IL: Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Suomalaisten terveys on kehittynyt monin osin hyvään suuntaan, mutta ylipaino on yhä kasvava kansanterveysongelma.
Ennen yleisin myyty vaatekoko oli M, mutta nykyään se on L. Yhä useammin kysellään myös XL-kokoja. Tieto perustuu Helsingin Sanomain heinäkuussa 2022 julkaistuun artikkeliin, jossa asiaa on kyselty S-ryhmän, Tokmannin ja Keskon edustajilta.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a65ab96a-ef41-464c-9bc5-b976a28da9…
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Naisten vyötärömitan suositus on kaikille naisille ALLE 80 cm. Sen yli on vakava terveysriski. Miehillä taas alle 94cm.
Naisten vyötärönmitta kuuluisi olla 55-65 cm, huolimatta siitä mikä painoindeksi tai pituus on. Vyötärönmitta on kaikista tärkein mitta.
Lisäksi tutkimuskirjallisuuden mukaan naisten raja-arvo on 88 cm, miesten 102 cm. Suomen suosituksessa käytetään pyöristettyjä lukuja 90 cm naisilla ja 100 cm miehillä.
Lisäksi kun nuo mitat ylittyvät se ei tarkoita, että sillä sekunnilla kuolla kupsahtaa tai edes sairastuu. Ne tarkoittavat vain että riski sydäntauteihin yms. kasvaa tuon ympärysmitan jälkeen.
Vielä voisi lisätä, että vyötärönympärykseen vaikuttaa sekin minkä ikäinen on, eli iäkkäämmillä siis yli 70-vuotiailla raja-arvot ovat naisilla n. 100 cm ja miehillä n. 106 cm.
Lisäksi vartalotyyppi ja etnisyys vaikuttavat siihen onko vyötärönympärys riskirajalla vai ei.
Pitäisi saada verotus vyötärönympäryksen mukaan!
Naisilla alle 80cm ja miehillä alle 94cm. Jos ylittää, veroprosentti kasvaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että ihmiset on kasvaneet pituuttakin keskimäärin viimeisen 10-15 v aikana.
Tämä on puhdasta valhetta. Miksi valehtelet? Heti saa valhe yläpeukkua, ihmisten itsepetos on kyllä loputonta.
Olet itse tietämätön tollukka ja vieläpä kutsut muita valehtelijoiksi.
Tässä alla (ks. linkki) tieteellinen artikkeli siitä, kuinka ihmiskunta on kasvanut pituutta viimeisten n. 100 vuoden aikana.
Suomessa todellakin keskimitta on kasvanut vähintään 10 cm.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että ihmiset on kasvaneet pituuttakin keskimäärin viimeisen 10-15 v aikana.
Aika pientä muutosta kasvussa 10-15v aikana. Joilakin ikäluokilla pituus jopa pienentynyt. Ks. https://www.terveytemme.fi/finterveys/html/ft17_tt2_3_pituus.html
En luota johonkin kokomerkintään tippaakaan. Vaihtelee todella suuresti sukupuolen, merkin ja mallin mukaan.
Enpä tiedä noista vaatteiden koosta, mutta kävin tässä yksillä festareilla, joissa kävijöiden keski-ikä yli neljänkymmenen. Oli kiva katsella vieraiden vaatetusta ja kaikkea, kun oli yksin liikenteessä omalla autolla. Kauniiden ja värikkäiden kesähepenien lisäksi huomio kiinnittyi pakostakin siihen, kuinka suurella osalla ihmisistä oli ihan selvästi ylipainoa. Sekä miehillä, että naisilla. Oli toki myös sellaisia, joista näki, että pitävät terveydestään huolen. Mutta lihavien osuus järkyttävä.
isoja vaatekokoja pitää olla, oli syy mikä hyvänsä. Eivät suomalaiset ole mitään minikokoa, edes hoikkana kaikki. On inhottavaa että s kokoa myydään kaikille tai pieniä kokoja, muuta ei sitten ole.
Vierailija kirjoitti:
oversized vaatteet nykyään muodissa.
Olen huomannut että monet häpeää vartaloaan ja peittää sen liehuvilla lakanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin naisten keskikoko on ollut L jo vuosikymmeniä. Tätä on tutkittu.
Höpsön löpsön. Tuo on sitä kehopositiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosikymmeniä on ollut vaikea löytää tiimalasivartalolle sopivia, istuvia vaatteita. Kaikki naisille tehdyt vaatteet on tarkoitettu laatikkomallisille vartaloille. Jos on kapea vyötärö, mutta leveä lantio niin on pakko ostaa leveitä vaatteita ja itse sitten kaventaa. Voin kuvitella miten vaikeaa on löytää istuvia vaatteita isorintaisille/silareille. Levistenkin tiimalasivyötärölle tarkoitetut farkut lopetettiin mallistoista jo 90-luvun alussa.
Niinpä. Mulle ollut aina vaikea löytää vaatteita. Onneksi olen nyt lihonut vyötäröstä, joten voin käyttää niitä pluskoon halaatteja 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokoa 38 mutta ostan tietyt vaatteet L koossa koska haluan väljyyttä. Erityisesti pitkikset, legginsit ja sukkahousut.
Miksi kukaan haluaisi väljät sukkahousut :DDD
Minä haluan. En tykkää kittanoista enkä puristavista vaatteista missään kohtaa. Ostan nykyään kokoani isompia sukkiksia aina. Ne kuitenkin kutistuu pesussakin, joten käyttöikää on vähän enemmän.
Tosiasiassa vaatekokojen mitoituksia on väljennetty. Eli mikä ennen oli XL onkin nyt M. https://www.iltalehti.fi/muoti/a/2015090820313677
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokoa 38 mutta ostan tietyt vaatteet L koossa koska haluan väljyyttä. Erityisesti pitkikset, legginsit ja sukkahousut.
Miksi kukaan haluaisi väljät sukkahousut :DDD
Minä haluan. En tykkää kittanoista enkä puristavista vaatteista missään kohtaa. Ostan nykyään kokoani isompia sukkiksia aina. Ne kuitenkin kutistuu pesussakin, joten käyttöikää on vähän enemmän.
Jos vaate puristaa ja on kittana, se on liian pieni.
Kuvittelet vaatekokosi pienemmäksi mitä se on. Tosiasiassa kokosi on se, joka ei purista, hierrä, tunnu epämukavalta eikä ole kittana. Jos se on isompaa kokoa kuin nuorempana, olet todennäköisesti lihonut. Useimmat ihmiset lihovat kun ikävuosia tulee lisää.
Suomalaiset naiset elävät itsepetoksessa. Mikäs siinä mutta itse henkilökohtaisesti nöyryytän jokaista vastaavaa sotanorsua julkisesti.
Itselleni ei ole lihavat ongelma mutta se että valehtelevat itselleen on.
.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä olen kokoa M mutta valitsen silti paidoista monesti koon L koska se on mukavampi päällä kun on tarpeeksi väljyyttä. Ja olen huomannut että kyllä monessa liikkeessä ne koot ovat pienentyneet eikä niin että ihmiset on kasvaneet.
Päin vastoin, minusta koot ovat kasvaneet valtavasti. Luulet olevasi kokoa M. Itse olen m/l, ja ostin juuri s-kokoisen juhlapaidan, joka on minulle väljä. Se ei edes ole oversize-mallia. 😬
Riippuu valmistajasta. Esim. Zaran ja Mangon vaatteet ostan koossa L, Stockmannin omat merkit M, Nanso M mutta ne on usein hiukan liian löysiä. Luhdan takki pitää olla kokoa 40 yms.
Ohis, mutta joillekin ei tunnu menevän perille että jotkut meistä tykkäävät "teltoista" vaikka eivät häpeä vartaloaan mitenkään. Minun oli vaikeuksia saada työpaikalta XL-kokoista T-paitaa, kun paidoista vastaava intti, että kokoni on selkeästi S eikä hän anna sen isompaa.
Olen rintava, ja S-kokoinen paita olisi minulla rinnanympäryksestä tiukka ja tyköistuva, todennäköisesti puristanut kainaloistakin. Sain suorastaan kerjätä sitä XL:ää, enkä silti lopulta saanut kuin L:n.
Vierailija kirjoitti:
isoja vaatekokoja pitää olla, oli syy mikä hyvänsä. Eivät suomalaiset ole mitään minikokoa, edes hoikkana kaikki. On inhottavaa että s kokoa myydään kaikille tai pieniä kokoja, muuta ei sitten ole.
Tämähän on pötyä. Eniten myydään L-kokoa. Miten tämä on mielestäsi mahdollista, jos vain s-kokoa on tarjolla?
Oliskin huvittava näky, kun enemmistö suomalaisista aikuisista ahtautuisi S-kokoon ollessaan itse ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oversized vaatteet nykyään muodissa.
Olen huomannut että monet häpeää vartaloaan ja peittää sen liehuvilla lakanoilla.
Jotkut ei tykkää liikaa muotoja paljastavista varsinkin, jos ei ole missin vartalo. Miksi ei saisi hävetä mitään tai olla niin paljastamatta kaikkea. Kuitenkin saattaa olla paljon mukavampi olo liehuvissa vaatteissa kun kiristävissä ihonmyötäisissä. Mielestäni sellainen ylenpalttinen mutkattomuus mikä pitäisi olla ihan joka asiassa on mennyt liian pitkälle. Mitään ei saa hävetä, mistään ei saa olla komplekseja. Kuka senkin määrää, kuinka mutkattomasti tai häpeilemättä pitäisi suhtautua mihinkin. Sama asia kaikkien henkilökohtaisten ja intiimien asioiden kanssa. Ei pitäisi olla toisten huoli tai asia nuo ollenkaan.
Oon ollu 50v asti alipainoinen mutta 180cm niinmun on pakko ostaa isoja kokoja. Kaikki leikkaukset on väärissä oaikoissa mutta edes hihat tarpeeks pitkät.