Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan miehen tekemään kotitöitä, kun mulla menee vauvan kanssa aikaa.

Vierailija
11.02.2023 |

Oon niin veetuuntunut tohon ukkoon. Mulla pieni lapsi ja oon ihan poikki ja loppu.
Mies valittaa kun kotona on vähän sekaista eikä ruoka ole valmiina kun se tulee kotiin. Minä olen ollut puistossa lapsen kanssa että se saa raitista ilmaa, niin mies suyttää et olen vauva kerhon kanssa lounaalla ja kahvilla. Ja mun äiti tulee auttaan niin meneehän senkin kanssa aikaa.
Miten saan miehen tekemään enempi kotitöitä????
Ja älkää tulko sanoo et se tekee miesten töitä. Nyt on 2023 ei oo erikseen miesten ja naisten töitä, kyllä mieskin pitää auttaa kotona.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin miehen pitää "auttaa"?

No jos on nälkäinen laittaa ruokaa. Jos on sen mielestä sekaista niin siivoaa. Jos tiskejä pöydällä laittaa koneeseen. Jos haluaa puhtaat lakanat niin vaihtaa.

Ap

Vierailija
2/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi kyllä käsittämätöntä, että jos ei ole kotona siivottu ja ruoka valmiina kun mies tulee töistä. Sinulla on ollut koko päivä aikaa kotona lepäillä ja vauvan kanssa hengailla. Nyt vähän tsemppaat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotona olevalle kuuluu lapsen kanssa olemisen lisäksi peruskotityöt. Jos lapsi nukkuu päivällä vaikka kolme tuntia, ei sillä miehelläkään ole töissä sen verta vapaata. Ja yritän sanoa asian nätisti.

Vierailija
4/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on nälkäinen laittaa ruokaa. Jos on sen mielestä sekaista niin siivoaa. Jos tiskejä pöydällä laittaa koneeseen. Jos haluaa puhtaat lakanat niin vaihtaa.

Ap

Tuo ei ole auttamista, eikä miehen tulisi auttaa. Hänen tulee osallistua kuten vastuussa oleva aikuinen ja tehdä oma osansa vauvan hoidosta ja kotitöistä.

Vierailija
5/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kysyinkin, miksi miehen pitää "auttaa". Et vastannut siihen.

Vierailija
6/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en edes laskenut että olen lukenut lapselle kirjaa ja leikittiin yhdessä. Se on nyt prioriteetti

Ap

Vierailija
7/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos mies tekis edes oman osansa!

Ap

Vierailija
8/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sun aika kuluu? Ulkonako kökit sen lapsen kanssa aamusta iltaan?

Tiskarin tyhjentäminen ja täyttö vie 5-10min, pyykkihuoltoon noin 10min max (pyykit koneeseen, ripustus kuivumaan ja viikkaus kaappiin), siivous max tunti jne.

Päävastuu kotitöistä on luonnollisesti kotonaolevalla.

Vierailija
9/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies voi käsittää minkälaista on olla lapsen kanssa kotona. Etkä sinä käsitä millaista on käydä töissä kun kotona on pikkuvauva. Mutta tilanteeseen tulee muutos, kun sinä lähdet töihin ja mies jää lapsen kanssa isyyslomalle.

Sitä tilannetta voi toki jo vähän harjoitella, jos lähdet viikinloppuna päiväksi omaan harrastukseesi. Sovit miehen kanssa, että hän tekee ruuan valmiiksi kun tulet kotiin.

Vierailija
10/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos mies tekis edes oman osansa!

Ap

Et vieläkään vastannut itse kysymykseen. Siis: Miksi miehen pitää "auttaa"?

Vierailija
11/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa kotona? Eikö mies sitten asu siellä? Aikuinen ihminen tekee kotityöt koska asuu asunnossa. Hän ei auta, koska kotityöt kuuluu hänen vastuulleen. Mies ei muutu, joten heität sen ulos elämästäsi. Sitten ei ole avuton mieslapsi itkemässä kun häntä ei ole palveltu lapsen yli.

Vierailija
12/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta kysytään: Autatko äitiä kotitöissä?

Mieheltä kysytään: Autatko vaimoasi kotitöissä?

Naiselta kysytään: Auttavatko miehesi ja lapsesi sinua kotitöissä?

Vierailija
13/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mies voi käsittää minkälaista on olla lapsen kanssa kotona. Etkä sinä käsitä millaista on käydä töissä kun kotona on pikkuvauva. Mutta tilanteeseen tulee muutos, kun sinä lähdet töihin ja mies jää lapsen kanssa isyyslomalle.

Sitä tilannetta voi toki jo vähän harjoitella, jos lähdet viikinloppuna päiväksi omaan harrastukseesi. Sovit miehen kanssa, että hän tekee ruuan valmiiksi kun tulet kotiin.

Siellä kotona ei tapahdu päivän aikana yhtään mitään miehen toimesta kun ap menee töihin. Kyllä nämä on nähty. Tuplasti hommia kun lapsi ollut nälkäisenä paskoissaan koko päivän ja mies valittaa nälkäänsä kun kukaan ei ole hänelle laittanut ruokaa päivän aikana. Kaikki tiskit tekemättä, pyykit pesemättä, kaupassa ei ole käyty ja koti sikolätti miehen jäljiltä

Vierailija
14/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaas nyt ihan sopia asioista. Vauvan kanssa ei välttämättä ole niin helppoa tehdä kotihommia jos on itkuinen ja syliä vaativa tapaus. Voiko äitisi tulla teille joskus vauvaa viihdyttämään, ja sinä saat keskittyä siivoukseen vaikka pari kertaa viikossa rauhassa. Sitten kun mies on kotona, jonakin iltana laitatte yhdessä ruokaa niin että siitä lämmittää seuraavat pari päivää.

Vierailija
15/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toi kyllä käsittämätöntä, että jos ei ole kotona siivottu ja ruoka valmiina kun mies tulee töistä. Sinulla on ollut koko päivä aikaa kotona lepäillä ja vauvan kanssa hengailla. Nyt vähän tsemppaat!

Tein eilenkin itselleni lounaan ja lämmitin lapselle sosetta. Vaihdoin vaipat. Olin puistossa ja kahvilla. Pidin äidille seuraa aamulka kun se kävi kaupassa. Pesin koneellisen pyykkiä, mm miehen paidan!!!

Ei ehtinyt muuta.

Ap

Hei. Tuo oli tosi hyvin. Pidit huolta omasta hyvinvoinnistasi koska olet vauvan tärkein ihminen. Teit juuri sen mitä piti. Älä tee miehen eteen yhtään mitään. Hänen kuuluu nyt aikuistua. Älä pese pyykkiä, älä ruoki, älä siivoa sen jälkiä. Hoidat vain omasi ja puolet lapsen sotkuista.

Vierailija
16/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sun aika kuluu? Ulkonako kökit sen lapsen kanssa aamusta iltaan?

Tiskarin tyhjentäminen ja täyttö vie 5-10min, pyykkihuoltoon noin 10min max (pyykit koneeseen, ripustus kuivumaan ja viikkaus kaappiin), siivous max tunti jne.

Päävastuu kotitöistä on luonnollisesti kotonaolevalla.

No johan mä just kerroin. Yleensä aamulla kun mies lähtenyt töihin nukutaan vielä pari tuntia lapsen kanssa. Sitten heräillään ja annan lapselle sosetta. Jos on kahvia jäljelle juon kupillisen. Suihkutellaan ja puetaan. Puolelta päivin mennään ulos puistoon tai vaunulenkille kaveriäitien kanssa. Käydään kahvilla tai lounaalla. Kotona päikkärit ja iltapäivällâ leikitään ja luetaan. Lapsi opettelee kävelemään niin sitä pitää vahtia koko ajan ettei se satuta. Ja tossa välissä kyllä teen lounasta ja syötän lapsen.

Ap

Vierailija
17/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja minkälaisen miehen olet mennyt ottamaan. Erohan teillä tulee. 

Vierailija
18/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin ihmettelisin, jos töistä tultuani huomaisin että puoliso ei ole tehnyt ruokaa itselleen (ja samalla mulle). Olen ollut kotiäitinä nyt 8 vuotta ja missään vaiheessa kotityöt tai ruoanlaitto ei ole ollut mulle mikään ylimääräinen homma vaan itsestäänselvyys. Teen ne itselleni, en miehelleni. Kun hänen ei tarvitse alkaa ruoanlaittoon töistä tullessaan, on hänellä aikaa olla lasten kanssa. Vauva-aikana se vauva ei tarvitse sitä ruokaa, mutta äiti tietenkin tarvitsee. Näissä keskusteluissa aina särähtää korvaan se että miehen pitää tehdä osansa, mikä on tietenkin totta, mutta sit se naisen osa onkin vain lapset. Miksi? Puolet kotitöistä on puolet kotitöistä, molemmille. Työssäkäyvän puolet painottuu tietenkin viikonlopuille, mielestäni itsestäänselvää.

Vierailija
19/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan outoja vastauksia!?

Tietenkin miehen kuuluu tehdä osuutensa kotona, ei "auttaa" . Ei se pyykki- tai tiskikoneentäyttö vie mieheltäkään kuin 5min tai roskien vienti ulos. Tai hoitaa vauvaa/leikkii taaperon kanssa että sinä voit sen tehdä. Sekin on osallistumista.

Mu.mn mielestä on todella hienoa että olette paljon ulkona! Se tekee hyvää kummallekin.

Kaikki lapset ei nuku 3h päikkäreitä (omat 2x 30 min) jolloin sitäkään ei ehdi siivoukseen käyttämään. Yövalvomisten takia olisi ihanaa itsekin pysähtyä hetkeksi.

Kun on 1 vauva sitterissä pystyy hyvin tekemään ruokaa mutta juuri ryömimään/kävelemään oppineen kanssa toinen tilanne. Se vaatii jo enemmän eforttia. Ehkä miehesi voi olla lapsen kanssa illalla kun teet parin seuraavan päivän ruuat hautumaan uuniin/hellalle? N 20 min? Tai sinä pienen kanssa ja mies tekee sen ruuan? Näin seuraavat 2pv vain nopea lämmitys ja vähemmän stressiä.

Perheen työt kuuluu molemmille, äitiyslomalainen ei ole kotiorja

t 4:n äiti

Vierailija
20/53 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitäisi tehdä miehellekin ruuat?!?!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä