Toksisin työpaikka, jossa olet työkennellyt
Omalla kohdallani on kyseessä eräs Savolainen ravintolaketju, jossa koin itselleni hyvin epämieluisaa lähentelyä sekä muutoinkin kyseisessä lafkassa oli/on kuulemma nykyäänkin ollut hyvin narsistinen työilmapiiri.
Sijaitsee Mikkelissä tämä firma ja on ihan Suomalaisten pitämä.
Kommentit (1553)
Vähän offaria, mutta liippaa läheltä.
Veetuttaa kun joudut tekemään työttömänä työvoimatoimiston duunin heille.
Jos olet ollut työttömänä, sitten taas töissä, ja sitten jälleen työttömänä niin käy niin että vanhat tietosi poistuvat työkkärin järjestelmästä ja olet jokaisen töissäolojakson jälkeen heille uusi työtön, jonka täytyy todistaa heille historiansa paperilla. Siis jos olet säästänyt kaikki kymmeniäkin vuosia vanhat dokumentit. Seuraa helposti hyvin kafkamaisia keskusteluja...
- Laitetaan sut typpiin kun et näköjään oo ennen ollut
- Olen ollut kuntouttavassa viisi kertaa.
. Ai jaa kun täällä koneella ei näy mitään!
- Mulla on paperit kaikesta...
- Sulla ei oo täällä mitään diagnooseja
- Mulla on seitsemän diagnoosia, dokumentit löytyvät.
- Ai jaa mut koneella ei näy mitään...
Eräs hotelli-ravintola Kaakkois-Suomessa. Pikkupäälliköt oli omassa päässään isoja johtajia ja muodostivat jonkinlaisen epävirallisen kyykytysyksikön. Porhalsivat aamulla tärkeän näköisinä meidän alakerran tavistyöntekijöiden ohi hissiin pitkästyneen huomenta-tervehdyksen kanssa. Eivät katsoneet koskaan silmiin, puhuessa katsoivat ohi. Jatkuvaa valittamista ja säheltämistä. Vuoden katsoin sitä junttimaista touhua ja sitten lähdin huonosti palkattuun, mutta normaaliin työyhteisöön.
Finanssaalalla, kytätään työntekijän jokainen hiirenliike ja työntekijästä väännetään kaikki irti. Muutoksia tulee joka kuukausi, väkeä on liian vähän ja työuupumus hiipii nurkan takana jo monella työkaverilla. Ahdistavaa painostusta. Ennen työ oli ihan ok, nyt menee yöunet.
Stockmannin jakelukeskus Tuusulassa. Itse työtehtävät olivat ihan mieleisiä ja suurin osa työkavereistakin mukavia, mutta muutamat epäasiallisesti käyttäytyvät ja valta-asemaansa väärinkäyttävät miespomot tekivät työpaikan ilmapiiristä sietämättömän eriarvoistavalla ja tylyllä johtamistyylillään sekä vähättelevillä asenteillaan.
Kun näille pomoille meni kertomaan jostakin epäkohdasta tai yritti tuoda esiin heidän ongelmallista johtamistapaansa, sai vastaukseksi syyllistävää nälvimistä, äänen korottamista tai täydellisen välinpitämätöntä hiljaisuutta. Unohtamatta työtehtävien epäloogista jakamista, sovinistisia ennakkoluuloja, kuuntelemattomuutta ja mitätöimistä (ns. ohi katsomista).
Oikein odottivat ja nauttivat seurata tästä henkisestä väkivallasta ja piittaamattomuudesta aiheutuvaa hermoromahduksen kehittymistä, jonka jälkeen kyllä avasivat suunsa ja alkoivat hokea provosoivasti rauhoitu, kysellä ikää ym. epäolennaisuuksia ottamatta mitään kantaa alkuperäiseen heille kerrottuun ongelmaan. Työpaikan kahvipöydissä sitten juorusivat keskenään ja mustamaalasivat heistä ylemmälle taholle kannelleet työntekijät häiriköiksi.
Jouduin ottamaan sairaslomaa enenevissä määrin, kunnes tilanne lopulta kärjistyi siihen pisteeseen, että jouduin irtisanoutumaan pitkäkestoisen työpaikkakiusaamisen takia, ja jos en olisi itse lähtenyt, minut olisi irtisanottu, ts. savustavat työpaikan ilmapiiriongelmista raportoivat työntekijät ulos.
Luojan kiitos saan tehdä töitäni täysin yksin, näitä luettuani osaa taas arvostaa sitä. Palkka tulee tilille, mutta kukaan ei kysele mitään. Ei edes esimies.
Lastensuojeluyksikkö. Surullista mutta totta.
Keusote vammaissosiaalityötoimisto Tuusulassa. Luulin etä siellä olisi pyrkimys auttaa asiakkaita, mutta huomasin että teen kaiken "väärin", niittaamisesta lähtien :D ""Hei eiks sulle oo kerrottu, että näitä ei niitata?? Hei eks sä tiedä että nämä niitataan VASEMMALTA PUOLELTA" ja perehdytyksen jälkeen, joka oli olematon "sulle on vissiin kerrottu tää AIKA MONTA KERTAA???"
Jatkuvaa tällaista ja silmien pyörittelyä. No siellä vissiin niittailevat edelleenkin onneksi on varaa valita, häivyin.
Vierailija kirjoitti:
Oulun kaupunki
Tarkennatko? Itsellä vain hyviä kokemuksia mutta Oulun kaupungilla on paljon eri alojen työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Stockmannin jakelukeskus Tuusulassa. Itse työtehtävät olivat ihan mieleisiä ja suurin osa työkavereistakin mukavia, mutta muutamat epäasiallisesti käyttäytyvät ja valta-asemaansa väärinkäyttävät miespomot tekivät työpaikan ilmapiiristä sietämättömän eriarvoistavalla ja tylyllä johtamistyylillään sekä vähättelevillä asenteillaan.
Kun näille pomoille meni kertomaan jostakin epäkohdasta tai yritti tuoda esiin heidän ongelmallista johtamistapaansa, sai vastaukseksi syyllistävää nälvimistä, äänen korottamista tai täydellisen välinpitämätöntä hiljaisuutta. Unohtamatta työtehtävien epäloogista jakamista, sovinistisia ennakkoluuloja, kuuntelemattomuutta ja mitätöimistä (ns. ohi katsomista).
Oikein odottivat ja nauttivat seurata tästä henkisestä väkivallasta ja piittaamattomuudesta aiheutuvaa hermoromahduksen kehittymistä, jonka jälkeen kyllä avasivat suunsa ja alkoivat hokea provosoivasti rauhoitu, kysellä ikää ym. epäolennaisuuksia ottamatta mitään kantaa alkuperäiseen heille kerrottuun ongelmaan. Työpaikan kahvipöydissä sitten juorusivat keskenään ja mustamaalasivat heistä ylemmälle taholle kannelleet työntekijät häiriköiksi.
Jouduin ottamaan sairaslomaa enenevissä määrin, kunnes tilanne lopulta kärjistyi siihen pisteeseen, että jouduin irtisanoutumaan pitkäkestoisen työpaikkakiusaamisen takia, ja jos en olisi itse lähtenyt, minut olisi irtisanottu, ts. savustavat työpaikan ilmapiiriongelmista raportoivat työntekijät ulos.
En ihmettele, sen verran omituisia kokemuksia ihan vaan asiakkaan näkökulmasta.
Eräs kotimainen, perheomistuksessa oleva teknologiayritys. Minulle kävi äärimmäisen huono tuuri esimiehen suhteen. Pomo käytti nuoria naistyöntekijöitä, joista suurin osa oli maisteritason asiantuntijoita, henkilökohtaisina sihteereinään. Hänelle piti keittää kahvia, hoitaa palaverikutsut ja matkavaraukset sekä tehdä palaverimuistiinpanot. Kyseessä oli myös todella arvaamaton tyyppi, joka saattoi loukkaantua pienestäkin poikkipuolisesta kommentista, ja kostoksi hän siirsi mieleisiä työtehtäviä kollegoille. Esimies myös esimerkiksi juoruili alaistensa sairauslomista ja näiden syistä eteenpäin. En edes halua kertoa tähän kaikkein pahimpia esimerkkejä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna osa toiminnasta oli jo työsuojeluasia.
Olin lukuisia kertoja yhteydessä sekä työsuojeluun että HR:ään. Esimies (mies) oli onnistunut saamaan molempien tahojen työntekijät (keski-ikäisiä naisia) puolelleen erittäin flirttailevalla keskustelutyylillään. Kun sitten yritin kertoa, että esimiehen toiminta oli asiantonta, minua ei haluttu uskoa, koska esimies oli niin hurmaava ja mukava tyyppi. Lopulta sain onneksi tukea liiton juristilta, koska firman sisällä kukaan ei ollut puolellani.
Vierailija kirjoitti:
Yksi pohjoisempi ammattikorkeakoulu. Kilpailua, mitätöintiä, työsuojelu huonoa ja vaikka mitä
Ollaankohan oltu samassa työpaikassa? Ammattikorkeakoulu on mullakin ja tämä on idässä ja pohjoisessa. Työhyvinvointia ei ole ja sairauslomilla esimiehet lähettelee viestejä ja kehottaa olemaan töissä (etänäkin voi tehdä töitä -huomautukset, kun ilmoittaa olevansa sairas). Opiskelijoita dissataan ja ne jotka haluaisi tehdä hyvin työnsä, ei anneta siihen resursseja. Lisäksi kaikki selkäänpuukottamiset, kilpailut ja epäkollegiaalisuus. Sairaslomia ihmisillä paljon, uupumusta ja moni tekee ilmaiseksi isoja määriä ylitöitä, ja tietenkin niitä työntekijöitä pidetään hyvinä. Palavereissa ei ihmiset uskalla sanoa mitään, kun kovaääniset melskaa ja johtajat paistattelee erinomaisuudessaan. Onneksi sain uuden työpaikan ja vaihdoin uuteen.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Mulla on ollut puolenkymmentä hyvää työpaikkaa ja yksi todella huono. Yrittäjävetoinen metallipaja, jossa toimitusjohtajan vaimo hääräsi "talouspäällikkönä" ilman asianmukaista osaamista ja myyntipäällikölle oli annettu asema täysin kaiken arvostelun yläpuolella, koska hän oli saanut isoja kauppoja aikaiseksi. Kyllä, valehtelemalla asiakkaalle yrityksen toimitusketjusta (mm alkuperämaat) ja laadunhallinnasta!
Lähdin koeajan puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisia työyhteisöjä täällä moititaan. Itse olen mies naisvaltaisessa työyhteisössä. Pomokin on nainen. Työpaikka on mahtava ja henki hyvä. Paljon on kiinni omasta itsestä. Jos käyttäydyt asiallisesti (kaikkia) työkavereitasi kohtaan, kohennat mahdollisuuksia siihen että työpaikallasi on mukavaa. Jos taas esim. kerrot härskejä vitsejä ja heittelet naisille vihjailevia kaksimielisyyksiä, varmasti kohtaat ongelmia. Samoin jos esim. odotat että naiset hoitaa aina kahvin keiton ja likaiset kahvikupit jne.
Tällaisiakin mieskollegoita on joskus ollut. Se vitsi minkä voit kertoa urheiluseuran äijien saunaillassa, ei yleensä sovi työpaikan kahvitauolle. Että näiden äijien kanssa joutui vaivaannuttaviin tilanteisiin. Yritä siinä syödä pullaa muina miehinä, kun kollega vääntää alapään juttua ja naiskollegat vieressä katselee vaivaantuneina kengänkärkiään tai pidättelee kiukkuaan.
Eihän sitä yksinään voi työpaikkaansa pelastaa. Jokainen voi tehdä vain oman osansa. Joskus se voi auttaa paljonkin, joskus ei auta mikään.
Et nyt tulisi pilaamaan hyvää misogynististä naiset on naisille susia -troopea
Minua inhottaa miesten pyrkyrimäisyys. Ei edes yritetä menestyä osaamisella ja työsuorituksella, vaan oikeaan seuraan lyöttäytymisellä ja selkääntaputtelulla. Läpinäkyvää ja alhaista. Kuka haluaa olla "menestynyt" jos sitä varten olet h*rannut persoonasi :p
Vierailija kirjoitti:
Vähän offaria, mutta liippaa läheltä.
Veetuttaa kun joudut tekemään työttömänä työvoimatoimiston duunin heille.
Jos olet ollut työttömänä, sitten taas töissä, ja sitten jälleen työttömänä niin käy niin että vanhat tietosi poistuvat työkkärin järjestelmästä ja olet jokaisen töissäolojakson jälkeen heille uusi työtön, jonka täytyy todistaa heille historiansa paperilla. Siis jos olet säästänyt kaikki kymmeniäkin vuosia vanhat dokumentit. Seuraa helposti hyvin kafkamaisia keskusteluja...
- Laitetaan sut typpiin kun et näköjään oo ennen ollut
- Olen ollut kuntouttavassa viisi kertaa.
. Ai jaa kun täällä koneella ei näy mitään!
- Mulla on paperit kaikesta...
- Sulla ei oo täällä mitään diagnooseja
- Mulla on seitsemän diagnoosia, dokumentit löytyvät.
- Ai jaa mut koneella ei näy mitään...
Pikku-Britannia:
"Computer says NO"
Tätä ketjua luettuani, ymmärrän kyllä kokoomuksen ja SDP:n huolen työntekijöiden määrästä (siis haluavat tuoda Suomeen ulkomailta paljon halpatyövoimaa), kun tässähän on käymässä niin, että kerrankin suomalainen voivat vaihtaa työpaikkaa parempaan, on mistä valita, eikä tarvitse sietää mitä vaan.
Hyvä ketju viittä vaille valmistuvalle, toivottavasti osaan olla astumatta miinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun kaupunki
Tarkennatko? Itsellä vain hyviä kokemuksia mutta Oulun kaupungilla on paljon eri alojen työpaikkoja.
En kehtaa sanoa tarkemmin koska +/-50 hengen organisaatio, mutta esimiehinä pahimmat työpaikkakiusaajat, jotka ovat kattotason hallinnon suojeluksessa.
Et nyt tulisi pilaamaan hyvää misogynististä naiset on naisille susia -troopea