LOKAVAUVOJEN ALKUVIIKKO
Kommentit (37)
Tulin vauvan ja tyttöjen kans kotiin siksi aikaa, kun esikoinen on koulussa. Poika pääsee 12 aikaan ja sitten taas " evakkoasuntoon" . Voi että mulla haluttas jo päästä kotiin ja normaaliin arkirytmiin kiinni!
Kukahan se kirjoittikaan, että on koko perheellä rytmit sekasin. Niin myös meillä ja se ahdistaa minua aikalailla! Kotona normaalisti lapset on nukkumassa viimestään klo 21 ja sitten jää hieman aikaa myös itselle /miehelle, mutta nyt viimesen 1-2 vkoa tytötki on valvonu 22-23 asti ja tuntuu, että kaikki on vaan koko ajan väsyneitä. Samoin ruokailut on sitä ja tätä, lapset syö milloin mitäkin ja itsekin tulee napsittua mitä sattuu.
Tuomas nukkui viimeyönä klo 23.45-5.10 yhtä soittoa. Toivottavasti ottas tavaksi :) Mahavaivat vähenee sitä mukaa kun Nanin määrä lisääntyy. Tekis oikeestaan mieli lopettaa koko imetys, mutta pitää nyt vielä katsoa..
Meillä on mennyt jo kahdet potkuhousut pieneksi, poju kasvaa semmoista vauhtia! Hassua ajatella, että meillä on muut lapset ollu 1-2kk ikäisenä samankokoisia kuin Tuomas syntyessään :)
Josta tuli mieleen lopuksi GALLUP: MITÄ TEETTE PIENEKSI JÄÄVILLE VAUVAVAATTEILLE?
Itse tätä aloin eilen pohtimaan ja enpäs vielä tiedä. Jotku jätän muistoksi, mutta suurinosa joutas pois, me kun ei VARMASTI ainakaan seuraavaan 5 vuoteen lisää lapsia tehdä, tuskin enää koskaan. Haluaisin antaa vaatteet jollekin sukulaiselle kiertoon, mutta enpäs tiedä milloin meidän sukuun seuraava vauva syntyy, eikä kovin montaa vuotta haluttas vaatteita säilöä.
Mukavaa maanantaipäivän jatkoa kaikille ja jaksuja väsyneille!
Mianni ja tuomas 3vkoa 1 pvä
p.s. Minullakin on monesti väsynyt olo ja alakuloisuutta, mutta minusta se kuuluu elämään ja varsinki tähän vauvavaiheeseen.
Kirjotian ihan pikaisesti vain omaa napaa. Mellä oli viime yö taas horroria ja kohta ei positiivinen asennekaan enää auta. Vauva nukahti siinä 1 maissa ja heräsi jo klo 2 syömään ja sitten taas 4, jonka jälkeen oli taas TOSI virkku ja valvoi lähes 7 asti, vaikka kuinka koitin olla makkarissa koko ajan. Nyt ihan zompiena koitan jaksaa eiskoisen ja vauvan kanssa, mies lähti työmatkalle aamulla. Esikoinen heräsi 7.30. huoh.
Mitä ihmettä voisi tehdä 1kk ikäiselle, jotta tajuaisi yön ja päivän eron? Niin, ei kai mitään muuta, kuin olla yöllä hiljaa, valoitta jne.. PÄivisinkään ei kuitenkaan nuku yli 2h. Iltaisin torkahtelee ja ei kai häntä voi väkisinkään valvottaa ja koittaa " tankkauttaa" yötä varten. IHAN KAIKKI VINKIT OVAT NYT APUUN, itku ei oole kaukana. Äsken jo esikoisen maidot lattialle, en meinaa kuulla mitä hän puhuu jne, äiti on tosiaan vähän väsynyt,
Jolla
Se on uusi maanantai taas!
Viikonloppu menikin taas vieraiden parissa... Nyt on sitten kaikki sukulaiset pienen ihmeemme nähneet. =)
Voimia sinulle Mianni sinne evakko kotiin! Kurjaa kun on lapsilla rytmi sekaisin, mulla ainakin rupeaa pinna kiristymään, jos ei edes iltaisin ole yhtää vapaata hetkeä. Meillä myös pyritään siihen, että lapset vauvaa lukuunottamatta ovat huoneissaan ennen yhdeksää. Kummasti mieltä piristää, muutaman tunnin kahdenkeskinen aika miehen kanssa ennen nukkumaan menoa.
Zimpuran kanssa vähän samanlainen yö takana. Siihen vielä lisäksi tuo toiseksi nuorin kömpi taas meidän sänkyyn ja en sitten saanut nukuttua niitäkään välejä kunnolla, kun tyttö ei ollut rinnalla! Täytyy joko laittaa patja meidän huoneen lattialle tai ostaa vielä yksi 90cm joustinpatjasänky tohon meidän kahden jatkoksi, niin jos sitä sitten mahtuisi kaikki nukkumaan. 270cm sänky kuulostaa kyllä jo aika leveältä!! =)
Voi sinua Jolla! Kurjaa tuo vauvan yökeikkuminen, meillä oli sitä kanssa ensimmäiset noin 3 viikkoa, mutta nyt on jotenkin helpottanut. Meillä auttoi kun jätin kaikki mahavaivoihin tarkoitetut aineet(relatipat ja diflatylit) pois. Nyt pitäisi kaiketi pikkuhiljaa aloitella d-vitamiinia, mutta...
Iltaisin meilläkin huudellaan tuonne 01-02, mutta sitten vaan syödään ja nukutaan.
Nyt tän viikon lauantaina olisi ristiäiset, tarttis vissiin alkaa jo heti näin alkuviikosta pikkuhiljaa järjestelemään paikkoja. Onneksi mummot tuovat tullessaan melkein koko tarjoilun ja nimiservetitkin ovat jo tulleet.
Kohta olisi lähdettävä hakemaan taas kerholaista, joten oikein mukavaa maanantaita ja alkanutta viikkoa kaikille.
neljäs ja tyttö 1kk
Minä myös otan muutaman vaatteen muistoksi, niinkuin edellisilläkin kerroilla.Ja loput pienet vaatteet menee kiertoon. Pieniä tulossa ensivuoden puolella sukuun, joten ei tarvitse pitkään niitä nurkissa pyöritellä. Meillä myös lapsiluku täynnä, eli takaisin en niitä enää ota.
neljäs
Voihan räkä.
Ollaan pojan kanssa ihan räkätaudissa. Tosi voimaton olo itelläkin ja mies töissä taas.
Tyttö nukkuu pihalla vaunuissa, käytiin pieni lenkki tekemässä ja vietiin ristiäiskutsut postiin. Voi kun nekin olis jo ohi ja tyttöä vois kutsua omalla nimellään :)
En ehtinyt lukea muiden kuulumisia mutta onhan tässä iltaan vielä aikaa niin ehkä jossain välissä. Täällä on kyllä ihan mahdottomat kurakelit ja lumet on melkein sulanut kokonaan. Naapuri tuossa kertoili että oli ollut hesassa viikonlopun niin siellä oli ruoholla ollut voikukan nuppuja =O
Kamalat laskut tuli sairaalasta. Reilu 200¿ tosi kiva maksella tässä ennen joulua...:/
Jotain asiaa oli taas mielessä mutta arvatkaa vaan muistanko.
Meidän typy on muuten ihan mahdottoman kova kakkimaan. Tietysti hyvä ettei jää mahaan pyörimään ilmat mutta jotain rajaa...Eilenkin vaihdoin varmaan kymmenet kakat päivän aikana ja vaippoja kuluu.
Mutta nyt pojalle ruokaa ja sitten päikkäreille. Mä haluan kans nukkumaan!
Mukavaa uutta viikkoa!
Terkuin,
Camelot ja Touhu huomenna tasan 1kk (uskomatonta!)
ja terveiset lääkärineuvolasta. Lilia painoi jo 5,7kg ja pituutta oli 57,5cm - silti vielä NIIN pieni äidin mielestä.
Rintamaidolla kasvaa ja viime päivät ovat kyllä olleet tosi ihania, Lilia on olut ympäri vuorokauden todella tyytyväinen. Eilenkin taas nukahti todella helposti ja sillä yhdellä yösyötöllä mennään edelleen... Josta päästäänkin aiheeseen eli
voimia JOLLAlle yövalvomiseen. Meille esikoisen kanssa pidettiin lempeä unikoulu 3vkon iässä tuon yökukkumisen vuoksi eli joka ilta samat iltarutiinit (me himmennettiin valot, vietiin kylpyyn ja hierottiin joka ilta 20.20,30) sitten makuuhuoneeseen imettämään ja tissiä, tuttia, tissiä, tuttia jne niin kauan kunnes vauva lopulta nukahtaa. Eli aina kun vauva yritti parkaista niin joko tissi tai tutti suuhun. Meillä tuo tissi-tutti sessio kesti ekan viikon aikana joka ilta sellaiset 1-3 tuntia, mutta seuraavan viikon aikana rupesi jo uni tulemaan nopeammin ja tosiaan kahdessa viikossa tyttö nukahti yhdeksään mennessä. TODELLA tehokas unikoulu, jossa ei tarvinut silti itkettää lasta. Mutta aikaa se vaati joka ilta.
Meillä on tosiaan nuo yöt kyllä luksusta, mutta silti vielä 7vkon jälkeenkin takaraivossa pieni pelko tulevasta kun on mennyt NIIN hyvin tämä alku. Tyttö on päivä päivältä tyytyväisempi ja ne pienetkin kähinät ovat vähentyneet. (nyt kun sanoin noin, niin tämä ilta on tosi itkuinen varmaan...;) Mutta kokonaisuudessaan kuten neuvolassakin sanoin tänään, paljon helpompaa vauvaa en voisi kuvitella.
itsellä huomenna JÄLKITARKASTUS. Mites muilla, joko olette käyneet?
MIANNILLE kanssa voimia evakkoelämään, tosi inhottavaa kun rytmit muuttuu mutta onneksi Tuomas nukkuu siitä huolimatta hyvin.
G; Varmaan annan osan vaatteista ystävälleni joka odottaa kevätvauvaa ja loput säilön siskon tulevia lapsia varten (hän ei vielä edes odota, mutta ehkä joskus!) ja toisaalta kolmonen on jo haaveissa, joskaan ei heti perään.
Mä ajattelin tällä viikolla aloittaa jumpassa käynnit, ilman hyppyjä ja vatsalihaksia, sauvakävelyllä olen käynyt pari kertaa viikossa koko ajan. Hartiat on kyllä tosi jumissa jos en pääse lenkille.
Tytöt nukkuvat ja pitäisi siivota mutta en jaksa. Taidan tehdä kiitoskortteja tässä koneella.
Ai niin ja olen kateellinen teidän pääkaupunkiseututreffeistä!! Tulisin itsekin viivana jos matkaa ei olisi tuo 350km:)
Mites jakselee JE_NI, Bernuski, COE??
Terkuin
Nazu, emma ja lilia 7vkoa
Jollalle jaksamista. Muutamia juttuja tuli mieleen, eli voisko vauva olla ihan yliväsynyt, jos ei päivälläkään nuku kunnolla? Oletko kokeillut kantoliinaa? Meillä on auttanut se iltoihin. Ongelma meillä lähinnä iltakitinät, vauva poikkeuksetta valvoo 23-24:ään, mutta sen jälkeen nukkuu ihan hyvin. Nyt kun otin liinan iltakäyttöön, niin ei kitisekään enää ja nukahtaa hyvin liinaan. Meillä kyllä masuvaivoja ja sen takia kitisee, joten oloa varmasti parantaa, kun on pystyasennossa ja massu hieroutuu äidin mahaan. Pikkuhiljaa minusta voisi yrittää rytmitystä ja kuten joku edellä sanoikin, niitä tarkkoja rutiineja. Itsekin ajattelin pitää muutaman päivän kirjaa vauvan " tekemisistä" , josko löytyisi jo jotain rytmiä. Itselle tuottaa ongelmia saada arki sujumaan tuon esikoisen ja vauvan kanssa. Pelottaa nimenomaa esikoisen päikkäriaika. Samoin uloslähdöt on niin hirveää huutoa, ettei ole tosikaan.
Jaahas, esikoinen heräsi
K&Pipsa 1kk
ja JOLLA:lle tosi paljon jaksatusta! En osaa kyllä antaa mitään hyviä neuvoja, en ainakaan mitään sellasta mikä ei ois toisten viesteissä jo tullu esille. Toivottavasti kohta helpottaa.
On tämäki, että ku vauva nukkuu yöllä, niin äiti ei saa unta :O että neuvoja, miten saa äidin nukkumaan :) ??
Eilenki vauva nukahti 22.30 mutta äiti vasta 1.00! Ei vaan tule uni..liekö jo jotain yliväsymystä? En tiiä, ku en toisaalta kyllä hirveen paljon edes joudu valvomaan yöllä. Mutta tympäsee ettei saa nukuttua ku ois lasten puolesta mahista. ja miehen - sekää ku ei valvota ;)
Meillä tahtoo olla ainut ongelma se, että vauva ei päivällä meinaa rauhottua nukkumaan. Nukahtaa kyllä syliin, mutta ku yrittää laskea sänkyyn niin samantien on taas hereillä. Saa tosi pitkään heilutella vielä nukkuvanaki sylissä ennenku hää nukahtaa niiin sikeeseen uneen, että voi laskea alas. Se on vaan niin ressaavaa ku tuntuu ettei mitään ehi tehä koko päivänä ku saa kokoajan olla toista kantamassa.
Oon nyt päivällä sitte pitänyki kantoliinassa jonku verran, mutta ku minusta se kantoliinaki on jotenki niin hankala, en oo tottunu siihen kai vielä. Tuntuu et vauva on kokoajan tiellä :)
Meillä vauva ei nuku ulkona ollenkaa..tai siis oon pariin otteeseen laittanu ulos nukkumaan, mutta kokoajan saa olla laittamassa tuttia suuhun niin oon sitte suosiolla nukuttanu sisällä.
G:Vauvan vaatteet laitetaan varastoon jemmaan oottamaan seuraavaa tulokasta jos sellanen meille joskus suodaan :)
Voimia kaikille!Ja tosiaan- kuulumisia ootetaan Jeniltä, Coelta, yms. Miten Lupicaian imetys- onko jatkunu?? Kirjotelkaahan :)
Jääsydän kera tyttösten
JOLLAlle ja muille väsyneille lämmin halaus. Hyviä vinkkejä täältä onneksi saa, kaikkea kannattaa varmasti kokeilla. Joidenkin " viisaiden" mukaan vauvan omaan rytmiin ei voi/kannata alkaa puuttua ennen 2-3kk ikää, mutta ei uskota niitä! Pakkohan se on jonkinlainen rytmi saada päiviin, varsinkin jos on isompia lapsia myös hoidettavana.
NAZUlle kysymys: kun teillä esikoinen (ja ilmeisesti Liliakin) on " unikoulutettu" tissi-tutti-linjalla, niin mua alkoi kiinnostaa kuinka kauan esikoisesi vaati tissiä nukahtaakseen? Siis mihin ikään saakka? Meidän esikoinen oli aikoinaan yksi maailman suurimmista tissitakiaisista eikä olisi tullut kuuloonkaan, että hän olisi nukahtanut ilman rintaa...en kyllä muista mihin ikään saakka, mutta liian pitkään, sanoo äiti:) Onneksi tämä toinen on aivan toista maata, harvemmin edes nukahtaa ruoka suussa, tutti sen sijaan kelpaa hyvin. Jess, sanoo äiti tähän.
ULKOILU: meillä ulkoillaan päivittäin jos vain sää sallii. Ihan pakko, muuten leviää tämän mamman pää. Esikoinenkin viihtyy hyvin ulkona, vaikkei mitään hurlumheitä saakaan aikaan vaikka jonakin päivänä ulkoilu syystä tai toisesta jäisi väliin. Mutta siis ITSE kaipaan raikasta ulkoilmaa ja pääsyä pois edes hetkeksi neljän seinän sisältä. Joskus riittää että pääsen yksin illalla käymään vaikka lähiruokakaupassa (säälittävää;), mutta ihan koko ajan kotona oleminen on kyllä rankkaa. ZIMPULLE kovasti tsemppiä, kuinka kauan vauvalla on vielä lasta?
Anteeksi nyt vaan, mutta ihan pakko vähän hehkuttaa: meillä on vauva parit viime yöt nukkunut kuin enkeli. Tai koko ajanhan hän on nukkunut hyvin (päivin ja öin) mutta viime ja toissa yönä heräsi ekan kerran syömään vasta 05-06:n aikaan tankattuaan illalla 22-23 aikoihin. Vähänkö on ihana nukkua noin pitkiä pätkiä. Anteeksi...
Päivällä vauva nukahtaa yleensä ihan hyvin, vaunuissa aina ihan_heti. Joskus ottaa vähän pidemmän ajan nukahtaminen sisällä ja silloin meillä on käytössä kapaloliina tai ihan vaan kietaistaan vauva omaan peittoonsa tai makuupussiin, jolloin nukahdettuaan syliin pienen uni jatkuu samassa lämpimässä " pussissa" vaikka hänet laskettaisiinkin sänkyyn tai sohvalle. Kantoliinaa olen käyttänyt vain paikasta toiseen siirtymiseen, jotenkin pelottaa opettaa vauvaa nukahtamaan siihen...entä jos pian vaatii aina saada nukkua liinassa? Mutta monelle vauvalle (ja äidille) liina taitaa olla ihan lempipaikka unille:)
LIIKUNTAA tekisi mieli alkaa harrastaa jo vähän enemmänkin. Synnytyksestä on nyt tasan kuukausi, varmaan ainakin jotain kevyttä jumppaa tms voisi ajatella? Mites niiden vatsalihasten kanssa, koska niitä saisi alkaa treenailla? Entäs uiminen, pitääkö odottaa jälkitarkastukseen (melkein kk vielä) vai voiko mennä uimahalliin kun jälkivuoto on loppunut? Ja onko muita rajoituksia jotka pitäisi ottaa huomioon?
OMA AIKA G: oletko jo käynyt jossain ilman vauvaa? Siis muulla kuin lähikaupassa;) Mä olen kerran käynyt kavereiden kanssa syömässä, olin poissa kotona reilu kolme tuntia ja voin kertoa että oli aika virkistävää! Miehenkin kanssa olisi kiva päästä vaikka leffaan tai syömään, jokohan sitä uskaltaisi muutamaksi tunniksi jättää molemmat pienokaiset vaikka mummon ja ukin hoiviin? Pari tuntia riittäisi leffareissuun. Täytyykin pistää mietintämyssyyn...ja kysyä mummolta suostuvatko he jo tulemaan lastenvahdiksi. Veikkaanpa, että vastaus on kyllä:) Yhdet pikkujoulutkin mulla on tiedossa, silloin tosin isi hoitaa tyttöjä. Mä vaan NIIN tartten ajoittain päästä jonnekin ihan ilman lapsia (ja miestä;) sitten taas jaksan olla hyvä äiti pitkään.
Nyt jatkan hyvänä äitinä olemista ja käyn herättämässä isomman tytön. Pienempikin venyttelee siihen malliin, että kohta varmaan hänkin herää. Mukavaa alkuviikkoa, siskot.
Lillis ja pieni1kk1vrk
Lillis06: esikoinen oli 9kk kun lopetin imetyksen kokonaan ja lähes kertaheitolla.. syy tähän oli se että tyttö alkoi syödä 6 krt yössä, jopa enemmän. Tissittelyn loputtua ja pullon tultua kuvioon aloimme opettaa tyttöä nukahtamaan vasta hampaiden pesun jälkeen tutin avulla. Lilialle emme ole pitäneet mitään unikoulua, tyytö on ollut ilmiömäinen nukkuja syntymästään saakka eli koko ajan nukkunut sillä yhdellä yösyötöllä eli syö n. kolmen maissa joka yö. Eli meillä ovat neidit ihan erilaiset. Ja Liliahan ei nukahda eikä ole nukahtanut tissille koko aikana vaan aina päästää ensin irti ja sitten alkaa nukkua vasta. Päiväunillekin nostan tytön aina hereillä sänkyyn, mikä ei olisi koskaan toiminut esikoisella...;)
...tuossa " unikoulussa" tosiaan tissi-tuttiteltiin vuorotahtiin ja aina jossain vaiheessa tyttö tosiaan kyllästyi ja nukahti jompi kumpi suussa. Mutta koulun loputtua eli kun neiti tajusi että nyt alkaa yö oppi koska nukuttaminen alkaa, hän alkoi nukahtaa tissille eikä tuota tissi-tutti rumbaa tarvittu. Unikoulua kesti siis sen pari viikkoa jonka jälkeen iltarutiinit pidettiin samana ja tyttö nukahti rinnalle helposti yhdeksä maissa eikä tarvinut pitkään imettää.
Pahoittelen että tajusin väärin kysymyksesi LILLIS06;)
Hei,
tuossapa se otsikossa se kysymys tulikin. Kyselin tätä tuolla toisaalla, mutta kysympä teiltäkin, kun teillä on vielä pienet vauvat.
Vauvamme on nyt 9 vrk vanha ja helpon alun jälkeen on tainnut tulla vatsavaivaiseksi. Tähän ongelmaan jo kyselinkin tuolla eri otsikolla apua...
Viime yö meni valvoessa. Vauva itki ja koko ajan piti imettää. Kun vauva nukahti, alkoi ähinä ja puhina ja satunnaiset rääkäisyt, ja hän heräsi taas 10 minuutin päästä... Samaa jatkui koko yön. Rinta suussa vauva taas nukahti ja siirsin hänet takaisin sänkyyn. Nälkä vauvalla ei selvästi ollut, vaan imemisen tarve. Imeminen rauhoitti hänet taas uneen.
Olisikohan tutista apua? Ajatus on, ettemme antaisi päivällä tuttia lainkaan (edes unille), vaan aina vain yöksi. Näin saisin itsekin joskus vähän nukuttua.
Mitä mieltä olette? Onko vauva liian pieni vielä tutille? Sanotaan, että tuttia syövä vauva ei enää huoli rintaa... Itse imetän aina rintakumin kanssa (ei onnistu muuten), joten ehkäpä vauva ei koe imemistä rinnasta ja tutista kovin erilaisiksi tässä tapauksessa... Tietääkö joku, osaako joku kommentoida?
Kiitos avusta!
Mäkin toivotan kaikille valvojille voimia!! En voi edes kuvitella kuinka raskasta se on! Joku varmaan suuttuu nyt, kun hehkutan heti perään, että meillä nukuttiin viime yönä melkein 9h putkeen ja tissittelyn jälkeenkin vielä tunti...
[b]ulkoilusta:[/b] me olemme olleet 6vrk:n iästä alkaen päivittäin ulkona 1-2h. Lisäksi tyttö nukkuu välillä parvekkeella. Kovin pakkanen on ollut -9 ja silloinkin tehtiin tunnin lenkki.
[b]gallupit:[/b]
Osa vaatteista menee kiertoon, osa varastoon odottamaan seuraavaa..
Yhdessä miehen kanssa emme ole käyneet vielä missään (joulukuussa mennään syömään mun synttäreiden kunniaksi), mutta mä olen käynyt juoksemassa ja pari kertaa ostoksilla ilman vauvaa. Noihin nyt ei ole mennyt kauaa, mutta huomenna olen menossa ekan kerran spinningiin. Aikaa menee ~2,5h... Saa nähdä kuinka kestän olla erossa pienestä!! Kampaajallekin pitäis kyllä päästä...
[b]jälkitarkastus[/b] mulla oli viime viikolla.
Ja siis ihan puhtaasta mielenkiinnosta kyselin. Teilläkin tuntuu olevan paljoan erovaisuuksia ekan ja tokan lapsen välillä. Aikaisemmin imuroidessani tulikin mieleeni uusi GALLUP eli onko meillä (ja Nazulla) sattumaa vai onko toinen lapsi yleensä " helpompi" kuin ensimmäinen? Entäs kolmannet ja neljännet ja onkos jollain jo viides lapsi tämä lokakuinen...? Ollaan kovasti tätä pohdittu miehen ja ystävienkin kanssa, tämä meidän kakkonen kun tuntuu olevan kuin ihmisen ajatus. (*kopkop* Pakko koputtaa puuta ettei heti ensi yönä mene ja muutu:p) Siis sellainen perustyytyväinen vauva, joka on rauhallinen eikä itke juuri koskaan kunhan vaan saa säännöllisin väliajoin tissin suuhunsa ja muutenkin kaikki tuntuu olevan hyvin. Onko kyse vauvan luonteesta vai vanhempien asennoitumisesta? Itse uskon molempien vaikuttavan, mutta kumpikohan vaikuttaa enemmän? Meillä ainakin on esikoiseen verrattuna tuhat kertaa rennompi ote kaikkeen vauvaan liittyvään, mutta entäs jo kaikki johtuu kuitenkin siitä, että tällä nuoremmalla on " helpompi" luonne? Nyt tää menee jo ihan mun omaksi pohdinnaksi, mutta mua on kovasti mietityttänyt tämä asia siitä saakka kun tämä pienempi prinsessa syntyi.
NIINANII, tuttasiaan taitaa olla yhtä monta mielipidettä kuin on vastaajiakin. Aikoinaan ainakin Kätilöopiston Haikaranpesässä tuttiin suhtauduttiin mielestäni aika negatiivisesti, tavallisella osastolla siitä ei ollut mitään puhetta. Olen kuullut ja lukenut että tutin syöminen (ja pullosta juominen) huonontaisivat imuotetta, mutta oma henk koht kokemukseni on että bullshit. Meillä esikoinen sai pulloa ekat päivät ennen kuin oppi imemään rintaa ja kuuden viikon päästä (siihen saakka sai pullosta säännöllisen epäsäännöllisesti) teki totaalisen pullolakon seuraaviksi 9kk:ksi. Tuttia ei syönyt koskaan. Kakkonen on saanut tutin suuhunsa sinä päivänä kun kotiuduttiin sairaalasta ja pulloakin pari kertaa viikossa ja hyvin kelpaa edelleen tissi:) Alussa annoin tutin aina kun vauva väsyi imemään rintaa ja siitä saakka onkin tottunut nukahtamaan mieluummin tuttiin kuin tissiin. Hereillä ollessa annan tutin jos pitää " voittaa aikaa" eli vauva on jo nälkäinen mutta sillä samalla minuutilla en pysty vielä imettämään. Kun on 2-vuotias uhmaikäinen jaloissa niin näitä tilanteita tulee ihan riittävän usein...Vaunuihin annan aina tutin, koska niissä ollessaan vauva aina nukkuu. Eli nukkuessaan syö tuttia, hereillä ollessaan yleensä ei.
Tuli vähän turhan pitkä vastaus sun kysymykseen, mutta siis meillä on syöty tuttia 1,5vrk:n ikäisestä saakka.
Ei ihme että meidän pinot on pitkiä kun mä käyn rustaamassa tänne kaksi romaania/päivä=D Nyt päästän teidät piinasta ja jatkan Täydellisten naisten parissa. Paitsi että JENIn kuulumisia minäkin lukisin kovin mielelläni. Että HUHUU!!!
-L-
Pitää mennä tyhjentämään kissanhiekkalaatikkoa (by the way, meiltä taitaa lähteä ainakin yksi kissa talosta kun se ei osaa toimia vessan turvaportin kanssa vaan pissaa matolle... :/ ) mutta pikapikaa ensin JOLLALLE:
Jaksamista! Enpä osaa mitään vinkkiä tuohon päivän ja yön erottamiseen antaa, mutta ajattelin muistuttaa että panethan silmät kiinni aina heti kun vaan voit! Jos vauva ei siinä vieressä kauheesti pidä meteliä ollessaan hereillä, niin ei muuta kun silmät kiinni jos vaikka uni tulisi ja vauvakin nukahtaisi. Ainakin oon huomannut itse että esikoinen nukahtaa usein herkästi jos minä nukahdan ensin, siis ihan koko ikänsä ollut sama juttu, jotenkin se kai rauhoittaa kun kuuluu mun hengitys (toinen teoria on että erittyy jotain " unihormonia" joka nukuttaa häntäkin).
Toivottavasti ootkin jo unten mailla!
Palailen muuhun vaikka huomenna, ihan ok kaikki täällä on, esikoisen kolttostelu jatkuu mutta toistaiseksi ihan humoristisena (tänään murusti pullan lattialle, ja lounaalla katsoin että oho söipäs tyttö nopeasti niin olikin pannut puolet ruoasta maitomukiin... mutta oikeesti huumorintajua vielä riittää näille jutuille, tuo kissan pissaaminen onkin sitten ihan eri asia).
Hyvää alkuviikkoa kaikille!
Coe ja Anja 3vko1pv (jolla ollut oikein ilmaa mahassa ja siksi maha kipeä parina iltana, yöt kuitenkin hyvin menneet)
Aika huono yö takana,no voisi olla huonompiakin,Tsempityksiä Jollalle!!!
Toissayönä tyttö nukkui 6,5h. putkeen!!Vähän luksusta..
On saanut nyt aika paljon nannia kun mulla tosi pahana jo hiiva nänneissä.Tytön suusta jo lähes hävinnyt.Harmittaa taas tällänen imetyksen hiipuminen ja taas saa alottaa " uudestaan" .
Niin kävi tuossa alkuvaiheessa kun nännit oli todella kipeät ja rikki.
Nukkumisesta kun neljäs lapsi..Nukkuu huonommin kuin edellinen mutta esikoiseen verattuna kaikki muut nukkuneet hyvin.Hän itki ensimmäiset 2 kk illat ja yöt.Kun korviketta alkoi saamaan loppui itkut.
Meillä muut lapset tarhassa nyt,ihanaa kun saa vaan olla.(koulujutut kyllä kummittelee)
wades & natika 5 vkoa (Eikä tietoakaan ristiäisistä)!!
Voiko olla tottakaan että tuo pieni ihminen on tänään jo kuukauden?!? =O
Minne ne päivät katoaa?
Olen itse ainakin huomannut että tälle toiselle lapselle ei vaan yksinkertaisesti riitä aikaa niin paljon aikaa antaa huommiota kuin aikoinaan esikoiselle. Ymmärrettävää, mutta tämä äiti ottaa siitä(kin) itselleen huonon omantunnon.
Meillä on tuo esikoinen myös ollut vauvana tosi tyytyväinen tapaus, ihan niin kuin nyt tämäkin. Yöt ollaan valvoskeltu ja yönukkuminen ollut huonoa mutta mitään vatsanväänteitä ynnä muuta kiukkuamista ei ole ollut ollenkaan. Tuo esikoinenhan herää vieläkin yöllä, vaikka on jo kohta 3v. Mutta toisaalta on sitten muuten niin tyytyväinen ja ihana että sitä jaksaa paremmin :) Väsynyt äiti on kyllä täälläkin. Itse kun tarvitsisin unta paaaljon enemmän kuin nyt saan..No, aika aikaa kutakin ;o)
Joko olette päässyt jouluostoksille?
Me oikeastaan ostettiin jo viime viikolla suurin osa lahjoista kun poika oli mummolassa. Meillä on tosi paljon lapsia joille kaikille pitää lahja ostaa..Mietittiinkin että tänä vuonna ei aikuisille osteta kuin ihan jotain tositosi pientä...
Mutta nyt on jotain keksittävä jotta silmät pysyisi auki...
Voimia kaikille valvojille ja muillekin!
Mukavaa päivää ja suukot vauvoille!
Camelot ja Touhu 1kk
Siis olette aivan kertakaikkisen ihania ihmisiä, kun jaksatte kannustaa ja kertoa omasta elämästänne " vinkkejä" öihin! sNIIF, miten voikin vertaistuki verkossa olla taas NÄIN MAHTAVAA, Kiitos kiitos kiitos ja voi kiitos vinkeistä!!!
Vaikka ei meillä viime yönäkään nukuttu (itselle unta noin 3,5h) , niin silti on vähän helpompi taas jo hengittää. Sain vauvan nukahtamaan " jo" klo 1, mutta omaa unta saikin sitten taas odotella eli yliväsymystä taitaa olla. USKON vahvasti, että tämä on vaan väliaikaista ja omalla suhtautumisella ja rauhallisella mielellä ollaan pian joulussa ja sitten alkavatkin jo päivät taas pidetä.
Axelara, Lillis ja te muut, joilla nukutaan HYVIN: Hehkuttakaa vaan ihan täysilä täälä öitänne. Antaa toivoa meille huonosti nukkuvien äideillekin, että se aika koitaa, joko pian tai sitten joskus vähän myöhemmin.
MUISTUTUS: PK-treffejä suunintellaan siis 12.12. klo 11.00, paikkana Sanomatalon Waynes, Käykäähän kommentoimassa aikaa ymym!!! Oma pino avattu!!
Valitettavasti jää nyt taas kommentoinnit muihin juttuihin väliin, äitiä tarvitaan jo toisaalla näemmäs.. Esikoinen repii vaippaa päältään...
Jolla ja pikkumies tänään tasan 4 VIIKKOA!
Meillä ollaan nyt kotiuduttu eilen toista kertaa laitokselta, kun sunnuntain bilirubiinin kontrollikäynniltä jouduttiinkin jäämään taas sisään ja sinivalohoitoon. Ja sinivalohoito tekee sitten sen, että vauva kuivuu ihan tolkuttoman paljon ja syöttörytmi onkin sitten tunnin välein... Eli tässä ollaan ihan tosissaan valvottu koko porukan voimin ja tankattu ruokaa. Eilen kun päästiin kotiin ja syöttörytmi muuttui normaaliksi n. 3-4 tunniksi, niin maitoahan multa tulee kuitenkin sen tunnin mukaan... Ja eikun pumppaamaan. Neuvolatäti sanoi, ettei saisi pumpata, mutta mitäköhän vaihtoehtoja tässä on... Mites muut: pumppaatteko pakkaseen maitoa?
Meillä tuo neiti on nyt viikon ikäinen ja viime yö oli aivan ihana, kun kunnon yöunille mentiin jo klo 1 ja sitten neiti nukkui yhtäjaksoisesti klo 5:een! Luksusta! Ja siitä pikainen syöttö ja taas unta palloon klo 8 asti. Aivan loistavaa ja toivon hartaasti, että homma säilyy samanlaisena.
Niinanii: meillä otettiin seuraanlainen systeemi käyttöön noiden tuttien/tuttipullojen/imetyksen osalta: imetys opeteltiin ensimmäisenä ja kun se oli hyvin käynnissä, otettiin tuon valohoidon tarpeista tutti käyttöön jo viime perjantaina. Eli neiti oli tuolloin 3 päivää vanha. Viikonloppuna kokeiltiin ensimmäistä kertaa myös tuttipulloa, josta juotiin lypsettyä maitoa, eikä ole hylkinyt rintaa. Ajateltiin ylläpitää tuota pulloruokintaakin, että äitikin saa joskus hetkeksi poistua paikalta. Tuttia käytetään myös silloin, kun mennään yöunille massu täynnä nukkumaan.
Mutteri ja Nelli 1 vko
Täällä mentiin eilen nukkumaan vasta kl.1:30, jonka jälkeen puolentoista tunnin välein syötiin.
Nyt ei väsytä ollenkaan, mutta oota vaan kun ilta taas koittaa, niin jo nukkuttais ihanasti.
Pitää koittaa jossain vaiheessa ottaa pienet päikkärit.
Miehelläkin loppui sitten isyysloma, vaikkei sitä loman aikana juuri kotona näkynyt, eli ei paljon vaikuta mihinkään, paitsi esikoisen kouluun vientiin ja hakuun.
Itsellä ollut pari päivää ilmaa maha täynnä, ja niin se on heti neitiinkin vaikuttanut.
En keksi mistä ilmavaivat johtuisivat,
kalakeitto on mun epäilyksen kohde. Mitään muuta ihmeellistä en ole syönyt.
Eilen oli pakko juoda iso muki kylmää kaakaota, teki niin hirveesti suklaata mieli. Se vähän helpotti :)
Tänään on ihan hyvä olokin, koitan tässä saada tehtyä vähän kotitöitä ja puuhailla kaikenlaista, että pysyis mieli virkeenä.
Hyvää alkanutta viikkoa!!
Zimppu ja typy 3viikkoa