Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunko leikkauksen, kun ei ole saattajaa?

Vierailija
09.02.2023 |

Ja vielä vähemmän ketään, joka olisi kanssani vuorokauden leikkauksen jälkeen.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut leikattiin eräässä yksityissairaalassa Hgissä ja siellä oli joitakin yöpymishuoneita niille, jotka eivät syystä tai toisesta voineet mennä kotiin ekaksi nukutuksen jälkeiseksi yöksi. Minulla kustannus meni onneksi vakuutuksen piikkiin, niin ei tarvinnut sitä itse maksaa.

Tämä asia käytiin läpi, kun minulle soitettiin ja keskusteltiin leikkaukseen liittyvistä yksityiskohdista. Itselle ei tullut mieleenkään pelleillä asian kanssa, kai siinä on riski, että jotain voi sattua, joten itse olin tyytyväinen, että sain yöpyä osastolla.

Kaveri Lapista on käynyt Helsingissä yksityissairaalassa leikkauksessa ja hän sai myös yöpyä siellä, kun oli mahdotonta lähteä samantien kotiin leikkauksen jälkeen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy nyt muistaa, että ei ole kyse vain kotimatkan saattajasta. Potilas voi tarvita myös seurantaa kotona, vaikka olisikin niin hyväkuntoinen, että voi kotiuttaa.

Te hyväosaiset ette voi ymmärtää, että kaikilla ei välttis ole ketään, joka välittää.

Tästä syystä kannattaakin tarkistaa leikkaavasta yksiköstä, mitä tarkalleen ottaen saattajalla tarkoitetaan. Eli tarvitaanko sellainen saattaja, joka hakee sairaalasta, vie kotiin ja varmistaa, että pääsee sisälle asti, vai sellainen, joka tuon lisäksi on illan ja yönkin vielä leikatun kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peru pois. Ei ilmeisestikään ole välttämätön leikkaus kyseessä.

Hah, eikä sitten tarvitse ihan kohtakaan uudelleen miettiä moista. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
64/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap on menossa yksityiselle. Ei yksityisillä paitsi suurimmilla ole vuodeosastoa.

Jättääkö yksityiset sitten leikkaamatta yksinäiset, joilla ei ole saattajaa? 

Tuosta pitää keskustella etukäteen. Moni menee suosiolla julkiselle, etenkin jos on riskitekijöitä.

Tuo komplikaatioriski on todellinen, eikä sellaista kannata ottaa.

No en minä ainakaan julkiselle lähde, jos työnantajan vakuutukseen menee yksityishoidot. Kyllä siinä on sitten joku toinen ratkaisu keksittävä yhdessä, jos yksityiselle ei voi jäädä yöksi eikä ole saattajaa.  Luulisi nyt jonku yöpymispaikan olevan myös yksityillä. 

Vierailija
65/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ne tarkastaa että on saattaja. Pyydä vaikka vapaaehtoistyöntekijä seurakunnalta jos ei ketään ole.

Viettäisitkö oikeasti yön jonkun täysin tuntemattoman kanssa?

Jos täytyy. Ja seurakunnilla on varmasti entisiä eläkkeellä olevia hoitohenkilöstöä jotka voisivat yötä olla. Ei se mahdoton idea ole.

Vierailija
66/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peru pois. Ei ilmeisestikään ole välttämätön leikkaus kyseessä.

Näköjään joillekin on vaikea ymmärtää, että on olemassa kaltaisiani ihmisiä.

Ap

Kyllä ne ymmärtää. Leikkauksen jälkee valitat jotakin , niin saat jäädä seuraavaan päivään.

Minä halusin jäädä kaiken varalta, vaikka kumppani olisi tullut hakemaan. Sanoin vaan ,etten uskalla lähteä kotiin. Seuraavan päivän iltaan olin täyshoidossa😀, kun lääkärillä oli niin kiire, ettei ehtinyt kierrolle ennen iltaa. Sitten mut haettiin kotiin.

Vierailija
67/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hoitajat mihinkään ovelle tule tervejärkisen aikuisen perään katsomaan.

Kyllä niillä joku varasuunnitelma on oltava jos jollakin leikkauksen jälkeen vaikka anestesian haihtuminen kestää tai muuten tulee komplikaatioita. Varmaan ihan tavallistakin.

.

Itsellä oli päiväkirurginen toimenpide, oli tarkoitus päästä kotiin iltapäivällä mutta nukuin niin monta tuntia vielä heräämössä että jäin sinne yöksikin. Virtsaumpikin kehittyi leikkauksen jäljiltä että ihan hyvä.

Julkisella tosin.

Vierailija
68/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ne tarkastaa että on saattaja. Pyydä vaikka vapaaehtoistyöntekijä seurakunnalta jos ei ketään ole.

Viettäisitkö oikeasti yön jonkun täysin tuntemattoman kanssa?

Jos täytyy. Ja seurakunnilla on varmasti entisiä eläkkeellä olevia hoitohenkilöstöä jotka voisivat yötä olla. Ei se mahdoton idea ole.

On se. Aamulla kun heräät niin vapaaehtoistyöntekijä, käsilaukku ja pöytähopeat ovat kadonneet.

Vierailija
69/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, silloin jäädään sairaalaan yöksi.

Tuossa sairaalassa tehdään käsittääkseni vain päiväkirurgisia operatioita.

Ap

Terveyskeskuksen vuodeosastolle pääsee toipumisajaksi. Voisit myös palkata jonkun - itse olen joskus heittänyt keikkaa, kun ei ole läheistä saatavilla, eikä halua osastollekaan. 

Vierailija
70/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yksityiset sairaalat järjestävät jatkon, jos potilas ei ole toimenpiteen jälkeen kotiutuskuntoinen edes saattajan kanssa eikä mitään valmiutta ympärivuorokautiseen hoitoon ole? Taksilla vaan yksinään lähimpään oikeaan sairaalaan? Vai löytyyköhän se valmius tarvittaessa kuitenkin? Toki yksityisellä varmaan tehdään paljon lähinnä hyväkatteisia pienen riskin operaatioita, mutta voihan niissäkin joskus joku mennä vikaan. Alkoi vaan kiinnostaa.

Vierailija
71/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa veneessä ja sain jäädä sairaalaan jollekin toiselle osastolle yöksi. Rehellisyyden nimissä olin kyllä sen verran kipeä ja huonovointinen, että olisi ollut tosi kurja olla kotona yksin, vaikka kyseessä ei ollutkaan mikään superkriittinen ja iso operaatio.

Polilta aluksi sanottiin, että ei ole mitään mahdollisuutta jäädä yöksi, mutta kyllähän se sitten kuitenkin järjestyi. Tunsin itseni tosi nöyryytetyksi, kun hoitaja puhelimessa asiasta sovittaessa kyseli, että eikö tosiaan ole ketään ystävää, perheenjäsentä, työkaveria, yliopiston opettajaa, harrastustoveria, naapuria tai edes entistä miesystävää, joka voisi tulla vuorokaudeksi huolehtimaan ja pitämään seuraa - että miten on mahdollista ettei ole yhtään ketään.

Jos vointisi on hyvä ja tuntuu siltä, että pärjäät yksin kotona, niin voithan siinä homman jälkeen saattajasta kyseltässä sanoa, että oli tullut leikkauksen aikana viesti koronatartunnasta tms. esteestä. Pääsee vähemmällä sählingillä.

Että ihan yliopiston opettajalla hoitaja kuvitteli olevan jokin velvollisuus oppilaasta vapaa ajalla :D Eipä kyllä velvollisuutta ole työkaverilla tai naapurillakaan. Ja että joku haluaisi operaatiosta toipuessa sietää vielä eksäänsä, äly hoi hoitaja. Erittäin läheisiä ystäviä tai perheenjäseniä tuollaiseen voi pyytää, jos sellaisia lähistöllä on, ei mitään naamatuttuja.

Vierailija
72/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yksityiset sairaalat järjestävät jatkon, jos potilas ei ole toimenpiteen jälkeen kotiutuskuntoinen edes saattajan kanssa eikä mitään valmiutta ympärivuorokautiseen hoitoon ole? Taksilla vaan yksinään lähimpään oikeaan sairaalaan? Vai löytyyköhän se valmius tarvittaessa kuitenkin? Toki yksityisellä varmaan tehdään paljon lähinnä hyväkatteisia pienen riskin operaatioita, mutta voihan niissäkin joskus joku mennä vikaan. Alkoi vaan kiinnostaa.

Tilataan ambulanssi ja potilas viedään esim. lähimpään sairaalaan julkiselle. Itse en menisi yksityiselle leikkaukseen vakuutuksesta huolimatta. Siellä oletetaan, että olet kotiutuskuntoinen viimeistään kun leikkausosasto suljetaan.

Vierailija
73/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot rehellisesti hoitajalle asian. Ei kaikilla ole ketään. Se on surullista, mutta se on fakta. Mutta eihän se nyt ole este hoidolle. Me hoitajat tehdään kolmivuorotyötä kellon ympäri, joten tänne vaan osastolle. 

Vierailija
74/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot rehellisesti hoitajalle asian. Ei kaikilla ole ketään. Se on surullista, mutta se on fakta. Mutta eihän se nyt ole este hoidolle. Me hoitajat tehdään kolmivuorotyötä kellon ympäri, joten tänne vaan osastolle. 

Ap on menossa yksityiselle.

Vierailija
75/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä näitä asioita mietitään etukäteen. Aika dramaattinen saa toimintakyvyn muutos olla ja tarkoittaa, että leikkauksessa on tullut komplikaatioita. Ambulanssit tekevät myös sairaalasiirtoja, jos kuljetuksen aikana on tarvetta hoidolle. Muuten taksi on ihan kelpo vaihtoehto siirtyä paikasta toiseen. Mikä ongelma siinä on? Ei kaikki aina mene suunnitelmien mukaan. Kyllä sitten johonkin pääsee, vaikka ylipaikalle jatkohoitoon.

Vierailija
76/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No entä sitten ? Olen minäkin joutunut jäämään päiväkirurgiselta yöksi sairaalaan, kun meni liian pitkäksi leikkaus.

Minä myös, ei ollut ongelma. 

Vierailija
77/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No entä sitten ? Olen minäkin joutunut jäämään päiväkirurgiselta yöksi sairaalaan, kun meni liian pitkäksi leikkaus.

Minä myös, ei ollut ongelma. 

Yksityisellä?

Vierailija
78/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi peruisit. Ei ne voi sitä leikkausta enää siinä vaiheessa perua, kun pääset kotiin.

Vierailija
79/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa näkyy hyvin miten tunnollisesti osa noudattaa suosituksia ja vaatimuksia. Otetaan ne kirjaimellisesti ja "pakkona" noudattaa. Varmasti monilla suosituksilla on hyvä tarkoitus niin kuin tässä tapauksessa, en sitä kiellä. On vaan paljon ihmisiä, jotka tarvitsee leikkausta, mutta joilla ei ole ketään ketä pyytää apuun.

Tietenkin sillä on merkitystä mikä leikkaus on kyseessä, mutta harvat päiväkirurgista operaatioista on kovin isoja tai vaativia. Jos sitten potilaalla on leikkauksen jälkeen ok olo ja on täysivaltainen aikuinen ja ymmärtää ottavansa (ehkä suurenkin) riskin terveytensä kanssa, niin minusta on ihan ok valehdella saattajasta. Pääsee helpommalla niin. Ei kenelläkään ole oikeutta pitää sua väkisin sairaalassa.

Jos taas oot kovin heikossa kunnossa leikkauksen jälkeen, niin ei tietenkään kannata riskeerata yksin kotona, enkä usko että kukaan vastaajista on sitä tarkoittanutkaan. Kyllä se osastopaikka yöksi silloin jostain järjestyy, sitä mahdollisuutta ei vaan markkinoida. Oon itse kerran saanut päiväkirurgian jälkeen yön yli paikan sairaalasta, kun oli huono olo. Toisaalta oon myös pari kertaa lähtenyt sairaalasta yksin ja ollut yön yksin leikkauksen jälkeen, mutta ymmärsin kyllä silloin, että otan siinä itse vastuun ja riskin omasta hengestä.

Vierailija
80/118 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa näkyy hyvin miten tunnollisesti osa noudattaa suosituksia ja vaatimuksia. Otetaan ne kirjaimellisesti ja "pakkona" noudattaa. Varmasti monilla suosituksilla on hyvä tarkoitus niin kuin tässä tapauksessa, en sitä kiellä. On vaan paljon ihmisiä, jotka tarvitsee leikkausta, mutta joilla ei ole ketään ketä pyytää apuun.

Tietenkin sillä on merkitystä mikä leikkaus on kyseessä, mutta harvat päiväkirurgista operaatioista on kovin isoja tai vaativia. Jos sitten potilaalla on leikkauksen jälkeen ok olo ja on täysivaltainen aikuinen ja ymmärtää ottavansa (ehkä suurenkin) riskin terveytensä kanssa, niin minusta on ihan ok valehdella saattajasta. Pääsee helpommalla niin. Ei kenelläkään ole oikeutta pitää sua väkisin sairaalassa.

Jos taas oot kovin heikossa kunnossa leikkauksen jälkeen, niin ei tietenkään kannata riskeerata yksin kotona, enkä usko että kukaan vastaajista on sitä tarkoittanutkaan. Kyllä se osastopaikka yöksi silloin jostain järjestyy, sitä mahdollisuutta ei vaan markkinoida. Oon itse kerran saanut päiväkirurgian jälkeen yön yli paikan sairaalasta, kun oli huono olo. Toisaalta oon myös pari kertaa lähtenyt sairaalasta yksin ja ollut yön yksin leikkauksen jälkeen, mutta ymmärsin kyllä silloin, että otan siinä itse vastuun ja riskin omasta hengestä.

Varmaan lähtisinkin vaan yksin menemään, jos kotimatka olisi lyhyt eikä leikkauksessa tarvitsisi nukutusta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi