Millainen naistyyppi viihtyy kotiäitinä vuosikausia?
Kommentit (82)
Kyllä olen kotiäiti ja olen ollut kotona nyt 5v ja en siis saa muuta kuin lapsilisät.
Huono koulutus, epävarma sosiaalisissa tilanteissa, läheisriippuvuus lapsiin ja mieheen, huono itsetunto, lapset ja mies ensin itsensä unohtava nynny jne...
En suosittele näin pitkää uraa kotiäitinä kenellekkään, koska elämä ajatuu yhteiskunnan,ulkopuolelle.
Olen ollut kotona jo 5v ja en saa muuta kuin lapsilisät
ilman jatkuvaa ulkopuolelta tulevaa viriketulvaa.
Itse olen kotona vielä kunnes kuopus himpun alle 3v
Rahasta tekee tiukkaa hiukan, sen takia olisin innolla lähdössä töihin. Olen muutaman projektin hoitanut töihin etätyönä hoitovapaalla ja se on piristänyt mieltä kummasti.
En voisi kuvitella eläväni kotiäitinä enää montaa vuotta, mitta on täynnä. Kummallista teidän yleistys että kotiäidit ovat yksinkertaisia ja vähään tyytyväisiä. Minä en nauti kotiäitinä olosta (joinain päivinä kyllä!1), mutta ihan työstä tämä käy useimpina päivinä.
Kotiäiti hoitaa talouden, lapset, kodin. Kyllä siinä on mielestäni tekemistä että lapset ovat tyytyväisiä, ruoka ravitsevaa ja asunto vielä siinä kunnossa että vieraat voi piipahtaa milloin vain. Tai vaimo itse siinä kunnossa että mies voi piipahtaa ruokatunnille milloin vain ;)
Haluan itse tietää millaisen pohjan lapsilleni annan, ovat tähän mennessä kehuttu kerhossa kun ovat itsenäisiä, oma-aloitteisia ja reippaita sekä sopeutuvat ryhmään. Vaikka ovatkin kotihoidossa!!!
Tässä elämänvaiheessa tehtäväni vain on kasvattaa pienokaiset siihen malliin että ovat valmiita vähän ajan kuluttua aloittamaan päivän isommassa hoitopaikassa. Aika aikansa kutakin.
pitkiä kävelyitä ja retkiä lasten kanssa, kaupungilla shoppailua, torilla käymistä lasten kanssa, kaupungilla kävelemistä lasten kanssa.
Ja siellä useimmissa työpaikoissahan voi olla laiska... Esim useat julkisen alan paikat ovat varsinaisia suojatyöpaikkoja kun voi aina piiloutua jonkun toisen selän taakse ottamatta vastuuta. Ja töissä on kahvi- ja ruokatauot mitä kotona ei varsinaisesti ole varsinkaan vauvan kansa...
Kotiäiditkö laiskoja? Sieltä konttorin sermin takaa on hyvä huudella!!!
Olen 8 vuotta ollu kotosalla viiden lapsen kotiäitinä. Tarkoitus on olla vielä kolmevuotta lisää, kunhan vauva syntyy. Jokapäivä puunaan kodin, teen ruoa, ulkoilen talvella vähintään kolme kertaa pävässä, kesäisin oleillaan ulkona pihahommia tehden lähes kokoajan.
Lisäksi hoidan ja lenkitän kolme koiraa, kasvatan kaneja ja muita pieneläimiä, puuhastelen siis kokoajan. Täytyy sanoa, että laikotella mieli tekisi joskus mutta ei jää laiskottelulle aikaa.
Kaikenkukkuraksi, ja varmankin usean pettymykseksi olen korkeasti koulutettu. Opiskelin kolmatta odottaessa, ja jo ennen lasten syntymää. Työhön lähden kunhan vielä syntymätön lapsi on hoidettu kolmivuotiaaksi kotona.
Itse asiassa suurin osa tuntemistani kotiäideistä on aika samanlaisia kuin minä. Poikkeuksia kyllä tiiän, äitejä jotka yhden tai kahden lapsen kanssa istuu kotona tekemättä mitään.
Lopuksi vielä, en tunne olevani mieheni siivelläeläjä. Mies on itse halunnut että jään kotiin, ja hoidan lapset . Taloudellinen tilanne on hyvä, joten jo senkin puolesta voin hoitaa kotona lapset, ja kaiken muunkin. Tienaanhan minäkin kyllä täällä virallisen lemmikkien kasvatustyön ansiosta hieman. Laiska en missään nimessä koe olevani, vaan päinvastoin. kokoajan työn touhussa. Siinä vähän miettimistä, ja puolustuspuhetta kotiäidiltä. Eipä kuulkaas pidä aina jokaikisessä asiassa lähteä yleistämääm. :)
uraäidin!
Käännetään asia vain silloin niin päin että kotiäidit ovat niitä epäonnistujia ja tyhmiä, mitään aikaansaamattomia, luusereita niin johan on oma "häntä" pystyssä!
Todellisuudessa tilanne on kuitenkin niin, että nämä uraäidit ovat jopa itse pettyneitä itseensä kun eivät omia lapsiaan jaksa:) Ja siksipä onkin muillekin kiellyttyä viihtyä omien lastensa kanssa!
Itse olen ainakin huomannut että eniten kotiäitiarvostelua saa juuri niiltä ihmisiltä, jotka eivät itse kestäneet olla kotona! Miksi? Ettei vaan kateus olisi taas suuressa rooilissa?:D
kotiäiti ei kaipaa samalla tavoin älyllisiä haasteita jne... voi p.... Tässä nähdään mistä johtuu se kotiäitien arvostuksen puute, toisista naisista! Itse muutaman vuoden kotiäitinä ollut ja voin sanoa että älyllisiä haasteita tulee päivittäin ja stressinsietokykykin on testattu moneen otteeseen. Joskus kaipaan enemmän sinne "omaan elämääni" ahertamaan mutta olemme miehen kanssa tietoisesti valinneet tämän. Haluamme että lapsilla on lähellään ja käytettävissään luotettava aikuinen myös silloin kun ovat kaikki jo aloittaneet koulutaipaleensa eikä niin että ekaluokkalaisemme tulee tyhjään kotiin jossa odottaa lappu:"menee myöhään, lämmitä pizza"! Me arvostamme tätä ja se ei todellakaan ole sitä että haluan päästä elämässä helpolla elämällä miehen siivellä. Päinvastoin, monesti olen ajatellut että töissä pääsisin helpommalla. Ja niistä älyllisistä virikkeistä, oletteko viimeaikoina tutustuneet alaasteikäisen läksyihin, heh....
Hoitovapaalla tai äitiyslomalla oleva vai vain ne, jotka hoitavat lapsia kotona vielä sen jälkeenkin?
Suurin osa meistä kommentoijista on itsekin ollut jossain vaiheessa lasten kanssa kotona. Siihen nähden aika mielenkiintoisia vastauksia...
Kun minä nyt olen ollut muutaman vuoden kotona ja jatkan tätä vielä 2 vuotta niin tekeekö se minusta tyhmän? Kun palaan töihin 2 vuoden kuluttua niin palautuuko älykkyyteni, ahkeruuteni, kunnianhimoni jne ennalleen?
4 ja puoli vuotta kotona erittäin hyvin viihtyvältä kotiäidiltä, lapset 4v ja 2v6kk!
Laiska= erittäin ahkera
Mukavuudenhaluinen, pitää paikkansa
Ujo ja arka, pitää turvallisesta ja tasaisesta elämästä= sosiaalinen, vaihtelunhaluinen
Helposti stressaantuva= stressaantumaton
Elämässään huonosti aikaansaanut, ei ammattia= jatkokouluttautunut sairaanhoitaja
Rikas mies= noin voisi kyllä sanoa
Pienissä piireissä viihtyvä= laaja ystävä piiri, matkustelee paljon
Koti ja piha pitää olla tip top= asuu kerrostalossa, mutta maatilakin on
Seuraavassa kerrot juuri miten itsekäs ja omaan napaan tuijottaja olet!! Minä minä minä...... "Minusta tämä on rankkaa, puuduttavaa, epätyydyttävää itseni ja oman kehitykseni kannalta." Mitä lapsesi olisivat halunneet ja mikä olisi ollut heille parasta, mietitkö koskaan heidän parastaan??
- tekee "muka" valinnat lapsen parhaaksi vaikka pohjimmiltaan on laiska heräämään aamulla töihin tai huonopalkkainen työssä olija tai tyytymätön työhönsä.
ymmärrä sitä, että ensin haaveillaan lapsista ja käydään vaikka rankat hoidtkin ja sit 10 kk päästä lykätään lapsi noin 10 h päivässä jonkun muun hodettavaksi.
Olen ollut muutaman vuoden kotona lasteni kanssa ja aion olla vielä hetken. Olen silti uraäiti, kaipaan älyllisiä haasteita, mutta haluan myös itse siivota kotini ja hoitaa kukkani. Lasten kanssa on hauskaa ja mukavaa ja saa niin paljon rakkautta, että se korvaa kaiken työn antaman palkan ja haasteen.
Ja mitä se palkka kotonaoloon vaikuttaa, eiköhän kotihoidontuki ole murto-osa monenkin äidin palkasta (ei kotona olla rikastuakseen) ja eikö työpaikkaa voi vaihtaa ennemmin kuin palata taas takaisin smaan epätyydyttävään työhön? Mieti ennen kuin tänne omaa tylsää uraelämään vuodatat!!! Harmittaako, kun et itse voinut kotia jäädä?
Eiköhän niitä kotiäitejä ole yhtä erilaisia, kuin työäitejäkin. Vai ovatko kaikki työäidit itsekkäitä lapsia vieroksuvia omahyväisiä hyvinkoulutettuja rikkaita itseääntäynnäolevia? ;D
mä olen ollut 7 vuotta kotona, koska sillätavoin olen voinut opiskella joustavasti ja tehdä monipuolisempia duuneja mitä ikinä silloin, kun olen työelämässä, kun voi sijoittaa duunit niin, ettei se sotke kotona olemista
- 2 akat loppututkintoa
- älyllisen lahjakkuuden lisäksi olen myös käsistäni taitava: tykkään sisustaa, hoitaa puutarhaa, tuunata tavaroita jne
- ahne lasten kehityksen kokemiselle ja seuraamiselle: en haluaisi, että joku "täti" tietää lapsistani enemmän kuin minä
- sisäisesti rikas maailma ja mielikuvitus: en tarvitse ulkupuolelta pönkitystä omanarvontunteelleni tai suorituksista nostetta itsetunnolleni. Se riittää mitä itse ajattelen itsestäni.
- Lapsirakkaus: olen aina tykännyt lapsista
- Arvostan kotona oloa lasten kanssa valtavasti
- Ehdin nähdä "kaiken" ennen lapsia
kotiäitinä nyt 6 vuotta yhteen pötköön ja ikää 40 v
12 henkinen perhe eli tuskin pystyy oleen laiska...