Onko 60-vuotias keski-ikäinen? Vai jo vanhus?
Milloin alkaa ja loppuu keski-ikä? Tuo epämääräinen ajanjakso elämässämme.
Kommentit (131)
Mun mielestä keski-ikä päättyy 55 ikävuoden paikkeilla, mutta sitten puuttuu termi sille mikä ihminen on tuon jälkeen ja ennen vanhuutta, eli vuodet 56-75. Vanha aikuinen? (Vs nuori aikuinen)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä keski-ikä päättyy 55 ikävuoden paikkeilla, mutta sitten puuttuu termi sille mikä ihminen on tuon jälkeen ja ennen vanhuutta, eli vuodet 56-75. Vanha aikuinen? (Vs nuori aikuinen)
Senioriaikuinen
Määritelköön muut mitä on. Ihan sama. Pääasia että itse tietää mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 60- vuotias on keski-ikäinen :D Olette ihan hassuja. Keski-ikä on 40-65 vuotta.
Terveisin 43-vuotias.
Eipä muuten ole, vaan 45-65.
Jos keski-ikä alkaisi vasta 45v niin suurin osa eläisi 90-130v ikään? Kyllä se keski-ikä on siinä elämän keskivaiheilla
Keski-ikä tarkoittaa kyllä normaalisti keski-ikäisyyttä nimenomaan aikuisena, eli suunnilleen 15-18 v alkaen. Siihen ei sisällytetä lapsuutta ja varhaista teini-ikää eikä näin ollen käsitä ihmisen absoluuttista elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Paikallis lehdessä oli, että keski-ikäinen mies jäi auton alle - mies oli 55v, mutta en tiedä milloin keski-ikä loppuu?
Hänellä se loppui tuohon 55 vuoteen.
Lapsi,nuori,aikuinen ,vanhus. Ei tarvita muuta.
Vanhuus alkaa siinä 75v jälkeen
60v ei ole keski-ikäinen. Keski-ikä alkoi 45 v. Kun tajusin että voin kuolla milloin tahansa.
Äitini oli täysissä 87v asti. Naapurin maatalon emäntä 90v maatilassaan.
.
Aikanaan kun tein taloustutkimuksia, meilä oli näin:
alle 35v. on nuori aikuinen (siis yli teini-ikäinen)
35-63 on keski-ikäinen.
63-80 on eläkelläinen
yli 80v. on vanhus/ikäihminen
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää keski-ikäinen, alkaa olla ikäihminen. Ei tosin vielä vanhus.
Keski-ikäiset ovat 35-65-vuotiaita. Elämänsä keskivaiheessa, kuten jo nimikin sanoo. Vanhuus alkaa 70-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kun tein taloustutkimuksia, meilä oli näin:
alle 35v. on nuori aikuinen (siis yli teini-ikäinen)
35-63 on keski-ikäinen.
63-80 on eläkelläinen
yli 80v. on vanhus/ikäihminen
Alin eläkeikä on tuosta noussut nyt 1 ja 1/2 vuodella, joten keski-ikäisen on kategoriaa on pakko nostaa.
Olen 59v. ja keski-ikä meni jo! Toisaalta en vielä ole vanhuskaan, enkä vielä eläkeläinenkään.
Olen kai osittain varhaisvanhus, koska olen osittaisella varhennetulla vanhuuseläkkeellä, teen nelipäiväistä työviikkoa. Tämä ikä on oikein mukava.
N62
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli täysissä 87v asti. Naapurin maatalon emäntä 90v maatilassaan.
.
Missä helvetin täysissä?
Vanhuuseläkkeellä oleva on vanhus. Jos hän ei ole vanhus, hän ei tarvitse vanhuuseläkettäkään.
Vierailija kirjoitti:
Paikallis lehdessä oli, että keski-ikäinen mies jäi auton alle - mies oli 55v, mutta en tiedä milloin keski-ikä loppuu?
Vanhuuseläkkeelle jäämiseen.
Vanhuus alkaa virallisesti 65-vuotiaana, koska silloin jäädään yleensä vanhuuseläkkeelle. Siihen asti ollaan siis keski-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuus alkaa virallisesti 65-vuotiaana, koska silloin jäädään yleensä vanhuuseläkkeelle. Siihen asti ollaan siis keski-ikäisiä.
Ei vaan vanhuus alkaa noin 75 vuotiaana mutta lopullisesti se perustuu toimintakyvyn heikkenemiseen. 65-vuotiaita kutsutaan ikääntyneiksi, koska silloin alkaa eläkeikä, jatkossa tosin ilmeisesti 67-vuotiaita. Vanhuuseläke ei sanana määrittele vanhuutta.
kun on terve pysyy reippaana sairaudet kuluttaa
Olen 64 ja ollut eläkkeellä puoli vuotta. En miellä itseäni vanhukseksi. Jatkan kuitenkin töitäni freelancerina. Minulla ei ole päässäni mummopottaa vaan poninhäntä.