Täytän ensi viikolla 62 vuotta
Ja ajatukset ovat koko ajan tulevassa eläköitymisessäni. Yhtään ei huvittaisi enää töitä tehdä ja ajattelen vain mielessäni tulevia suunnitelmia, kun olen oloneuvos. Onneksi olen sentään etätöissä, niin muut eivät näe haahuiluani ja saamattomuuttani.
Vinkkejä kehiin, miten jaksaa ja motivoitua vielä lähes kolme vuotta.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei löydä eikä saa eläkkeelle siirtymiseen tietoa. Se taitaa olla osa suurta suunnitelmaa?
Töissä 43-vuotta, niin alkaa riittää jo. Motivaatio nolla.
Et sitten osaa käyttää kuukkelia?
Vierailija kirjoitti:
Osittainen eläke OVE ei riitä välttämättä elämiseen. Myös pienentää lopullista eläkettä.
Rahaa on säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään tänä vuonna eläkkeelle, vielä muutama kuukausi. Ihanalta tuntuu.
Minä myös!
Olen ollut pari vuotta tk eläkkeellä ja nimike vaihtuu työeläkkeeksi kun täytän 63v. Tuntuu hyvältä.
Eläke on ok kun en ole yksin. Mies tienaa vielä muutaman vuoden
Niin vaihtuu vanhuuseläkkeeksi. Pärjäähän sillä, Meitäkin on kaksi jakamassa menoja.
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei löydä eikä saa eläkkeelle siirtymiseen tietoa. Se taitaa olla osa suurta suunnitelmaa?
Millaista tietoa tarvitsisit? Mä olen viimeisen parin viikon aikana ihan googlettamalla etsinyt erilaisista vaihtoehdoista tietoa, joten todennäköisesti löytäisin vastaukset kaipaamiisi kysymyksiin aika nopeasti.
Nr 22, luepa nro 25 vastaus. Sama asia, josta toisesta tulee hyvä mieli, sinun vastauksesi on vaan töykeä.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan sulle muutaman linkin tähän:
https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/el…
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/osittainen-vanhu…
Itse aion jäädä heti, kun 61 tulee täyteen, mistä näistä päivistä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Nr 22, luepa nro 25 vastaus. Sama asia, josta toisesta tulee hyvä mieli, sinun vastauksesi on vaan töykeä.
Monet eivät vaan viitsi itse tehdä mitään vaan jonkun muun pitää tehdä se heidän puolestaan. Näin se vaan on. Minäkin autan mielelläni, mutta jostain vastauksista vaan paistaa laiskuus.
Keinot on monet kirjoitti:
Miten olisi osa-aikaeläke? Tai otat loparit 63-vuotiaana. Saat kolmen kuukauden karenssin ja sitten ansiosidonnaista eläkeikään saakka. Tuskin sinua enää väkisin palkkaa.
Juu itsekin 62 v ja mietin tuota, mutta koska työpaikkoja pitää hakea edelleen joka kuussa en ala siihen myllyyn ja töitä varmaan tarjottaisiinkin heti.Kitkuttelen kai tässä jotenkin, motivaatio kyllä 0.työvuosia takana 42,5 vuotta täysipäiväisesti.Kaksi viikkoa elämän aikana työttömyyttä.Koen että olen tehnyt jo tarpeeksi, hoitoalalla olen.
Mulla tulee eläköitymisestä aina mieleen se Länsimetro-tyyppi :/
Miten olisi osa-aikaeläke? Tai otat loparit 63-vuotiaana. Saat kolmen kuukauden karenssin ja sitten ansiosidonnaista eläkeikään saakka. Tuskin sinua enää väkisin palkkaa.
Motivaatiota ja jaksamisen vinkkejä halusin. Mies on töissä vielä kahdeksan vuotta, joten minun ei ole mitään järkeä jäädä kotiin notkumaan, ainakaan yhtään ennen täyttä eläkeikää. Siitä ollaan kyllä puhuttu, että mies voisi jäädä varhemmin eläkkeelle, jotta voitaisi yhdessä matkustella. Keräilee jo nyt säästövapaita, että on ainakin pidemmät lomat, kun minä jään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Juu itsekin 62 v ja mietin tuota, mutta koska työpaikkoja pitää hakea edelleen joka kuussa en ala siihen myllyyn ja töitä varmaan tarjottaisiinkin heti.Kitkuttelen kai tässä jotenkin, motivaatio kyllä 0.työvuosia takana 42,5 vuotta täysipäiväisesti.Kaksi viikkoa elämän aikana työttömyyttä.Koen että olen tehnyt jo tarpeeksi, hoitoalalla olen.
Hoitoalalta on takuulla hankala päästä edes nk eläkeputkeen, koska töitä riittää.
No kohta joudut jo vanhainkotiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Motivaatiota ja jaksamisen vinkkejä halusin. Mies on töissä vielä kahdeksan vuotta, joten minun ei ole mitään järkeä jäädä kotiin notkumaan, ainakaan yhtään ennen täyttä eläkeikää. Siitä ollaan kyllä puhuttu, että mies voisi jäädä varhemmin eläkkeelle, jotta voitaisi yhdessä matkustella. Keräilee jo nyt säästövapaita, että on ainakin pidemmät lomat, kun minä jään eläkkeelle.
Jos olet ketjun aloittaja, niin oisko sulle mahdollista nelipäiväinen työviikko? Mä tosiaan nyt muutaman viikon tehnyt ja ihan eri fiilis töissä kuin aikaisemmin. Mulla on aina maanantait vapaata eli olen töissä ti-pe. Tiistai on siis mun työviikkoni "maanantai" mutta jo heti seuraavana työpäivänä ajattelen, että JEEE, ylihuomenna on perjantai. En osannut arvatakaan, miten paljon yksi päivä lisäsi jaksamista (ja vähensi vitutusta). Ja siinä missä mulla aiemmin oli "sunnuntaiahdistus", sitä ei kumma kyllä ollutkaan maanantaisin, vaikka seuraavana päivänä onkin työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikilla nyt 62-vuotiailla se eläkeikä on 65. Vähän poikkeuksia.
Miten niin on 65? Mulla on ihan laskurin mukaan 64 ja puoli.
T nyt 62 vee.
44v töitä. nyt 3.vuosi työttömänä, onneksi pääsin vielä eläkeputkeen ja 1.2.24 eläkkeelle. Sitä odotellessa.
Eläkeputken poisto pakottaa etsimään muita reittejä ulos ns "työelämästä" vapauteen ja elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä 43-vuotta, niin alkaa riittää jo. Motivaatio nolla.Et sitten osaa käyttää kuukkelia?
Soita eläketurvakeskukseen. Sieltä sain itse kuulla sen ilouutisen, että vielä pitää jaksaa takuta vähintään 7 vuotta ja 8 kuukautta. Olen 58-vuotias heinäkuussa. Epäilen, elänkö edes enää, kun vihdoin saisin eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeputken poisto pakottaa etsimään muita reittejä ulos ns "työelämästä" vapauteen ja elämään.
Näinhän se on. Ja eräänlainen eläkeputki on edelleenkin olemassa, mutta hoitoalan työntekijöiltä ei onnistu. Kun jo 50-vuotias alkaa olla useimmille työnantajille liian vanha palkattavaksi, niin varsinkaan yli 60-vuotiasta kukaan ei enää palkkaa. Paitsi jos sattuu olemaan hoitaja tai lääkäri.