Onko 60-vuotias keski-ikäinen? Vai jo vanhus?
Milloin alkaa ja loppuu keski-ikä? Tuo epämääräinen ajanjakso elämässämme.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 63-vuotias nainen (vai pitäisikö sanoa nykyisin "naisoletettu" tai muuta vastaavaa).
En ole enää keski-ikäinen. Keski-ikä on mielestäni 40-55 vuotta.
En ole myöskään vielä vanhus. Vanhuksia ovat 80 vuotta täyttäneet.
Ehkä me 56-79-vuotiaat voisimme sanoa itseämme trendikkäästi senioreiksi tai sitten ikäihmisiksi.
Itse tunnen oloni yhtä nuoreksi kuin kaksikymppisenä. Kroppa tosin reistailee enemmän, mutta mieleltäni olen ihan yhtä lapsellinen kuin neljäkymmentä vuotta sitten.
Olisi kyllä huvittavaa nähdä tämä "trendikäs seniori", joka itse luulee vielä olevansa nuori. Muistakaa, että näytätte ulospäin hyvin erilaselta, mitä itse luulette.
No minä vastaan tuohon omaan kirjoitukseeni, että en tarkoittanutkaan ulkonäköä vaan "lapsellista" luonteenlaatuani ja uteliasta elämänasennettani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinnikäs aloittaja, siitä pisteet! 😁
Jatketaan...Ap on lapsellinen typerys mutta kyllä elämä opettaa.
Kyllä, väistämätön tosiasia.
Varmaan tilanteen mukaan. Joskus on hyvä tietyissä tilanteissa vedota ikäänsä. Eli kun on jo niin ja niin vanha. Toisaalta kukaan ei halua tunnustaa kuitenkaan olevansa jo tietyn ikäinen. Että toisaalta se ikä voi olla rasite. Näin kärjistetysti. Riippuu kai miten on elämänsä elänyt ja hyväksyykö kulloisenkin ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä on kolmas neljännes eliniästä. Eli n. 40 - 60. Moni kuusikymppinen on todella hyvässä fyysisessä kunnossa. Eivät missään nimessä vanhuksia vielä.
Kyllähän kuuskymppisillä on jo jonkilaisia vaivoja kehossaan! Vaikka aivot kuinka olisivat 20/25 tasolla,niin kyllä muut kehon osat muistuttavat todellisuuden. Mutta jokaisella on se oma pieni maapallo päässään,jota hän yrittää hallita.
Se on totta, että esim. nuorena saadut ja parantuneet liikuntavammat esim. nivelissä voivat ruveta vaivaamaan ikääntyessä.
Mutta on aika turhaa sinun kaksikymppisenä murehtia sitä, että vanhenet. Siitähän on kysymys varmaan, sinua ahdistaa edessäsi oleva elämän haaste: ammatin ja työn hankkiminen, parisuhteen perustaminen, kenties lapsia? Koko elämän perustaminen ajelehtimisen sijaan.
Se on iso projekti, joka sitten ikääntyneenä on ohi ja voi keskittyä siihen, mikä silloin on itselle tärkeää. Itse en haluaisi tosiaankaan olla nuori enää. Ei kehon nuoruus korvaa psyyken kypsymättömyyttä ja niitä kaikkia vastoinkäymisiä, joita tarvitaan, että kasvaa.
Nuoruus on kuin kantoraketti: jonain päivänä sen polttoaine loppuu, ja silloin pitäisi olla päässyt jo korkealle. Nuoruuden energia pitäisi hyödyntää eikä tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Aamuteeveessä pitkätukkainen mies haukkui, miten Suomessa on ikärasismia ja ei oteta vanhuksia töihin. Seuraavaksi se selitti, että vanhukset ei enää jaksa tehdä töitä ja se pitää huomioida.
Pitkätukankin päästä alkaa karvat harvenemaan iän karttuessa! Siinä suupielet vääntyy alaspäin,kun evoluutio tekee tehtäväänsä.
60 on vielä keski-ikäinen, mutta yli 65 alkaa olla vanha. Ja ei liity mitenkään kuntoon, terveyteen jne, vaan ihan vain yksinkertaisesti ikävuosiin. Vanhuuseläkkeelle jäädään yleensä 63-65-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
60 on vielä keski-ikäinen, mutta yli 65 alkaa olla vanha. Ja ei liity mitenkään kuntoon, terveyteen jne, vaan ihan vain yksinkertaisesti ikävuosiin. Vanhuuseläkkeelle jäädään yleensä 63-65-vuotiaana.
Alin eläkeikä alkaa olla nyt jo 65.
Tä, osa päätyy jo parin vuoden päästä eläkkeelle. Seniori, ei voi mitään muuta. Ei auta asusteet ja korut enää nuorentamaan.
Ajattelisin neutraalisti, että keskellä ikää on keski- ikä.
Ihminen elää keskimäärin 80 vuotiaaksi, joten keski-ikäinen on tarkkaan ottaen 40 vuotias. 60 vuotias on jo ikäihminen ja eläkeiän saavutettuaan hän on vanhus.
Mummini sanoi 89 vuotiaana, että nyt hänestä tuntuu siltä, että hän on tullut vanhaksi. Siihen saakka taisi olla paremmassa kunnossa kuin me vuosikymmeniä nuoremmat :)
Riippuu täysin näkökulmasta. Monessa vaatekaupassakin kuuskymppinen on sama kuin kuollu. Vaikka kuinka sätkisi vielä ja olis rahaa ja ostohaluja. Kuuskymppinen muistuttaa kuolevaisuudesta ja se ei sovi. Lisäksi kuuskymppinen ei suostu maksamaan kaikesta paskasta ja voi sanoa ikävästi. Sekään ei dovi.
Minä 70 kymppinen "teini". Järki pelaa ja elämä on hyvää.
Itse olen 34v ja olen mielestäni keski-ikäinen joten ei kyllä 60v ole enää keski-ikäinen.
On vielä myöhäisessä keski-iässä, koska on useimmiten vielä työelämässä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 60- vuotias on keski-ikäinen :D Olette ihan hassuja. Keski-ikä on 40-65 vuotta.
Terveisin 43-vuotias.
Eipä muuten ole, vaan 45-65.
Minun mielestä se riippuu täysin ihmisestä. Osa on jo alle kuuskymppisenä kuntonsa/vointinsa puolesta vanhuksia ja osa taas päinvastoin nuorekkaita ja aktiivisia, vaikka ikä alkaisi jo seitsemällä. Esimerkiksi mulla kaveri, joka täyttää 65, mutta voisin helposti uskoa kymmenen vuotta nuoremmaksi. Olen itse siis 27, että ei ole oma lehmä ojassa. :-)
Elinaikaodote on ylikuolleisuuden n. 30% ja huonon terveydendoidon takia romahtanut ja romahtaa edelleen todella voimakkaasti. Viiden vuoden sisään 60-vuotiaat lasketaan jo kuolleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä on kolmas neljännes eliniästä. Eli n. 40 - 60. Moni kuusikymppinen on todella hyvässä fyysisessä kunnossa. Eivät missään nimessä vanhuksia vielä.
Moni, mutta ei suurin osa. Kyllä on jo kurpsahtanut vanhus 60-vuotias. Onneksi itse olen parikymppinen.
Siis ihan täysin mukula vielä. Ymmärrät paremmin sitten aikuisena.
Katkera vanha harppu
Ei se nuoruus sinunkaan mukanas kulje. Vähän aikaa tarjoaa kyytiä, mutta pudottaa sitten matkastaan sinutkin.
Kumma juttu mutta monesti olen miettinyt etten ikinä enää haluaisi olla parikymppinen. Siitäkin huolimatta että elämä silloin oli ihan ok. Oma kuopus on tuon ikäinen ja menen ihan ahdistuksesta kananlihalle kun ajattelen mitä kaikkia vaatimuksia opiskelu, työelämä, ystävyyssuhteet, ulkonäköpaineet yms hänelle parhaillaan asettaa!
45-57 oli ehdottomasti paras aika omassa elämässä. Niin parisuhteen, seksin, perheen, talouden kuin terveyden ja ulkonäönkin suhteen.
Eikä noista vielä ole heikentynty kuin ulkonäkö ja terveys:D Mutta etelän lämmössä nuorenee taas 10 vuotta kun kolotukset ja väsymys kaikkoaa! Vaelluskengät jalkaan ja liikkeelle!