Minkälaisia kokemuksia työttömän kuntakokeilusta?
Vuoden verran taitaa nyt olla kokemusta työttömien kuntakokeilusta. Minkälaisia kokemuksia olet saanut? Oletko saanut työtä? Oletko opiskelemassa? Saanut muuta apua? Minkälaista palautetta olet antanut toiminnasta kyselyssä? Oletko päässyt pois tai saanut siirron eri alueelle tai virkailijalle? Onko tapaamisissa läsnä myös sosiaaliohjaaja? Kerro kokemuksistasi, kaikki kiinnostaa.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tapaamisia ei ole ollut, sieltä on vain soiteltu 1 - 3 kk välein. Kysyvät onko tilanteeni ennallaan. Työtarjouksia en ole saanut, eikä minulla ole työnhakuvelvoitetta, kun en ole työkykyinen. Opiskelua en pidä mielekkäänä vaihtoehtona, kun eläkeikään on alle 10 vuotta. Kuntouttavaa työtoimintaa on ehdoteltu, mutta paikkoja siihen vaikuttaa löytyvän huonosti. Ikävintä mielestäni on ollut se, että vastuuvirkailija vaihtuu vähän väliä ja uudelle pitää taas kertoa samat asiat alusta alkaen.
Sama tilanne. Ikävintä on juuri tuo virkailijan vaihtuminen. Jokainen uusi virkailija kuuntelee ongelmavyyhtiäni mykistyneenä, eikä seuraavalla kerralla muista siitä oikeastaan mitään. Ensimmäinen "oma" virkailijani oli erittäin hyvä, mutta kuntakokeilun tultua virkailija vaihtui, ja tässä keväällä vaihtuu jälleen.
Teen nyt kaksi pakkohakua kuukaudessa, aiemmin nolla. On aivan selvää, että en voi mennä töihin tai edes työpaikkahaastatteluun, koska en pysty kävelemään, istumaan tai seisomaan muutamaa minuuttia kauempaa. Lääkäriäkään ei kiinnosta buranapurkillista enempää, vaikka vika on ihan tiedossa ja korjattavissakin. TYPiäkään ei ole kiinnostanut enää aikoihin. Rahalla voisi tehdä paljonkin, mutta rahaa minulla ei ole.
Tätä minä en ymmärrä, en kerta kaikkiaan. Jos työttömällä on parannettavissa oleva sairaus tai vamma, miksi sitä ei korjata tai hoideta?? Pieni satsaus joka parhaassa tapauksessa tuottaisi hintansa takaisin jo parissa kuukaudessa, kun työtön pääsisi töihin ja maksamaan palkastaan veroja. Miksi??
Koska ei voi pakottaa mielisairaalaan. Korvien välissä on se ongelma myös monilla työelämässä. Kuitenkin suuri osa työttömistä sadat tuhannet on työkykyisiä ja olisi hyviä työntekijöitä. Emme vaan kelpaa koska työtön ja koska ei ole töitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tapaamisia ei ole ollut, sieltä on vain soiteltu 1 - 3 kk välein. Kysyvät onko tilanteeni ennallaan. Työtarjouksia en ole saanut, eikä minulla ole työnhakuvelvoitetta, kun en ole työkykyinen. Opiskelua en pidä mielekkäänä vaihtoehtona, kun eläkeikään on alle 10 vuotta. Kuntouttavaa työtoimintaa on ehdoteltu, mutta paikkoja siihen vaikuttaa löytyvän huonosti. Ikävintä mielestäni on ollut se, että vastuuvirkailija vaihtuu vähän väliä ja uudelle pitää taas kertoa samat asiat alusta alkaen.
Sama tilanne. Ikävintä on juuri tuo virkailijan vaihtuminen. Jokainen uusi virkailija kuuntelee ongelmavyyhtiäni mykistyneenä, eikä seuraavalla kerralla muista siitä oikeastaan mitään. Ensimmäinen "oma" virkailijani oli erittäin hyvä, mutta kuntakokeilun tultua virkailija vaihtui, ja tässä keväällä vaihtuu jälleen.
Teen nyt kaksi pakkohakua kuukaudessa, aiemmin nolla. On aivan selvää, että en voi mennä töihin tai edes työpaikkahaastatteluun, koska en pysty kävelemään, istumaan tai seisomaan muutamaa minuuttia kauempaa. Lääkäriäkään ei kiinnosta buranapurkillista enempää, vaikka vika on ihan tiedossa ja korjattavissakin. TYPiäkään ei ole kiinnostanut enää aikoihin. Rahalla voisi tehdä paljonkin, mutta rahaa minulla ei ole.
Oletpa pahasti vammautunut. Pystytkö käymään lenkillä ja syömään terveellisesti? Ei maksa mitään.
Pystynkö käymään lenkillä, vaikka en pysty kävelemään, istumaan tai seisomaan muutamaa minuuttia kauempaa? Taidat olla TE-virkailija, vakuutuslääkäri tai äärioptimistinen ja heikosti koulutettu personal trainer.
Mikset pysty? Oletko hakenut mielisairaalaan?
Äkkiäpä tähänkin keskusteluun löytyi hyeena 😄. Puratko pahaa oloasi kaikissa keskusteluissa vai pelkästään työttömyyteen liittyvissä? Onkohan joku työtön joskus vienyt sinulta työpaikan kun noin sapettaa vuosikausia. Käy juttelemassa jollekin.
Ei vaan kerroin mielipiteeni. Olen työtön ja vaikka työttömyys on pilannut elämäni, pidän itsestäni huolta. Ihan itse ja ilman yhtään kenenkään apua tai tukea. Oppikirja työttömälle lusimiseen on Papillon.
Papillon? Keksittyjä seikkailuja ja puolivillaisia vankilapakoja?
Hohhooijj kirjoitti:
Ei kannata syyttää virkailijaa kaikesta. Kuinka realistista on palvella 250 asiakasta asiakaslähtöisesti?
Jos oletetaan, että jokaiselle 250 asiakkaalle tulee päivittää suunnitelma noin 3kk välein. Yhteen tapaamiseen/puheluun varataan 1h aikaa + kirjaukset, lausunnot yms. 30min, eli 1,5h per asiakas. Kerkeät ottaa päivässä noin 4 asiakasta (yleensä 2-3 koska päivittäin on palaveria, koulutuksia, infoja, työnhakujen seurantaa, yhteydenottoja, uusia asiakkaita yms.). Tämä tekee nopealla laskutoimituksella 4 asiakasta x 20 työpäivää/kk=80 asiakasta/kk x 3kk = 240 asiakastapaamista/puhelua per 3kk.
Ja tämä on käytännössä mahdotonta, puolet asiakkaista ei tule paikalle, et saa työparia sosiaalipuolelta (joka vaaditaan lain mukaan aktivointisuunnitelmaan). Tämän kaiken lisäksi pitäisi opiskella jatkuvasti uusia asiakaspalvelumalleja, ohjeistuksia, lakimuutoksia ja seurata työnhakuvelvollisuuksia, arkistoida lääkäri yms. lausuntoja, tehdä kirjauksia, laiminlyöntiselvityksiä, olla yhteydessä asiakkaisiin suunnitelmien välillä, toimia asiakkaan terapeuttina, lääkärinä, psyk. sairaanhoitajana, Kelan virkailijana, sossuna ja välillä asiakkaat olettavat meidän olevan kavereitakin kun läheisiä ei ole.
Voi miettiä miksi työntekijät ovat väsyneitä. Ei päättäjiä ja päälliköitä kiinnosta muu kuin työntekijän/tiimin tilastot: kuinka monta suunnitelmaa on tehty, kuinka monta merkintää on tehty järjestelmään, kuinka monta yhteydenootoa. Ja ei, tilastoilla ei ole mitään vaikutusta palkkaan kuntakokeilussa.. Suurinosa työntekijöistä etsii muita töitä tämän työn ohella ja se aiheuttaa jatkuvaa vaihtuvuutta ja osaamattomuutta työntekijöissä.
Terveisin turhautunut virkailija kuntakokeilusta.
No höpsis! Nyt meni pahasti liioittelun puolelle 😄.Oma virkailijani on ollut alalla yli 30 vuotta. Silloin olin viimeksi työtön, nytkin työkyvytön eli vastentahtoisesti työtön. Mistään asiasta ei ole kertaakaan keskusteltu, on kyselty vain henkilökohtaisia asioita silkasta henkilökohtaisesta uteliaisuudesta koska ne asiat eivät liity työnhakuun millään tavalla. Sama sosiaalitätin kohdalla. Tunteja on ollut aikaa käyttää tähän mutta yhtään oikeaa neuvoa en ole koskaan saanut eikä näytä siltä että kiirekään olisi. Laiska puhetyyli, hitaat liikkeet. Kiireinen ihminen tekisi nopeita ja lyhyitä kysymyksiä ja naputtelisi konettaan samalla kiivaaseen tahtiin. Nämä kaksi eivät osaa edes tietokonettaan käyttää.
Minä en kaipaa sossua, terapeuttia, enkä varsinkaan kaveria joita on ihan riittävästi itse hankittuna jo vuosikymmeniä sitten. Ei kannata kuvitella itsestään liikoja vaikka onkin virassa ja vallassa 🤭. Neuvoja moni työtön kaipaa byrokratian rattaissa mutta niitä juuri ei mistään saa, etenkään siltä sosiaalitätiltä jonka kuvittelisi olevan paikalla neuvomassa juuri näissä tuki-ym asioissa. Mutta eipä hänkään osaa mistään mitään sanoa. Mielellään kysyvät henkilökohtaisia asioita joille sitten hihittelevät kuin 12 v esiteinit.
Sitäpaitsi: vale-emävale-tilasto. Äkkiäkös ne koneelle naputat, et sinä niistä potkuja saa.
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on 100 % palkkatuki: ottakaa itse yhteyttä järjestöihin. Aivan varmasti löytyy töitä vuodeksi tai sille ajalle, jolle palkkatuki on myönnetty. Pysyvää työpaikkaa niistä ei saa, koska rahaa ei yksinkertaisesti ole, mutta sillä työkokemuksella on taas paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä.
Ikävä kyllä 100 % palkkatuki ei ole vastaus kaikkien työttömyyteen. Melko harvassa palkkatukipaikassa karttuu uutta osaamista, eli varmistuu polku vakituiseen työhön. Palkkatukipaikat ovat kestoltaan vuoden, koska palkkatukea maksetaan aina vuosi / palkattu. Silloin vanha pihalle ja uusi tilalle. Vienosti on hyväksikäytön hajua ilmassa.
Palkkatukipaikkojen työtunnit ovat aina lakisääteisesti vähäiset noissa järjestöissä, eli työ ei tuo toimeentuloa, eikä kerrytä veroeuroja. Tullakseen toimeen pitää hakea apua esim. KELA:sta.
Mutta kyllä, jollekin nuorelle työ järjestössä on paljon parempi vaihtoehto, kuin lorvailu. Sellaistahan on ehkä takana jos on ollut 2 vuotta työttömänä.
Hohhooijj kirjoitti:
Ei kannata syyttää virkailijaa kaikesta. Kuinka realistista on palvella 250 asiakasta asiakaslähtöisesti?
Jos oletetaan, että jokaiselle 250 asiakkaalle tulee päivittää suunnitelma noin 3kk välein. Yhteen tapaamiseen/puheluun varataan 1h aikaa + kirjaukset, lausunnot yms. 30min, eli 1,5h per asiakas. Kerkeät ottaa päivässä noin 4 asiakasta (yleensä 2-3 koska päivittäin on palaveria, koulutuksia, infoja, työnhakujen seurantaa, yhteydenottoja, uusia asiakkaita yms.). Tämä tekee nopealla laskutoimituksella 4 asiakasta x 20 työpäivää/kk=80 asiakasta/kk x 3kk = 240 asiakastapaamista/puhelua per 3kk.
Ja tämä on käytännössä mahdotonta, puolet asiakkaista ei tule paikalle, et saa työparia sosiaalipuolelta (joka vaaditaan lain mukaan aktivointisuunnitelmaan). Tämän kaiken lisäksi pitäisi opiskella jatkuvasti uusia asiakaspalvelumalleja, ohjeistuksia, lakimuutoksia ja seurata työnhakuvelvollisuuksia, arkistoida lääkäri yms. lausuntoja, tehdä kirjauksia, laiminlyöntiselvityksiä, olla yhteydessä asiakkaisiin suunnitelmien välillä, toimia asiakkaan terapeuttina, lääkärinä, psyk. sairaanhoitajana, Kelan virkailijana, sossuna ja välillä asiakkaat olettavat meidän olevan kavereitakin kun läheisiä ei ole.
Voi miettiä miksi työntekijät ovat väsyneitä. Ei päättäjiä ja päälliköitä kiinnosta muu kuin työntekijän/tiimin tilastot: kuinka monta suunnitelmaa on tehty, kuinka monta merkintää on tehty järjestelmään, kuinka monta yhteydenootoa. Ja ei, tilastoilla ei ole mitään vaikutusta palkkaan kuntakokeilussa.. Suurinosa työntekijöistä etsii muita töitä tämän työn ohella ja se aiheuttaa jatkuvaa vaihtuvuutta ja osaamattomuutta työntekijöissä.
Päivittää suunnitelma? Siihenhän kopioidaan vaan se edellinen suunnitelma. Miten saat siihen käytetty 1,5h aikaa? Itse kopioin isojakin tiedostoja muutamassa sekunnissa. Kannattaa vähän opetella uusia juttuja tietokoneen ääressä, säästyy hurjan paljon aikaa ja hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Vähän floppi systeemi. Markkinoitiin mahtavana työllistäjänä. Paikkoja kunnalla rajatusti, nekin niille joilla on oikeus palkkatukeen. Hoitoalalla lähinnä huutava pula kunnallakin. Muutama kuukausi töissä ja et ole oikeutettu jatkamaan työsuhdetta, vaikka itse haluaisit ja kuntataho haluaisi sinun jatkavan, kunnilla tiukat rajoitukset ja määrärahat työntekijöiden määrässä, harvoin saa avata uusia työpaikkoja. Kuntatyöpestin jälkeen rivityöttömäksi jälleen. Ei edistä mitenkään työllistymistä, kunta saa vaan puhdistettua tilastoja hetkeksi.
Virkaiijat tosiaankin vaihtuvat ja jokainen kertoo asiat vähän eri tavalla. Oikeasti kunta on velvoitettu työllistämään, mutta jossain vaiheessa alkoi tulla ukaaseja ikään kuin se olisikin juuri niin, että työtön työnhakija on velvoitettu ottamaan suunnilleen mikä tahansa työ vastaan kuntatyösektorilta, jos joku sattuisi osoittamaan työtä. Työnantajia kunnalla on joka lähtöön. Tuli melkoisen törppöä kohtelua tahoilta, jotka etsivät työntekijää, ja joihin tuli laitettua hakemuksia. Jotkut juoksuttivat työhaastatteluissa useaankin kertaan, mutta eivät koskaan, eivät ikinä palanneet enää asiaan. Oli ystävällisiä ja hyväkäytöksisiäkin. Aina paljon hakijoita näihinkin paikkoihin, koska työttömien on pakko hakea se 4 paikkaa kuukaudessa. Palkka kuntasektoreilla on huono.
Näen niin mielessäni, miten kiva tämän hankkeen suunnittelijoilla ja kehittelijöillä on ollut istua palaveeraamassa ja visioimassa ja myhäilemässä keskenään, kuinka hienon hankkeen äärellä he ovatkaan ja kuinka tärkeätä työtä he tekevätkään. Näitä palavereita ja kahvitilaisuuksia kunnilla on jatkuvasti, vaikka oikeaakin työtä olisi kentällä tehtävänä. Paheksun.
Niille maksetaan jäynän teosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittelee ja tenttaa, ei ole kyennyt auttamaan minua niissä asioissa, mihin olisin tarvinnut apua (toiminimen perustaminen sivutoimisesti tilanteessa, missä on myös palkkatuloa ja yrittäjyyden määrittely).
Sama kokemus.
Ahdistaa jatkuva soittelu ja tenttaus.
Tulee syyllinen olo ja olen valmiiksi jo masentunut.En halua kuntouttavaan koska paikkakunnallani se tarkoittaa narkkareiden seurassa ryhmässä tai työpaikalla missä kaikki naureskelee, kiusaa ja teettää liikaa hommia.
Kokemusta on liikaakin...
Onko kokemusta kuntouttavassa vaiko perustuuko tietosi vain ennakkoluuloihisi. Minä pystyn menemään ihan mihinkä vain seuraan ilman ennakkoluuloja. Työssäkäyviä päihde ongelmaisia on paljon enemmän ja kohtaa niitä sielläkin.
On se kamala ongelma jos ei mihinkään sopeudu eikä ketään ihmisiä siedä. Jos et sopeudu kuntouttavaankaan niin saisivat katkaista työmarkkinatukesi kokonaan koska se on kaikille muillekkin vastikkeellinen nykyään velvollisuutena mennä kuntouttavaan jos ei työllisty eikä mene opiskelemaan niin silloin oikea tulosi olisi sairauspäiväraha.
Ihan tavallisia ihmisiä ne päihteiden käyttäjätkin ovat eikä sen vähempiarvoisia niin että millekkä ihmeen korokkeelle itsesi oikein asetat. Onko raitis työtön joku parempi ihminen niin että pitäisi saada seuransakkin valita.
Olen iäkkäämpi melko hyvin koulutettu ja vähän niinkuin omasta tahdosta työttömänä. Hoitelen vanhoja vanhempiani, jotka ovat ns. loppusuoralla. Tiedän, en saisi olla työttömänä työnhakijana, mutta ei sitä missään laissa ole kielletty. Jään OVE:lle 16 kuukauden päästä. Olen kuntakokeilussa, mutta minua on kontaktoinut TE:n virkailija. Hänen kanssaan juttelin yhteensä jotakin 3 tuntia ja pääsimme järkevään yhteisymmärrykseen siitä, että minun ei kannata lähteä opiskelemaan. Tarvetta kuntoutukselle ei ole, koska minussa ei ole mitään kuntoutettavaa. Tilanteeni on haastava, onhan ikäni 60. Työuraa on takana kymmeniä vuosia. Eka kesätyöpaikkani oli mansikkapelolla vuonna 1976. Ei elämänhallintaongelmia ja pinkka kunnossa. TE:n virkailija on antanut asian vähän niin kuin olla. Haen neljää paikkaa kuukaudessa ja juttelen virkailijan kanssa puhelimessa silloin tällöin, mutta eihän se esim. ikääni poista.
Jostain syystä kuntakokeilun "Pirkko" bongasi minut. Soitti ja sanoi, että minun pitäisi mennä kuntouttavaan, tai paikalliseen urheiluseuraan järjestelemään neljäksi tunniksi päivässä papereita. Sanoi pistävänsä minut sinne, koska pystyy niin tekemään. Mieluummin jättäisin paikan jollekulle nuorelle.
Mutta joo, katsotaan nyt mihin tämä vie.
Kuntakokeilusta on siin hiukan mietityttävä kokemus. Luulen, että sielläkin saavat päänahkarahaa, kun survovat pitkäaikaistyöttömän johonkin.
Hohhooijj kirjoitti:
Vaikka olet turhautunut, voi silti olla asiakasta kohtaan asiallinen ja ystävällinen. Eniten varmasti valitetaan virkailijoiden töykeydestä. Asiakas ei itse ole valinnut työllisyyden kuntakokeilua, vaan hänet on siihen laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Olen iäkkäämpi melko hyvin koulutettu ja vähän niinkuin omasta tahdosta työttömänä. Hoitelen vanhoja vanhempiani, jotka ovat ns. loppusuoralla. Tiedän, en saisi olla työttömänä työnhakijana, mutta ei sitä missään laissa ole kielletty. Jään OVE:lle 16 kuukauden päästä. Olen kuntakokeilussa, mutta minua on kontaktoinut TE:n virkailija. Hänen kanssaan juttelin yhteensä jotakin 3 tuntia ja pääsimme järkevään yhteisymmärrykseen siitä, että minun ei kannata lähteä opiskelemaan. Tarvetta kuntoutukselle ei ole, koska minussa ei ole mitään kuntoutettavaa. Tilanteeni on haastava, onhan ikäni 60. Työuraa on takana kymmeniä vuosia. Eka kesätyöpaikkani oli mansikkapelolla vuonna 1976. Ei elämänhallintaongelmia ja pinkka kunnossa. TE:n virkailija on antanut asian vähän niin kuin olla. Haen neljää paikkaa kuukaudessa ja juttelen virkailijan kanssa puhelimessa silloin tällöin, mutta eihän se esim. ikääni poista.
Jostain syystä kuntakokeilun "Pirkko" bongasi minut. Soitti ja sanoi, että minun pitäisi mennä kuntouttavaan, tai paikalliseen urheiluseuraan järjestelemään neljäksi tunniksi päivässä papereita. Sanoi pistävänsä minut sinne, koska pystyy niin tekemään. Mieluummin jättäisin paikan jollekulle nuorelle.
Kuntakokeilusta on siin hiukan mietityttävä kokemus. Luulen, että sielläkin saavat päänahkarahaa, kun survovat pitkäaikaistyöttömän johonkin.
Pitäisikö sinun harkita omaishoitosopimusta?
Kerran on ollut paikan päällä tapaaminen, muuten puhelimessa, jolloin ollaan käyty läpi tilannettani. Viimeisin kerta oli marraskuussa ja olen välillä ollut töissä ja sitten taas työttömänä. Itselläni tää kokeilu alkoi toukokuussa. Mulle virkailija on ollut aina ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen minulla on jo. Kiitos kuitenkin vastauksesta. Jollekin nuo omaishoidosta saatavat pennoset saattavat jopa tuoda apua taloudellisesti. Vaikka taitaa siinäkin olla omat vaikeutensa.
Vierailija kirjoitti:
Kunta joutuu maksamaan sinusta sakkomaksuja jos et käy kuntouttavassa. Tulet kalliiksi työttömäksi.
Minä käyn mielelläni 2 kertaa viikossa 4h päivät kuntouttavassa eikä tarvitse laittaa turhia työhakemuksia vajaana 60v kun kukaan ei kuitenkaan työllistäisi kun olen vajaa kuntoinen. Siellä on samankaltaista seuraa ja koulutettuna minulta kysytään paljon neuvoja. Autan parhaani mukaan enkä ole ilkeä enkä koskaan väheksy muita ihmisiä niin pärjään. Minullakin on 80v lähiomainen josta huolehdin ja puolisoni vaikka ne vielä aika omatoimisia ovatkin mutta kuitenkin aina sairastuttuaan hekin tarvitsevat apujani.
Ei meidän ikäisillämme yleensä ole enää elämänhallintaongelmia ja minäkin olen 17v aloittanut työntekemisen kun ei ihan heti päässyt mieleiseen opiskelupaikkaan. Opiskeluaikanakin tein osa-aika töitä. Niin etten kuntouttavassa käy elämisenhallinnan takia vaan ettei kunta joudu maksamaan sakkomaksuja.
Sinulla ei varmaankaan ole enää ammattitaitoa mihinkään työhön niin mistä ne neljä työpaikkaa löydät joka kuukausi minne voi hakemukset laittaa. Eikö se ole vähän turhauttavaa hommaa niin että ennemmin kävisi muutaman tunnin viikossa vaikka kuntouttavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku hahmo soittaa kolmen/neljän kuukauden välein ja juttelee outoja, päivittää työllistymissuunnitelman, eli kopsaa vanhan uudeksi. Ilmoittelen hakemieni työpaikkoja kuukaisittain.
Juttelee outoja? Etkö ole käynyt paikan päällä?
Ei pitkäaikaistyöttömiä tahdota nähdä.
Minut on kutsuttu paikalle jo useamman kerran ja ihan turhaan. Mitään asiaa ei ole käsitelty, on vain udeltu henkilökohtaisia asioita.[/quoteSeksikkäille työttömille voi käydä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen minulla on jo. Kiitos kuitenkin vastauksesta. Jollekin nuo omaishoidosta saatavat pennoset saattavat jopa tuoda apua taloudellisesti. Vaikka taitaa siinäkin olla omat vaikeutensa.
Jos saa työttömyyskorvausta niin eihän silloin saa mitään omaishoidon tukia vai olenko väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku hahmo soittaa kolmen/neljän kuukauden välein ja juttelee outoja, päivittää työllistymissuunnitelman, eli kopsaa vanhan uudeksi. Ilmoittelen hakemieni työpaikkoja kuukaisittain.
Minut on kutsuttu paikalle jo useamman kerran ja ihan turhaan. Mitään asiaa ei ole käsitelty, on vain udeltu henkilökohtaisia asioita.[/quoteSeksikkäille työttömille voi käydä näin.
😂😂😂
Kunnan työpalvelu hakee työntekijöitä:
Haemme joukkoomme palveluavustajaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
Palveluavustajan tehtävänä on vastaanottaa, neuvoa ja opastaa asiakkaita käytännön kysymyksissä kasvokkain ja puhelimitse. Työhön kuuluu myös ajanvarausta, tapahtumien järjestämiseen osallistumista, toimistotehtäviä ja yhteydenpitoa asiakkaisiin.
Edellytämme soveltuvaa ammatillista tutkintoa ja riittävää työkokemusta sekä tietokoneen ja yleisimpien toimisto-ohjelmien käyttötaitoja. Arvostamme itseohjautuvuutta, hyviä vuorovaikutustaitoja ja asiakasta arvostavaa työskentelyotetta.
Palkkaus ja muut palvelussuhteen ehdot määräytyvät kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) mukaisesti.
Projektityöntekijöitä, useita paikkoja ja tehtäviä
Näihin tehtäviin valittavilta edellytetään alle 30 vuoden ikää tai vähintään 12 kk työttömyyttä.
Verkkoneuvoja
Puhelinpalveluhenkilö
4–6 asiakasneuvojaa
Asiakasneuvoja työnantajapalveluihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittelee ja tenttaa, ei ole kyennyt auttamaan minua niissä asioissa, mihin olisin tarvinnut apua (toiminimen perustaminen sivutoimisesti tilanteessa, missä on myös palkkatuloa ja yrittäjyyden määrittely).
Sama kokemus.
Ahdistaa jatkuva soittelu ja tenttaus.
Tulee syyllinen olo ja olen valmiiksi jo masentunut.En halua kuntouttavaan koska paikkakunnallani se tarkoittaa narkkareiden seurassa ryhmässä tai työpaikalla missä kaikki naureskelee, kiusaa ja teettää liikaa hommia.
Kokemusta on liikaakin...
Onko kokemusta kuntouttavassa vaiko perustuuko tietosi vain ennakkoluuloihisi. Minä pystyn menemään ihan mihinkä vain seuraan ilman ennakkoluuloja. Työssäkäyviä päihde ongelmaisia on paljon enemmän ja kohtaa niitä sielläkin.
On se kamala ongelma jos ei mihinkään sopeudu eikä ketään ihmisiä siedä. Jos et sopeudu kuntouttavaankaan niin saisivat katkaista työmarkkinatukesi kokonaan koska se on kaikille muillekkin vastikkeellinen nykyään velvollisuutena mennä kuntouttavaan jos ei työllisty eikä mene opiskelemaan niin silloin oikea tulosi olisi sairauspäiväraha.
Ihan tavallisia ihmisiä ne päihteiden käyttäjätkin ovat eikä sen vähempiarvoisia niin että millekkä ihmeen korokkeelle itsesi oikein asetat. Onko raitis työtön joku parempi ihminen niin että pitäisi saada seuransakkin valita.
Olen eri mutta kyse ei ole tässä tapauksessa pelkästään päihdeongelmasta. Kuntouttavaan työtoimintaan joutuneet päihdeongelmaiset ovat yleensä siinä pisteessä, että se heidän ongelmansa heijastuu kaikkeen muuhunkin. Esimerkiksi kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa, henkilökohtaiseen hygieniaan ja sopimuksista kiinni pitämiseen (työajat ja -vuorot ym.). Joukossa on aina lisäksi heitä, joilla on jotain rikollista taustaa tai persoonallisuushäiriöitä. Peruselämänhallinnalla varustetun, fiksun työttömän on todella tukalaa tehdä "töitä" seurassa, jossa mm. rajaton töksäyttely ja muiden silkka kiusaaminen ovat normaalia käytöstä, omia vuoroja laiminlyödään jatkuvasti ja jossa saa koko ajan jännittää, mahtaako joku ilmestyä jälleen paikalle joko aineissa tai humalassa. Monet päihde- ja elämänhallinnan ongelmista kärsivät vielä inhoavat raittiita ihmisiä eivätkä siedä minkäänlaista eteenpäin pyrkimisen halua. He ottavat nopeasti silmätikukseen sen "olevinaan" olevan työttömän, jonka ainoa ns. vika on se, ettei hän ole saanut työpaikkaa normaaleilta palkkatyömarkkinoilta hakemisesta huolimatta.
Ei se palvele kenenkään etua, että tällaiseen porukkaan pakotetaan joku, jolla olisi kaikki mahdollisuudet työllistyä normaalisti ja jonka omat henkilökohtaiset asiat ovat kunnossa. Pahimmillaan tällainen henkilö kiusataan työkyvyttömyyseläkkeelle sellaisessa paikassa. Se ei tule yhteiskunnalle todellakaan halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on kutsuttu paikalle jo useamman kerran ja ihan turhaan. Mitään asiaa ei ole käsitelty, on vain udeltu henkilökohtaisia asioita.
Joskus vielä kun munkin piti näyttää naamaani virkailijalle, toinen kysymys yleensä oli " paljonko käytät alkoholia? Mitä huumeita käytät?" En juo, en narkkaa, en polta, en ole ylipainoinen enkä omaa mt-diagnoosia.
Asenteet istuu tiukassa vielä 2023. Yllättävän pienellä ÄO lla pääsee vastuulliseen työhön. Minä huomasin myös että monet ammattitermit, tutkinnot esimerkiksi, ovat ihan tuntemattomia te-virkailijalle.
Mistä tuon päättelit? Siitäkö, että ne ei löydy järjestelmästä?
Mikä on palkka ja työllistymisvaatimus kuntakokeilun virkaiijalla? Voisin hakea töihin, on tullut kokemusta erilaisista byrokratioista.