Täytän ensi viikolla 62 vuotta
Ja ajatukset ovat koko ajan tulevassa eläköitymisessäni. Yhtään ei huvittaisi enää töitä tehdä ja ajattelen vain mielessäni tulevia suunnitelmia, kun olen oloneuvos. Onneksi olen sentään etätöissä, niin muut eivät näe haahuiluani ja saamattomuuttani.
Vinkkejä kehiin, miten jaksaa ja motivoitua vielä lähes kolme vuotta.
Kommentit (49)
Viimeinen työvuosi oli ainakin minulle yhtä tuskaa. Huonoin työsuoritukseni ikinä. Sitä edelliset kaksi meni, kun toteutin kaikki ideat, jotka oli työssäni vielä toteuttamatta. ope.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittainen eläke OVE ei riitä välttämättä elämiseen. Myös pienentää lopullista eläkettä.
OVE ei välttämättä riitäkään elämiseen, mutta sen idea onkin, että tekee edelleen jonkin verran töitä. OVEn huonoin puoli on, että se tosiaan pienetää lopullista eläkettä. Ellei eläke tule olemaan tosi suuri, ei ole kovin järkevää ryhtyä pienentämäänkään sitä.
Ei se paljoa pienennä, jos on koko ajan töissä samalla. Laskin, että minun pitää elää 86 v ikäiseksi, jotta OVEn aiheuttama eläkkeen pieneneminen näkyy kokonaispotissa. Mieluummin nyt joka kuukausi vähän yli 1000 e ylimääräistä.
Toki riippuu siitä, paljonko OVEn lisäksi tekee töitä. Mä laskin, että mun ei kannata alkaa nostaa OVEa (25%), koska verojen jälkeen siitä ei jäisi niin suurta summaa käteen, että voisin merkittävästi vähentää työntekoani. Mieluummin kitkutan jollain muulla tavalla nämä viimeiset 3,5 vuotta. En ollut koskaan tajunnut, miten paljon enemmän eläkkeestä menee veroja verrattuna palkkatuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Keinot on monet kirjoitti:
Miten olisi osa-aikaeläke? Tai otat loparit 63-vuotiaana. Saat kolmen kuukauden karenssin ja sitten ansiosidonnaista eläkeikään saakka. Tuskin sinua enää väkisin palkkaa.
Motivaatiota ja jaksamisen vinkkejä halusin. Mies on töissä vielä kahdeksan vuotta, joten minun ei ole mitään järkeä jäädä kotiin notkumaan, ainakaan yhtään ennen täyttä eläkeikää. Siitä ollaan kyllä puhuttu, että mies voisi jäädä varhemmin eläkkeelle, jotta voitaisi yhdessä matkustella. Keräilee jo nyt säästövapaita, että on ainakin pidemmät lomat, kun minä jään eläkkeelle.
Jos olet ketjun aloittaja, niin oisko sulle mahdollista nelipäiväinen työviikko? Mä tosiaan nyt muutaman viikon tehnyt ja ihan eri fiilis töissä kuin aikaisemmin. Mulla on aina maanantait vapaata eli olen töissä ti-pe. Tiistai on siis mun työviikkoni "maanantai" mutta jo heti seuraavana työpäivänä ajattelen, että JEEE, ylihuomenna on perjantai. En osannut arvatakaan, miten paljon yksi päivä lisäsi jaksamista (ja vähensi vitutusta). Ja siinä missä mulla aiemmin oli "sunnuntaiahdistus", sitä ei kumma kyllä ollutkaan maanantaisin, vaikka seuraavana päivänä onkin työpäivä.
Tämä taitaa olla ainoa neuvo jaksamiseen ja motivaation löytämiseen. Pistän harkintaan.
Ap:lle vielä...ihan samanlaisia ajatuksia mullakin. Vasen jalka jo eläkkeellä ja oikeakin olisi kovasti jo menossa. Kuten jo kerroin, mulla auttoi yllättävän hyvin nelipäiväinen työviikko. Ja sitten laskin elintasoni eläkepäivieni tasolle. Kulutan rahaa sen verran kuin kuluttaisin eläkkeellä. Tarkoitan siis tavallista arkielämää. Mulla on 18-vuotiaasta lähtien ollut vuosibudjetti ja olen tehnyt vuosibudjetin jo vuodelle 2027. Toki sitä pitää päivittää sitä mukaa, kun menot kuten yhtiövastike nousee. Ja haluan eläkkeelläkin edelleen säästää ja sijoittaa. Mä olen sinkku, joten mulla ei tule aikanaan olemaan muuta kuin oma eläkkeeni ja säästöni ja sijoitukseni. Lasketuani elintasoani voisin nyt käyttää säästöön jäämääni rahaa kaikenlaiseen kivamukavaan, mutta olen päättänyt säästää ja sijoittaa aiempaa enemmän.
Mieti työelämääsi taaksepäin ja mieti sitä eteenpäin. Huomaatko, että olet kuin maratoonari: 40 km:n matkasta 38 km on jo takana ja enää 2 km edessä? Maaliviiva näkyy jo :) Jaksaa, jaksaa, jaksaa.....Ja selvitä vaihtoehtoja. Tsemppiä, perässä juostaan :)
Vilka bistra inlägg. Hela livet har en människa tid på sig att skaffa ett (eller flera) arbete som den gillar. Om det inte lyckes, kan man skapa arbetsplatsen själv. Om inte heller det behagar har man hela EU att välja i, och med en finsk utbildning samt språkkunskaper, torde finländaren vara hårdvaluta på den europeiska arbetsmarknaden. Nog gick du väl utbildningen ut med heder och examen?
Funkar inget av det som är nämnt tidigare, kan en finländare skapa sig ett jobb som den gillar, var som helst inom EU. Om även det tar emot så är det bara att inse att man lider av oföretagsamhet och arbetsskygghet.
.
Varför kasta bort sitt liv på tråkiga jobb då man via en liten personlig insats kan ändra det för hela livet? Själv funderar man inte på pension, utan sysslar så länge som det känns bra, varefter man säljer skapelserna eller skänker dem åt följande generation (utan arvs- & gåvoskatt).
Ap:lle vielä...ihan samanlaisia ajatuksia mullakin. Vasen jalka jo eläkkeellä ja oikeakin olisi kovasti jo menossa. Kuten jo kerroin, mulla auttoi yllättävän hyvin nelipäiväinen työviikko. Ja sitten laskin elintasoni eläkepäivieni tasolle. Kulutan rahaa sen verran kuin kuluttaisin eläkkeellä. Tarkoitan siis tavallista arkielämää. Mulla on 18-vuotiaasta lähtien ollut vuosibudjetti ja olen tehnyt vuosibudjetin jo vuodelle 2027. Toki sitä pitää päivittää sitä mukaa, kun menot kuten yhtiövastike nousee. Ja haluan eläkkeelläkin edelleen säästää ja sijoittaa. Mä olen sinkku, joten mulla ei tule aikanaan olemaan muuta kuin oma eläkkeeni ja säästöni ja sijoitukseni. Lasketuani elintasoani voisin nyt käyttää säästöön jäämääni rahaa kaikenlaiseen kivamukavaan, mutta olen päättänyt säästää ja sijoittaa aiempaa enemmän.
Mieti työelämääsi taaksepäin ja mieti sitä eteenpäin. Huomaatko, että olet kuin maratoonari: 40 km:n matkasta 38 km on jo takana ja enää 2 km edessä? Maaliviiva näkyy jo :) Jaksaa, jaksaa, jaksaa.....Ja selvitä vaihtoehtoja. Tsemppiä, perässä juostaan :)
Raha ei nyt ole se merkitsevin asia tässä (eläkekertymä nyt 5.850 e/kk).
Taidan käydä vakavan keskustelun miehen kanssa. Kaikki nuo suunnitelmat liittyvät siihen mitä yhdessä teemme. Toki ne ovat voimassa ja varmasti toteutamme ne, en vain ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi, että olen yksin eläkkeellä 3-4 vuotta.
Jos jaksamista tai motivaatiota ei löydy, niin täytyy löytää mielekästä tekemistä ihan itselle.
Vierailija kirjoitti:
Raha ei nyt ole se merkitsevin asia tässä (eläkekertymä nyt 5.850 e/kk).
Taidan käydä vakavan keskustelun miehen kanssa. Kaikki nuo suunnitelmat liittyvät siihen mitä yhdessä teemme. Toki ne ovat voimassa ja varmasti toteutamme ne, en vain ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi, että olen yksin eläkkeellä 3-4 vuotta.
Jos jaksamista tai motivaatiota ei löydy, niin täytyy löytää mielekästä tekemistä ihan itselle.
Ehdottomasti samaa mieltä! Ja ainahan sä voit jatkaa työntekoakin, vaikka ylin eläkeikä tulisikin täyteen. Mun isä teki kokopäivätöitä 89-vuotiaaksi asti, äiti "vain" 84-vuotiaaksi asti. Mä aloituksestasi sain käsityksen, että et halua enää jatkaa työntekoa. Mutta kannattaa selvittää, mitä kaikkea muuta voisit tehdä. Maailma on täynnä tekemätöntä työtä, johon kaivataan vapaaehtoisia.
Vierailija kirjoitti:
Osittainen eläke OVE ei riitä välttämättä elämiseen. Myös pienentää lopullista eläkettä.
Otin tuon OVEn ja kyllä helpotti kun se päätös tuli, sillä tässä elelen ja jätin työnkin, ei stressiä ja piinaa. Jo tässä tuli töitä paiskittuakin vuosikymmenet. Ikä 62.
Ei se paljoa pienennä, jos on koko ajan töissä samalla. Laskin, että minun pitää elää 86 v ikäiseksi, jotta OVEn aiheuttama eläkkeen pieneneminen näkyy kokonaispotissa. Mieluummin nyt joka kuukausi vähän yli 1000 e ylimääräistä.