimmän ja hyvin hoikan on ollut kaikkein vaikein löytää sopivaa työvaatetta itselleen.
Vartalon malli sanelee myös paljon nykyisin, kun muoti tehdään tiettyjen raamien mukaan.
Minä olen mallia H, kaverini A. Vaaka näyttää samaa, minä ehkä sentin pidempi.
Tästä huolimatta kaverini käyttää pääosin S kokoa, minä ällää.
Tätä höpö höpön määrää kommenteissa. Vaatteet on varmaan kutistuneet kaapissa, painan saman verran kuin treenaava kaverini joten en voi olla läski vaikka hänen painonsa onkin lihasta ja minun kehoni löllyy. Näin addiktit aina keksivät päihteidenkäytölleen jonkun selityksen ja oikeutuksen. Kaikki muut näkee totuuden, lääkärit yrittää varoittaa, ja tyypit vaan valittaa kauneusihanteista ja kauppojen kokojen muuttumisista. Ehkä sitä ei ihan oikeasti ihmiset vaan näe enää, kun kaikki muut näyttää samalta. Ja hoikkia saa nykyään haukkua ihan avoimesti, ja syyttää epäterveiden kauneusihanteiden levittämisestä. Eli nykyään pidetään epäterveenä, jos joku syö ihmiselle lajityypillistä, normaalia ruokaa prosessoidun roskan sijaan. Sitä pidetään ortoreksiana tai jotain. Ihan päälaelleen mennyt touhu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaihtelee vaatteiden koko S-XL välillä, Mitoitus vaikuttaa siihen, mikä koko passaa. Mutta sen olen huomannut, että viimeisen parin vuoden aikana paidat ovat lyhentyneet. Jos vähänkin kurkottaa niin napa vilkkuu tai kumartuessa paistaa selkä.
Olen 15 kg ylipainoinen enkä jaksa enää laihduttaa ja nähdä sen takia nälkää. Mikäs tässä ollessa kun kaikki veriarvotkin ovat priimaa. Painosta puhuminen pitäisi lopettaa kokonaan ja keskittyä muihin terveyteen vaikuttaviin asioihin. Ennen kaikkea psyykkiseen terveyteen.
TÄMÄ!
Mun parhaimmalle ystävälleni puhkesi anoreksia 7-luokalla kouluterkkarin kommenteista liittyen pieneen lapsenpyöreyteen. On nyt haudassa.
Itse päätin ystäväni kuoleman myötä aloittaa vaakakapinan. Elän, syön ja juon siten miten itsestä tuntuu parhaimmalle. Myös omassa lapsuudenperheessä taivasteltiin toisten ihmisten painoja. Ylipaino oli pahempi synti, mitä esim. tupakointi.
Itsehän olen saanut kuulla siitä nyt kaksi vuotta terveystarkastuksissa, että koululaisella on YKSI KILO YLIPAINOA. Yksi_vitun_kilo. On lyhyt ja kurvikas (puberteetti alkoi aikaisin, kuten minullakin aikoinaan), jaksaa leikkiä ja liikkua normaalisti. Vaatteista käyttää yhtä kokoa isompaa kuin pituutensa perusteella. Ja terkan huoli on tämä yksi kilo, vuodesta toiseen.
Onpa törkeää terkalta tuijottaa jotain kilon mittaa. Ihmiset ovat malliltaan ja lihaksistoltaankin erilaisia, painoeroja voi olla saman kokoisilla. Jos lapsi on terve ja voi hyvin, turha tuijottaa jotain vaakaa. Henkisesti väärin lasta kohtaan, pitäisi terkankin tajuta antaa kasvaa rauhassa.
Mä oisin M-kokoa (165cm/60kg) mut mun rinnat ei mahdu tuon koon paitoihin. Tarviin ainakin XL:n. Sitten paita on sopiva etuosasta mutta roikkuu rumasti takaa. Miksei eri muotoisille tehdä vaatteita? En varmasti ole ainut jolla on tämä ongelma, kun porukka ottaa silikonejakin. Markkinarakoa olisi varmasti. Eikä tämä ole vaan isorintasten ongelma, ihmiset kun on eri muotoisia.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli ainakin hennesissä urheiluvaatteissa todella pienet koot urheiluvaatteissa. Olen kokoa M, mutta jouduin sieltä ottamaan muutaman vaatteen L koossa, koska olivat niin pientä mitoitusta.
Made in China luki kaikissa. Ovat aasialaista pientä mitoitusta. En taidakaan sieltä enää ostaa mitään jatkossa. Mistä löytäisi Euroopassa valmistettuja vaatteita (ei itänaapurista)?
Vaatteen valmistusmaa ei vaikuta mitoitukseen vaan se, missä vaate on suunniteltu. H&M:n vaatteet suunnitellaan Euroopassa ja niiden kokomitoitus on eurooppalainen.
Porukka on niin rasvoittunutta nykyään, rasvamaksat jyllää. Näin jossain 8XL-koon vaatteita jo.
Vierailija kirjoitti:
Naisten vyötärömitan suositus on kaikille naisille ALLE 80 cm. Sen yli on vakava terveysriski. Miehillä taas alle 94cm.
Naisten vyötärönmitta kuuluisi olla 55-65 cm, huolimatta siitä mikä painoindeksi tai pituus on. Vyötärönmitta on kaikista tärkein mitta.
Riippuen pituudesta, vyötärönmitta ois hyvä olla 65 - 80 naisella. Lyhyellä naisella 60-70.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa. Isompiin vaatteisiin tarvitaan enemmän kangasta ja se lisää ympäristön kuormitusta. Normaalipaino on ympäristöystävällinen valinta.
Tämä. Huonokuntoiset ylipainoiset kuluttavat ympäristöä enemmän - syömällä liikaa, tarvitsemalla enemmän kangasta, autoilemalla kaikki matkat myös lyhyet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten vyötärömitan suositus on kaikille naisille ALLE 80 cm. Sen yli on vakava terveysriski. Miehillä taas alle 94cm.
Naisten vyötärönmitta kuuluisi olla 55-65 cm, huolimatta siitä mikä painoindeksi tai pituus on. Vyötärönmitta on kaikista tärkein mitta.
Riippuen pituudesta, vyötärönmitta ois hyvä olla 65 - 80 naisella. Lyhyellä naisella 60-70.
Niin, eli alle puolet ihmisen pituudesta.
Ja sama tietenkin miehille.
Jos katsoo mittanauhalla,niin 80cm on jo aika pieni ympärys.
Kun taas katsoo kadulla ihmisiä, niin aika harva tuohon yltää, ympärykset on metrin luokkaa pienimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Koot on pienentyneet. Ennen L oli tosi iso. 13v lapsi käyttää L kokoa eikä ole ylipainoinen saati jos aikuinen käyttää. Kyllä läskillä on X edessä useampi.
Koot on mun mielestä suurentuneet yleisesti. Muoti kyl voi vaikuttaa.
Tämä on totta: "läskillä on X edessä useampi".
Jossain vaiheessa tuli muotiin sekä miehillä että naisilla nämä ihomyötäiset vaatteet. Paidoissa, housuissa ja joka paikassa nafti mitoitus muodissa. Siihen varmaan perustuu nämä nykykoot. Muuten, tilasin booztilta vaatteita ja ajattelin, että hyvää tulee, mutta oli paita slim fit- mitoituksella vaikkei ilmoituksessa mitään mainintaa. Olin pettynyt.
Pohjois-Karjala projekti niittää tuhoaan.