Onko 60-vuotias keski-ikäinen? Vai jo vanhus?
Milloin alkaa ja loppuu keski-ikä? Tuo epämääräinen ajanjakso elämässämme.
Kommentit (131)
Muistan lukeneeni että gerontologit määrittelevät vanhuksen yli 80-vuotiaaksi. Eli tätä "nuorempia" ei alan tutkijat mielellään edes kelpuuta koehenkilöiksi vanhuksilla tehtäviin kokeisiin.
Ikäihminen puolestaan on aina se itseä 10-vuotta vanhempi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä on kolmas neljännes eliniästä. Eli n. 40 - 60. Moni kuusikymppinen on todella hyvässä fyysisessä kunnossa. Eivät missään nimessä vanhuksia vielä.
Moni, mutta ei suurin osa. Kyllä on jo kurpsahtanut vanhus 60-vuotias. Onneksi itse olen parikymppinen.
Olen itse 60 v. ja tunnen itseni lähes puolta nuoremmaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä on kolmas neljännes eliniästä. Eli n. 40 - 60. Moni kuusikymppinen on todella hyvässä fyysisessä kunnossa. Eivät missään nimessä vanhuksia vielä.
Moni, mutta ei suurin osa. Kyllä on jo kurpsahtanut vanhus 60-vuotias. Onneksi itse olen parikymppinen.
Tossa mitään onnea ole. Kaikki ovat ensin parikymppisiä ja vasta sitten kuusikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 60- vuotias on keski-ikäinen :D Olette ihan hassuja. Keski-ikä on 40-65 vuotta.
Terveisin 43-vuotias.
Eipä muuten ole, vaan 45-65.
Jos keski-ikä alkaisi vasta 45v niin suurin osa eläisi 90-130v ikään? Kyllä se keski-ikä on siinä elämän keskivaiheilla
Keski-ikä tarkoittaa kyllä normaalisti keski-ikäisyyttä nimenomaan aikuisena, eli suunnilleen 15-18 v alkaen. Siihen ei sisällytetä lapsuutta ja varhaista teini-ikää eikä näin ollen käsitä ihmisen absoluuttista elinikää.
Hyvä oivallus. Olin aina ihmetellyt, mutta näihin se menee. Eli kun naisena elän noin 90v, on keski-iän keskikohta 55v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikä on suhteellinen käsitys lapsen mielestä 20v on jo vanha
Kukaan ei halua olla lapsi tai vanhus. 20-vuotias on elämänsä parhaassa iässä
Niinpä. Jos saan aivotuumorin niin vaadin operaattoriksi 20-vuotiaan aivokirurgin.
Olen 49, puolisoni 61 ja ihan keski-ikäisiä työssäkäyviä ihmisiä ollaan molemmat.
Joskus 70-luvulla 60-vuotias saattoi olla jo vanhus, mutta eipä juurikaan tänä päivänä. Tosin nykyäänkin löytyy 40-vuotiaita vanhuksia esim. parinkymmenen vuoden alkoputken jäljiltä.
Ihmisen elämä jaetaan ikäkausiin
Lapsuus 0 12 (vauvaikä, leikki-ikä, kouluikä)
Nuoruus 12 25 (varhais- (puberteetti), keski- ja myöhäisnuoruus)
Aikuisuus 23/30 65 (aikuisuus, keski-ikä)
Vanhuus, eläkeiän jälkeinen aika (kolmas- ja neljäs ikä)
Itse en miellä +65-vuotiasta vanhaksi. Työssäni tapaan paljon tämän ikäisiä ja vanhempia, ja en pysty ajattelemaan että tuo ihimnen on vanha. Ehkä jos pelkkiä numeroita katsotaan voidaan jokin tuollainen jako tehdä, mutta en sittenkään pysty sitä hyväksymään.
Seitsemänkymppiset + reissaa maailmalla ja elää täysillä. Nämä nykyiset nuorempien sukupolvet tulevat olemaaan paljon huonommassa jamassa kuin nyt vanhemmat ihmiset ovat. Mielenterveysongelmat ja alkoholin liikakäyttö, huumeet, roskaruoka, se tulee kyllä näkymään iän karttuessa.
Moni neljääkymppiä lähenevä on jo niin raihnainen ja ikäistään paljon vanhemman näköinen kiitos huonojen elämäntapojen.
Ihmiset ovat rappeutuneet je vauhti kiihtyy.
Keski-ikäinen on viisissäkymmenissä. Kyllä 60-vuotias on seniori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kuuskymppisillä on jo jonkilaisia vaivoja kehossaan! Vaikka aivot kuinka olisivat 20/25 tasolla,niin kyllä muut kehon osat muistuttavat todellisuuden. Mutta jokaisella on se oma pieni maapallo päässään,jota hän yrittää hallita.
No mutta kun ei ole mitään vaivoja vaikka 60v olenkin! Turha yleistää.
Vaikka ei ole vaivoja niin et näytä enää nuorelta.
Äläs sano, botoxilla ja muulla täytteellä, puhumattakaan kasvojen kiristyksestä, on naamasta saattanut kadota jopa 5 vuoden rypyt :D
Oon 15-vuotias mies ja etin 50v tyttöystävää