LOKAVAUVOJEN ALKUVIIKKO
Kommentit (37)
Pojalla oli tänään lääkärinneuvola. Hienosti on kasvanut, paino oli 5750g ja pituutta 56cm. Päänympärys oli 41cm ja sitä nyt seurataan, kun se menee +2 käyrien yläpuolella. Seuraava käynti on kahden viikon kuluttua ja jos sillonkaan ei ole lähtenyt laskusuuntaan niin saadaan lähete lastenpolille ultraan.
Lääkäri sanoi, että ei tuosta pidä kovin huolissaan olla ja huomasi, että poika pitää mielellään päätä aina oikeelle päin. Nyt täytyy rueta nukuttamaan ja muutenkin pitämään poikaa vasemmallekkin päin. Pää on kuulema jotenkin " litteä" , et siitäkin voi johtua tuo iso ympärysmitta.
En osaa ittekkään hirveen huolissaan olla, kun ei poika edes näytä mitenkään isopäiseltä.
Eilen tuli ne nimiservetit ja voi että ne ovat kauniita=)) 40 kpl tuli maksamaan 14¿. Tilasin ne sieltä Vimpelin kirjakaupasta, suosittelen!!
Kaste olis siis tulevana lauantaina. Pappi kävi viime lauantaina täällä kotona sopimassa tilaisuuden kulusta.
Mä kyllä voin sanoo, et näistä neljästä lapsesta tää nuorin on ihan vaativin näin vauvaiässä. Päivät menee edelleen kitistessä ja unet ovat sellasia pätkiä ja sitten väsyneenä tankkaa ittensä ylitäyteen. Muutamana iltana itku on ollut aivan lohdutonta, ei ole kävelytkään auttaneet. Mut yöt menee edelleen kivasti, viime yönä nukkui jopa 4,5 tuntia putkeen. Yleensä sellasta kolmea tuntia nukkuu.
Mulla on jälkitarkastus 29.11 ja sama täällä, ehkäsystä ei ole tietookaan. Lapsiluku jokatapauksessa on täysi meillä. Toisaalta kaikki hormonaaliset jutut vähän pelottaa, et jos niistä tulee kamalaa päänsärkyä. En tiiä..vaikeeta..
Täytyis rueta ruokaa tekee, poika nukkuu neuvolareissun jäljiltä vielä.
Jaksamisia!!
myttynen kera Oskarin 6vko ja 6 päivää
Olen ollut väliin niin väsynyt, että on jäänyt koneella käynti erittäin vähäiseksi. Ihan kaikkiin kysymyksiin en varmaan nyt muista vastailla, mutta edes jotakin jos kirjoittaisin. Tosin kyllä heti jo virkisti kun luin, että on muitakin jotka on valvoneet... Ihana kun on kohtalotovereita!!
Meidän " Kaapo" (oikealla nimellä ei vielä voi kutsua, kun innokas isoveli sen paljastaisi kaikille) on ollut muutoin kiltti, mutta korviketta jos on joutunut antamaan, on oksentanut sen kaiken pois ja nyt on alkanut myös tulla kauheita yöhuutoja (kuten viime yönä). Eikä rauhoitu millään. Nyt lastensairaanhoitaja sisareni katsoi tänään Kaapon korvaa ja sanoi, että jos märkä ihottuma ei katoa korvasta ihonpuhdistusnäppyjen kadottua, niin lapsella on todennäköisesti maitoallergia... Sepäs sitten olisi tosi kivaa. Mutta katsellaan ja odotellaan.
Pääasiassa minulla on siis maito riittänyt, mutta joinakin päivinä kun imee tiheään, ei ihan jokaiseen nälkään täydellisesti ole maito riittänyt. Nyt kuitenkin päätin viime yön jälkeen, että korviketta ei meillä anneta. Valvonpahan sitten muuten ja imetän kun maitoa taas on tississä. Saa sitten nukuttua äitikin ja eikä lapselle halua kipuja aiheuttaa tahallaan...
Joku sanoi kivasta sairaalalaskusta... Minulla tuli maksukatto täyteen näiden sairaalassa olemisien ja käymisien kanssa täyteen. Siis se 590 euroa ja osa tulleista laskuista käskettiin jo jättää maksamatta... Jälkitarkastuksessa kävin viime viikolla ja kovasti minulle väitettiin, että minulle ei sopivaa ehkäisyä löydy. Että sillä tavalla... Kolmatta lasta nuo vaan sanoi että täytyy olla ennen sterilisaatiota. Jännä, että ei se kouristus synnytyksessä sitten ollut riittävän vaarallista vielä. Että meillä sitten varmaan joudutaan käyttämään kondomeita, vaikka Kaapo alkunsa saikin niiden petettyä...
Nyt alkaa Kaapo huudella syömisen perään, täytyy mennä, mutta yritän jaksaa ja ennättää käydä kirjoittelemassa useammin...
Kaapo oli muuten viime viikolla 5 vkon nlassa jo huimat 4048g! Ja pituutta oli 53cm. On siis ihan kivasti kasvanut niihin syntymälukemiinsa (2790g, 48cm) nähden ja kuitenkin rintamaidolla, vaikka sanotaan, että sillä kasvaa vähän hitaammin kuin korvikkeella.
tikru ja Kaapo 6 vkoa 1pv ja isoveli 3 vee
Täällä sitä edelleen ollaaan vaikken todellakaan ole kovin aktiivisesti ehtinyt kirjoittelemaan. Meidän vauva on kokokoko ajan tissillä. Aamupäivä vauvalla menee nukkuessa (kahdet noin 2h päikkärit) ja sitten meneekin loppu ilta tissillä tuonne kahteen saakka yötä. Imettämisen välistä ottaa korviketta noin 150ml ja jatkaa taas tissittelyä ja parin tunnin pääst taas korviketta ja sitte tuonne kahteen saakka tissiä..Kuulostaako tämä kovin normaalilta? Olen kohta lopun väsynyt imettämiseen. Mitään muuta en ehdi tekemään koko päivänä kun imetän imetän ja imetän. Olen päättänyt imettää vastuksista huolimatta (ollut rintatulehduskin jo kaksi kertaa) mutta nyt alkaa usko loppumaan.Haluaisin olla niitä vahvoja äitejä jotka kaikesta huolimatta imettävät olivatpa kuinka väsyneitä tahansa mutta minusta ei taida olla siihen. Vitsi kun tietäisi mitä tekisi. Minä siis itken ja imetän tällä hetkellä mutta en tiedä onko sekään kovin järkevää...mites muilla?
Oli kyllä helpottavaa lukea että oli pari muutakin perhettä jossa väsymystä on havaittavissa. Onneksi monella lokamammalla kuitenkin tuntuu olevan helppoa, hyvä niin. Meidän vauvalla ei vatta kipuja ole ollut onneksi eikä muitakaan vaivoja, ainoastaan tuo tissittely...Mutta nyt pitää alkaa esikkoa viihdyttämään. Jos joku jaksaa laittaa tuosta imettämisestä juttua niin kiva.
T:opokas ja tiukuli 7vkoa
Aluksi voimahalit kaikille väsyneille kukkujien äideille!
Meillä onneksi yöt menee suurimmaksi osaksi hyvin. Pari yötä viikossa on poitsulla vatsavaivoja. Esim. edellisyönä aika kitinää ja itkua. Ja sitten nukkuikin koko eilisen päivän,, välillä söi ja kakki ja sitten jatkoi taas unia. Ajattelinkin että nukkuuko sitten yöllä ollenkaan mutta jotain klo 11 meni nukkumaan omaan sänkyyn ja söi pari kertaa yöllä meidän vieressä. Siis lähes aina sentään yhden pätkän nukkuu omassaan. Meillä noi yövatsavaivat liittyy selvästi siihen, ettei kakka ole tullut kunnolla.
Mulla loppui jälkivuoto viikonloppuna. Eilen sitte jo sekstailtiin... Kierukan ajattelin ottaa ehkäisyksi. Se käy kun ei mulla ole liian runsaat menkat. Maanantaina mulla jälkitarkastus ja vauvalla lääkärineuvola.
Meidänkin " pikku-Kallen" nimiservetit tuli tänään. Joo, kalliita ovat, maksoivat postikuluineen yli 20 euroo! 50 servettiä tilasin. Lopella on semmoinen kuin painopaja Olivia. En ees puhelimessa niitä tilatessa kysyny hintaa...
Ristiäiset meilläkin lauantaina. Anopin piti tehdä voileipä- ja täytekakut, mutta kaatui eilen ja loukkasi selkänsä :( On nyt joitain päiviä sairaalassa kun tuli välilevyn luiskahtaminen ja lievä murtuma selkään. Kaikkea voi näköjään sattua... Onneksi ei niin vakavaa miltä kuulostaa... Kotiin pääsee kun rupee pääseen kävelemään ja pitääkin liikkua, paranee sillain.
Nyt sitte mun pitää tehdä niitä kakkuja... En vaan oo aikoihin tehny yms... Värväsinkin apuvoimia. Eiköhän ne tuu tekoon jollain lailla niin saa poitsu juhlansa kaikilla vierailla :)
Poitsu huutelee joten menen nytte.
Pusut beibeille!
Jaksut mutseille!
Sanna ja " pikku-Kalle" 5 vko ja 3 pv
Neiti meni kello 23 nukkumaan,
kello 22 asti kyllä ensin huusi, eikä mikään auttanut, sitten hain sille pullon niin johan helpotti...
nälkäänsä toinen huusi ja tarjottiin vaan tyhjää tissiä :(
No nukkui sitten koko yön 3 tunnin pätkissä!!! Ihanaa sain itekkin vähän jo nukuttua, kuudelta tosin oli taas kakkashout ym.. siinä meni jonkun aikaa, mutta nukkui sitten taas puol ysiin.
Tänään pitäis mennä poitsua koululle vastaan, pääsee ottamaan vähän happea.
Ulkona käydään täälläkin joka päivä.
Typykkä nukkuu hikiseen kaks tuntia vaunuissa, sitten herää kovaan nälkään,
jännityksellä odotankin miten onnistuu pojan koulusta haku reissu, kun siihen menee aikaa melkein just toi pari tuntia.
Joku kyseli tosta lastasta kuinka pitkään joudutaan sitä pitämään.
Jos hyvin käy niin se otetaan joulukuun 20.päivä kokonaan pois,
eli just sopivasti ennen joulua.
Jos vaan kaikki on mennyt niinkun pitää.
No onneksi se mahtuu sentään vaunuihin sen kanssa niin pääsee edes ulkoilemaan.
Auton kanssa liikkuminen on vaan vähän vaikeempaa.
Ja meillä kun täällä mettässä ei ole muuta kuin koulu, kaikki muut palvelut on lähimmillään 15kilsan päässä.
Eli autolla pitäis päästä paljon liikkumaan.
Jollalle paljon jaksuja,
niin mäkin oon koittanu yöheräämisten aikana ajatella,
että tää on vaan väliaikasta...
Meillä tosin vähän paremmin nukutaankin ja esikoinen kun on jo niin iso niin pystyn vähän päivisinkin nukkumaan.
Nyt neiti ähisee tuolla paskat housuissa,
täytyy mennä pelastamaan se :)
Zimppu ja typy
Eilen oltiin 2 kk neuvolassa (pe täyttää 2 kk). Hyvin on tyttö kasvanut :) Painoa oli 6030 g (3480) ja pituutta 58,5 cm (50 cm). Pää hilseilee, sitä pyys rasvaamaan.
Ärsytti jotenkin kun sielä oli joku sijainen, ei jotenki ottanu sen neuvoja samalla lailla kun vakkarin, vaikka varmasti oli ihan yhtä hyvä terkkari. Mun mieli oli niin herkkä noiden iltojen takia, että en paljo pystyny puhumaan, kun kokoajan tuntu että tulee itku (Tuli OPOKAS niin omat illat sun kertomuksesta mieleen).
Terkkari neuvo, että en antaisi tissitellä illalla niin paljoa. Sano, että kahden tunnin väli pitää vähintään olla syömisissä, että vatsa kerkeää rauhottumaan välillä ja että vauva sit söisi kerralla enemmän. Sano, että se voi olla vaan rauhotuskeino, mutta samalla vatsa täyttyy ja täyttyy. Luin koliikkiohjeista tämän saman kans. En tiedä onko tämä sit lievää koliikkia, mitä meillä on... Luin, että lääkäri diagnosoi koliiksiksi, jos ilman syytä huutaa yli 1,5 h, useat kuulemma yli 3 h. Meillä kyllä huudetaan toi kolme tuntia illas jo täyteen :( Paitsi eilen. Nukahti vasta yhden maissa (kun nukkumaan mentiin jo puol kymmenen...) Nukahti tosi hyvin välillä, mutta pidin sen kaks tuntia syöttöjen kans väliä. Annoin puol kymmenen kikkiä, sit seuraavan kerran puol kakstoista. Itki paljon paljon vähemmän tässä välissä, vaikka itkikin kunnolla muutamaan otteeseen. Mä kokeilen mennä ny tällä kahden tunnin ohjeella, katotaan auttaako.
Jäi hiukan inhottava olo, kun terkkari sano, että oho, millanen maha Elmalla on. Sano, että onko sulle kertaakaan sanottu, että tää on vähän ihmeellisen mallinen ja pömpöllään? Säikähdin tosi paljon. Sanoin, että ei syntymän jälkeen oo sanottu, mutta ultras kaks kertaa sanottiin, että vatsan ympärys on suuri. Vastas pari päivää ennen synnytystä rv 38 + (kun Elma syntyi 36 + 5). Sano, että kirjaa tietoihin tämän, niin lääkäri saa seuraavalla kerralla kattoa, laittaako jatkotutkimuksiin. Kysyin, mitä se voi tarkottaa, sanoi ettei tiedä, lääkäri voi sit kattoa. Snif, kun tuli pelottava olo. En tiedä mitä se vois olla! Onneksi meillä on lääkäri jo joulukuun alus, kun ollaan siinä rotavirustutkimuksessa. Lääkäri tekee ensin tarkastuksen, kysyn sielä sit siitä.
Jälkitarkastukses olin viime viikolla. Kaikki oli ok. Otin minipillereistä sen 3 kk " näytteen" . Mutten kyllä tohdi alottaa, jos se aiheuttaaki sit mielenailahteluja, niinkun täälä muistaakseni joku joskus sano. Lääkäri kyllä väitti vastaan, sano, että ei näillä niinkuin yhdistelmäpillereillä. Mutta mun osalta saa pillerit ny jäädä, kunnes olo on vähä paree.
Joku kysy sisarusten erilaisuudesta/helppoudesta. Meillähän Elma on esikoinen, mutta siskolla on nyt kolme muksua; 7 v, 4 v ja 4 kk. Ensimmäinen tyttö ja kuopus tyttö ovat olleet seeeeeelvästi helpompia kun keskimmäinen poika. Sano, että jostain oli kuullu, että jos eka on helppo, toka on vaikee ja kolmas taas helppo ja taas jos eka on vaikee, niin toka ois helppo. Mutta tiedä häntä, luonteenpiirteitäkin paljon on. Ainakin tämä keskimmäinen poika on niin mamman poika :) On tosi sulonen, kun usein kietoo kätensä äitin ympärille ja sanoo, että voi äiti kun mä rakastan sua niin paljon!
Tähän on hyvä turina lopettaa :) Hyvää loppuviikkoa!
bernuski ja Elma 8 vkoa 3 vrk
Olipas ällöpirteä otsikko :) No siis meillä menee yöt edelleen hyvin, ja kun Anjalla on ikää nyt 3vko 3pv niin nyt julistan (silläkin uhalla että yöt alkaa mennä repaleisiksi) että meille on siunattu hyvä nukkuja. Viime yönä tyttö otti ensi kertaa elämässään 5h pätkän unta. Hämmästyin aivan älyttömästi kun katsoin syöttäessä kelloa, ja se olikin jo 05:55. Aiemmin on tosiaan ollut aika tarkkaan 3h, ja on toki välissä ollut öitäkin jossa on 2h väliä ja yksi kun valvottiin puoli viiteen - mutta minusta tämä on silti tuntunut ihan käsittämättömän helpolta verrattuna esikoiseen, jonka aikana unta sai juuri ja juuri hengenpitimiksi.
Onneksi muuten meillä näin päin, että vaikea esikoinen ja helpompi kakkonen, olisi ollut kurja ylläri toisinpäin.
JAKSAMISTA KAIKILLE VÄSYNEILLE! Jos se jotain helpottaa, niin muistelin tossa just äsken esikoisen aikaa... muutimme silloin, kun esikoinen oli himpan vajaa 2kk ja ainakaan minä en muista että tässä uudessa asunnossa olisi hirveästi valvottu, vaan kyllä ne valvomiskauheudet liittyy ennen kaikkea siihen vanhaan asuntoon.
Myös PIKKUVINKKI vauvan uniin: Itse olen tästä kakkosesta huomannut, että hän nukkuu paremmin kun hänellä on sukat yökkärin alla. Jalat ovat siis lämpimät. Tiedän ettei tuolla paljon luultavasti merkitystä ole, mutta minä ainakin halusin aikanaan kokeilla ihan kaikki temput!
Muuta:
Meillä esikoinen on vähän flunssassa ilmeisesti, itkeskelee kovasti kun herää ja luulen että kurkku on kipeä. Myös itse olen vähän flunssainen, nenä tukossa ja kurkkuun koskee. Joten siis esikoinen 1v8kk nukkuu yhä... on nukkunut jo reilusti 12h. Sekin taitaa kertoa että on vähän sairaana. On kyllä tällä viikolla joka päivä herännyt vasta 9:30 - eli meilläkin on RYTMIT SEKAISIN, kuten Mianni valitteli joku päivä. Yleensä herää seiskan maissa. En ole ottanut stressiä, eiköhän tämä tästä... Nyt annan nukkua varmaan niin pitkään kuin haluaa, kun vähän kipeänä kerran on.
ULKOILUSTA on ollut puhe: Me on oltu päivittäin nyt viime aikoina ulkona, tänään jää kyllä väliin. Pihaleikeissä on lähinnä oltu, haravoitu pihalta lehtiä kun nyt mahdollisuus on. Anja on nukkunut pihalla, mutta ei mitenkään hirveän hyvin, välillä heräilee ja pitää käydä heiluttelemassa vaunuja. Mutta yritän totuttaa häntä vaunu-uniin kuitenkin.
EHKÄISYSTÄ kyseli NAZU: Sain tuosta sun jutusta fiiliksen että sinulla on vähän sama tunnelma kuin mulla... :) Että tekisi mieli jättää koko homma kohtalon päätettäväksi, mutta tietää että oikeasti se tuottaisi vaikeuksia elämänhallintaan? Onko näin? Mulla on nimittäin just sellainen fiilis. Tekee häjyä jotenkin estää lapsia tulemasta, jos niin olisi tarkoitus. Toisaalta tiedän, että: 1) en jaksa uutta raskautta ihan heti, 2) haluan päästä omiin mittoihini ennen uutta raskautta, 3) kahden lapsen kanssa on paljon helpompaa kuin kolmen, 4) tämä toinen vauva kärsisi huomion puutteesta jos tekisi kolmannen perään... ja niin edelleen.
Meilläkin on siis ollut pulmaa miettiä sopivaa menetelmää. Hormoneja en halua enää ottaa, kuparikierukassa taas on niin paljon huonoja puolia että se ei innosta. Meillä on siis ajateltu ehkäisymenetelmänä käyttää varmoja päiviä + kondomia tarvittaessa.
Nyt heräsi muuten esikoinen... klo 10:30... :) Ihan pirteältä onneksi vaikuttaa!
OMASTA AJASTA kyseltiin joku päivä: Multa voi kysyä uudelleen sit joskus puolen vuoden päästä että joko olen lähtenyt johonkin :) En ole vielä käynyt edes postilaatikolla ilman jompaakumpaa lasta. Suunnitelmissa on ruveta lenkkeilemään koiran kanssa jotain 45 min lenkkejä, kun ihan pikkuisen saisi edes vauvalle rytmiä ja tietää että on tyytyväinen ilman tissiä sen kolme varttia. Toistaiseksi ei ole sellasta uskaltanut luvata. Ja vaikka ei ole miehen kanssa ollut puhetta erityisesti, niin tiedän kyllä että hän ei halua että minä lähden jos siitä on seurauksena että vauva ehkä itkee maitoa puolet " yhteisestä ajasta" ... meillä kun ei ole pulloa siis esitelty. Niin että omia irtiottoja odottelen ihan rauhassa, mutta mulla ei vielä ole sellaista tarvetta ilmennytkään. Luulin että tulisi nopeastikin, mutta ei.
Vielä piti sanoa ainakin MUTTERILLE erikoisjaksuja toisen sairaalareissun jälkeen! Tuosta pumppaamisesta, siksi kai kätilö kielsi sen kun se ylläpitää sitä runsasta maidontuotantoa. Mutta ihan totta, mitäs muuta sitä tekisi. Ei kai sen pitäisi niin " haitata" jos pumppaa vaan ylimääräiset pois eikä heruta maitoa?
NIINANII kyseli tutin käyttöönotosta: Koittakaa ihmeessä antaa jos vaan onnistuu. Meillä vaan ei ole onnistunut, ei esikoisella eikä tällä toisella kertaa. Esikoinen rupesi ottamaan tuttia vasta 10kk iässä (ihan vapaaehtoisesti annettiin kun se helpotti edelleen replaisia öitä) Mun omasta mielestä ei kannata miettiä ainakaan liikaa näin varhain myöskään sitä että antaako tuttia yöllä tai päivällä, jos se vauvaa helpottaa. Hammaslääkärit muistaakseni suosittelivat kaverilleni (jonka vauva piti tuttia päivin öin) että 8kk ikään mennessä sen voisi napata pois. Tosin edelleen se on hänelläkin käytössä ja ikää saman verran kuin meidän esikoisella :)
Nyt taidan mennä kehittelemään esikoiselle " aamupalaa" . Onneksi äitini tulee tänne parin tunnin päästä vähän leikkimään esikoisen kanssa, mulla on kyllä aika surkea olo enkä kyllä jaksaisi kauheasti nyt temppuilla näiden kahden kanssa. Anja onneksi nukkuu yhä, ja tuo Helenakin ottaa aika rauhallisesti ja makailee sohvalla.
Hyvää keskiviikkoa ja loppuviikonkin alkua kaikille!
Coe + Anja 21 vrk (varmaankin...)
Hei BERNUSKIN viestin luin vielä ja tuputan taas vyöhyketerapiaa ja vauvahierontaa, kun puhuit koliikista! Oletko kokeillut? Netistä löytyy vauvahierontaohjeita ihan googlettamalla. Jos teidän vauva itkeskelee iltaisin (kuten koliikkivauvat kai aina...) niin kannattaisi varmaan ajoittaa hierontaa päivään, jos haluat sitä koittaa. Ellei siitä avuksi asti ole, niin ainakin se tarjoaa vauvalle mukavaa läheisyyttä ja erilaisia kehontuntemuksia. Ja ainakin esikoisen ajalta kokemuksena tiedän, että koulutettu vyöhyketerapeutti oli kyllä avuksi meille joten sitäkin suositan miettimään. Neuvolassa näitä neuvoja ei taideta tarjota, ainakaan meillä päin ei tarjottu, kun vyöhyketerapian tehoa ei ole tutkittu eikä todistettu. Silti monet siitä ovat apua saaneet.
Coe
Jonka sitten heti istun täällä koneella....
Ollut taas vipinää koko alkuviikon, etten ole ehtinyt kirjotella. Olen kyllä käyny lukemassa pinoa pikaisesti.
G: Minä aion vielä säästellä kaikki hyväkuntoiset vauvan vaatteet, kun en ole vielä täysin vakuuttunut, että meidän lapsiluku olisi täynnä. Olisi se kiva olla vielä yksi kaveriksi tälle meidän pienimmäiselle ;)
Ulkona ollaan käyty aika vaihtelevasti. Tällä viikolla ollaan kuitenkin joka päivä kävelty edes yksi lenkki, jonka jälkeen Jerri on jäänyt vaunuihin nukkumaan. Tosin aika vaihtelevasti siellä nukkuu, mutta yritetään totutella kuitenkin.
COE, taisit viikonlopun pinossa kysellä ristiäistarjoilusta. Me tehtiin suolaiseksi tarjottavaksi kala- ja lihavoileipäkakut. Ne on aika helppoja ja nopeita tehdä. Ja ainakin meidän juhlissa ollut aina TOSI suosittuja. Yleensä makeasta kakusta jää puolet syömättä, mutta suolaiset melkein loppuu kesken! Ja sitten olen monesti tehnyt synttäreille suolaisia piirakoita (kinkku, jauheliha, tonnikala tms..). Jos tekee suoraan pellillisen, niin ne voi kivasti leikata pieniksi neliöiksi jo valmiiksi. Yleensä oon tehny sellaisia piirakoita, joissa on munamaito päällä ja aina oon lisänny hieman juustoraastettakin. Tulee tosi hyviä!
Täällä myös mietitään VIELÄKIN sitä ehkäisyä... En ole senkään takia vielä sitä jälkitarkastus-aikaa varannut, mutta ehkä täytyy jo pikkuhiljaa alkaa varaamaan :(
Jotain muuta piti vielä kommentoida, mutten millään muista. Taitaa vielä hieman vaivata tuon raskausdementia ;) Ai niin.. Lupicaia (-ko?) kirjoitteli siitä masennuksesta. Musta tuntui myös tuossa välillä kaikki tosi ahdistavalta ja itketti ihan joka asia. Ja kun sitten jouduin vielä olemaan viikon verran aika paljon yksinäni, kun mies oli töissä ja nukkui, niin oli tosi rankkaa. Vauva siis on ollut koko ajan " helppo" . Syö ja nukkuu vaan. Mutta muuten vaan oli niin ankeaa. Nyt ainakin näyttäisi vähän helpottavalta, mutta välillä tulee päivisin sellaisia hetkiä, kun kaikki kaatuisi niskaan. Senkin takia aloin nyt käymään ulkona lenkillä, että vähän virkistyisi. Siitä tulikin mieleen, että minäkään en ole vielä kertaakaan miettinyt sitä " omaa aikaa" . Jerrille kun ei ole vielä edes näytetty tuttipulloa, niin kyllä sitä joutuu pakosti ottamaan poju joka paikkaan mukaan. Mutta ei se vielä ainakaan tunnu kamalalta. Ja sitä paitsi se olen minä, joka on täysin ehdoton sen pullon suhteen. On vaan niin kiva, kun ruoka on aina valmiina ja sopivan lämpöistä ;)
Mutta nyt täytyy mennä tarkistamaan tuo pullataikina, ettei karkaa pöydälle!
Tuittuli ja Jerri tasan 6 vkoa!
Muistin juuri, että piti kysyä muilta silmien väristä! Eli onko kenelläkään vielä sininen väri muuttunut muuksi? Jerrillä näyttäisi nyt ilmestyneen pieniä ruskeita pilkkuja silmiin, eli alkavat pikkuhiljaa muuttua ruskeiksi. Mulla on itsellä ruskeat silmät ja meidän kaikilla lapsilla on ruskeat. Olisi vaan kiva tietää, miten muilla silmien väri on muuttunut. On sekin kyllä jännä, että kaikilla vastasyntyneillä on siniset silmät ja muuttuvat vasta myöhemmin " oikean" värisiksi. Mistähän sekin johtuu?
Ja tässä vielä muuten linkki syntyneet-listalle (vielä siis puuttuu tietoja..):
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8910957&p=1&tmode=1&smode…
Tytöt kun nukkuvat taas samaan aikaan, niin äiti saa rauhassa juoda kahvia (ja syödä pullaa) ja vähän surffailla. Eilen vauva oli aamupäivän hyviä unia lukuunottamatta poikkeuksellisen kitisevä, iltaan saakka nukkui vain ihan lyhyitä pätkiä ja välit enemmän tai vähemmän itki. Ja halusi olla vain sylissä. Onneksi esikoisen eilispäivän pahimmat uhmat osuivat aamupäivälle, niin olin käytettävissä molemmille lapsille juuri oikeaan aikaan:)
BERNUSKI ja joku muu eilen kirjoitteli vauvan liiasta syömisestä. Olen huomannut samaa eli yliväsyneenä tissi on pop, sitä syödään hieman liian usein ja jos itkun aiheuttaja on masuvauvat niin ylensyöminen ei ainakaan niitä helpota. Mä luulen nimittäin, että eilen meillä itkettiin vatsaa, kakka ei ollut tullut koko päivänä ja sehän saa ihmisen kiukkuiseksi -Nimim. Odotusaikana ummetusta 8kk;) Yritän aina tarjota tuttia kun vauva selvästi itkee väsymystä mutta aina se ei kelpaa. Tissi sen sijaan hiljentää aina, vaikkakaan vaikutus ei ole aina kovin pitkäaikainen ja tosiaankin saattaa jopa pahentaa tilannetta hetken päästä. No, yö meni onneksi hyvin, vaikka pelkäsin huonojen päiväunien kostautuvan huonona yönä. Niin hullulta kuin se kuulostaa niin (ainakin esikoisen kohdalla) huonot päikkärit --> huono yöuni. Ja tänään näyttää taas normaalilta, aamulla vauva nukkui unet vaunuissa kun ulkoiltiin ja nyt nukkuu taas tyytyväisenä ja mikä parasta, samaan aikaan kuin siskonsa.
MUTTERI, kyllä mä olen pumpannut pahimpia paineita pois, kun rinnat ovat olleet räjähdyspisteessä. Mieluummin niin, kuin se kauhea kipu ja lainehtivat lakanat:p Ja niin kuin Coe sanoi, auttaa jos pumppaa vain vähän, niin että helpottaa omaa oloa. Vauva hoitaa sitten loput:)
Tylsää kun on niin harmaata, koko ajan saa pitää kaikkia valoja päällä ja silti tuntuu että aamusta iltaan on samassa sumussa. Ulkoilu ei valon puolesta juurikaan piristä, onneksi sentään raikas ilma saa hyvälle mielelle. Mä olen ollut tosi laiska vaunulenkkeilijä, yhtään pidempää reipasta lenkkiä en ole vielä tehnyt. Jotenkin tuntuu, että alapää edelleenkin alkaa vihottelemaan jos kauemmin kävelee tai seisoo. Mullehan tuli aika pahat repeämät synnytyksessä ja vieläkin alapää tuntuu jotenkin vieraalta:/ Ehkäisyä ei ole tarvinnut vielä miettiä...Jälkitarkastukseen on vielä kolmisen viikkoa eli ei hajuakaan mitä alakertaan kuuluu ja miten on paikat parantuneet. Tuntuu, että pidätyskyky on heikentynyt ja usein vessassa käydessä en meinaa saada rakkoa kokonaan tyhjentymään. Anteeksi nyt vaan tämä aihe, mutta on jo hieman epämiellyttävää tämä:( Onko kenelläkään vastaavaa?
Kamppailen kovasti itseni kanssa otanko toisen pullan kun kahvia olisi vielä vähän...taidan ottaa, olen sen ansainnut:) ´Itse asiassa me kaikki olemme ansainneet vähintään bostonkakun verran korvapuusteja, sen verran haastavaa tämä äitinä oleminen ainakin ajoittain on!!!
Lillis ja " Elli" melkein 5vkoa
Aion jatkossa kutsua vauvaa Elliksi, vaikka se ei hänen oikea nimensä olekaan. En aio kertoa vauvan oikeaa nimeä tällä palstalla (vaikka kaikille lokamammoille sen kyllä mieluusti paljastaisinkin) mutta pelkän " vauvan" sijaan on kuitenkin kiva olla joku nimi -olkoon se siis vaikka Elli.
Tytön nukkuvat joten pikainen palstautuminen..
COE; hyvin samalta tuntuu minusta eli toisaalta haluan ehdottomasti ajatella niin, että lapset ovat tervetulleita juuri silloin kun niin on tarkoitettu, mutta takaraivossa silti epäilyttää se, miten sitä jaksaa jos tärppäisikin heti. Tai siis tiedän, ettei tule olemaan helppoa jos raskaus saisi alkunsa tässä seuraavan vuoden aikana enkä missään nimessä haluaisi että Liliasta tulisi vauvana isosisko. Toisaalta meillä on miehen kanssa ihana parisuhde ja ollaan puhuttukin että hetken aikaa olisi kiva ennen seuraavaa mahdollista raskautta ja vauva-aikaa nauttia parisuhteesta ja esim. harrastaa yhdessä enemmän - taaperoikäisten kanssa on jo enemmän aikaa. MUTTA silti, mikään ehkäisyistä ei tunnu houkuttelevalta, joten luulen että varmoilla päivillä mennään täälläkin ainakin aluksi. JOka tapauksessa tiedän, että jos tulen raskaaksi, niin koskaan se ei ole pettymys vaan aina ilonaihe. Minäkään en halua syödä mitään hormoneja ainakaan.
BERNUSKI, olipa kummallinen diagnoosi teidän terveydenhoitajalta! Eihän noin voi pienen vauvan äitiä pelotella, jos ei osaa asiaan enempää sanoa. Toivottavasti Elman masunympäryksessä ei ole mitään erikoista. Jaksamista muutenkin Elman kanssa, toivotaan että koliiikki alkaa jo hellittää ja saatte nukuttua. Minä en ainakaan voi olla imettämättä iltaisin tiheään, Lilia tankkaa n. klo 20 saakka pari kertaa tunnissa kunnes nukahtaa.
ESIKOISESTA; Voi itku! Meillä esikoinen tuli viereen itkien eilen jo 01.20. Yleensä tulee siis kolmen aikaan. Itki niin kovasti että vauva heräsi ja kun vauva ei syö sitä tuttia niinpiti imettää jo silloin. EI kylläkään syönyt vaan lutkutti itsensä uneen ja sitten heräsi tuttuun tapaan kolmelta syömään. Minulle oli siis huono yö verrattuna edellisiin kun heräsin silloin 1.20, 03 ja sitten 05.30 ja sitten kasilta ylös. Esikoinen on lisäksi muutenkin jotenkin levoton, kylässäkin eilen heitteli isäntäväen postit eteisen pöydältä ihan kiusallaan ja kyllä vähän hävetti kun tekee tuollaisia jekkuja koko ajan. Ihan selvästi liittyy tähän isosiskoksi tulemiseen. No, kyllä se tästä varmaan pikku hiljaa paranee, ollaan nyt panostettu siihen, että esikoisen rytmit jne pysyy ihan samana ja että hänen kanssaa on aina joku kun on mahdollista (isi, mummot jne). Ja tietenkin äitin huomio on tärkeintä.
MASENNUKSESTA: itse en ole tämän raskauden, synnytyksen jälkeen huomannut mitään merkkejä edes mielialavaihteluista. Olo on ollut tasainen ja onnellinen koko ajan. Mutta nuo yöt vaikuttavat asiaan heti kun esikoisen aikana tunsin väsymystä ja riittämättömyyden tunnetta ja itku tuli herkästi. Toivon kaikille, jotka tuntevat alakuloisuutta, jaksamista ja uskoa huomiseen.
Nyt pitäisi varmaan saada jotain jo tehdyksi vielä kun neidit nukkuvat;)
Toivottavasti JE_NI:llä on kaikki hyvin ja PEGGYstäkään ei ole kuulunut hetkeen?
Nazu kera Emman ja Lilian 7,5vkoa.
Meillä pikku-isäntä sai sunnuntaina nimen: Lassi Henri Juhani :)Kaikki meni hyvin ja Lassi nukkui koko toimituksen ajan.
Jätin silloin Relatipat pois, kun niistä masuvaivoista kerroin ja luulin jo niiden auttaneen täysin, mutta kyllä ajoittain on iltaisin masuvaivaa:( D-tippoja en ole antanut ja kirkkain silmin kyllä terkkarille sanoin, että " Joo joo, Devitolia saa" *hyi mua!!*
Perjantaina tosiaan oli neuvola ja painoa Lassilla 4505g ja pituutta 58.5cm.Pipo 38 cm.
Eilen oli meillä molemmilla lääkärintarkastus ja terveiksi meidät todettiin. Pelotti ihan hemmetisti se sisätutkimus, mutta turhaan:) Ehkäisyä kysyttiin ja sanoin, että hormoneita en tule ikinä käyttämään (lapsettomuustausta!). Eli sitten kun se seksi tulee ajankohtaiseksi niin kondomia varmasti ehkä sitten käytetään, kunnes laitetaan toinen vauva tilaukseen...ja toivotaan kädet ristissä, jotta meille sellainen suodaan :)
Peggy-75 on juuri tässä käymässä ja heillä kaikki ok :D
Meillä nukutaan 3-4 tunnin pätkiä yöllä ja nyt viime yön nukkui koko ajan vatsallaan ja nukahti syöttöjen välissä nopeasti. Yleensä pitää ihme vehtaamista ja ähinää jonkin aikaa...Niin ja Lassi nukkuu lähes joka yö meidän välissä :D Ei vaan jää pinnasänkyyn, jos on hereillä ja välillä jos vien hänet sinne unessa niin herää ja alkaa heti protestoimaan moista :) Ja mä en viiti toista huudattaa.......
Jokseenkin on tuo pikku-herra oppinut jo mukavuudenhaluiseksi....syli on pop ja välillä ei sitten kelpaa mikään muu....että siinäpä sitten kantelet toista, kun olet hänet siihen opettanut:D
Hän sai ristiäislahjaksi ihanan keinun...koitan löytää kuvan:
http://www.lelunetti.fi/index.php?cPath=243&osCsid=ef9f4d24a41d9bbd866c…
Tuolta tuo Papasan keinu:) ON HIENO!!! Poika voi viihtyä siinä vaikka kuinka pitkään ja nukahtaakin...mutta jos on kitinäaikaa niin ei hän siihenkään jää..
Juu mutta nyt ei muuta. Lassi on nyt nukkunut 1h45min ulkona vaunuissa ja siellä hän parhaimmat päikkärit nukkuukin ja päivittäin nukutan ulkona:)
Pärjäilkäähän kaikki!!!
T. Je_Ni & Lassi 5vkoa ja 5 päivää
Meillä on ollut samanlaista jo jonkun aikaa. Ihan alkuun esikoinen reagoi Ellin syntymään heräilemällä öisin ja nyt siis keksii kaikenlaista pientä jäynää, varsinkin silloin kun imetän tms. Loukkaantuu myös tosi helposti pienestäkin sanomisesta ja kaiken tämän pistän mustasukkaisuuden ja huomion hakemisen piikkiin. Kaiken kaikkiaan esikoinen on kuitenkin reagoinut paljon lievemin kuin odotimme, hänen luonteeltaan olisi voinut odottaa paaajon dramaattisempaa käyttäytymistä;) Meillä on myös tosissaan tehty töitä että esikoinen on saanut riittävästi huomiota, mutta onhan se aina kova paikka kun taloon tulee kilpailija.
Kiitos lohdutuksista! Toivotaan tosiaan, että tää alkaa helpottamaan. Päivät menee yleensä suht. ok, niinkuin tänään, yöt/illat ne sit on aika jänskättäviä... Nukkuu nyt toista pitkää päiväunipätkää! Tuo Elman mahan muodon epäily kyllä jäi niin tonne mun takaraivoon, että ei voi olla murehtimatta ja käy mieles kaikki ilmavaivoista kasvaimiin. Ärsyttää, kun tollasta sano, kun ei kerta osannu sanoa, mitä se vois tarkottaa!
COE:n ehdotuksesta varasin vyöhyketerapiaan ajan, saatiin heti huomiseksi. Kiitos siitä! Kävi mieles ennemminkin, mutten jotenki enää sitä hoksannu. Tosi paljon odotan sitä. Se kun saattais vissiin tuntea, jos mahaskin ois jotain epäilyttävää. Saas nähdä, miten Elma huutaa. Huutikos COE teidän vauveli koko hoidon ajan?
Hirveen synkkää ollu kokopäivän! Toivottavasti saatais lunta jo pian! Isä tos puhu, että viikonlopuks luvattu +8 astetta! Höh, joulukuu pian, eikä lunta näy missää :(
bernuski ja Elma
Tai huomenna on vasta virallinen lopputarkastus, mutta 90% varmuudella hoitoa ei enää jatketa (tänään piti jo poistaa, että ultraus huomenna vauvalle miellyttävämpää, kun on yön yli ollut ilman). Päiväunet nukkui hyvin, mutta nyt yöksi piti kääriä kapaloon, että rauhottui. Ihmetteli varmaan, kun jalat sätki niin hirveästi;)
[b]zimpuralle[/b] on pakko sanoa, että aika on mennyt todella nopeasti!! Mä jotenkin kuvittelin, että tyttö tuntuis nyt erilaiselta, mutta sama ihminen se on! Joten en koe " menettäneeni" mitään hoidon aikana, ollaan ainakin yhtä kokemusta rikkaampia taas;) Me kun ei liikuta autolla, niin niin paljon lasta ei arkeen ole vaikuttanut kuin varmaan esim. teillä. Tai ei juuri lainkaan, liinailun olisin vaan halunnut aloittaa aikaisemmin.
A & Kirppu-neiti 7vkoa
Kaikki oli oikein hyvin tarkastuksessa ja kuten jo etukäteen tiesinkin, oma paino oli laskenut reippaasti alle lähtöpainon. ELi syödä saa ja paljon jottei tässä ihan kuivu kókoon. Hb 140 ja senkka 2 ja pissat puhtaat eli kaikki kunnossa.
EHKÄISY on nyt sitten se asia mitä pitäisi miettiä. Lääkäri vain totesi että kannattaa heti aloittaa ehkäisy kun olen toipunut niin hyvin että täysimetys ei välttämättä ole ollenkaan varmaa. Hormonikierukkaa kauppasi kovasti, mutta sekään ei tunnu hyvält' vaihtoehdolta. Jokin siinä vaan tuntuu vastenmieliseltä. Tekisi mieli mennä ilman mitään ja luottaa varmoihin päiviin mutta toisaalta niinhän se menee että just ovulaation aikaanhan sitä eniten mieli tekee...;) Kondomi ja keskeytetty yhdyntä ei tule kuulonkaan - puuhasta on silloin paras pois;)
Mitäs te muut olette tuumailleet? Tästä on kyselty paljonkin mutta tämä aihe ainakin minua jaksaa kiinnostaa yhä. Kierukka maksaisi 156 e + lääkräikulut yksityisellä ja kuulemma ottavat papankin sitä ennen joten yli yksityisellä laittaminen tulee maksamaan yli 250euroa! Ja toisaalta emme varmastikaan halua 5 vuotta odottaa jos lisää lapsia yritetään. 2-3 vuotta tuntuisi sopivalta.
Minpilleritkään eivät houkuttele! Voi rähmä miten vaikeaa;)
Nyt kuitenkin palataan normaaliin elämään ja alan taas käydä salilla jne.
VIIME YÖ oli rauhaton Lilialla, mutta tyttö söi vain pari kertaa siltikin. Mutta ähinään jopa minä heräsin. Ensimmäinen kerta 7,5 viikon aikana kun heräsin moisen mölinän takia;)
Jaahas, taidan pakata kassia, lähdetään esikoisen herättyä kyläilemään toiseen vauva/taaperoperheeseen. Kivaa!
Mukavaa tiistainjatkoa kaikille;)
Nazu ja typyt