Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkki lapsentekoa lykänneestä lapsettomaksi jääneestä

Vierailija
11.02.2023 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009325564.html Nelly Juulia Kärkkäinen on aina tiennyt haluavansa lapsen, mutta lapsettomuushoidot ovat loppuneet tuloksettomina. Keskenmenon hän on saanut 39-vuotiaana hoidoissa ollessaan.
Itse olen mieheni kanssa ollut lapsettomuushoidoissa oman perussairauteni takia ja hieman surullisena seurannut näitä tapauksia, jotka ovat aina tienneet haluavansa lapsen, mutta silti lykänneet asiaa lähelle neljääkymppiä. Kun hoitojen aikana seurasin aihetta käsitteleviä keskustelupalstoja ja blogeja tuntui, että tapauksia oli useita - vaikka puoliso löytyi ja puitteet olivat ns. kunnossa, lapsen yrittäminen aloitettiin lähempänä neljääkymppiä, eikä se sitten niin vain onnistunutkaan. Toki toisilla onnistuu, mutta kaikilla ei, eikä koskaan voi tietää etukäteen kuinka oma hedelmällisyys säilyy iän myötä. Eivätkö naiset oikeasti tiedosta tätä asiaa?
Omasta puolestani voin sanoa, että jos me oltaisiin lähdetty hoitoihin yhtä myöhäisessä vaiheessa, olisi juna ehtinyt mennä, eikä haave vanhemmuudesta olisi koskaan toteutunut. Nyt onneksi toteutui hoitojen avulla, vaikka pettymyksiäkin mahtui matkan varrelle.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko tosissaan, että moni omasta tahdosta lykkää? Ei kaikilla mene elämä oppikirjan mukaan heti lukiosta yliopistoon, naimisiin ja perhettä perustamaan 25-vuotiaana.

Ja miehetkään ei ole turvassa, heidänkin hedelmällisyys laskee ja varsinkin yhtä lailla laatu: mm. autismin riski kasvaa suuresti mitä vanhemman miehen siittiöt!

Se on surullista, että nykyään luullaan, että ennen lapsen saamista pitää olla kaikki valmiina. Elämä ei ole ikinä valmis. Mihin tarvitaan lukiota, yliopistoa tai naimisiin menoa? Riittää kun on jonkinlainen ammatti.

Itsekin sain ensimmäisen lapsen kesken yliopisto-opintojen. Hyvin meni, valmistuminen lykkääntyi jopa kokonaisen vuoden verran.

Itse olen usein pohtinut, että onko ihmisten masennuksen suurin syy tuo iänikuinen täydellisyyden tavoittelu. Kumppanin pitää olla täydellinen, itse pitää olla täydellinen, kodin pitää olla täydellinen, missään ei saa olla mitään säröjä tai elämä on pilalla ja huonoa.

Jos pitää pohtia masennuksen suurinta syytä on päässyt elämässä helpolla.

Vierailija
62/67 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitojen avulla moni nelikymppinen nimenomaan raskautuu. Minullakin on perussairaus, eikä auttanut, vaikka aloitettiin yrittäminen parikymppisenä. Nyt päälle 30v ja lapsi on edelleen saamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka on kyvytön saamaan lapsia on lapseton ihan minkä ikäisenä tahansa, hän ei tule ikinä lasta saamaan. Joten sen aikaistaminen tai lykkääminen on turhaa missä vaiheessa niitä pettymyksiä haluaa alkaa kokea.

Ihmisen hedelmällisyys muuttuu iän myötä. Ihminen, joka ei kolmevitosena onnistu tulemaan raskaaksi, olisi hyvin voinut tulla raskaaksi kymmenen vuotta nuorempana.

Tämähän se on. Mä olin raskaana 24-vuotiaana. Päätin tehdä abortin viikolla 11, koska mies ei ollut sopiva. Nyt 31-vuotiaana yritystä takana pari vuotta eri miehen kanssa ja keskenmenoja muutama takana. Lääkärille ei päästä, koska olen raskaaksi tullut, vaikkakin menee kesken. Olen todennut, että lapsi tulee jos on tullakseen ja ilman lääkäriä sitten. Jos jäädään lapsettomaksi niin se on niin sitten. En ala käymään hoitoja läpi jonkun näinkin luonnollisen asian takia. Tai siis jos ei luonto nyt suostu antaa lasta niin sitten ei anna. Toki on inhottavaa kuunnella tuttavien ja ystävien uutisia kun kaikki, jotka lasta haluavat ovat raskaana. Joka viikko tulee uutisia kuinka joku on saanut lapsen tai on raskaana. Me tässä ollaan ja naidaan. Rakastan kyllä miestäni niin paljon, että voin hyvin jatkaa tätä naimispuolta hamaan tappiin ilman lasta.

Vierailija
64/67 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöiden syyllistämisen sijasta pitäisi muistaa se rakenteellinenkin puoli. Monien foorumikeskusteluiden mukaan on ihan normihommaa, että jos on 6/21 ottanut yhteyttä terveyskeskukseen sen vähintään vuoden luomusti yritettyään, niin 8/22 voidaan HUS-alueella päästä aloittelemaan hoitoja. Joka väliin sitten väh. yhtä taukokiertoa, jolle ei löydy mitään tieteellistä perustetta, ja edes ferritiiniä ei suostuta mittaamaan (saati hoitamaan, jos sen omakustanteisesti mittauttaa), vaikka ihan Suomessa on tehty tutkimusta siitä, miten iso merkitys matalilla arvoilla on lapsettomuuteen. Alkiodiagnostiikkaa ei tehdä, mikä voi tarkoittaa sitä, että jollekin siirretään vuosikaudet ihan elinkelvottomia alkioita, sen sijaan että iäkkäämmillä heti testattaisiin ja laitettaisiin paukut niihin testatusti terveisiin alkioihin.

Vierailija
65/67 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lapseni 42 -vuotiaana. Kyllä suurin osa lapsia saa vielä nelikymppisinä. Luvut ovat heikot lähinnä siitä syystä, että meitä ikä-äitejä ei yrittämässä enää ole niin montaa. Omani on täysin luomu. Kyllä jokainen tietää, että aika hankkia lapsia on rajallinen. Se vaan ei oma elämä aina mene niin, että sen ehtisi priorisoida nuorempana. Omalla kohdalla lapsenteko venyi, koska ensimmäinen aviomies oli sairasteleva ja sitten kuolikin.

Miksi sitten lapsettomuusklinikalla sanottiin että jokaisella naisella on perimänsä määräämänä tietty määrä hedelmöittymiskykyisiä munasoluja. Toisilla enempi, toisilla vähempi, etukäteen ei voi tietää.

Kun ne on loppu, ne on loppu. Kulutus alkaa sukukypsäksi tullessa ja joka kuukausi laskurissa tiima vähenee.

Valehtelivatko perkuleet?!

M40

Mitenkähän, jos ei ole säännöllisiä kuukautisia, esim. pcos, ja munasoluja ei "kulu" samaa tahtia? Vanhenevat silti toki, mutta ovatko periaatteessa säilössä?

Vierailija
66/67 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset? Miesten kyky lisääntyä on huomattavasti laskenut kun tulee 40 täyteen ja puolet pareista niissä hoidoissa on miehen takia.

Kummasti julkisuudessa vanhempia miehiä joista tullut isä. Salekin 70v gubbe mutta ruuti kuivaa.

Vierailija
67/67 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman keinosiemmennyksiä eka kertaa äidiksi 44 v 12 pvää. Kiitos.