Onko 60-vuotias keski-ikäinen? Vai jo vanhus?
Milloin alkaa ja loppuu keski-ikä? Tuo epämääräinen ajanjakso elämässämme.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan keski-ikäinen.
keski-ikä n 50. varhaisvanhuus 60, vanhuus 70 ja yli
Myöhäiskeski-ikäinen. En osaa pitää vanhuksena ihmistä, joka ei ole vielä saavuttanut edes vanhuuseläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 60- vuotias on keski-ikäinen :D Olette ihan hassuja. Keski-ikä on 40-65 vuotta.
Terveisin 43-vuotias.
Anteeksi vaan mutta keski-ikä on puolessavälissä oletettua elinaikaa. Eli n. 40-vuotiaana.
Vanhus alkaa sitten, kun pääsee vanhuuseläkkeelle.
Riippuu tyypistä. 60 v voi olla hyvässä kunnossa. 50 v rollaattorissa. 64 v dokannut viskiä naaman turvoksiin, tukkakin harmaantuu ja potkitaan eläkkeelle
Paikallis lehdessä oli, että keski-ikäinen mies jäi auton alle - mies oli 55v, mutta en tiedä milloin keski-ikä loppuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusikymppiset nyt ovat vielä aika laajasti työelämässä joten ei se "vanhus" heitä ainakaan kyllä kuvaa.
Rypyt, ryhdin huononeminen, lihaksien surkastuminen, äänen painuminen, ihon veltostuminen, tasapainon heikkeneminen ja kaikki muu kyllä kuvaavat. Ja tämä kyllä näkyy vaikka olisi kuinka "hyvässä kunnossa" mielestään. Eroaa selvästi parikymppisestä. On denialismia väittää, että ei ole jo vanhentunut ja parhaat vuodet on takana päin.
Mä olen pian kuusikymppinen, enkä tunnista itseäni tuosta ollenkaan. Se on hyvä, sillä eläkeikäänkin on melkein vielä kymmenen vuotta. Ryppyjä minulla ei ole, enkä ole huomannut ryhdissäni mitään muutosta, enkä lihaksissanikaan. Ääni ei ole painunut, enkä tiedä, miksi se niin tekisikään. Tasapainossakaan en ole huomannut mitään. Toki en enää parikymppiseltä näytä, mutta se lienee normaalia. Vanhukseksi en kuitenkaan itseäni ajattele, enkä usko, että muutkaan.
Vanhukset eivät ole työelämässä mukana, niin että 60 v on pakko olla vielä keski-ikäinen.
Sitten kun jää vanhuuseläkkeelle 65-68- vuotiaana alkaa olla vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset eivät ole työelämässä mukana, niin että 60 v on pakko olla vielä keski-ikäinen.
Sitten kun jää vanhuuseläkkeelle 65-68- vuotiaana alkaa olla vanhus.
Olen 60v ja vanhus.
En ole moneen vuoteen ollu töissä.
Kävelykin tekee jo tiukkaa huonompina päivinä. Aina joku paikka reistailee.
Me ollaan kaikki yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusikymppiset nyt ovat vielä aika laajasti työelämässä joten ei se "vanhus" heitä ainakaan kyllä kuvaa.
Rypyt, ryhdin huononeminen, lihaksien surkastuminen, äänen painuminen, ihon veltostuminen, tasapainon heikkeneminen ja kaikki muu kyllä kuvaavat. Ja tämä kyllä näkyy vaikka olisi kuinka "hyvässä kunnossa" mielestään. Eroaa selvästi parikymppisestä. On denialismia väittää, että ei ole jo vanhentunut ja parhaat vuodet on takana päin.
Olen 60. En tunnista itseäni kuvauksestasi. Tasapaino on parempi kuin monella parikymppisellä. Osaan seisoa käsilläni ja harrastan pujottelua, siis ratalaskua kepeillä. Se on teknistä ja vaatii koordinaatiota, tasapainoa ja voimaa. Olen nuorekas, suurimalla osalla 50 vuotiaista on enemmän ryppyjä kuin minulla ja normaalipainoinen eikä
Kyllä se peili sullekin totuuden kertoo. Vanha kurppa olet, ei voi mitään. Jännä miten toiset kieltäytyy hyväksymästä totuutta. Lähipiiri kyllä huomaa mutta ilmeisesti antaa sinun elää harhoissasi.
Olen 61. Ja se on sama kuin olisi 16.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus alkaa sitten, kun pääsee vanhuuseläkkeelle.
Eli mun miehellä alkoi 60-vuotiaana vanhuus. Olen saman ikäinen hänen kanssaan ja jään vanhuuseläkkeelle tänä vuonna 64,5-vuotiaana. Mulla on vanhuuteen vielä yli puoli vuotta aikaa.
60v on ikääntyvä. Ei vielä vanhus. Mä olen 44v ja olen keski-ikäinen.
Oon yli 60. Ja se on ihan yks lysti mitä siitä joku muu ajattelee. Tämä on paras ikä, kunhan pitää kropan ja pään kondiksessa.
Vaikea ajatella että 60v olisi keski-ikäinen. Ajattelen että 40-55 olisi keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 60- vuotias on keski-ikäinen :D Olette ihan hassuja. Keski-ikä on 40-65 vuotta.
Terveisin 43-vuotias.
Eipä muuten ole, vaan 45-65.
Jos keski-ikä alkaisi vasta 45v niin suurin osa eläisi 90-130v ikään? Kyllä se keski-ikä on siinä elämän keskivaiheilla
Tavja Halonen on 80v,jotenkin nuorekas on,kai ne punaiset hiukset vaikuttaa.Mutta siitä vanhuksesta,keski-ikä on n.40v,vanhus 80v,noin suunilleen.Mutta kyllä monet kuuskymppiset näyttää 80vuotiailta...
Aika yksilökohtaista, mutta yleisesti ottaen kokisin seuraavasti:
18-39 v: nuori aikuinen
40-64 v: keski-ikäinen
65 v-: vanhus
Olen 60. En tunnista itseäni kuvauksestasi. Tasapaino on parempi kuin monella parikymppisellä. Osaan seisoa käsilläni ja harrastan pujottelua, siis ratalaskua kepeillä. Se on teknistä ja vaatii koordinaatiota, tasapainoa ja voimaa. Olen nuorekas, suurimalla osalla 50 vuotiaista on enemmän ryppyjä kuin minulla ja normaalipainoinen eikä minulla ole vatsalihavuutta. Lihasvoima toki heikkenee ja aika tulee jossain vaiheessa väistämättä tekemään tehtävänsä.