Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?

Vierailija
11.02.2023 |

Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Suomalaisten terveys on kehittynyt monin osin hyvään suuntaan, mutta ylipaino on yhä kasvava kansanterveysongelma.

Ennen yleisin myyty vaatekoko oli M, mutta nykyään se on L. Yhä useammin kysellään myös XL-kokoja. Tieto perustuu Helsingin Sanomain heinäkuussa 2022 julkaistuun artikkeliin, jossa asiaa on kyselty S-ryhmän, Tokmannin ja Keskon edustajilta.

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a65ab96a-ef41-464c-9bc5-b976a28da9…

Kommentit (202)

Vierailija
161/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin koot on suurentuneet. Nykyinen S on entinen L tai jopa XL.

Vierailija
162/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh naiset ne turpoaa vaan, miksi teille ei enää mahdu M koko vaan menee L tai XL koko kuten uutisessa kerrotaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen huomaa katukuvassa. Itseäni nuoremmat naiset ovat lähestulkoon aina itseäni lihavampia. N36

Vierailija
164/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea löytää istuvia housuja kapeareitisenä mutta leveälantioisena naisena. Olen ns. mallivartaloinen. Kaikissa housuissa on tilaa valtaville muhkureisille.

Vierailija
165/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Esim. Farkkujen tuumakoot, ysärillä Levisten 501 tuumakokoni oli 29, nyt se on 27 vaikka painan enemmän.. Ja ei, paino ei ole lihasta.

Vierailija
166/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen huomaa katukuvassa. Itseäni nuoremmat naiset ovat lähestulkoon aina itseäni lihavampia. N36

Naiset sitten sanoo noku painoindeksin on normaali tai sit toinen on se että nainen väittää olevansa todella lihaksikas vaikka nainen näyttää lihavalle.

Mä mietin et mikä toi painoindeksi juttu on ja miks siitä naiset jauhaa nykyää tosi paljon ja miksi lihavat naiset puhuu painoindeksistä.

Vierailija
167/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä olen kokoa M mutta valitsen silti paidoista monesti koon L koska se on mukavampi päällä kun on tarpeeksi väljyyttä. Ja olen huomannut että kyllä monessa liikkeessä ne koot ovat pienentyneet eikä niin että ihmiset on kasvaneet.

Tämä pitää paikkansa, vertailin joku aika sitten vaatetaulukkoja ja entinen M-koko on nykyisin vahvasti L-koko. Käytössäni on edelleen 10 vuotta sitten ostettuja koon 38 vaatteita, mutta nykypäivän vaatekaupassa en ikinä kykenisi survomaan itseäni tuohon kokoon. Ja samaa mieltä mukavuudesta, otan mielummin väljemmän koon jo siitä syystä että naisten muoti tehdään inhottavan tyköistyväksi mutta vain tietyn vartalomallin mukaiseksi. Tuloksena vaatteet näyttävät täysin muodottomilta valtaosan päällä. 

Vierailija
168/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kokoa S ja usein valitsen M koska tykkään kun vaatteet löysiä. Ja tosi usein riippuu ihan mallista mikä menee, siinä missä jossain S on jopa löydä, niin jossain toisessa m on nafti.

Vierailija
169/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset sitten sanoo noku painoindeksin on normaali tai sit toinen on se että nainen väittää olevansa todella lihaksikas vaikka nainen näyttää lihavalle.

Mä mietin et mikä toi painoindeksi juttu on ja miks siitä naiset jauhaa nykyää tosi paljon ja miksi lihavat naiset puhuu painoindeksistä.

Peilistä näkee, onko ylipainoa vai ei, ilman mitään painoindeksejä.

Vierailija
170/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en edes tiedä painoindeksiäni. Kunhan vaatteet sopii päälle ettei tarvitse siirtyä isompiin kokoluokkiin, niin se riittää.

Vierailija
171/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin on ilmeisesti muuttunut ruokailutottumuksissa viimeisen 20 vuoden aikana?

Vierailija
172/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kokoa S ja usein valitsen M koska tykkään kun vaatteet löysiä. Ja tosi usein riippuu ihan mallista mikä menee, siinä missä jossain S on jopa löydä, niin jossain toisessa m on nafti.

Vaatteiden koot vaihtelevat kyllä todella paljon nykyisin. Jostakin sopii S ja jostakin tarvitaan L.

Vierailija
173/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen seurannut, minusta vaatekoot ovat sekä kasvaneet että kutistuneet entisestä.

Keskimäärin vaatekoot ovat kasvaneet paljon 80-luvulta, eikä se kasvu ihan viime vuosina ole tapahtunut, vaan suurin kasvu tapahtui 80-luvulta 2000-luvun alkupuolelle asti. Esimerkkinä, 2000-luvun alussa käytin farkkujen tuumakokoa 26, ja kirppikseltä ostin saman merkin 80-luvun farkut koossa 26, mutta koko vastasi enemmänkin kokoa 23. Ja tuo pätee edelleen, farkkujen mitoitus on vintage-farkuissa useamman koon pienempi.

2000-luvun alusta sen sijaan muutos on ollut vähän miten sattuu. Joidenkin vaatemerkkien kokoluokitus on pysynyt aika samana, joidenkin on kasvanut entisestään, joidenkin taas kutistunut merkittävästi. Minun teoriani mukaan kutistumista on kahdenlaista. Toisissa merkeissä se liittyy statuksen tavoitteluun, koska hienommat merkit ovat melkein aina hyvin pientä kokoa.

Toisissa, etenkin nuorisolle suunnatuissa merkeissä, se johtuu uskoakseni Aasian vaikutuksesta. Niin moni tilaa nykyään netin kautta aasialaista halpamuotia esim. Sheinistä, ja aasialainen mitoitus on aina pientä.

Tirsk! Harva teinejä lukuunottamatta tilaa arkivaatteita suoraan Aasiasta. Miksi on niin vaikea uskoa tutkittuun tosiasiaan, että suomalaiset OVAT lihoneet. Lihavuuden yleistyminen on ollut huiman nopeaa.

Vähemmistö aikuisista on enää normaalipainoisia.

Miten ihmeessä on vaikea uskoa, että yleisin vaatekoko on L, kun enemmustö aikuisista on ylipainoisia? Mikä muu se edes voisi olla? Ylipainoiset käyttämässä S-kokoa, sekö olisi oikea mitoitus?

L on harvoin ylipainoisten koko, etenkään Suomessa jossa naiset ovat keskimäärin pitkiä ja rotevia ruumiinrakenteeltaan oli kuinka hoikka vain. Olen itse painoindeksiltäni 22 eli täysin normaalipainoinen ja käytän L-kokoa, koska M on liian pieni ja XL liian iso.  

Vierailija
174/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan normaalipainoinen (ja 170 cm pitkä) ja L on yleisin kokoni, joskus kyllä myös M. Eli ei se L mikään lihaville tarkotettu ole.

Minäkin olen vielä normaalipainon puolella (joskin aika lähellä ylärajaa) ja usein joudun ottamaan XL-koon, koska tykkään löysistä vaatteista. Kymmenisen vuotta sitten ollessani ihan saman painoinen L-koko riitti hyvin, mutta nykyään XL on saman kokoinen kuin L silloin.

Vierailija
175/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu paljon siitäkin mistä ostaa vaatteita. Tokmannin koot esimerkiksi ovat ihan omituisia. En ole mahtunut M-kokoon viiteentoista vuoteen, mutta Tokmannilta ostettu M-koko saattaa olla jopa liian iso.

Vierailija
176/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M koko on normaalipainoisille, L koko on todella isoille ja lihaville. XL koko on todella lihaville ihmisille. Ei normaalipainoinen ihminen ostele L tai XL kokoisia vaatteitta.

Vierailija
177/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M koko on normaalipainoisille, L koko on todella isoille ja lihaville. XL koko on todella lihaville ihmisille. Ei normaalipainoinen ihminen ostele L tai XL kokoisia vaatteitta.

Palstan anorektikko on ilmeisesti palannut sairaalasta.

Vierailija
178/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden mitat ovat myös muuttuneet. Vanha koon L vaate, jota pidän edelleen on nykyään koko XL, jos ostan uuden vastaavan.

Vierailija
179/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi ikivanha t-paita, mikä on 80-luvulta. Sen koko on M. Se on minulle väljä.

Jos haluan ostaa nyt sopivan kokoisen t-paidan, sen koko on XL.

Vaatteiden kokomitoitus on muuttunut selvästi.

Vierailija
180/202 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on M kokoinen paita kasarilta. Se on erittäin väljä. Nykyään käytän uusissa vaatteissa L tai XL.

Niin ja mitenkäs vaakalukema on muuttunut 80-luvulta?

En minäkään enää mahdu xs-kokoisiin vaatteisiin kuten 90-luvulla. Liittyisikö siihen, että painoa on tullut 20 kiloa lisää niihin aikoihin verrattuna?

Ei vaan se kasaripaita on edelleen väljä. Silloin on ollut väljempi mitoitus vaatteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan