USEITA RAITIOVAUNUJA suistunut
Kommentit (12)
Lumipyryssä ymmärrän, jos autot suistuvat liukkaalla tieltä. Mutta miten kiskoilla kulkevat raitiovaunut???
Vierailija kirjoitti:
Lumipyryssä ymmärrän, jos autot suistuvat liukkaalla tieltä. Mutta miten kiskoilla kulkevat raitiovaunut???
No miksei ne kiskot voi tukkeutua lumesta?
Vierailija kirjoitti:
Lumipyryssä ymmärrän, jos autot suistuvat liukkaalla tieltä. Mutta miten kiskoilla kulkevat raitiovaunut???
Kun lunta tuiskuttaa kunnolla, vaihteet tukkeutuvat ja ratikan paino muuttaa alle jäävät lumet jääksi. Kun jäätä kertyy tarpeeksi, pyörät nousevat pois kiskon päältä.
Vierailija kirjoitti:
Lumipyryssä ymmärrän, jos autot suistuvat liukkaalla tieltä. Mutta miten kiskoilla kulkevat raitiovaunut???
No voi khiesus. Kun ne raiteet peittyy lumeen...
propellit jäätyy ja spårat suistuu, onneksi on polttisauto talveksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumipyryssä ymmärrän, jos autot suistuvat liukkaalla tieltä. Mutta miten kiskoilla kulkevat raitiovaunut???
Kun lunta tuiskuttaa kunnolla, vaihteet tukkeutuvat ja ratikan paino muuttaa alle jäävät lumet jääksi. Kun jäätä kertyy tarpeeksi, pyörät nousevat pois kiskon päältä.
Ennen oli sekä VR:llä että HKL:llä kunnon topparoikkia, siis säänkestäviä äijiä lapioiden ja harjojen kanssa. He pitivät raiteet ja vaihteet auki säässä kuin säässä. Nykyään vaihteissa on sähkösulatus, mutta kun lunta tulee koko ajan lisää ja pakkasta on liki kymmenen astetta, homma ei toimi.
Kun lumi ja jää paakkuntuvat kiskoille voi käydä näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Lumipyryssä ymmärrän, jos autot suistuvat liukkaalla tieltä. Mutta miten kiskoilla kulkevat raitiovaunut???
No et sinä paljoa ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumipyryssä ymmärrän, jos autot suistuvat liukkaalla tieltä. Mutta miten kiskoilla kulkevat raitiovaunut???
No et sinä paljoa ymmärrä
Miten voi ymmärtää jos ei ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumipyryssä ymmärrän, jos autot suistuvat liukkaalla tieltä. Mutta miten kiskoilla kulkevat raitiovaunut???
Kun lunta tuiskuttaa kunnolla, vaihteet tukkeutuvat ja ratikan paino muuttaa alle jäävät lumet jääksi. Kun jäätä kertyy tarpeeksi, pyörät nousevat pois kiskon päältä.
Taitaa kyllä jäät murskaantua pyörän ja kiskon välissä. Ongelmat syntyvät lähinnä vaihteissa, kiskot eivät pääse liikkumaan oikealle paikalleen ihan toisen viereen, kun sinne kahden kiskon väliin pakkautuu lumi kovaksi jääksi. Eli vaihde jääkin puolittaiseen asentoon ja ratikan pyörä menee siihen kahden kiskon väliseen rakoon. Muut kiskoilta sortumiset taitaa kyllä olla harvinaisia.
Heikkoa tekoa tuollaset ratikkavempeleet. Eivät sovellu Suomen ilmastossa käytettäviksi kuin 3/4 vuodesta.
Kiitos linkistä, tuolla on hieno säänseuranta ja suoraa lähetystä, jos nyt sähköt toimii ja näkee...