Ministeri haluaa vanhan ajan säännöt takaisin kouluihin - "asiat menneet päin p:tä"
Sähköautoja korjaamaan tarkoitetut eivät osaa edes lukea kunnolla, eivätkä kesätyöntekijät osaa laskea vaihtorahaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009384064.html
"Tiede- ja kulttuuriministeri, keskustan kansanedustaja Petri Honkonen haluaa palauttaa Suomen peruskouluihin vanhentuneina jo hylättyjä malleja, kuten erityisluokat, luokalle jättämisen ja perinteiset luokkahuoneet seinineen.
-Erityisluokista luopuminen valtaosassa kunnista on ollut iso virhe. En tarkoita mitään apuluokkien tai tarkkailuluokkien perustamista vaan yksinkertaisesti sitä, että tehdään opetuksesta taas mahdollista, Honkonen sanoo Taloussanomien haastattelussa."
"-Peruskoulun idea on unohtunut. Sen tavoite on tuottaa jokaiselle ikäluokalle tietyt perustaidot ja -tiedot. Siellä toisella asteella näkyy nyt, että se jantteri, jonka pitäisi opiskella korjaamaan sähköautoja, ei osaa edes lukea kunnolla tai että kesätyöntekijät laskea vaihtorahaa."
"-Yhteen oppilaaseen voi mennä koko tunti, ja muut joutuvat tekemään töitä itsenäisesti. Tämä on ihan yleistä Suomen kouluissa. Yksi historianopettaja kertoi, että opetuksesta ei tule mitään, koska hänellä saattaa olla kahdeksan erityisoppilasta 20 oppilaan ryhmässä."
"Honkonen suomii myös nykykäytäntöä, jossa heikoille oppilaille jaellaan niin kutsuttuja armovitosia. Tästä Honkonen väänsi hiljattain kättä savolaiskoulujen alueella, jossa sivistysjohtajat kuitenkin kielsivät ilmiön.
- Tilastot osoittavat, että lähes puolet vähemmän jää luokalla nyt verrattuna 2000-luvun alkuun. Tämä on ihan pysyvä käytäntö, tehdään viitosen paketteja, teet näin ja näin niin saat peruskoulun päättötodistuksen. Lapsi työnnetään läpi ilman, että hän missään vaiheessa täyttää opetussuunnitelman vaatimaa taitotasoa. Se on lapsen oikeus.
- Pitäisi ottaa luokalle jättäminen takaisin, vaikka vanhemmat sanoisivat mitä, tai jotkut poliittiset tahot pelkäävät stigmatisointia (leimautumista)."
Erittäin hyviä ajatuksia! Isot peukut ylöspäin näille!
Kommentit (160)
Erityisluokat, luokalle jääminen ja kymppiluokka. Nuo ovat lapsen etu. Oppimistulos on varma.
Luokan kertaaminen ei luokalle jääminen. Suosittelen. Lapsia ja nuoria siirretään taidottomina luokalta toiselle ihan vain säästösyistä. Nuoret opet ovat kavereita, eivät uskalla vaatia. Perheet siirtyneet määräilemään mitä kouluissa tehdään. Ei näin. Palautetaan hyvät tavat
Asiaa. Äänestäisin, jos voisin.
Sama ilmiö näkyy valitettavasti jo korkeakouluissa ja yliopistoissa. Kun vaaditaan maistereita ulos liukuhihnalta, ei välitetä osaamisesta vaan armosta lasketaan läpi alalle soveltumattomia.
On jo aikakin! Vihdoin joku puhuu järkeä.
Ehdottaisin myös puhelinkieltoa koulupäivien ajaksi, että puhelimet laitetaan lukittuihin säilytyslokeroihin. Toki hätätapauksissa annettaisiin lupa soittaa.
Jos niitä tarvitaan joskus itse oppimistarkoituksissa tai tiedonhaussa, niin sitä varten voisi kouluilla olla laitteet valmiina, joita silloin käytettäisiin.
Kerrankin hiven järjen ääntä poliitikolta. Olenpa ollut itsekin armoviitosia antamassa. Kyse oli ammatillisesta perusjaksosta 1980-luvulla. Myöhemmin lukiossa opettajan sijaisena jätin rehtorin vastuulle oppilaan kurssien hyväksymisen. Mikäpä minä olin estämään hänen ylioppilaaksi pääsyä, jos kaikki muut sen sallivat. Eläkkeelle jäävä opettaja kyllä kovasti kritisoi oppilaitten hyysäämistä.
Mitään tekemistä ei ole aiemmilla keskusta-kokoomushallituksilla, jotka tämän kaiken roskan sai aikaan? Pisatulokset mitattiin viimeksi 2018,ja ne olivat silloin SURKEAT.
Hyviä ajatuksia, mutta miksi Keskusta......
Ai tuo Suomi-NL-seuran heppu saa hetkensä julkisuudessa nyt kun Lintilä on älyttömän valehtelunsa takia lirissä. En muistanutkaan, että tyyppi on vielä ministerinä.
Aino Saarinen teki tutkimuksen, joka aiheutti valtavan kohun – hän kertoo, mitä ajattelee koulusta juuri nyt.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009365393.html
LUKEKAA!
Useimpien päättäjien pitäisi vaatia tätä.
Miksi peruskoulua on annettu tuhota jo parikytä vuotta, vaikka kaikki näkevät seuraukset.
Opettajille valta takaisin ottaa oppilasta vaikka niskasta kiinni ja poistaa luokasta ja ammattihäiriköille omat luokat. Huonosti pärjäävät jää luokalle etteivät tipu kelkasta, jne.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa. Äänestäisin, jos voisin.
Sama ilmiö näkyy valitettavasti jo korkeakouluissa ja yliopistoissa. Kun vaaditaan maistereita ulos liukuhihnalta, ei välitetä osaamisesta vaan armosta lasketaan läpi alalle soveltumattomia.
Tämä on niiiin totta. Säälittää tason laskeminen omalla alalla.
T. Yliopisto-opiskelija
Ja lisäksi pois ne naurettavat, sanalliset arvioinnit peruskoulusta tyyliin "osaat jo kivasti äidinkieltä, mutta matematiikassa sinulla on vielä petrattavaa". Lässyn, lässyn, lässyn!
Vierailija kirjoitti:
Useimpien päättäjien pitäisi vaatia tätä.
Miksi peruskoulua on annettu tuhota jo parikytä vuotta, vaikka kaikki näkevät seuraukset.
Opettajille valta takaisin ottaa oppilasta vaikka niskasta kiinni ja poistaa luokasta ja ammattihäiriköille omat luokat. Huonosti pärjäävät jää luokalle etteivät tipu kelkasta, jne.
Ah, kuinka joskus kaipaankaan kasarilukua!
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi pois ne naurettavat, sanalliset arvioinnit peruskoulusta tyyliin "osaat jo kivasti äidinkieltä, mutta matematiikassa sinulla on vielä petrattavaa". Lässyn, lässyn, lässyn!
Kenelläkään ei saa tulla paha mieli! Arvioinnin pitää olla kannustavaa,josta seuraa ettei oppilad eikä huoltaja tiedä, mitä oikeasti osaa ja mitä ei!! Se on järjenvastaista. Juuri ensimmäisillä luolilla luku- ja kirjoiyustaito ovat ensisijaisia, jotka jokaisen pitäisi oppia. Siihen päälle perustaiyoa numeroista ja laskemisesta. Kaikki noiden yli on turhaa. Sitten myöhemmin, kun peristaidot on hyvin hallinnassa, laajennetaan oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi pois ne naurettavat, sanalliset arvioinnit peruskoulusta tyyliin "osaat jo kivasti äidinkieltä, mutta matematiikassa sinulla on vielä petrattavaa". Lässyn, lässyn, lässyn!
Numeroarviointejahan siirrettiin jossakin vaiheessa niin, että niitä piti antaa viimeistään 8. vuosiluokalla. Sittemmin on tultu takaisinpäin: nyt pitää antaa numerotodistus viimeistään 4. vuosiluokalla. Sellaista se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi pois ne naurettavat, sanalliset arvioinnit peruskoulusta tyyliin "osaat jo kivasti äidinkieltä, mutta matematiikassa sinulla on vielä petrattavaa". Lässyn, lässyn, lässyn!
Kenelläkään ei saa tulla paha mieli! Arvioinnin pitää olla kannustavaa,josta seuraa ettei oppilad eikä huoltaja tiedä, mitä oikeasti osaa ja mitä ei!! Se on järjenvastaista. Juuri ensimmäisillä luolilla luku- ja kirjoiyustaito ovat ensisijaisia, jotka jokaisen pitäisi oppia. Siihen päälle perustaiyoa numeroista ja laskemisesta. Kaikki noiden yli on turhaa. Sitten myöhemmin, kun peristaidot on hyvin hallinnassa, laajennetaan oppimista.
Olikos se niin, että ohjelmointia opetetaan tämän päivän peruskoulussa jo tokaluokkalaisille?
Ja pieksäämö takaisin talkkarin tiloihin kuten 00-luvulla
On jo aikakin, tämä viherpunikkihulluus on pilannut koulut.