Perunko leikkauksen, kun ei ole saattajaa?
Ja vielä vähemmän ketään, joka olisi kanssani vuorokauden leikkauksen jälkeen.
Kommentit (118)
Ei ole tärkeä leikkaus, jos tuommoisen takia miettii sen perumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ne tarkastaa että on saattaja. Pyydä vaikka vapaaehtoistyöntekijä seurakunnalta jos ei ketään ole.
Viettäisitkö oikeasti yön jonkun täysin tuntemattoman kanssa?
Ei ole kyse siitä vaan että saattaa pois. Jos tulee ongelmia yöllä voi itse soittaa ambulanssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, silloin jäädään sairaalaan yöksi.
Tuossa sairaalassa tehdään käsittääkseni vain päiväkirurgisia operatioita.
Ap
Varaat paikan potilashotelliin.
Outoa, että et itse tullut ajatelleeksi ratkaista ongelmaa jotenkin vaan vain perua. Sen saattajan pitäisi kyllä hakea ihan osastolta, eli ei mene läpi tarina "hoitaja kävi ulko-ovella". Sieltähän saa lähteä ihan milloin tahtoo eikä kukaan juokse perään eli oikeasti ei voi lähteä ilman saattajaa. Tai ehkä tilanne on eri, jos lähtee ihan pienen vauvan kanssa..
Älä ainakaan huijaa että sulla on kotona joku, se on oikeesti riski.
Toisaalta, luulis sairaalalla olevan joku suunnitelma B, koska kaikkien ihmisten toimenpiteet ei mene niin hyvin kuin on suunniteltu ja on pakko olla valvonnassa yön yli.
Jos tähän ei mitenkään oo mahdollisuutta, niin kysy tosiaan seurakunnasta, punaisen Ristin ystävä toiminnasta tms.
Kyllä mä olisin valmis vaikka suunnilleen tuntemattoman naapurin hakemaan sairaalasta ja nukkumaan sohvalla yön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ne tarkastaa että on saattaja. Pyydä vaikka vapaaehtoistyöntekijä seurakunnalta jos ei ketään ole.
Viettäisitkö oikeasti yön jonkun täysin tuntemattoman kanssa?
Ei ole kyse siitä vaan että saattaa pois. Jos tulee ongelmia yöllä voi itse soittaa ambulanssin.
Se onkin helppoa, jos pyörtyy yöllä könytessään vessaan ja lyö päänsä, tai saa jonkun verensyöksyn tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaala tilaa sinulle kotiin lähtiessäsi Kela-taksin. Se kelpaa saattajaksi.
onko näin? Saattaja pitää viedä kotiovelle asti. Mitä näitä juttuja kelatakseista olen lukenut,niitä saa jopa tunteja odottaa jos tulevat ollenkaan. En luottaisi niihin.
Mulla kelataksin kuski haki osastolta asti ja talutti kotiovelle asti. Odottamaan toki joutui jonkin aikaa. Mun kohdalla odotin sairaalassa puoli tuntia.
Kerro nyt edes mistä päin olet niin ehkä se saattaja löytyy.
Sanoisin rehellisesti ettei ole saattajaa nyt eikä tulevaisuudessa, joten miten me voidaan tehdä tässä tilanteessa. Voinko jäädä sairaalaan yöksi tai onko jotain muuta vaihtoehtoa. Ei kai leikkausta peruta, jos ei ole saattajaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse valehtelin vastaavassa tilanteessa että on saattaja. Oikeasti hyppäsin leikkauksen jälkeen bussiin ja huristelin kotiin. Kotona oli kyllä väkeä paikalla eli ei tarvinnut yksin olla. Kyseessä oli suonikohjuleikkaus.
Minun saattajani tuli autolla, jonka katolla oli keltainen kyltti. Kotona teini-ikäiset poikani seurasivat, että henki pihisee.
Eikö jotain doulaa tms voisi ihan rahalla palkata itselleen saattjaksi?
Paremmat ohjeet saat, jos soitat sinne ja kysyt. Av-parlamentilta et saa tähän kysymykseen oikeaa vastausta. Älyttömintä on, että täällä ihmiset neuvoo oikeasti valehtelemaan ja menemään yksin kotiin. En tiedä mikä leikkaus on kyseessä, mutta itse en leikkisi mahdollisen komplikaatioriskin kanssa.
Hei ap on menossa yksityiselle. Ei yksityisillä paitsi suurimmilla ole vuodeosastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai sulla joku naapuri tai tuttu jolle voit parikymppiä maksaa että tulee hakemaan. Jos osaat nettiä käyttää voit kysyä paikallisesta facebook ryhmästäkin.
Joillain ei ole tällaisia ihmisiä elämässään. Miten se on niin vaikea ymmärtää?
Joo, näin. Kärsin yksinäisyydestäni muutenkin, mutta olisi ihan kammottavaa, jos joutuisi puolikuntoisena ja "haavoittuvassa tilassa" vielä näyttämään itsensä jollekin rappukäytävästä naamatutulle tai työpaikan palkanlaskennan Jaanalle, jonka kanssa ei ole koskaan oikein edes kunnolla jutellut.
Olin itse esimerkiksi pienen, mutta kauhean kivuliaan gynen toimenpiteen jälkeen ihan itkuinen, kipeä ja vuosin kovasti verta. Oli siitä ikävä kärsiä yksin, mutta vielä hirveämpää olisi ollut jonkun käytännössä vieraan puolitutun kanssa. Eri asia, jos olisi läheisempiä ihmissuhteita, joissa olisi sopivampaa näyttää itsensä tällaisinakin hetkinä.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap on menossa yksityiselle. Ei yksityisillä paitsi suurimmilla ole vuodeosastoa.
Jättääkö yksityiset sitten leikkaamatta yksinäiset, joilla ei ole saattajaa?
Täytyy nyt muistaa, että ei ole kyse vain kotimatkan saattajasta. Potilas voi tarvita myös seurantaa kotona, vaikka olisikin niin hyväkuntoinen, että voi kotiuttaa.
Te hyväosaiset ette voi ymmärtää, että kaikilla ei välttis ole ketään, joka välittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättääkö yksityiset sitten leikkaamatta yksinäiset, joilla ei ole saattajaa?
Tuosta pitää keskustella etukäteen. Moni menee suosiolla julkiselle, etenkin jos on riskitekijöitä.
Tuo komplikaatioriski on todellinen, eikä sellaista kannata ottaa.
Mulle tuli varmaan ihan järjetön idea, mutta sanonpahan sen. Voisikohan sairaanhoito-opiskelijaa maksua vastaan tällaiselle yökeikalle?
Minut leikattiin eräässä yksityissairaalassa Hgissä ja siellä oli joitakin yöpymishuoneita niille, jotka eivät syystä tai toisesta voineet mennä kotiin ekaksi nukutuksen jälkeiseksi yöksi. Minulla kustannus meni onneksi vakuutuksen piikkiin, niin ei tarvinnut sitä itse maksaa.
Tämä asia käytiin läpi, kun minulle soitettiin ja keskusteltiin leikkaukseen liittyvistä yksityiskohdista. Itselle ei tullut mieleenkään pelleillä asian kanssa, kai siinä on riski, että jotain voi sattua, joten itse olin tyytyväinen, että sain yöpyä osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai sulla joku naapuri tai tuttu jolle voit parikymppiä maksaa että tulee hakemaan. Jos osaat nettiä käyttää voit kysyä paikallisesta facebook ryhmästäkin.
Joillain ei ole tällaisia ihmisiä elämässään. Miten se on niin vaikea ymmärtää?
Harva nykyään on missään tekemisissä naapureidensa kanssa. Joku voi olla muuttanut uudelle paikkakunnalle, eikä tunne sieltä ketään. Ehkä tuntee pari työkaveria, ehkä tekee etä- tai reissutöitä. Kaikki eivät ole opiskelupiireissäkään kovin sosiaalisia tai harrastukset sellaisia, joissa ei muita tapaa. Ehkä ei ole sisaruksia, vanhemmat kuolleet ja ystävät asuvat toisessa maassa tai toisella puolella Suomea.
Kaikilla nyt kun ei vaan ole ketään samassa kaupungissa tai edes lähellä. Kuka haluaa jonkun uuden työkaverin tai täysin tuntemattoman jostain facebookryhmästä saattajaksi ja vielä vähemmän viettämään yön vahtien? Aivan sulaa hulluutta odottaa jonkun haluavan tai kenenkään edes suostuvan jotain vierasta kaitsemaan.
Olen ollut samassa veneessä ja sain jäädä sairaalaan jollekin toiselle osastolle yöksi. Rehellisyyden nimissä olin kyllä sen verran kipeä ja huonovointinen, että olisi ollut tosi kurja olla kotona yksin, vaikka kyseessä ei ollutkaan mikään superkriittinen ja iso operaatio.
Polilta aluksi sanottiin, että ei ole mitään mahdollisuutta jäädä yöksi, mutta kyllähän se sitten kuitenkin järjestyi. Tunsin itseni tosi nöyryytetyksi, kun hoitaja puhelimessa asiasta sovittaessa kyseli, että eikö tosiaan ole ketään ystävää, perheenjäsentä, työkaveria, yliopiston opettajaa, harrastustoveria, naapuria tai edes entistä miesystävää, joka voisi tulla vuorokaudeksi huolehtimaan ja pitämään seuraa - että miten on mahdollista ettei ole yhtään ketään.
Jos vointisi on hyvä ja tuntuu siltä, että pärjäät yksin kotona, niin voithan siinä homman jälkeen saattajasta kyseltässä sanoa, että oli tullut leikkauksen aikana viesti koronatartunnasta tms. esteestä. Pääsee vähemmällä sählingillä.