Perunko leikkauksen, kun ei ole saattajaa?
Ja vielä vähemmän ketään, joka olisi kanssani vuorokauden leikkauksen jälkeen.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani leikattiin Peijaksen sairaalassa ja laitettiin muutaman päivän kuntoutukseen Katriinan sairaalaan., kun kotona ei ollut ketään. Kaikissa sairaaloissa on sosiaalijohtaja, jolle voi soittaa.
Tutullasi on ollut onnea, kun Katriinan sairaalaassa on ollut tilaa. Ja jos ei olisi ollut, hän olisi varmaan saanut jäädä Peijakseen vahvistumaan muutamaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei, silloin jäädään sairaalaan yöksi.
Kyllä ja aamiainenkin taitaa sisältyä yöpymisen hintaan ellei jopa esim. teollista jauhomuusia sisältävä lounas!
Kyllä omaan kotiin ja omaan petiin on ihaninta päästä heti kun se on mahdollista. Pitää vaan noudattaa tarkkaan niitä ohjeita, joita kotiutushoitaja antaa.
Kun yksin asuu, niin kukaan ei odota potilaalta mitään. Voi todella vain olla ja levätä.
Olen aina pärjännyt yksin kotona sen ensimmäisen vuorokauden, koska se menee yleensä nukkuessa.
Olen itse sinkkuna ollut leikkauksessa. Sairaalajakson jälkeen toivuin yksin kotona, pistelin antikoagulanttia pistoksina vatsaan viikon ajan. Eihän se niin kauhean hienoa ole yksin joutua leikkaukseen ja toipumaan, mutta aika moni täällä sinkuna elelevä niin joutuu tekemään.
Mutta onhan niitä myös saattaja- ja avustajapalveluita olemassa, ihan vapaaehtoispohjalta toimivia kuin palkallisiakin, yksityisiä ja kunnallisia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sellainen päiväkirurginen toimenpide, jossa potilas nukutetaan?
Sehän vaatisi leikkaussalin anestesialääkäreineen ja muine leikkaussalihenkilökuntineen.Olisikohan nyt kuitenkin kyse ns humautuksesta, joka annetaan esim kolonoskopian yhteydessä joillekin potilaille? Sen jälkeen jäädään sairaalaan tiloihin muutamaksi tunniksi lepäämään, sekä julkisessa sairaalassa että yksityisellä lääkäriasemalla.
Narkoosi ja päiväkirurginen toimenpide kuulostaa oudolta yhdistelmältä.
Nämä kaikki tekisit puudutuksessa?
"Tyypillisiä päiväkirurgisia toimenpiteitä ovat kaihi-, kitarisa-, sappi-, tyrä-, polventähystys- ja sterilisaatioleikkaus. "
Vierailija kirjoitti:
Älä peru: sanoin, että saattaja odottaa autossa. Ajoin itse kotiin (ei tietty järkevää). Ja hyvin selvisin
Toivottavasti et tehnyt tätä nukutuksen jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä peru: sanoin, että saattaja odottaa autossa. Ajoin itse kotiin (ei tietty järkevää). Ja hyvin selvisin
Minäkin olen tehnyt tuon, ajoin erikoisen varoivaisesti. Ei käynyt mitään. Silloin nuorena ei vaan ollut ketään ketä olisin halunnut asiaan sotkea, minulla leikattiin munasarjan kysta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän vaatisi leikkaussalin anestesialääkäreineen ja muine leikkaussalihenkilökuntineen.Olisikohan nyt kuitenkin kyse ns humautuksesta, joka annetaan esim kolonoskopian yhteydessä joillekin potilaille? Sen jälkeen jäädään sairaalaan tiloihin muutamaksi tunniksi lepäämään, sekä julkisessa sairaalassa että yksityisellä lääkäriasemalla.
Aika monikin, kuten esim. Polvileikkaus.
Vieläkö jotain polvileikkauksia tehdään nukutuksessa? Ainakin polven tekonivelleikkaukset tehtiin (Peijaksessa) vuosina 2018 ja 2019 spinaalipuudutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa valtava riski. Anestesia-aineiden vaikutus tuskin oli loppunut. Älkää ihmeessä ajako itse. Niin typerää, ettei typerämpää ole. Vaarantaa oma ja muiden henki!!!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut samassa veneessä ja sain jäädä sairaalaan jollekin toiselle osastolle yöksi. Rehellisyyden nimissä olin kyllä sen verran kipeä ja huonovointinen, että olisi ollut tosi kurja olla kotona yksin, vaikka kyseessä ei ollutkaan mikään superkriittinen ja iso operaatio.
Polilta aluksi sanottiin, että ei ole mitään mahdollisuutta jäädä yöksi, mutta kyllähän se sitten kuitenkin järjestyi. Tunsin itseni tosi nöyryytetyksi, kun hoitaja puhelimessa asiasta sovittaessa kyseli, että eikö tosiaan ole ketään ystävää, perheenjäsentä, työkaveria, yliopiston opettajaa, harrastustoveria, naapuria tai edes entistä miesystävää, joka voisi tulla vuorokaudeksi huolehtimaan ja pitämään seuraa - että miten on mahdollista ettei ole yhtään ketään.
Jos vointisi on hyvä ja tuntuu siltä, että pärjäät yksin kotona, niin voithan siinä homman jälkeen saattajasta kyseltässä sanoa, että oli tullut leikkauksen aikana viesti koronatartunnasta tms. esteestä. Pääsee vähemmällä sählingillä.
On kyllä epäasiallista udella asiaa noin paljon, jos potilas on jo sanonut ettei ole ketään. Aika vähissä on varmaan ihan perussosiaalisillakin ihmisillä sellaiset ihmiset, joita voisi pyytää vuorokaudeksi seuraksi. Ei tuollaiseen hommaan pyydetä ketään puolituttua harrastuskaveria saati yliopiston opettajaa tai naapuria. Läheisimpiä ystäviä ja perheenjäseniä kehtaisin pyytää, mutta eihän läheskään kaikilla ole elossa olevia tai lähellä asuvia perheenjäseniä tai läheisiä ystäviä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monikin, kuten esim. Polvileikkaus.
Vieläkö jotain polvileikkauksia tehdään nukutuksessa? Ainakin polven tekonivelleikkaukset tehtiin (Peijaksessa) vuosina 2018 ja 2019 spinaalipuudutuksessa.
Tehdään kyllä, varsinkin sellaiset vähän epäselvemmät tapaukset, joista ei oikein tiedä mitä löytyy. Mutta on pitkä lista päiki-operaatioista, joissa nukutus on välttämätön. Joitain on jo täällä mainittu.
Siis yksityiseltä siirtävät leikkauksen jälkeen kunnalliselle päivystysosastolle jos tarvitset vahtimista. Eli ota yhteys yksityiselle ja kerro tilanne.
En edes lukenut ketjua, pari viestiä vain. Mutta jos leikkaus on sulle tärkeä, ja parantaa elämääsi, niin mene. Itse päätät, en ymmärrä tätä pähkäilyä.. Jokaisella meistå on ( ehkä? ), vain tää yksi elämä, niin hittojako se kuuluu jollekin sairaalalle..
Minulle tuli ennen leikkaustoimenpidettä kirje, jossa ohjeistuksessa nimenomaan piti varautua saattajaan tai henkilöön, joka olisi ainakin 1-2 yötä kanssani verenvuodon pelossa, eli soittamassa apua, jos en itse kykene. Jos ohjeessa näin pyydetään, pitäisi sinulla sellainen olla, ei ne sitä ihan turhaan pyydä noudattamaan. Suosittelen ainakin suuresti!
Vierailija kirjoitti:
Sitten saat osastopaikan. Itse narraisin että on hakija.
Tiedän tapauksen, jossa toimenpiteessä itse ollut lääkäri kotiutettiin, vaikka kotona ei ollut kukaan vointia seuraamassa. Ajattelivat, että kyllähän nyt lääkäri kykenee itse vointiaan seuraamaan. No, sinne kotiin se lääkäri sitten kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä peru ne siirtää sairaalaan yöksi jos päiväkirurginen toimenpide. Siellä on apu jos jotakin ongelmaa.
Minne sairaalaan?
Ap
Vaikka terveyskeskuksen vuodeosastolle.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nukutuksesta, ja sairaalassa on useita leikkaussaleja. Oletan että niissä on myös tarvittava henkilökunta..
Ap
Tuttavani leikattiin Peijaksen sairaalassa ja laitettiin muutaman päivän kuntoutukseen Katriinan sairaalaan., kun kotona ei ollut ketään. Kaikissa sairaaloissa on sosiaalijohtaja, jolle voi soittaa.