Ei ole suomalainen käytäntö, että puhutellaan "tohtoriksi", ellei asia nyt juuri suoraan liity siihen esim. joku yliopiston tilaisuus.
Amerikasta ja Saksasta apinoitu hölmöys tämäkin.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en tajua tätä. Miksi puhutteluun vedetään koulutus? Rouva Jenni Haukio oli erittäin hyvä. Jos Haavistosta tulisi seuraava presidentti niin puhutellaanko hänen puolisoaan parturi-kampaajana? Ellei niin olisi koulutuksen vähättelyä.
Ja osaamisen. Parturi-kampaaja todennäköisesti osaa laittaa hiukset. Moni tohtori ei osaa oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tellervo Koivisto on koulutukseltaan ekonomi. Siitä huolimatta hän oli presidentin vaimona ihan rouva. Se ei mitenkään alentanut hänen arvoaan suhteessa Presidenttiin, kuten ei myöskään Jennin kohdalla joten on hieman erikoista että Jenni haluaa nyt kauden loppuvaiheessa vaihtaa titteliään. Onhan hänellä koulutus ollut jo ennen tätäkin.
Tätä en tiennytkään! Kertonee Tellervo Koiviston vaatimattomuudesta, ettei tutkintoaan suuremmin tuonut esiin.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Tohtori Jenni Haukio.
Näinhän heitä virallisissa yhteyksissä tullaan nimittämään.
Vierailija kirjoitti:
Sivistyksen puute loistaa kilometrin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tellervo Koivisto on koulutukseltaan ekonomi. Siitä huolimatta hän oli presidentin vaimona ihan rouva. Se ei mitenkään alentanut hänen arvoaan suhteessa Presidenttiin, kuten ei myöskään Jennin kohdalla joten on hieman erikoista että Jenni haluaa nyt kauden loppuvaiheessa vaihtaa titteliään. Onhan hänellä koulutus ollut jo ennen tätäkin.
Tätä en tiennytkään! Kertonee Tellervo Koiviston vaatimattomuudesta, ettei tutkintoaan suuremmin tuonut esiin.
Elettiin myös aivan eri aikoja. Tuolloin presidentin rouvan kuului ehdottomasti olla taka-alalla ja toimia lähinnä edustusrouvana.
Nolo hauki kirjoitti:
Älytöntä ylvästelyä tuo tohtori Haukio! Jos hän olisi fiksu ihminen, olisi pysynyt rouvana vaan eikä korottanut itseään turhan tittelin takia!
Suomen presidentti ja hän puoliso kuuluvat protokollaan ja tittelit säilyvät eliniän.
Esim. presidentti Halonen on ikuisesti presidentti Halonen ja puoliso tohtori Arajärvi.
Sama presidentti Niinistö ja tohtori Haukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta Niinistö ja Haukio ovat ihan sivistyneen oloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylpeyteen viittaava päteminen antaa toisen vaikutelman. Sivistystä on nimenomaan se, ettei pyri nostamaan itseään muiden yläpuolelle varsinkaan heppoisin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tohtorin titteli kohottaa rouva Haukion itsetuntoa, käyttäköön kaikin mokomin!😁
Armollinen asenne. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä. Jennistä oikein huokuu wanhan ajan nyrkin ja hellan välissä viihtyvän alistuvan kotiorjan elämänasenne. Jos häneen vähän saisi ryhtiä ja potkua tittelillä, suotakoon se hänelle. Go tohtorinna Haukio, go!
Haukio on tohtori, itse väitellyt tohtoriksi. Tohtorinna oli aikoinaan miestohtorin vaimon titteli.
Silloinhan hänen tittelinsä on presidentitär.
Suomessa tasavallan presidentillä ei ole virallista asemaa, joten siinäkin mielessä presidentitär on väärä nimitys. - En tiedä kertooko enempi Suomessa koulutuksen inflatiosta vai Haukion vaatimattomuudesta, koska vuosia hän on ollut virallisemmissa yhteyksissä "vain" rouva Haukio. - Yhtä hyvin hän olsi voinut olla esimerkiksi maisteri Haukio tai Kirjailija Haukio.
Täh?
Tasavallan presidentin puolisolla..... Huojentavaa nähdä, että jollain tosiellakin ajatus juolsee nopeammin kuin mitä kirjoittaminen sujuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylpeyteen viittaava päteminen antaa toisen vaikutelman. Sivistystä on nimenomaan se, ettei pyri nostamaan itseään muiden yläpuolelle varsinkaan heppoisin perustein.
Varsin hepposin perustein? - Kuten olemalla kansanvalitsema presidentti ja olemalla vain tohtori...
Mikähän olsi asdema, joka olsi sinusta korkeampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin hepposin perustein? - Kuten olemalla kansanvalitsema presidentti ja olemalla vain tohtori...
Mikähän olsi asdema, joka olsi sinusta korkeampi?
Sivistys on juuri sitä, ettei korosteta korkeatakaan asemaa. Ei kukaan sivistynyt ihminen ylipäätään ala vaatia, että häntä pitää kutsua jollain tittelillä, millä ei ole mitään tekemistä hänen asemansa tai työnsä kanssa. Toisaalta kuten aiemmin sanottu, rouva Haukion itsetunto ei varmaankaan ole vahvimmasta päästä, joten jos häntä tittelinkipeys vaivaa, niin tietenkin häntä kutsutaan tohtoriksi. Fiksummat varmaan vähän hymähtävät selän takana, mutta eipä rouva Haukio sitä varmaan itse tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Niinistön akka on tohtori Haukio, minä olen sitten herra Diplomi-insinööri ja te alhaisemmat elinmuodot käytette sitten titteliäni kun kutsutte minua.
Ei hänkään ole rouva tohtori.
Saksassa olisi ihan normaalia olla Frau Doktor Haukio. Työkaveritkin puhuttelisivat sillä tavalla.
20 v olen kohta Saksassa asunut, eikä meillä puhutella kuin "Jenniksi" vaan. Ja siis pomoni on tohtori arvoltaan. Edellisen paikan pomo oli myös ja hän oli ihan vaan "Pentti" meille kaikille.
Eiköhän tätä ole tarkoitus käyttää vain virallisissa yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Niinistön akka on tohtori Haukio, minä olen sitten herra Diplomi-insinööri ja te alhaisemmat elinmuodot käytette sitten titteliäni kun kutsutte minua.
Ei hänkään ole rouva tohtori.
Saksassa olisi ihan normaalia olla Frau Doktor Haukio. Työkaveritkin puhuttelisivat sillä tavalla.
20 v olen kohta Saksassa asunut, eikä meillä puhutella kuin "Jenniksi" vaan. Ja siis pomoni on tohtori arvoltaan. Edellisen paikan pomo oli myös ja hän oli ihan vaan "Pentti" meille kaikille.
Riippuu työpaikasta.
Haloo ettekö tajua, halusi vaan jonkun sukupuolineutraalin etuliitteen. Se on trendikästä. Ja nyt voi olla kiusaantumatta muiden puhutellessa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita nimityksiä käytetä kuin hyvin virallisissa yhteyksissä.
Vanhat ihmiset kun lähettelevät kirjeitä tai kortteja, niin niissä on aina tittelit mukana kuten DI xxx tai Herra ja rouva xxx.
Juuri näin. Nykyään lähes kaikki naiset ovat itsenäisiä ja työssäkäyviä naisia, kuten Jenni Haukio, eikä titteleitä käytetä kuin virallisissa yhteyksiä.
Nykyään ei kutsuta edes linnan itsenäisyyspäiväjuhlaan kuin aniharvoin kenenkään mieskutsuvieraan rouvana, vaan on titteli ja nimi erikseen.
Ja sitä kutsutaan tasa-arvoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylpeyteen? Eikö Suomessa naiset ole ihan itsenäisiä, käyvät työssä ja on itsemääräämisoikeus jne. jopa äänioikeus, eivätkä ole riippuvaisia miehistä, ei edes taloudellisesti.
Ei enää 50v vuoteen ole ollut Suomessa rouva-kulttuuria. Eduskunnassakin on yli puolet naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita nimityksiä käytetä kuin hyvin virallisissa yhteyksissä.
Vanhat ihmiset kun lähettelevät kirjeitä tai kortteja, niin niissä on aina tittelit mukana kuten DI xxx tai Herra ja rouva xxx.
Juuri näin. Nykyään lähes kaikki naiset ovat itsenäisiä ja työssäkäyviä naisia, kuten Jenni Haukio, eikä titteleitä käytetä kuin virallisissa yhteyksiä.
Nykyään ei kutsuta edes linnan itsenäisyyspäiväjuhlaan kuin aniharvoin kenenkään mieskutsuvieraan rouvana, vaan on titteli ja nimi erikseen.
Ja sitä kutsutaan tasa-arvoksi.
Missä Jenni muuten itsenäisesti käy töissä? Runoilloissa?
Jokainen puhutelkoon miten haluaa. Minulle hän on edelleenkin kummityttö.
Olisihan se viehättävää olla paikalla, kun tohtori Haukio tämän vuoden Linnan juhlissa puhuttelisi esim. seiväshyppääjätär Murtoa viralliseen tapaan. Tai pyytäisi vaikkapa pastoritar Karin huomiota. Vai olisiko hän kuitenkin papitar?