Esimerkki lapsentekoa lykänneestä lapsettomaksi jääneestä
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009325564.html Nelly Juulia Kärkkäinen on aina tiennyt haluavansa lapsen, mutta lapsettomuushoidot ovat loppuneet tuloksettomina. Keskenmenon hän on saanut 39-vuotiaana hoidoissa ollessaan.
Itse olen mieheni kanssa ollut lapsettomuushoidoissa oman perussairauteni takia ja hieman surullisena seurannut näitä tapauksia, jotka ovat aina tienneet haluavansa lapsen, mutta silti lykänneet asiaa lähelle neljääkymppiä. Kun hoitojen aikana seurasin aihetta käsitteleviä keskustelupalstoja ja blogeja tuntui, että tapauksia oli useita - vaikka puoliso löytyi ja puitteet olivat ns. kunnossa, lapsen yrittäminen aloitettiin lähempänä neljääkymppiä, eikä se sitten niin vain onnistunutkaan. Toki toisilla onnistuu, mutta kaikilla ei, eikä koskaan voi tietää etukäteen kuinka oma hedelmällisyys säilyy iän myötä. Eivätkö naiset oikeasti tiedosta tätä asiaa?
Omasta puolestani voin sanoa, että jos me oltaisiin lähdetty hoitoihin yhtä myöhäisessä vaiheessa, olisi juna ehtinyt mennä, eikä haave vanhemmuudesta olisi koskaan toteutunut. Nyt onneksi toteutui hoitojen avulla, vaikka pettymyksiäkin mahtui matkan varrelle.
Kommentit (67)
Synnyttää nyt väkisin toinen valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan, kärsimään oravanpyörässä/työttömänä jotta sikiäjä itse pääsee tyydyttämään tarpeitaan :/
Ihminen joka on kyvytön saamaan lapsia on lapseton ihan minkä ikäisenä tahansa, hän ei tule ikinä lasta saamaan. Joten sen aikaistaminen tai lykkääminen on turhaa missä vaiheessa niitä pettymyksiä haluaa alkaa kokea.
Vierailija kirjoitti:
Syntymä on kuolemantuomio :(
Kuinka kompensoida lapsilleen että on pakottanut heidät kuolemaan?
Omia tarpeita teki mieli tyydyttää ja saada seuraa ja elämäntarkoitusta ihmisistä jotka eivät voi valita seuraansa. Joutuvat nyt kärsimään ennen saattohoitoa ja mätänemistä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosissaan, että moni omasta tahdosta lykkää? Ei kaikilla mene elämä oppikirjan mukaan heti lukiosta yliopistoon, naimisiin ja perhettä perustamaan 25-vuotiaana.
Ja miehetkään ei ole turvassa, heidänkin hedelmällisyys laskee ja varsinkin yhtä lailla laatu: mm. autismin riski kasvaa suuresti mitä vanhemman miehen siittiöt!
Se on surullista, että nykyään luullaan, että ennen lapsen saamista pitää olla kaikki valmiina. Elämä ei ole ikinä valmis. Mihin tarvitaan lukiota, yliopistoa tai naimisiin menoa? Riittää kun on jonkinlainen ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin haluavani lapsia 27-vuotiaana, johon päättyi myös pitkä parisuhde, kun en sen ihmisen kanssa perhettä halunnut.
Alkoi kymmenvuotinen ajanjakso sopivaa täyspäistä miestä etsien. Suurin osa noista kakslahkeisista puheistaan huolimatta oli vain piparin perässä.
Löysin miehen lopulta arkiympyröistä 37-vuotiaana. Tutustumista reilu pari vuotta, muutto yhteen ja nyt vihdoin lapsi saa luvan tulla.
Nämä asiat harvoin on vain itsestä kiinni.
Voi olla, että joutuu tekemään valinnan: joko itsellinen äitiys (nykyään itsellisesti äidiksi haluava pääsee hoitoihin julkisella) tai lapsettomaksi jääminen. Pahin vaihtoehto on kumppanin puutteessa jättää lapset tekemättä ja katkeroitua tästä loppuiäkseen.
Naiselle lasten hankkiminen vielä on mahdollista ilman kumppania, yksinäiselle miehelle ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lapseni 42 -vuotiaana. Kyllä suurin osa lapsia saa vielä nelikymppisinä. Luvut ovat heikot lähinnä siitä syystä, että meitä ikä-äitejä ei yrittämässä enää ole niin montaa. Omani on täysin luomu. Kyllä jokainen tietää, että aika hankkia lapsia on rajallinen. Se vaan ei oma elämä aina mene niin, että sen ehtisi priorisoida nuorempana. Omalla kohdalla lapsenteko venyi, koska ensimmäinen aviomies oli sairasteleva ja sitten kuolikin.
Oliko down?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoja avautuu hedelmöityshoitojen kestäneen viisi vuotta ennen keskenmenoa, eli hoitojen alussa on ollut noin 34v. Ennen hoitoihin hakeutumista ja pääsemistä raskautta on todnäk yritetty useampi vuosi. Eli noin 30-vuotiaana luultavasti yritys alkanut. Sen ikäinen usein raskautuu vielä suht helposti, yli 80% sen ikäisistä tulee raskaaksi vuoden sisällä.... Eli ei tuo kertoja mitenkään hullun myöhään ollut liikkeellä. Huono tuuri vain, ja surullistahan tuo...
Miten nuo hoidot kestää viisi vuotta? Ja onko nuo jotain miljonäärejä?
Me kun käytiin icsissä niin reilussa kuukaudessa oli satsi taputeltu, tuli tulosta tai ei niin laskua sen viis, kuus tonnia.T. Kolme lasta hoitojen avulla
Julkisella puolella meillä on jonotusta joka vaiheessa. Meillä kesti yli vuosi alkututkimuksiin hakeutumisesta ennen kuin ekaa hoitoa edes saatiin käynnistettyä. Toki joillain voi vastia hoitojen välissä myös säästämistä.
Alkututkimuksen jälkeen tulee yrittää vuosi ennenkuin saat mitään hoitoa, näin ainakin hussilla jokunen vuosi sitten.
Höpö höpö. Vuosi pitää yrittää luomuna ennen alkututkimuksiin pääsyä, ei tutkimusten jälkeen.
Äsken lähijunassa kuuntelin kahden, ulkonäön perusteella vähintään 35-v naisen suunnitelmia väitöskirjasta ja Tammerfesteistä ja mietin, miten pitkälle aikovat teini-ikäänsä venyttää.
Aika kuluu nopeasti, illanistujaiset vanhentaa kroppaa jne. Jossain vaiheessa haihtuu se illuusio että tulet saamaan kaiken. Itsellä ei kyllä sellaista illuusiota koskas ollut, joten yllätyin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosissaan, että moni omasta tahdosta lykkää? Ei kaikilla mene elämä oppikirjan mukaan heti lukiosta yliopistoon, naimisiin ja perhettä perustamaan 25-vuotiaana.
Ja miehetkään ei ole turvassa, heidänkin hedelmällisyys laskee ja varsinkin yhtä lailla laatu: mm. autismin riski kasvaa suuresti mitä vanhemman miehen siittiöt!
Menin lukion jälkeen ammattikouluun, sitten vakityöhön ja tehtiin lapset. Vajaa kymmenen vuotta myöhemmin hain yliopistoon, josta olen juuri valmistunut maisteriksi ja päässyt vakivirkaan, jossa olen opintojen puolesta välistä asti toiminut sijaisena. Uramahdollisuudet ovat hyvät. Asiat voi tehdä monessa eri järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset? Miesten kyky lisääntyä on huomattavasti laskenut kun tulee 40 täyteen ja puolet pareista niissä hoidoissa on miehen takia.
Normimiehellä on tuossa iässä hedelmällisyys laskenut korkeintaan , jos silläkään. Siittiöitä on kuitenkin miljoonia. Naisella voi olla jo mahdollisuudet menneet ainakin luomuna.
"muutamalla kymmenellä prosentilla", se on paljon, kun niitä prosentteja on enimmillään sata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin lukion jälkeen ammattikouluun, sitten vakityöhön ja tehtiin lapset. Vajaa kymmenen vuotta myöhemmin hain yliopistoon, josta olen juuri valmistunut maisteriksi ja päässyt vakivirkaan, jossa olen opintojen puolesta välistä asti toiminut sijaisena. Uramahdollisuudet ovat hyvät. Asiat voi tehdä monessa eri järjestyksessä.
En tajua tämän palstan alapeukuttelijoita. Olen elänyt eri tavoin kuin osa ihmisistä ja se on minulle ok, enkä väitä, että kaikkien pitäisi tehdä niin kuin itse olen tehnyt. Kerrottakoon vielä, että sain useita keskenmenoja ennen kuin esikoinen syntyi, joten ei ikä ole tae siitä, että miten helppoa tai vaikeaa lapsia on saada. Tosiasia on, että elämä voi heittää häränpyllyä joka tapauksessa ja ihan oikeasti naisella ei ole täydellistä ikää saada lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka on kyvytön saamaan lapsia on lapseton ihan minkä ikäisenä tahansa, hän ei tule ikinä lasta saamaan. Joten sen aikaistaminen tai lykkääminen on turhaa missä vaiheessa niitä pettymyksiä haluaa alkaa kokea.
Ihmisen hedelmällisyys muuttuu iän myötä. Ihminen, joka ei kolmevitosena onnistu tulemaan raskaaksi, olisi hyvin voinut tulla raskaaksi kymmenen vuotta nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on suurin haave, itse en suosittele odottamaan aikaa kun kaikki on "ulkoisesti täydellistä". Siis jos se tarkoittaa, että oikea hetki olisi vasta neljänkympin korvilla. Mikäli hoitoihin joutuu ovat prosessit pitkiä ainakin julkisella puolella ja aika voi loppua kesken.
Sitten kun lapsi tehdään ns. huonoihin oloihin nuorena, niin muut huutavat, että miksi teit noin. Olisit odottanut, kunnes sinulla on vakityö ja ok-talo.
Mikähän biologian osaamattomuus vaivaa niitä, jotka luulevat että miehen hedelmällisyys laskee kuin naisen? Siittiöitä muodostuu joka päivä miljoonittain eikä niiden tuotanto lopu niin pitkään kun mies elää.
Kaikki naisen munasolut kehittyvät sikiöaikana munarakkuloissa, eikä niitä tule sen jälkeen koskaan lisää. Vanhetessaan niiden laatu ja hedelmöitymiskyky heikkenevät ja sitten ne loppuvat kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on surullista, että nykyään luullaan, että ennen lapsen saamista pitää olla kaikki valmiina. Elämä ei ole ikinä valmis. Mihin tarvitaan lukiota, yliopistoa tai naimisiin menoa? Riittää kun on jonkinlainen ammatti.
Itsekin sain ensimmäisen lapsen kesken yliopisto-opintojen. Hyvin meni, valmistuminen lykkääntyi jopa kokonaisen vuoden verran.
Itse olen usein pohtinut, että onko ihmisten masennuksen suurin syy tuo iänikuinen täydellisyyden tavoittelu. Kumppanin pitää olla täydellinen, itse pitää olla täydellinen, kodin pitää olla täydellinen, missään ei saa olla mitään säröjä tai elämä on pilalla ja huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset? Miesten kyky lisääntyä on huomattavasti laskenut kun tulee 40 täyteen ja puolet pareista niissä hoidoissa on miehen takia.
Normimiehellä on tuossa iässä hedelmällisyys laskenut korkeintaan muutamalla kymmenellä prosentilla, jos silläkään. Siittiöitä on kuitenkin miljoonia. Naisella voi olla jo mahdollisuudet menneet ainakin luomuna.
Lisäksi tuo miesten iän mukana laskenut hedelmällisyys johtuu lähes aina elintavoista ja korreloi hyvin voimakkaasti ylipainon kanssa. Tuollainen mies voi parantaa hedelmällisyyttään aloittamalla urheilun ja laihduttamalla ylipainon pois.
Vierailija kirjoitti:
Äsken lähijunassa kuuntelin kahden, ulkonäön perusteella vähintään 35-v naisen suunnitelmia väitöskirjasta ja Tammerfesteistä ja mietin, miten pitkälle aikovat teini-ikäänsä venyttää.
Aika kuluu nopeasti, illanistujaiset vanhentaa kroppaa jne. Jossain vaiheessa haihtuu se illuusio että tulet saamaan kaiken. Itsellä ei kyllä sellaista illuusiota koskas ollut, joten yllätyin positiivisesti.
No, esimerkiksi 32v naimisissa oleva tyttäreni sanoi pohtivansa mahdollista lapsen tekoa viiden vuoden kuluttua.
Mikäli päätyvät yrittämään, ei epäonnistuminen ole mikään katastrofi, koska lapsen saaminen ei ole heille mikään pakkomielle.
Mikä saa sinut kuvittelemaan että äitiys olisi jokaiselle naiselle jokin päämäärä ja täyttymys?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän biologian osaamattomuus vaivaa niitä, jotka luulevat että miehen hedelmällisyys laskee kuin naisen? Siittiöitä muodostuu joka päivä miljoonittain eikä niiden tuotanto lopu niin pitkään kun mies elää.
Kaikki naisen munasolut kehittyvät sikiöaikana munarakkuloissa, eikä niitä tule sen jälkeen koskaan lisää. Vanhetessaan niiden laatu ja hedelmöitymiskyky heikkenevät ja sitten ne loppuvat kokonaan.
Mies kuitenkin muodostaa niitä siittiöitä vuosi vuodelta vanhemmilla välineillä, joten tuotettujen siittiöiden laatu huononee koko ajan.
Muistathan lukea biologiasta myös miehen lisääntymiskyvystä kertovat sivut.
Kumpaakaan sukupuolta ei ole suunniteltu lisääntymään vanhana.
Juu,sama asia ku ite ajoin mp-kortin vasta 43 vuotiaana, kyllä sen ehtii , mutta pitkä matka opetella .
Aion tehdä lapsen 200-vuotiaana. PISTE.