Ei ole suomalainen käytäntö, että puhutellaan "tohtoriksi", ellei asia nyt juuri suoraan liity siihen esim. joku yliopiston tilaisuus.
Amerikasta ja Saksasta apinoitu hölmöys tämäkin.
Kommentit (171)
Mutta kuka sanoo Paavo Väyrystä tohtoriksi, vaikka tohtori hän onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tohtorin titteli kohottaa rouva Haukion itsetuntoa, käyttäköön kaikin mokomin!😁
Armollinen asenne. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä. Jennistä oikein huokuu wanhan ajan nyrkin ja hellan välissä viihtyvän alistuvan kotiorjan elämänasenne. Jos häneen vähän saisi ryhtiä ja potkua tittelillä, suotakoon se hänelle. Go tohtorinna Haukio, go!
Haukio on tohtori, itse väitellyt tohtoriksi. Tohtorinna oli aikoinaan miestohtorin vaimon titteli.
Silloinhan hänen tittelinsä on presidentitär.
Suomessa tasavallan presidentillä ei ole virallista asemaa, joten siinäkin mielessä presidentitär on väärä nimitys. - En tiedä kertooko enempi Suomessa koulutuksen inflatiosta vai Haukion vaatimattomuudesta, koska vuosia hän on ollut virallisemmissa yhteyksissä "vain" rouva Haukio. - Yhtä hyvin hän olsi voinut olla esimerkiksi maisteri Haukio tai Kirjailija Haukio.
Eihän noita nimityksiä käytetä kuin hyvin virallisissa yhteyksissä.
Vanhat ihmiset kun lähettelevät kirjeitä tai kortteja, niin niissä on aina tittelit mukana kuten DI xxx tai Herra ja rouva xxx.
Falsch, es heisst Frau Docktor oder Herr Docktor Sowieso!
Vierailija kirjoitti:
Negatiivisuutta on taas löydetty vaikka kuinka Haukion tohtoritittelistä. En kyllä ymmärrä alkuunkaan. Onko se kateutta? Itse arvostan heitä, jotka väittelevät tohtoriksi. Mielestäni se on melkoinen saavutus.
Et vissiin tunne montakaan tohtoria? Ihan samanlaista porukkaa kuin kuka hyvänsä, ehkä joissain asioissa jopa tavallista osaamattomampia. Ovat vaan kirjoitelleet jonkun tutkimuspaperin tai useita, monesti vuosien aikana ja pienellä palkalla. Moni tekee paljon vaativampaa työtä ilman mitään kunniatitteleitä.
Hirveää suomen kieltä tuo ihminen joka tapauksessa tuottaa. Kumma jos ei vaadi tittelikseen Ph.D. Se olisi vielä typerämmän teennäinen.
Kyllä oikeasti väitelleestä voi käyttää tohtori-titteliä. Halosenkun puolisoa tituleerattiin tohtori Arajärveksi.
Jos Niinistön akka on tohtori Haukio, minä olen sitten herra Diplomi-insinööri ja te alhaisemmat elinmuodot käytette sitten titteliäni kun kutsutte minua.
Vierailija kirjoitti:
Nolo hauki kirjoitti:
Älytöntä ylvästelyä tuo tohtori Haukio! Jos hän olisi fiksu ihminen, olisi pysynyt rouvana vaan eikä korottanut itseään turhan tittelin takia!
Väitätkö, että rouva on halveksittava titteli ja ettei nykyään jo suurin osa tohtoriksi väittelijöistä ole rouvia? Tai että nuo jotenkin kumoavat toisensa, tai että rouvuus ylipäätään on jokin mainittava meriitti, johon pitää erikseen pyrkiä?
Rouvan miehinen vastinehan on herra. Jos presidentin puoliso ei ole tohtori, onko hän sitten herra?
Voi, voi, kautta aikain on puhuteltu tittelin mukaan! Katopa mitä tahansa vanhaa kotimaista elokuvaa: "Ottaako herra Ylioppilas vielä toisen kupin kahvia?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tohtorin titteli kohottaa rouva Haukion itsetuntoa, käyttäköön kaikin mokomin!😁
Armollinen asenne. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä. Jennistä oikein huokuu wanhan ajan nyrkin ja hellan välissä viihtyvän alistuvan kotiorjan elämänasenne. Jos häneen vähän saisi ryhtiä ja potkua tittelillä, suotakoon se hänelle. Go tohtorinna Haukio, go!
Haukio on tohtori, itse väitellyt tohtoriksi. Tohtorinna oli aikoinaan miestohtorin vaimon titteli.
Silloinhan hänen tittelinsä on presidentitär.
Suomessa tasavallan presidentillä ei ole virallista asemaa, joten siinäkin mielessä presidentitär on väärä nimitys. - En tiedä kertooko enempi Suomessa koulutuksen inflatiosta vai Haukion vaatimattomuudesta, koska vuosia hän on ollut virallisemmissa yhteyksissä "vain" rouva Haukio. - Yhtä hyvin hän olsi voinut olla esimerkiksi maisteri Haukio tai Kirjailija Haukio.
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi, kautta aikain on puhuteltu tittelin mukaan! Katopa mitä tahansa vanhaa kotimaista elokuvaa: "Ottaako herra Ylioppilas vielä toisen kupin kahvia?"
Jessus sentään! Mutta onko herra Ylioppilas nyt herra ensinkään? Pitäisikö mun nyt herranmujee puhutella hänen korkeuttaan jollain tuikioudolla prononyymillä? Ken näitä sorron arvonimiä käyttää, saa kovan känkelöinnin tuta.
Vierailija kirjoitti:
Just luin Marie Curien elämäkerran. Hän käytti elämänsä loppuun asti itsestään nimitystä Madame Curie, vaikka oli tuplasti väitellyt ja tuplasti Nobelilla palkittu nainen. Pentti Arajärvestä ei käytetty ennen väitöstään nimitystä Herra Arajärvi, vaan valiokuntaneuvos Pentti Arajärvi. Minusta Suomessa voisi jättää tittelit kokonaan pois eli olisi vain nimi: Tasavallan Presidentin puoliso Jenni Haukio.
Mutta sitten lopetetaan myös presidentin herroittelu. Sale ja Jenska vaan!
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa, jos elettäisiin vielä vanhojen Suomi-filmien kaltaisessa yhteiskunnassa. Tietysti, jos kuuluisi siihen parempaan väkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt taas riepoo?
Kas kun oma idoli ei ole akateemisesti meritoitunut ja Jenni on.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka sanoo Paavo Väyrystä tohtoriksi, vaikka tohtori hän onkin.
Härr Doktor Väyrynen ja Frau Doktor Haukio, wähän barembba wägeä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Niinistön akka on tohtori Haukio, minä olen sitten herra Diplomi-insinööri ja te alhaisemmat elinmuodot käytette sitten titteliäni kun kutsutte minua.
Ei hänkään ole rouva tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hänkään ole rouva tohtori.
Saksassa olisi ihan normaalia olla Frau Doktor Haukio. Työkaveritkin puhuttelisivat sillä tavalla.
Mäkään en tajua tätä. Miksi puhutteluun vedetään koulutus? Rouva Jenni Haukio oli erittäin hyvä. Jos Haavistosta tulisi seuraava presidentti niin puhutellaanko hänen puolisoaan parturi-kampaajana? Ellei niin olisi koulutuksen vähättelyä.
Tohtoriksi ei tosiaan puhutella varmaan koskaan, mutta tehtävänimikkeenä olevalla tutkijatohtorilla kyllä kutsutaan useinkin.