Meidän tuleviin häihin ei kutsuta lapsia. Pelkät aikuiset vaan ja kunnon bileet pystyyn!
Itsellämme on kaksi lasta, häiden ajankohtana 3- ja 1-vuotiaat. Kaveripiirissämme on todella paljon pieniä lapsia. Vieraslistaa miettiessämme (jätetään melkein kaikki sukulaiset pois) tulisi n. 60 aikuista ja 20 pikkulasta... Päätettiin että sanotaan kavereille että voi ottaa lapset jos haluaa/ei saa hoitajaa, mutta että omatkin lapsemme lähtevät mummon kanssa kotiin ruokailun jälkeen. Sen jälkeen alkaa boolitarjoilu ja bilebändi soittaa. Luulisin että kaverimmekin ovat iloisia, kun saadaan bilettää rauhassa ilman lapsia.
Kommentit (49)
Näihin on helppo jättää menemättä, jos hoidon järjestäminen ei onnistu ja ystävien kesken aikuisporukalla juhliminen olisi oikeastikin hauskaa. Häihin sen sijaan kutsutaan usein sukulaisia jne., monille ennestään tuntemattomia ihmisiä ja ns. pakkokohteliaisuusihmisiä. Häistä ihmiset eivät myöskään kieltäydy, sillä ne koetaan myös velvollisuuksiksi. Siksi aikuisten " bilehäiden" järjestäminen on minunkin mielestäni itsekästä, hääpari kuvittelee, että kaikki riemusta kiljuen tulevat juhlimaan heitä, heidän suurta päiväänsä, päivää prinsessana. Hääparilla on varmaan hyvät bileet, hehän tuntevat kaikki, mutta on itsekästä olettaa, että kaikki juhlavieraat kokisivat häät samalla tavalla kivoina bileinä.
Vierailija:
Vierailija:
pohjalta, että lapsilla olisi hauskaa. Tuommoinen itsekäs aikuisten kesken juhlinta olisi pitänyt jättää aikaan ennen lapsia.Tai sitten vain yksinkertaisesti kateellinen, kun et saa lapsillesi hoitopaikkaa.
Toivottavasti teillä on hauskat juhlat. Pakko myöntää, etten taas voi ymmärtää joidenkin ihmiseten kommentointia aiheesta (joka oli kyllä arvattavaa " tasoa" ). Miksi ihmeessä ihminen ei saisi järjestää juuri sellaisia häitä, kun itse haluaa???? Minusta häät ovat ennenkaikkea hääparin juhla ja muiden on järjestelyjä aivan turha arvostella, vaikka heidän ihanat pienet kullannuppunsa eivät mukaan pääsisikään. Ja kyllä, minulla itselläni on myös kaksi lasta.
...hääpari sai juhlistaa ihan rauhassa. En nähnyt yhtäkään lasta tanssilattialla. Kukaan ei itkenyt kirkossa, kukaan ei repinyt kukka-asetelmia tai morsiamen pitkää laahusta ja huntua. Hmm...olemmeko omituisia. Kivat juhlat oli!
Vierailija:
Minä olen sikäli samaa mieltä, että aikuisten kesken juhlinta on ihan ok, jos on kyse esimerkiksi synttäreistä, itsenäisyyspäivästä tai vaikka uuden vuoden bileistä
Näihin on helppo jättää menemättä, jos hoidon järjestäminen ei onnistu ja ystävien kesken aikuisporukalla juhliminen olisi oikeastikin hauskaa. Häihin sen sijaan kutsutaan usein sukulaisia jne., monille ennestään tuntemattomia ihmisiä ja ns. pakkokohteliaisuusihmisiä. Häistä ihmiset eivät myöskään kieltäydy, sillä ne koetaan myös velvollisuuksiksi. Siksi aikuisten " bilehäiden" järjestäminen on minunkin mielestäni itsekästä, hääpari kuvittelee, että kaikki riemusta kiljuen tulevat juhlimaan heitä, heidän suurta päiväänsä, päivää prinsessana. Hääparilla on varmaan hyvät bileet, hehän tuntevat kaikki, mutta on itsekästä olettaa, että kaikki juhlavieraat kokisivat häät samalla tavalla kivoina bileinä.
Kutsuttavan tehtävänä on päättää, haluaako / pystyykö hän osallistumaan juhliin. Henkilökohtaisesti en ymmärrä näitä kohteliaisuudesta kutsuttavia sukulaisia / menneitä ystäviä, joiden kanssa ei olla oltu vuosiin tekemissä. Meidän häiden kutsuvieraslistan laatimisessa ohjenuorana oli, että kutsutaan ne, joiden kanssa ollaan oikeasti tekemissä. Ja hääjuhla olikin erittäin onnistunut. Ja lapsia emme kutsuneet, koska halusimme juhlia aikuisten kesken. Myös moni ystävämme sanoi, että eivät edes ottaisi lapsia mukaan, vaikka kutsuttaisiin.
Sinusta ehkä bilehäiden järjestäminen on itsekästä, minusta taas ei. En todellakaan, eikä varmasti moni muukaan, kuvittele, että nyt ihan riemusta kiljuen tultaisiin hääjuhliin. Mutta jos hyväksyy kutsun, niin oletan, että tulee mielellään eikä istu naama väärinpäin koko juhlan aikana. Jos se osallistuminen on niin helkkarin vaikeaa ja vastenmielistä, niin luulisi, että aikuinen ihminen osaa sanoa ei.
Hyvällä plaseerauksella voidaan vaikuttaa siihen, että kukaan ei jää yksin juhlien ajaksi ja kaikilla on sellaisia ihmisiä ympärillään, jotka he tuntevat.
Ja tietysti jossain vaiheessa tällaista keskustelua pitää tulla näitä " päivä prinsessana" -kommentteja. Jäitkö omista häistäsi jotenkin katkeraksi, vai mikä on, että pitää muita mollata? Ja ai, niin. Meillä ei ollut prinsessahäitä. Herranjestas, morsiamella ei ollut edes hääpukua eikä se asu ollut edes valkoinen!
Ymmärrette kuitenkin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta
lähteä ilman lapsia juuri minnekään. Voi siis olla, että joillain
lapsiperhe-ystävillänne jää häät väliin.
Me olemme aina olleet lasten kanssa häissä - ja monen
monta kertaa. Enpä ole itse kokenut, että lapset häiritsisivät
häissä ketään. Päinvastoin, lapsista tulee häihin ihan oma
lämminhenkinen tunnelmansa. Häät ovat minusta ennen
kaikkea perhe- ja sukujuhla.
Kukin kuitenkin tyylillään.
Vierailija:
pohjalta, että lapsilla olisi hauskaa. Tuommoinen itsekäs aikuisten kesken juhlinta olisi pitänyt jättää aikaan ennen lapsia.
lapsi juhlii monesti kavereidensa synttäreillä ilman vanhempiaan. Vain päivänsankarin vanhemmat vähän katsovat perään. Tekeekö se nyt sitten lapsestamme itsekkään? Ei hyvää päivää...
Mutta suurin osa niistä lapsettomista häistä, joihin minä olen saanut kutsun tai josta olen kuullut, ovat olleet nimenomaan perinteisimmästä perinteiset prinsessahäät, kutsuttuina kaikki sukulaiset paitsi lapset. Perusteluna, että halutaan " pitää bileet" . Mitkä halvatun bileet ne sellaset on, jotka pidetään jossain huitsintuutin tanssilavalla juhannuskokon ympärillä kukkamekot liehuen, joissa on oma äiti ja isä, sedät, serkut ja kumminkaimat, josta porukasta ei tunne hyvä jos puoliakaan?? Totta kai kaikki saa pitää sellaiset häät kuin haluaa, mutta minusta lapsettomat prinsessahäät kertoo eniten siitä, että halutaan a) paljon lahjoja (siksi pitää kutsua kaikki), b) olla maailman napoja (ettei vaan kukaan vauva rääkäise takapenkissä kesken vihkivalan) ja c) juhlia omien, läheisimpien kavereiden kanssa (siksi järjestetään ns. bileet, jossa bilemeininkiin pääsevät vain lähimmät ystävät, joille koko ohjelma inside-vitseineen on suunnattu).
Vierailija:
Mutta suurin osa niistä lapsettomista häistä, joihin minä olen saanut kutsun tai josta olen kuullut, ovat olleet nimenomaan perinteisimmästä perinteiset prinsessahäät, kutsuttuina kaikki sukulaiset paitsi lapset. Perusteluna, että halutaan " pitää bileet" . Mitkä halvatun bileet ne sellaset on, jotka pidetään jossain huitsintuutin tanssilavalla juhannuskokon ympärillä kukkamekot liehuen, joissa on oma äiti ja isä, sedät, serkut ja kumminkaimat, josta porukasta ei tunne hyvä jos puoliakaan?? Totta kai kaikki saa pitää sellaiset häät kuin haluaa, mutta minusta lapsettomat prinsessahäät kertoo eniten siitä, että halutaan a) paljon lahjoja (siksi pitää kutsua kaikki), b) olla maailman napoja (ettei vaan kukaan vauva rääkäise takapenkissä kesken vihkivalan) ja c) juhlia omien, läheisimpien kavereiden kanssa (siksi järjestetään ns. bileet, jossa bilemeininkiin pääsevät vain lähimmät ystävät, joille koko ohjelma inside-vitseineen on suunnattu).
Kun sinä olet ollut vain lapsettomissa prinsessahäissä, niin TIETYSTI kaikki lapsettomat häät ovat kuvaamiasi prinsessahäitä. Hohhoijaa... taitaa olla aika suppea elämä sulla.
TAISI JO KÄRY KÄYDÄ SIELLÄ JA MUILLA HÄÄPALSTOILLA, KUN NARAHDIT NÄISTÄ PROVOILUISTASI!! SÄ MITÄÄN NAIMISISSA OLE ETKÄ OLE LAPSIA NÄHNYTKÄÄN KUIN PÄIVÄKODIN PIHALLA!!!
olisi AV-palstalla vain " sallivia" -vastauksia tälläiseen perinteiseen raivoa-herättävään aiheeseen ;-D!
Vierailija:
pohjalta, että lapsilla olisi hauskaa. Tuommoinen itsekäs aikuisten kesken juhlinta olisi pitänyt jättää aikaan ennen lapsia.
Häihimme ei kutsuttu lapsia siitä syystä, että monien eri vaiheiden jälkeen hääjuhlapaikan löytäminen osoittautui hankalaksi ja kun löysimme ihanan paikan sinne mahtui max 50 henkeä.
Oli pakko tehdä ratkaisuja siitä kenet jätetään kutsumatta. Isäni ehdotti, että lapsia ei kutsuttaisi. Kysyin etukäteen sisaruksiltani ja kavereiltani miten tähän suhtautuisivat. Kaikki oli sitä mieltä, että ajatus on hyvä.
Häissämme oli lapsia vain oma tyttäreni ja mieheni kummipoika sekä imettävien äitien vauvat.
Häämme oli erittäin mukavat ja aikuiset saivat kerrankin juhlia ilman juoksemista taaperoiden perässä.
Myös parhaimman ystäväni häihin ei kutsuttu lapsia. Ja minusta se oli ok. Häät oli tosi mukavat aikuisten juhlat.
En aiokaan väittää, ettei muunlaisia ole. Olen muuten ollutkin yksissä todellisissa bilehäissä, niihin oli kutsuttuina vain läheisimmät ystävät ja perhe. Nämä oli kyllä ennen kuin meillä oli lapsia, joten en silloin edes joutunut miettimään asiaa sen enempää.
Järjestä hei sinä vaan ihan millaset juhlat itse haluat, mutta toivottavasti teet sen niin, että vierailla on oikeasti hauskaa, eivätkä he koe olevansa vain asuntosi uuden sisutuksen rahoittajia.
Vierailija:
Vierailija:
MTotta kai kaikki saa pitää sellaiset häät kuin haluaa, mutta minusta lapsettomat prinsessahäät kertoo eniten siitä, .Kun sinä olet ollut vain lapsettomissa prinsessahäissä, niin TIETYSTI kaikki lapsettomat häät ovat kuvaamiasi prinsessahäitä. Hohhoijaa... taitaa olla aika suppea elämä sulla.
Kiva että on tullut positiivisia kommentteja tällaisiin häihin osallistuneilta. Osa on ilmeisesti ymmärtänyt ajatukseni hyvin. Pari pientä korjausta: lapset saavat toki tulla, jos vanhemmat niin haluavat/ei löydy hoitopaikkaa.
Sitä en ymmärrä, että miksi nyt syytetään että haluan liihottaa prinsessana tai kerätä ystäviltäni rahaa? Olen yli kolmekymppinen kahden lapsen äiti. Kuten jo aiemmin sanoin, en todellakaan aio pukeutua prinsessavaatteisiin, tuskin edes valkoisiin. Toisekseen, meidän lahjalistaamme tuskin löytyy mistään kaupasta, koska ajatuksenamme on että järjestämme kivat juhlat jossa vieraamme viihtyvät. Ei ole tarkoitus ahnehtia lahjoja.
En tiedä millaisia ystäviä osalla kirjoittajista on, minä kyllä ihan vilpittömästi uskon että meidän ystävämme ilahtuvat kutsusta. Viimeksi järjestimme tuparit kun muutimme, ja kaikki kutsutut tulivat ilomielin. En ymmärrä miksi joku ystävä ei haluaisi iloita toisen juhlapäivänä ja pitää hauskaa yhdessä? Kyllä itsekin menisin mielelläni vieraaksi ystävieni hääjuhliin.
Ja vaivautuneista sukulaisista: niitä ei juhlissa ole koska emme juurikaan sukulaisia kutsu. Omat vanhempamme, ja niillekin koitetaan nakittaa lastenhoitohommat joten saamme sitten jatkaa biletystä ihan rauhassa! :)
Vierailija:
En aiokaan väittää, ettei muunlaisia ole. Olen muuten ollutkin yksissä todellisissa bilehäissä, niihin oli kutsuttuina vain läheisimmät ystävät ja perhe. Nämä oli kyllä ennen kuin meillä oli lapsia, joten en silloin edes joutunut miettimään asiaa sen enempää.Järjestä hei sinä vaan ihan millaset juhlat itse haluat, mutta toivottavasti teet sen niin, että vierailla on oikeasti hauskaa, eivätkä he koe olevansa vain asuntosi uuden sisutuksen rahoittajia.
Sehän se idea hei onkin, että juhlien järjestäjä järjestää sellaiset häät kuin haluaa. Tosiasia on, että kaikkien toiveita ei voi kuunnella juhlia järjestettäessä eikä ole tarviskaan. Sinun ei tarvitse olla huolissasi minun juhlistani, sillä vierailla on aina ollut hauskaa. Sanotaanko, että meidän piireissä häät eivät ole ainoat isot järjestettävät juhlat, niin kuin ehkä sinun piireissäsi.
Mutta on vieraallakin omat " velvollisuutensa" . Jos lähtee jo valmiiksi tuollaisella asenteella kuin sinulla " pyörimään kukkamekko päällä kokon ympärillä" , niin ei varmasti ole hauskaa eikä kukaan tai mikään saa sinua viihtymään. Kannattaisi sinun ehkä tarkistaa omaa asennettasi.
Ja voi että, kun sä luulet, että me olemme jotain teinejä, jotka unelmoivat prinsessahäistä ja uuden asunnon sisustuksesta. :) Arvaas, mitä? Meidän asunto oli jo häiden aikaan sisustettu eikä me pyydetty edes lahjoja.
Tietysti teillä on ihan parhaat häät ja kaikilla on kivaa, ei epäilystäkään. Ja totta kai vika on minussa, minun asenteessani ja suppeassa elämässäni. Eihän muuten voi ollakaan? Jos nyt vielä kerran täsmennän omaa mielipidettäni: kritisoin lapsettomia prinsessahäitä. Prinsessahäillä tarkoitan juuri niitä perinteisiä häitä, joihin kutsutaan kaikki sukulaiset, ystävät, tuttavat, työkaverit ja kunnanjohtaja. Lahjalista kattaa Stockmannin kodintavaraosaston yli 100 ¿ maksavat tavarat, juhlatilaisuus järjestetään jossain maalaiskartanossa, jne jne. Ja tarkoitus on " bilettää" .
Mä olen ollut tällaisissa häissä sukulaisten kutsuvieraslistalla, en läheisenä ystävänä tai perheen jäsenenä. Enkä kyllä ymmärrä, miksi joku järjestää tallaisia häitä. Jos ei ole rahaa, miksi pitää kutsua kaikki serkutkin, joita ei ole nähnyt kymmeneen vuoteen? (Paitsi jos haluaa saada niitä lahjoja). Jos haluaa bilettää, niin kyllä se yleensä on onnistunut myös niissä häissä, joissa lapset on olleet kutsuttuina. Harvemmin olen nähnyt lapsia juhlimassa yömyöhään missään häissä.
Eri asia on esim. ap:n kuvaamat juhlat, joihin muistaakseni lapsienkin kanssa sai kuitenkin tulla. Minusta on ihan ok, että loppuilta on sitten vain aikuisille, silloin voi juhliin tulla nekin, jotka ei hoitajaa saa.
juhlat, kuin itsestä tuntuu hyvälle. Kerran (toivottavasti) naimisiin menette ja sen kerran saa olla itsekäs - jos se nyt on itsekkyyttä. On ihan sama millaiset häät järjestää, niin aina jollakin on nokan koputtamista. Olen itse ollut mitä erilaisimmissa häissä alkaen ulkoilmanyyttäreistä aina hyvin perinteisiin prinsessahäihin ja aina olen viihtynyt! Täällä aina marmatetaan, kun häissä oli niin tylsää ja kaikki oli ihan pieleen järjestetty. Kannattaisikohan käydä välillä kurkistamassa peiliin. Ei kai voi hauskaa ollakaan, jos jo lähtiesssä ollaan naama norsun v***lla?
Eikö pikemminkin ole päinvastoin, jos kerran ns. kaukaisempiakin sukulaisia on varaa kutsua? Meidän häissämme oli kutsuttuna serkkuja, vaikkei heidän kanssaan muuten juuri ollakaan tekemisissä. Samoin olemme olleet serkkujemme häissä. Meistä vaan on mukavaa, että on joku tilaisuus tavata joskus harvoin heitäkin. Häät ovat yksi mainio tilaisuus siihen.
Vierailija:
Tietysti teillä on ihan parhaat häät ja kaikilla on kivaa, ei epäilystäkään. Ja totta kai vika on minussa, minun asenteessani ja suppeassa elämässäni. Eihän muuten voi ollakaan? Jos nyt vielä kerran täsmennän omaa mielipidettäni: kritisoin lapsettomia prinsessahäitä. Prinsessahäillä tarkoitan juuri niitä perinteisiä häitä, joihin kutsutaan kaikki sukulaiset, ystävät, tuttavat, työkaverit ja kunnanjohtaja. Lahjalista kattaa Stockmannin kodintavaraosaston yli 100 ¿ maksavat tavarat, juhlatilaisuus järjestetään jossain maalaiskartanossa, jne jne. Ja tarkoitus on " bilettää" .Mä olen ollut tällaisissa häissä sukulaisten kutsuvieraslistalla, en läheisenä ystävänä tai perheen jäsenenä. Enkä kyllä ymmärrä, miksi joku järjestää tallaisia häitä. Jos ei ole rahaa, miksi pitää kutsua kaikki serkutkin, joita ei ole nähnyt kymmeneen vuoteen? (Paitsi jos haluaa saada niitä lahjoja). Jos haluaa bilettää, niin kyllä se yleensä on onnistunut myös niissä häissä, joissa lapset on olleet kutsuttuina. Harvemmin olen nähnyt lapsia juhlimassa yömyöhään missään häissä.
Eri asia on esim. ap:n kuvaamat juhlat, joihin muistaakseni lapsienkin kanssa sai kuitenkin tulla. Minusta on ihan ok, että loppuilta on sitten vain aikuisille, silloin voi juhliin tulla nekin, jotka ei hoitajaa saa.
Vierailija:
Tietysti teillä on ihan parhaat häät ja kaikilla on kivaa, ei epäilystäkään. Ja totta kai vika on minussa, minun asenteessani ja suppeassa elämässäni. Eihän muuten voi ollakaan? Jos nyt vielä kerran täsmennän omaa mielipidettäni: kritisoin lapsettomia prinsessahäitä. Prinsessahäillä tarkoitan juuri niitä perinteisiä häitä, joihin kutsutaan kaikki sukulaiset, ystävät, tuttavat, työkaverit ja kunnanjohtaja. Lahjalista kattaa Stockmannin kodintavaraosaston yli 100 ¿ maksavat tavarat, juhlatilaisuus järjestetään jossain maalaiskartanossa, jne jne. Ja tarkoitus on " bilettää" .Mä olen ollut tällaisissa häissä sukulaisten kutsuvieraslistalla, en läheisenä ystävänä tai perheen jäsenenä. Enkä kyllä ymmärrä, miksi joku järjestää tallaisia häitä. Jos ei ole rahaa, miksi pitää kutsua kaikki serkutkin, joita ei ole nähnyt kymmeneen vuoteen? (Paitsi jos haluaa saada niitä lahjoja). Jos haluaa bilettää, niin kyllä se yleensä on onnistunut myös niissä häissä, joissa lapset on olleet kutsuttuina. Harvemmin olen nähnyt lapsia juhlimassa yömyöhään missään häissä.
Sori, mutta en tajua logiikkasi ollenkaan. Hieman kyllä suppealta katsantokannalta vaikuttaa. Enkä nyt ymmärrä tätäkään pointtia, että jos ei ole rahaa, niin kutsutaan kaikki serkutkin, joita ei ole nähnyt kymmeneen vuoteen. Siis jos ei ole rahaa, niin silloihan nimenomaan kannattaa järjestää pienet häät, sillä häiden järjestämisessä tulee lähes aina hääparille " persnettoa" , sillä juhlien kokonaiskustannus / vieras on taatusti isompi kuin se vieraan antama lahja (jos nyt oikein halutaan tätä asiaa puida). Henk. koht. minulle on yhdentekevää, tuodaanko lahjoja vai ei, meille toiseksi tärkein asia oli mukavat juhlat. Tärkein oli tietysti naimisiinmeno.
Vierailija:
Tai sitten vain yksinkertaisesti kateellinen, kun et saa lapsillesi hoitopaikkaa.