Riitaa pastan keittoajasta! Mies on niin itsepäinen ja pikkutarkka
Riitelemme mieheni kanssa jatkuvasti siitä, että minä keitän pastan liian pehmeäksi. En osaa hänen mukaansa ajoittaa pastan keittämistä niin, että kastike olisi valmiina ja pasta tuoretta ja suutuntuma hyvä. No!! Olen kyllä yrittänyt mutta silti teen asiat väärin miehen mielestä. Sanoinkin hänelle, että hän voi tästä lähtien keittää meillä pastaa. No, tästä mies suuttui ja nyt on mykkäkoulua. Kyllä hän välillä tekee ruokaa ja muita kotitöitä ja on muutenkin hyvä mies. Olenko ihan p**** vaimo ja ihminen, itseäni ei oikeasti kiinnosta, kunhan saan ruokaa suuhuni ja maku on hyvä?! Jos eroamme, syynä on pasta!
Onko teidän kumppaneilla fiksaatioita joista ei jousteta? Ärsyttää tämä pastahifistely
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittoaika tärkeä juu, mutta entäs itse pääasia sitten eli se pasta? Suomesta ei edes saa laadukasta pronssisuuttimilla valmistettua laatupastaa, johon kastike tarttuu täydellisesti. Googlaa vaikka Regina dei Sibillini
Meillä tehdään pasta itse kultasuuttimilla!
Linkki?
Tekisin sitten varmaan muuta kuin pastaa kun ei kerran kelpaa.
Molemmat keittää oman pastansa oman makunsa mukaiseksi.
Ei siinä pastan keitossa oo muuta kun makaroonit kattilaan ja vettä ja sekavihannespussi ja annetaan kiehuu, päälle aromisuolaa. Jos vieraita niin saatan pussikastikeen tehdä.
On saanut kelvata ukolle ja lapsille, ne höpötykset saavat syödä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on maailman helpoin asia, kun kastike voi muhia pidempäänkin. Itse käytän vain Rummo-pastaa ja päivystän kattilan ääressä välillä maistellen, että kypsyysaste on sopiva.
Kuinka monta pussillista sitä maisteluvaraa pitää olla?
Kyllähän se ärsyttää, jos pasta on keitetty liian aikaisin ja se on kylmää, nahkeaa ja toisiinsa takertunutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä pastan keitossa oo muuta kun makaroonit kattilaan ja vettä ja sekavihannespussi ja annetaan kiehuu, päälle aromisuolaa. Jos vieraita niin saatan pussikastikeen tehdä.
On saanut kelvata ukolle ja lapsille, ne höpötykset saavat syödä koulussa.
Ja kaikki syödään sohvalla ja lusikalla ja lasilautasilta ja sen voi nuolla ja katsoa samalla telkkaria ja tämä onnistuu mieheltä ja ammattikoulusta työttömäksi valmistuneelta pojalta ja kaikki sotkematta ja ketsuppia saa ottaa pyytämättäkin...? Ja hyvää ja ravitsevaa oli!
KokKKi kirjoitti:
Pasta ei saa olla löllöä ylikeitettyä. Ymmärrän miestäsi. Mikä sinua vaivaa ettet pysty keittämään siitä hyvää? Al dente on aivan eri makuinen luin löllerö ylikeitetty pasta.
Tietty luonteenpiirre estää toimimaan millään muulla tavalla, kun itse haluaa.
Keskity sinä pottuihin ja riisiin
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään Aal dente-paskaa suomalaisille kiitos...
Al dente
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ärsyttää, jos pasta on keitetty liian aikaisin ja se on kylmää, nahkeaa ja toisiinsa takertunutta.
Pasta pitää sekoittaa kastikkeen kanssa! Ällöttäväksihän se menee ihan minuuteissa, jos sen jättää itsekseen seisomaan.
Kastike tehdään ensin valmiiksi tietysti, koska keitetty pasta ei voi odottaa.
Se joka kokkaa päättää mitä ja miten kokataan.
Ihan peruskäytöstapoja, että ei arvostella ruokaa minkä saa valmiina eteensä.
Itse kyllä tykkään myös tarkkaan ajoittaa pastan, mutta en toisen tekemisiin puuttuisi. Yleensäkin kaikki toisen kontrollointi suhteessa tekemään asiat "oikein" on sellaista myrkkyä, että koko suhde ajaa kiville jossain kohtaa. Ei kukaan halua omassa kodissaan kuunnella mielisairaita käskytysyrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on induktiohella mihin saa ajastuksen . Katson ajan pastapussista ja lisään kun vesi kiehuu . Kun aika kulunut kaadan pois heti keitinveden ja lisään vähän öljyä.
Öljyn lisääminen pastaan on ihan turhaa, paitsi jos syöt sen silleensä. Kastike ei tartu pastaan jos siihen laittaa öljyä!
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006055388.html
Kypsään pastaan ei sekoiteta öljyä, vaan pasta sekoitetaan kypsennyksen jälkeen vielä liedellä porisevan kastikkeen sekaan.
– Näin pasta tarttuu kastikkeeseen paremmin, Paola Chiodo sanoo.
Tämä tehdään kahdesta syystä: Jos kypsään pastaan lisää öljyä, se estää kastikkeen imeytymisen pastan pintaan. Pasta ei jää kuivan tuntuiseksi, kun öljytön pasta sekoitetaan kastikkeen sekaan.
En koskaan sekoita pastaa kastikkeen joukkoon, joten käytän öljyä, jos on tarkoitus, että pastaa jää myös seuraavaksi päiväksi. Jos syödään samalla kertaa pois, en laita öljyä.
-eri
Minä keitän pastan aina kypsäksi, ruoka ei saa olla raakaa..
Mies voi keittää omat pastansa, jos sinun tekemä ei kelpaa.
Tee sinä kastike ja kun se on valmis, mies voi keittää pastan mieleisekseen. Aika törkeää arvostella, jos itse ei ole valmis kokkaamaan.
Keitin vesi kannattaa kuumentaa jo hyvissä ajoin. Sitten kun kastike alkaa olla klaarissa, niin laittaa pastat kiehumaan. Suolaa niin paljon, että on kuin valtameren vettä. Pastaa ei saa valuttaa liikaa, eikä etenkään huuhtoa. Italiassa saa usein ylikypsää pastaa, vaikka ovat olevinaan tarkkoja siitä.
Inhoan ylikeitettyä pastaa. Al dente sen olla pitää .
Kerrankin sika on oikeassa! Ylikeitetty pasta on pilalla.
Meillä tehdään pasta itse kultasuuttimilla!