Millainen naistyyppi viihtyy kotiäitinä vuosikausia?
Kommentit (82)
Kannattaa lukea muutakin kuin av:ta. Ihan vain vinkkinä...
47
anteeksi vaan!
Mutta en edellekään usko moiseen tutkimukseen...tai jos se koskeekin vain teitä hesalaisia!:D
Tutkimus koski koko Suomea, nimittäin... Mutta jos ei muutenkaan lue lehtiä, niin eihän sitä tiedä, mitä maailmalla tai edes Suomessa tapahtuu.
47
Ihminen, joka arvostaa lasten kotihoitoa.
Ei siinä koulutustasoa kysytä, eikä tulotasoa tai ahkeruuden astetta.
Ap kysyi, kuka VIIHTYY kotiäitinä vuosia. Ei siis kysynyt, keiden on kenties valinnanmahdollisuuksien vähyyden vuoksi PAKKO olla kotona lasten kanssa - heitäkin nimittäin on, joiden ei kannata työtarjouksien heikkouden/puutteen ja palkan pienuuden vuoksi mennä töihin.
Minusta kyse on aina ennen kaikkea arvostuksista. Omien lasten hoito on minusta maailman tärkeintä hommaa ja erittäin haastavaakin, jos miettii lasten psykologiaa ja kehitystä. Onhan se aivan akateeminenkin oppiaine...
JOS sen sijaan ei arvosta lastenkasvatusta ja/tai pitää kodin ulkopuolista palkkatyötä ihmisen arvostuksen mittarina, niin eihän kotona viihdy. Toki siihen viihtymiseen vaikutta moni muukin asia - sosiaalisten suhteiden verkosto, miehen osallistuminen projektiin jne. - mutta tässä ketjussa on vastauksista kuultanut ennen kaikkea arvostuksen puute.
(Itse olin 2 lapsen kanssa kotona kaikkiaan neljä vuotta, koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, ammatti hyvä ja palkkakin kohtuulliset neljä tonnia. Ahkerakin katson olevani, joskin en ole kovin tunnollinen siivoaja)
8 vuotta kotona. Lasten välillä kävin lyhyitä pätkiä töissä. Työpaikka on vakituinen.
Ja millainen olen?
Rakastan lapsiani ja olen onnellinen kun sain viettää heidän kanssa aikaa monta vuotta.
Olen kova tekemään töitä ja touhuamaan, joten aika 4 lapsen kans kävi välillä pitkäksi. Siihen sivuun sitten aloitin uuden harrastuksen, missä olen edennyt jo melko pitkälle ja siitä voi tulla jopa toinen ammatti jossain vaiheessa.
Pärjään hyvin itseni kanssa. Onneni ja mielialani ei ole riippuvainen siitä, onko minulla seuraa.
Toimin monessa vastuutehtävässä ja olen monessa muussakin toiminnassa matkassa. Kunnalispolitiikkaankin lähdin kotiäitivuosinani matkaan. Nyt työt ovat hiukan rajoittaneet sitä liian aikaa vievänä.
Ajattelen elämää niin, että siinä on erilaisia jaksoja ja on mielenkiintoista elää niitä kaikkia.
etkä minun vastaustani.
Ap kysyi, kuka VIIHTYY kotona vuosia, siis haluaa ilman työtilanteen tai huonon palkan muodostamaa pakkoa olla kotona.
Viittasit tuossa siihen vanhaan faktaan, että kotiäideissä on huonosti palkatut ja vähän koulutetut yliedustettuina suhteessa siihen, miten paljon heidän osuutensa on äideistä kokonaisuudessa. Moinen seikka ei vastaa ap:n kysymykseen, koska se ei erottele pakkoa ja omaa valintaa.
Tilastoihin vaikuttaa mm. se, että työttömät äidit saattavat kirjautua kotiäideiksi. Samoin osa kouluttamattomista äideistä on tosiaan kotona siksi, ettei heillä ole järkevää vaihtoehtoa.
Mutta nämä siis ovat eri asia kuin kotona viihtyminen ja kotiäitiyden valitseminen siitä huolimatta, että olisi hyviä muitakin vaihtoehtoja.
Odotan jo aikaa kun pääsen jälleen töihin "lepäämään." Vaatii erittäin hyviä hermoja olla lasten kanssa kotona. Huomattavasti helpommalla pääsee kun käy töissä.
että millainen naistyyppi viihtyy kotona. Tutkimus on tähän vastannut.
Vai uskotko sokeasti tutkimuksiin?! Ja kotiäitien suusta tai kirjoituksesta voit lukea miksi he ihan oikeasti ovat rakkaiden lastensa kanssa kotona, eivätkö sysää heitä yhteiskunnan kasvatettaviksi! Ja hyvin he tai me toimeen tullaan kerran on varaa olla kotona! Oletteko te uranaiset todella noin katkeria äideille, jotka voivat jäädä kotiin nauttimaan lastensa seurasta ja pystyvät seurata läheltä lastensa kasvua ja kehitystä? Onko se nii mahtavaa kuulla tarhatätin suusta, että tänää teidän pikku-petteri otti ensi askeleen tai oppi jotain muuta?!
Mitä vialla? Vituttaako kun toisilla on ihan_oikeasti valinnanvapaus päättää haluaako mennä töihin vai hoitaa lapsia kotona?
sitä, millaiset naiset VIIHTYVÄT kotona, valitsevat sen tietoisesti ja ilman pakkoa.
Kun itse googlasin asiaa, löytyi tällainen, tosin vain pro gradu -tasoinen tutkimus, jossa oli haastateltu 40 naista. Otos on pieni, mutta laadulliseen tutkimukseen aivan riittävä. Sen mukaankin kyse on ennen kaikkea arvostuksista ja kotiäitiyden on valinnut hyvinkin erilaisista taustoista lähtevä joukko naisia:
http://www.kotiaidit.net/artikkelit/tutkimustulokset.htm
Mainostit Hesaria tutkimuslähteenä, mutta HS:n arkistosta ei löydy ainakaan hakusanoilla kotiäiti tutkimus mainostamaasi tutkimusta. Tällainen sieltä löytyi, mutta siinäkään ei puhuta viihtymisestä. Itse asiassa siinä sanotaan, että toisin kuin yleisesti moni arveli, lamavuodet eivät houkutelleen pienituloisia naisia "tehtailemaan" lapsia.
http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Lama+ei+lis%C3%A4nnyt++koti%C3%A4iti…
että millainen naistyyppi viihtyy kotona. Tutkimus on tähän vastannut.
Vai uskotko sokeasti tutkimuksiin?! Ja kotiäitien suusta tai kirjoituksesta voit lukea miksi he ihan oikeasti ovat rakkaiden lastensa kanssa kotona, eivätkö sysää heitä yhteiskunnan kasvatettaviksi! Ja hyvin he tai me toimeen tullaan kerran on varaa olla kotona! Oletteko te uranaiset todella noin katkeria äideille, jotka voivat jäädä kotiin nauttimaan lastensa seurasta ja pystyvät seurata läheltä lastensa kasvua ja kehitystä? Onko se nii mahtavaa kuulla tarhatätin suusta, että tänää teidän pikku-petteri otti ensi askeleen tai oppi jotain muuta?!
Aika yksinkertainen olet, jos et tajua, että tutkimus kertoo, miten asiat ovat keskimäärin. Se, että keskimääräinen kotiäiti on kouluttautumaton ja huonoissa töissä, ei tarkoita sitä, etteikö akateeminen hunajaa ansaitseva voisi olla kotiäitinä.
Täällä ei ole yhtäkään uraäitiä, vaan työssäkäyviä äitejä. Todetaan tämä nyt jälleen kerran, jospa se tällä kertaa menisi jakeluun asti.
Ja ps. meidän jyripetteri otti ensi askeleen jo paaaaaljon ennen 3. ikävuottaan. Mites teillä?
Eipä voi mitään, jos et itse lue kyseistä julkaisua. Ja nyt täytyy pikkasen tyrskähdellä "laadulliselle tutkimukselle". Sellaistahan ei oikeasti ole edes olemassakaan...
Mitä vialla? Vituttaako kun toisilla on ihan_oikeasti valinnanvapaus päättää haluaako mennä töihin vai hoitaa lapsia kotona?
Lasten saannin jälkeen ei juurikaan ole vituttanut. Sinua varmaan vituttaa, kun oikein osasit tuollaista low class -termiä käyttää.
minkälaisen naiset viihtyvät kotiäitinä?
Kotiäideissä varmasti on paljon sellaisia, jotka ovat sitä olosuhteiden pakosta.
Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa kuka viihtyy kotiäitinä.
Eipä voi mitään, jos et itse lue kyseistä julkaisua. Ja nyt täytyy pikkasen tyrskähdellä "laadulliselle tutkimukselle". Sellaistahan ei oikeasti ole edes olemassakaan...
Et edes pysty todistamaan mutujasi. Minä olen tilannut ja lukenut hyvinkin tiiviisti Hesaria päivittäin ja pääsen ko. lätyn arkistoon tekemään hakuja.
Ja ihan oikeastiko et tiedä tieteen perusjakoa kvantitatiiviset/kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät??
Eikö nämä omaan napaan tuijottavat uranaiset lähde jo kiireesti töihin heti ja mielellään ennen äitiyslomanloppumista? Täten he eivät huomaa lapsensa ensi askelia tai mitään muutakaan tärkeää lapsenkehityksessä!
alhaisesti tai ei ollenkaan koulutettu, huonossa työssä tai ei työssä ollenkaan ennen raskautta.