Minkälaisia kokemuksia työttömän kuntakokeilusta?
Vuoden verran taitaa nyt olla kokemusta työttömien kuntakokeilusta. Minkälaisia kokemuksia olet saanut? Oletko saanut työtä? Oletko opiskelemassa? Saanut muuta apua? Minkälaista palautetta olet antanut toiminnasta kyselyssä? Oletko päässyt pois tai saanut siirron eri alueelle tai virkailijalle? Onko tapaamisissa läsnä myös sosiaaliohjaaja? Kerro kokemuksistasi, kaikki kiinnostaa.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Luin netistä että kokeilu päättyisi 2024 vuoden lopussa. Mitähän sen jälkeen vai keksiikö uudet päättäjät uusia vielä kalliimpia ja huonommin toimivia "palveluja"? Koulutuksesta varmaan vielä supistavat ja tiukentavat erilaisia tukitoimia. Lisää raippaa työttömille, tuleeko kenties se kaikkien hehkuttama pakkotyö pienimmällä päivärahalla, että saadaan lisää asiakkaita ulosottoon? Mustalta näyttää tulevaisuus.
Kaikki työttömät siirtyy kuntien työvoimapalveluiden asiakkaiksi ja se tarkoittaa sitä, että koulutus suunnataan vain oman alueen työnantajien tarpeita vastaavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku hahmo soittaa kolmen/neljän kuukauden välein ja juttelee outoja, päivittää työllistymissuunnitelman, eli kopsaa vanhan uudeksi. Ilmoittelen hakemieni työpaikkoja kuukaisittain.
Juttelee outoja? Etkö ole käynyt paikan päällä?
Ei pitkäaikaistyöttömiä tahdota nähdä.
Minut on kutsuttu paikalle jo useamman kerran ja ihan turhaan. Mitään asiaa ei ole käsitelty, on vain udeltu henkilökohtaisia asioita.
Joskus vielä kun munkin piti näyttää naamaani virkailijalle, toinen kysymys yleensä oli " paljonko käytät alkoholia? Mitä huumeita käytät?" En juo, en narkkaa, en polta, en ole ylipainoinen enkä omaa mt-diagnoosia.
Asenteet istuu tiukassa vielä 2023. Yllättävän pienellä ÄO lla pääsee vastuulliseen työhön. Minä huomasin myös että monet ammattitermit, tutkinnot esimerkiksi, ovat ihan tuntemattomia te-virkailijalle.
Mistä tuon päättelit? Siitäkö, että ne ei löydy järjestelmästä?
Siitä huomasin kun kaksi ihmistä eivät sanaa tunnistaneet saati osanneet kirjoittaa sitä. Jouduin tavaamaan kirjain kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin netistä että kokeilu päättyisi 2024 vuoden lopussa. Mitähän sen jälkeen vai keksiikö uudet päättäjät uusia vielä kalliimpia ja huonommin toimivia "palveluja"? Koulutuksesta varmaan vielä supistavat ja tiukentavat erilaisia tukitoimia. Lisää raippaa työttömille, tuleeko kenties se kaikkien hehkuttama pakkotyö pienimmällä päivärahalla, että saadaan lisää asiakkaita ulosottoon? Mustalta näyttää tulevaisuus.
Kaikki työttömät siirtyy kuntien työvoimapalveluiden asiakkaiksi ja se tarkoittaa sitä, että koulutus suunnataan vain oman alueen työnantajien tarpeita vastaavaksi.
Onko tämä varmaa tietoa vai arvailua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen iäkkäämpi melko hyvin koulutettu ja vähän niinkuin omasta tahdosta työttömänä. Hoitelen vanhoja vanhempiani, jotka ovat ns. loppusuoralla. Tiedän, en saisi olla työttömänä työnhakijana, mutta ei sitä missään laissa ole kielletty. Jään OVE:lle 16 kuukauden päästä. Olen kuntakokeilussa, mutta minua on kontaktoinut TE:n virkailija. Hänen kanssaan juttelin yhteensä jotakin 3 tuntia ja pääsimme järkevään yhteisymmärrykseen siitä, että minun ei kannata lähteä opiskelemaan. Tarvetta kuntoutukselle ei ole, koska minussa ei ole mitään kuntoutettavaa. Tilanteeni on haastava, onhan ikäni 60. Työuraa on takana kymmeniä vuosia. Eka kesätyöpaikkani oli mansikkapelolla vuonna 1976. Ei elämänhallintaongelmia ja pinkka kunnossa. TE:n virkailija on antanut asian vähän niin kuin olla. Haen neljää paikkaa kuukaudessa ja juttelen virkailijan kanssa puhelimessa silloin tällöin, mutta eihän se esim. ikääni poista.
Jostain syystä kuntakokeilun "Pirkko" bongasi minut. Soitti ja sanoi, että minun pitäisi mennä kuntouttavaan, tai paikalliseen urheiluseuraan järjestelemään neljäksi tunniksi päivässä papereita. Sanoi pistävänsä minut sinne, koska pystyy niin tekemään. Mieluummin jättäisin paikan jollekulle nuorelle.
Mutta joo, katsotaan nyt mihin tämä vie.
Kuntakokeilusta on siin hiukan mietityttävä kokemus. Luulen, että sielläkin saavat päänahkarahaa, kun survovat pitkäaikaistyöttömän johonkin.
Pitäisikö sinun harkita omaishoitosopimusta?
Sellainen minulla on jo. Kiitos kuitenkin vastauksesta. Jollekin nuo omaishoidosta saatavat pennoset saattavat jopa tuoda apua taloudellisesti. Vaikka taitaa siinäkin olla omat vaikeutensa.
Jos saa työttömyyskorvausta niin eihän silloin saa mitään omaishoidon tukia vai olenko väärässä.
Voi saada kumpaakin etuisuutta. Se on ongelmana, että jos saa yhtäkkiä oikeaa työtä, niin pitää jättää ne omaishoidettavat siihen paikkaan. Se on kunnan ongelma, mitä vanhuksille sitten käy. Tämä skenaario tässä on hiukan pelottavaa.
Ahdistavinta tässä kokeilussa on kuntouttavaan työtoimintaan joutumisen uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen iäkkäämpi melko hyvin koulutettu ja vähän niinkuin omasta tahdosta työttömänä. Hoitelen vanhoja vanhempiani, jotka ovat ns. loppusuoralla. Tiedän, en saisi olla työttömänä työnhakijana, mutta ei sitä missään laissa ole kielletty. Jään OVE:lle 16 kuukauden päästä. Olen kuntakokeilussa, mutta minua on kontaktoinut TE:n virkailija. Hänen kanssaan juttelin yhteensä jotakin 3 tuntia ja pääsimme järkevään yhteisymmärrykseen siitä, että minun ei kannata lähteä opiskelemaan. Tarvetta kuntoutukselle ei ole, koska minussa ei ole mitään kuntoutettavaa. Tilanteeni on haastava, onhan ikäni 60. Työuraa on takana kymmeniä vuosia. Eka kesätyöpaikkani oli mansikkapelolla vuonna 1976. Ei elämänhallintaongelmia ja pinkka kunnossa. TE:n virkailija on antanut asian vähän niin kuin olla. Haen neljää paikkaa kuukaudessa ja juttelen virkailijan kanssa puhelimessa silloin tällöin, mutta eihän se esim. ikääni poista.
Jostain syystä kuntakokeilun "Pirkko" bongasi minut. Soitti ja sanoi, että minun pitäisi mennä kuntouttavaan, tai paikalliseen urheiluseuraan järjestelemään neljäksi tunniksi päivässä papereita. Sanoi pistävänsä minut sinne, koska pystyy niin tekemään. Mieluummin jättäisin paikan jollekulle nuorelle.
Kuntakokeilusta on siin hiukan mietityttävä kokemus. Luulen, että sielläkin saavat päänahkarahaa, kun survovat pitkäaikaistyöttömän johonkin.
Pitäisikö sinun harkita omaishoitosopimusta?
Sellainen minulla on jo. Kiitos kuitenkin vastauksesta. Jollekin nuo omaishoidosta saatavat pennoset saattavat jopa tuoda apua taloudellisesti. Vaikka taitaa siinäkin olla omat vaikeutensa.
Jos saa työttömyyskorvausta niin eihän silloin saa mitään omaishoidon tukia vai olenko väärässä.
Voi saada kumpaakin etuisuutta. Se on ongelmana, että jos saa yhtäkkiä oikeaa työtä, niin pitää jättää ne omaishoidettavat siihen paikkaan. Se on kunnan ongelma, mitä vanhuksille sitten käy. Tämä skenaario tässä on hiukan pelottavaa.
Voiko olla yhtaikaa työtön työnhakija ja omaishoitaja, tutkitaan aina tapauskohtaisesti. Jos voi olla, se saattaa vaikuttaa sitten muihin etuisuuksiin aletavasti. Mutta siitähän tässä ei ollut alunperin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu kuntouttavaan, silloin tarvitsee kuntoutusta. Silloin se on mahdollisuus, ei uhka. Kuntouttavaan ei saa laittaa ilman tarvetta.
Eikä tämä liity erityisesti kuntakokeiluun, sama juttu se on ns. toisella tahollakin.
Minun virkailija oli ihan mukava, mutta mitään apua hänestä ei ollut eikä siitä toisestakaan asiantuntijasta. En päässyt heidän puskemiinsa töihin ja löysin töitä omin avuin itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt että jos kykenee jotain työtä tekemään ei voi kuntouttavaan pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku hahmo soittaa kolmen/neljän kuukauden välein ja juttelee outoja, päivittää työllistymissuunnitelman, eli kopsaa vanhan uudeksi. Ilmoittelen hakemieni työpaikkoja kuukaisittain.
Minut on kutsuttu paikalle jo useamman kerran ja ihan turhaan. Mitään asiaa ei ole käsitelty, on vain udeltu henkilökohtaisia asioita.
Joskus vielä kun munkin piti näyttää naamaani virkailijalle, toinen kysymys yleensä oli " paljonko käytät alkoholia? Mitä huumeita käytät?" En juo, en narkkaa, en polta, en ole ylipainoinen enkä omaa mt-diagnoosia.
Asenteet istuu tiukassa vielä 2023. Yllättävän pienellä ÄO lla pääsee vastuulliseen työhön. Minä huomasin myös että monet ammattitermit, tutkinnot esimerkiksi, ovat ihan tuntemattomia te-virkailijalle.
Siitä huomasin kun kaksi ihmistä eivät sanaa tunnistaneet saati osanneet kirjoittaa sitä. Jouduin tavaamaan kirjain kerrallaan.
Miksi et itse osannut kirjoittaa sitä järjestelmään? Me muut joudutaan ilmoittautumisen yhteydessä antamaan tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä varmaa tietoa vai arvailua?
Hallituksen esitys
https://tem.fi/te-palvelut-2024-uudistus
Ja koska työvoimapalvelut ovat osa elinkeinopalveluja, ohjataan työttömät kunnan elinkeinotoimintaa tukeviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu kuntouttavaan, silloin tarvitsee kuntoutusta. Silloin se on mahdollisuus, ei uhka. Kuntouttavaan ei saa laittaa ilman tarvetta.
Eikä tämä liity erityisesti kuntakokeiluun, sama juttu se on ns. toisella tahollakin.
Sinne yritetään pistää osa-aikatyöläisiäkin ja muitakin myös vain siksi että 'työttömyys' eli se että on työkkärin kirjoilla liian kauan, eli n. vuoden. Ei ihminen unohda perusasioita tuossa ajassa enkä itse kyllä koskaan kadottanut arjenhallintaa tai muuten mennyt hunningolle siksi että olin työttömänä vähän aikaa. Toki joillekin siitä voi olla hyötyä ja voi olla tarvetta, mutta monille myös ei ole tarvetta ja silti sinne laitettaisiin, että 'työtön' olisi jossakin poissa jaloista, mielestä ja tilastoista.
Lain mukaan kaikille työttömille tulee tarjota maksuton terveystarkastus. Lisäksi on mahdollista saada alennusta/vapautus tk-maksuista. Työttömät pitäkää puolenne ja ottakaa selvää etuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta joutuu maksamaan sinusta sakkomaksuja jos et käy kuntouttavassa. Tulet kalliiksi työttömäksi.
Minä käyn mielelläni 2 kertaa viikossa 4h päivät kuntouttavassa eikä tarvitse laittaa turhia työhakemuksia vajaana 60v kun kukaan ei kuitenkaan työllistäisi kun olen vajaa kuntoinen. Siellä on samankaltaista seuraa ja koulutettuna minulta kysytään paljon neuvoja. Autan parhaani mukaan enkä ole ilkeä enkä koskaan väheksy muita ihmisiä niin pärjään. Minullakin on 80v lähiomainen josta huolehdin ja puolisoni vaikka ne vielä aika omatoimisia ovatkin mutta kuitenkin aina sairastuttuaan hekin tarvitsevat apujani.
Ei meidän ikäisillämme yleensä ole enää elämänhallintaongelmia ja minäkin olen 17v aloittanut työntekemisen kun ei ihan heti päässyt mieleiseen opiskelupaikkaan. Opiskeluaikanakin tein osa-aika töitä. Niin etten kuntouttavassa käy elämisenhallinnan takia vaan ettei kunta joudu maksamaan sakkomaksuja.
Sinulla ei varmaankaan ole enää ammattitaitoa mihinkään työhön niin mistä ne neljä työpaikkaa löydät joka kuukausi minne voi hakemukset laittaa. Eikö se ole vähän turhauttavaa hommaa niin että ennemmin kävisi muutaman tunnin viikossa vaikka kuntouttavassa.
Olen tähän ikään maksanut veroja niin paljon, että voin jo vähän tullakin kalliiksi. En nyt mitenkään jaksa olla huolestunut kunnalleni tuomasta rasitteesta, on se kuitenkin yksittäisenä melko vähäinen. Omaishoitajana tuomani etu kunnalleni on merkittävä.
Jos tarvitsen juttuseuraa, saan sitä varmasti muualta, kuin kuntoutettavien ryhmästä. En ole kuntoutuksen tarpeessa, joten en vie paikkaa sellaiselta, joka kuntoutusta oikeasti tarvitsee. Teillä on todella erikoinen kuntoutettavien ryhmä, jos siellä on paljon koulutettuja.
Neljän työpaikan hakeminen kuukaudessa on pelkkä kakunpala. Tiedän, että sitä kautta en saa töitä, mutta en niitä tosissani haekaan.
Ammattitaitoni esim. kielenkääntäjänä on rautaisessa tikissä, kiitos epäilystä.
Lähes kaikki "palvelut" ja pakolliset tilaisuudet ja tapaamiset ovat aina vain ja ainoastaan sääntöjen latelua ääneen, sekä työkkärin nettisivujen toiminnan esittelyä. Jonkun cv:n väsäyskurssin mainostamista. Virkailija soittaa joskus (täysin sattumanvaraisesti) ja kysyy onko tilanne sama. Yleensä sovitaan vielä aika jollekin heidän Mirkulle, joka on kuulemma erikoistunut alaani, ja osaa auttaa. No, Mirkku latelee ihan samat asiat, kyselee samat asiat ja saattaa selata netistä työpaikkoja ja todeta hämmentyneenä että "täältä ei kyllä löydy sun koulutusta vastaavaa työtä, mutta meillä olis semmonen cv:n tekokurssi". Ymmärrän, että näille viisikymppisille virkailijoille ja näiden palvelujen suunnittelijoille netti on vielä vähän uusi juttu, ja olettavat sen käytön olevan vähän jännää kaikille muillekin, mutta kaipaisin kuitenkin mieluummin sellaista "no mepä tidetäänkin semmosen tyypin numero, jolla on paikka vapaana just sulle räätälöidyssä työssä" ja siis sillä tavalla, että ei tarvitsisi olla ensin kaksi vuotta työttömänä, että johonkin työkkärin kautta pääsee. Jotenkin mennyt ihan väärinpäin homma, että vasta työttömäksi jääneitä kohdellaan kuin (omasta halustaan) pitkäaikaistyöttömiä, kun meillä on vielä taidot aika tuoreessa muistissa. Tuntuu nöyryyttävältä tämä neljän hakemuksen raportointi ja alentuvan holhoava asenne. Tulee heti ensialkuun sellainen kakkosluokan kansalaisolo, joka nakertaa motivaatiota olla mukana systeemissä ja syö itsetuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse osannut kirjoittaa sitä järjestelmään? Me muut joudutaan ilmoittautumisen yhteydessä antamaan tiedot.
Ei ollut kyse minun tutkinnosta ja tuskin virkailija olisi antanut minun koskea omaan koneeseensa.😊
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki "palvelut" ja pakolliset tilaisuudet ja tapaamiset ovat aina vain ja ainoastaan sääntöjen latelua ääneen, sekä työkkärin nettisivujen toiminnan esittelyä. Jonkun cv:n väsäyskurssin mainostamista. Virkailija soittaa joskus (täysin sattumanvaraisesti) ja kysyy onko tilanne sama. Yleensä sovitaan vielä aika jollekin heidän Mirkulle, joka on kuulemma erikoistunut alaani, ja osaa auttaa. No, Mirkku latelee ihan samat asiat, kyselee samat asiat ja saattaa selata netistä työpaikkoja ja todeta hämmentyneenä että "täältä ei kyllä löydy sun koulutusta vastaavaa työtä, mutta meillä olis semmonen cv:n tekokurssi". Ymmärrän, että näille viisikymppisille virkailijoille ja näiden palvelujen suunnittelijoille netti on vielä vähän uusi juttu, ja olettavat sen käytön olevan vähän jännää kaikille muillekin, mutta kaipaisin kuitenkin mieluummin sellaista "no mepä tidetäänkin semmosen tyypin numero, jolla on paikka vapaana just sulle räätälöidyssä työssä" ja siis sillä tavalla, että ei tarvitsisi olla ensin kaksi vuotta työttömänä, että johonkin työkkärin kautta pääsee. Jotenkin mennyt ihan väärinpäin homma, että vasta työttömäksi jääneitä kohdellaan kuin (omasta halustaan) pitkäaikaistyöttömiä, kun meillä on vielä taidot aika tuoreessa muistissa. Tuntuu nöyryyttävältä tämä neljän hakemuksen raportointi ja alentuvan holhoava asenne. Tulee heti ensialkuun sellainen kakkosluokan kansalaisolo, joka nakertaa motivaatiota olla mukana systeemissä ja syö itsetuntoa.
Miksi Mirkulla pitäisi olla tieto työnantajasta, jos sinä itse et ohjeista ja neuvoista huolimatta ole sitä löytänyt.
Toiseksi työkkärissä on ollut verkkopalvelut käytössä vähän yli 20 vuotta, joten se 50v Mirkku on käyttänyt nettiä työttömien kanssa toimiessaan lähes koko työuransa, jos on sattunut työkkärissä työskentelemään. Vain nuorilta puuttuu ymmärrys siitä, että netti oli olemassa jo kauan ennen kuin se löysi tiensä puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Suurella osalla työttömistä saattaa olla enemmän työkokemusta ja useammalta alalta kuin te-viranomaisilla. Tietotekniikan taidotkin monipuolisemmat. Sen huomaa kyllä hyvin äkkiä puhelinkeskustelun aikana. Sen jälkeen alkaakin se huonon itsetunnon triggeröimä pilkallisuus ja vallankäyttö. Pidetään just työttömäksi jäänyttä korkeakoulututkinnon omaavaa ja asiantuntijatehtävissä ollutta ihan avuttomana ja tietämättömänä. Apua et taatusti tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä kuntouttavassa ahdistaa? Itse olen ollut kohta 2 kk kuntouttavassa ja ainakin meillä on todella kiva porukka.
Teen toimistotöitä. En keksi mitään negatiivista. Kaikki ovat täällä ns kartalla. Osalla on krooninen unettomuus ja itsellä uupumus.
Ainoastaan ohjaus puuttuu. Ohjaajia on liian vähän ja he joutuvat keskittymään eniten apua tarvitseviin sekä byrokratiaan..
Kohta itse aloitan työnhaun mutta voisin jatkaa kuntouttavassa vielä jonkin aikaa.
Kunnassa ei taida olla TE-toimiston virkailijoita, kunnan viranhaltijat toimivat kuntalain mukaisesti ja noudattavat kunnanhallituksen päätöksiä.