Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia kokemuksia työttömän kuntakokeilusta?

Vierailija
09.02.2023 |

Vuoden verran taitaa nyt olla kokemusta työttömien kuntakokeilusta. Minkälaisia kokemuksia olet saanut? Oletko saanut työtä? Oletko opiskelemassa? Saanut muuta apua? Minkälaista palautetta olet antanut toiminnasta kyselyssä? Oletko päässyt pois tai saanut siirron eri alueelle tai virkailijalle? Onko tapaamisissa läsnä myös sosiaaliohjaaja? Kerro kokemuksistasi, kaikki kiinnostaa.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki "palvelut" ja pakolliset tilaisuudet ja tapaamiset ovat aina vain ja ainoastaan sääntöjen latelua ääneen, sekä työkkärin nettisivujen toiminnan esittelyä. Jonkun cv:n väsäyskurssin mainostamista. Virkailija soittaa joskus (täysin sattumanvaraisesti) ja kysyy onko tilanne sama. Yleensä sovitaan vielä aika jollekin heidän Mirkulle, joka on kuulemma erikoistunut alaani, ja osaa auttaa. No, Mirkku latelee ihan samat asiat, kyselee samat asiat ja saattaa selata netistä työpaikkoja ja todeta hämmentyneenä että "täältä ei kyllä löydy sun koulutusta vastaavaa työtä, mutta meillä olis semmonen cv:n tekokurssi". Ymmärrän, että näille viisikymppisille virkailijoille ja näiden palvelujen suunnittelijoille netti on vielä vähän uusi juttu, ja olettavat sen käytön olevan vähän jännää kaikille muillekin, mutta kaipaisin kuitenkin mieluummin sellaista "no mepä tidetäänkin semmosen tyypin numero, jolla on paikka vapaana just sulle räätälöidyssä työssä" ja siis sillä tavalla, että ei tarvitsisi olla ensin kaksi vuotta työttömänä, että johonkin työkkärin kautta pääsee. Jotenkin mennyt ihan väärinpäin homma, että vasta työttömäksi jääneitä kohdellaan kuin (omasta halustaan) pitkäaikaistyöttömiä, kun meillä on vielä taidot aika tuoreessa muistissa. Tuntuu nöyryyttävältä tämä neljän hakemuksen raportointi ja alentuvan holhoava asenne. Tulee heti ensialkuun sellainen kakkosluokan kansalaisolo, joka nakertaa motivaatiota olla mukana systeemissä ja syö itsetuntoa.

Suurella osalla työttömistä saattaa olla enemmän työkokemusta ja useammalta alalta kuin te-viranomaisilla. Tietotekniikan taidotkin monipuolisemmat. Sen huomaa kyllä hyvin äkkiä puhelinkeskustelun aikana. Sen jälkeen alkaakin se huonon itsetunnon triggeröimä pilkallisuus ja vallankäyttö. Pidetään just työttömäksi jäänyttä korkeakoulututkinnon omaavaa ja asiantuntijatehtävissä ollutta ihan avuttomana ja tietämättömänä. Apua et taatusti tule saamaan.

Ero onkin siinä, että työtön on työtön ja työkkärissä ollaan virkasuhteessa. Jos työtön todella on ylivertainen, niin toki se on töissä eikä työttömänä, eikös? Yli 2 000 000 suomalaista on töissä, on siinä ihmettelemistä, että miksi, kun aina ne parhaat ja osaavimmat päätyvät työttömiksi ja kiusattaviksi.

Höpö höpö! Oisko ihan niin että kaikki työpaikat ei ole ikuisia suojatyö-eläkevirkoja. Yrityksissä on yt neuvotteluja ja konkursseja. Onko valtion tai kuntien viroissa? Niinpä.

Valtiolla on tällä hetkellä noin 11 000 virkasuhteista YT-neuvottelujen piirissä eli konkursseja ei ole, YT-neuvotteluja on.

Vierailija
102/114 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntakokeilu ilmeisesti päättyy 30.6.2023, mitähän sen jälkeen tapahtuu?

Tuon ns. omavirkailijan motivaatio vaikuttaa kyseenalaiselta, linkedinissä sanoo hakevansa aktiivisesti muiden alojen töitä...

Kuntakokeilu jatkuu vuoden 2024 loppuun (tieto löytyy eduskunnan sivuilta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan työpalvelu hakee työntekijöitä:

Haemme joukkoomme palveluavustajaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Palveluavustajan tehtävänä on vastaanottaa, neuvoa ja opastaa asiakkaita käytännön kysymyksissä kasvokkain ja puhelimitse. Työhön kuuluu myös ajanvarausta, tapahtumien järjestämiseen osallistumista, toimistotehtäviä ja yhteydenpitoa asiakkaisiin.

Edellytämme soveltuvaa ammatillista tutkintoa ja riittävää työkokemusta sekä tietokoneen ja yleisimpien toimisto-ohjelmien käyttötaitoja. Arvostamme itseohjautuvuutta, hyviä vuorovaikutustaitoja ja asiakasta arvostavaa työskentelyotetta.

Palkkaus ja muut palvelussuhteen ehdot määräytyvät kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) mukaisesti.

Projektityöntekijöitä, useita paikkoja ja tehtäviä

Näihin tehtäviin valittavilta edellytetään alle 30 vuoden ikää tai vähintään 12 kk työttömyyttä.

Verkkoneuvoja

Puhelinpalveluhenkilö

4–6 asiakasneuvojaa

Asiakasneuvoja työnantajapalveluihin

Onko linkkiä?

Vierailija
104/114 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kuntaliitto.fi/talous-ja-elinvoima/tyollisyys/te-palvelut-2…

Ensi vuonna se paske lentää vasta tuulettimeen.

Vierailija
105/114 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä.

Päivämäärien kanssa pitää olla tarkkana. Muuttavat luukkuja avaamalla ja sulkemalla.

Pakottavat antamiinsa lausuntoihin.

Suosivat osaamisvajavainen, ei hyväksytä koulutuksiin eikä taloudellista voittoa tuottaviin yrityksiin työllistymisessä.

Valehtelevat ja vääristelevät asioita.

Eivät vastaa sp annettuun mainintaan. Järkyttynyt

Vierailija
106/114 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuntakokeilun virkailija on sama kuin aiemmin oli työllisyyspalveluissa, ja nyt sitten soten myötä siirtynyt hyvinvointialueelle. Mukava rouva, mutta heillä on liian paljon asiakkaita, joten kovin paljoa apua sieltä ei heru.

Olenkin tottunut itse etsimään itselleni kuntouttavan työtoiminnan paikkoja. Niitä on sekä hyviä että huonoja, tämä viimeisin paikka, jossa nyt olen, on ehdottomasti paras. Iso järjestö, jossa on todella monipuolisia työtehtäviä ja mahdollisuus oppia myös uutta.

Olen itse monisairas pitkäaikaistyötön, mutta silti toivon vielä löytäväni palkallista työtä. Haluan pitää yllä ammattitaitoani, vaikka sitten ilmaistyötä tekemällä. Kotona istuminen ei sovi minulle. Olen kyllä sitä mieltä että 9€/pv korvaus pitäisi olla isompi, eli se 9€ työllistäjälle ja 20€/pv työttömälle kuty:lle.

Täällä ei kuntouttavaa työtoimintaa järjestä enää kuin kierrätyskeskus. 

Vierailija
107/114 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntakokeilu on osuva nimitys järjestelmälle, joka varmistaa, ettei työnhakija pääse töihin ainakaan toisen kunnan alueelle: nimittäin oman kunnan talolla pitää olla yhtenään jonottamassa ja raportoimassa. Ainakin meidän kunnan kokeilu on pelkkää itsestäänselvyyksien toistelua, spämmiä tulee niin sähköpostiin kuin tekstiviesteinä työpaikkailmoituksista, jotka jokainen näkee netistä itsekin. Kuvittelevat vieläpä, etteivät 30 vuotta työuraa pääasiallisesti tietokonetta hyödyntäen tehneet ihmiset osaa hakemusta tehdä. Osa-aikatyöläiset laskevat työttömiksi, pitää tehtailla hakemuksia toisiin osa-aikatöihin, vaikka lähestulkoon täysiä päiviä tulisi jo siitä ensimmäisestä osa-aikatyöstä. Myös "oma valmentaja"-nimitys on mielenkiintoinen, joka kerta asioidessasi tuo "oma" valmentaja on ihan eri henkilö ja joutuu kertomaan kaikki asiat, alusta alkaen kokonaan uudestaan. Joutavaa jaarittelua, hyötyä työnhakijalle ei minkäänlaista. Byrokratiahärdelli vailla vertaa.

Vierailija
108/114 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut kuntakokeilusta apua?

Vierailija
109/114 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään tapaamisia ei ole ollut, sieltä on vain soiteltu 1 - 3 kk välein. Kysyvät onko tilanteeni ennallaan. Työtarjouksia en ole saanut, eikä minulla ole työnhakuvelvoitetta, kun en ole työkykyinen. Opiskelua en pidä mielekkäänä vaihtoehtona, kun eläkeikään on alle 10 vuotta. Kuntouttavaa työtoimintaa on ehdoteltu, mutta paikkoja siihen vaikuttaa löytyvän huonosti. Ikävintä mielestäni on ollut se, että vastuuvirkailija vaihtuu vähän väliä ja uudelle pitää taas kertoa samat asiat alusta alkaen.

Itselle ehdotettiin kuntouttavaa ja otin tarjouksen vastaan. Henkisesti tämä on ihan Ok mutta tuskin tänä juurikaan edistää työllistymistä. Ehkä työkokeiluun mahdollisuus. 

Vierailija
110/114 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku hahmo soittaa kolmen/neljän kuukauden välein ja juttelee outoja, päivittää työllistymissuunnitelman, eli kopsaa vanhan uudeksi. Ilmoittelen hakemieni työpaikkoja kuukaisittain.

Juttelee outoja? Etkö ole käynyt paikan päällä?

Ei pitkäaikaistyöttömiä tahdota nähdä.

Minut on kutsuttu paikalle jo useamman kerran ja ihan turhaan. Mitään asiaa ei ole käsitelty, on vain udeltu henkilökohtaisia asioita.

Joskus vielä kun munkin piti näyttää naamaani virkailijalle, toinen kysymys yleensä oli " paljonko käytät alkoholia? Mitä huumeita käytät?" En juo, en narkkaa, en  polta,

Taitaa riittää että osaa kopioida edellisen työllisyyssuunnitelman ja liittää se hyväksyttäväksi.

Vierailija
111/114 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vitusta koko kokeilu. Hiostavat elämään ja työhön kyllästyneitä toimintakyvyttömiä vanhoja ihmisiä. Pyytävät soittamaan mutteivät vastaa. Haalivat liikaa holhottavia muttei työaika riitä asioiden hoitamiseen. En oo ikinä ryypänny niin paljon kun tämän päin persettä menneen kokeilun aikana. Antakaa ihmisten elää rauhassa!!!

Vierailija
112/114 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 63,5-vuotias ja jään eläkkeelle vuoden päästä. Minulla on korkeakoulutus ja lisäopinotja rutkasti.

Minua tämä soittelijahenkilö ajaa jatkuvasti valmennettavaksi/koulutettavaksi jne, vaikka työttömyyttä on takana muutama kuukausi.

En kyllä tajua, mitä päässä liikkuu. Tuntuu että hänen mielestään tämänikäinen on esimerkiksi tietotekniikan kanssa lähtökohtaisesti täysin tonttu jne. Lähetti minulle videon, jossa selitettiin 45 minuttiia, miten työmarkkinoille pääsee.

Aloitin työelämässä vuonna 1975.

Vierailija
113/114 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan paska kokeilu. En ole työllistynyt yhtään paremmin kuin silloin, kun olin työvoimatoimiston asiakas. Virkailija tai omavalmentajaksihan sitä sanotaan saa kyllä turhasta palkkaa. Olen pettynyt kuntakokeiluun! Itellä alkoi jo vuosia sitten.

Vierailija
114/114 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kremppoja, kannattaa harkita tätä.

https://www.kela.fi/kuntoutusselvitys

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi