Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä salaatteja. Auttakaa!

Vierailija
07.02.2023 |

Meillä ei koskaan lapsena syöty kasviksia. Heti kun muutin omilleni, aloin lisätä ruokiin kasviksia, ja tykkään niistä todella paljon. Mutta salaatteja en vain ymmärrä.

Ensinnäkin kaikki vihreät salaatinlehdet maistuvat mielestäni aivan järkyttävän kitkeriltä. Kuuluuko niiden maistua kitkeriltä? Vai onko tämä joku makuaistimukseen vaikuttava geenimutaatio, kuten se, joka saa korianterin lehdet maistumaan tiskiaineelta?

Sitten joku perus salaatti on aina tyyliin jäävuorisilppua, kurkkua ja tomaattia. Siis nauttiiko joku tästä? Vai onko tämä vain jotain ankeaa pakkopullaa, jota syödään pelkästään kasvisten syömisen nimeen?

En tiedä, miten salaattia kuuluu syödä. Haarukalla vai lusikalla? Joku majoneesimössö tietysti helpompi lusikalla, mutta revityssä kasvisilpussa tuntuu, että kun lautaselta yrittää metsästää niitä pikkiriikkisiksi revittyjä silpunpalasia, niin haarukkaan jää aina joku yksi porkkanaraaste, ja sitten kun yrittää seivästää samaan haarukalliseen lisää salaattia, niin se yksi porkkanaraasteen palanen tippuu pois. Kirsikkatomaatit pomppivat lattialle, ja salaattijuuston (eli fetan jota ei saa kutsua fetaksi) palaset murenevat ja murut jäävät kiinni lautasella lilluvaan kosteuteen.

Entä salaatinkastike? Ne kitkerät salaatinlehdet ovat syömäkelpoisia, kun maun hukuttaa kastikkeeseen, mutta kun kastike on ravintolassa ruutattu salaattiin miten sattuu, eikä sitä voi sekoittaa siististi, kun salaatti vain leviää lautasella.

Mikä edes on salaatti? Jotenkin sen mieltää sekoitukseksi kypsentämättömiä kasviksia, mutta joku punajuurisalaatti tai pastasalaattihan on ihan kypsennettyä mössöä. Mutta sitten jos ne pilkotut kasvikset menee kypsentämään, niin se ei olekaan enää salaatti, vaan kasvislaatikko.

Enkä edes jaksa aloittaa niistä pastasalaateista. Ne ovat ihania silloin, kun joku muu on tehnyt. Itse kun yrittää, tuloksena on valtava kulhollinen mautonta, ällöä mönjää. Mutta salaattejahan on vaikka minkälaisia, ja tykkäisin varmasti monista, jos vain oppisin niitä tekemään ja syömään.

Kommentit (230)

Vierailija
41/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herne-maissi-paprika on näköjään hämmästyttävän monen käsitys salaattiaineksista. Ei ihme, jos eivät salaatit tahdo maistua.

Vierailija
42/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko kylmänä=salaatti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattiin ei ole pakko laittaa vihreää salaattia jos ei siitä pidä. Oma peruslisäkesalaattini sisältää tomaattia, kurkkua, paprikaa, avokadoa ja yleensä vähän punasipulia. Kaikki vaan sekaisin. Oikeastaan mistä vaan salaatista saa myös paremman makuista kun pyöräyttää koko satsin sekaan jonkin kastikkeen. Yksinkertainen esimerkki jota itse käytän paljon, sitruunamehua, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria.

Vierailija
44/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäävuori/jääsalaatti maistuu kitkerältä, se on vanhaa. Tuore rapsakka salaatti maistuu hieman makeahkolta. Enkä suosittele pilkkomaan niitä pieniksi, vaan reiluksi isoiksi paloiksi ja syömään samantien. Salaattikasveja on hyvin monenlaisia, osa kitkeriäkin tai sitten olen vaan sattunut saamaan vanhan kappaleen. Oma inhokkini on peruslehtisalaatti, mikä oli minun lapsuudessani se ainoa saatavilla oleva salaatti ennenkuin salaatit olivat kiinankaalia.

Kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, vuonankaali on minusta yksi parhaista, hieman pähkinäisen makuinen, tosin olen jonkin kerran onnistunut ostamaan kitkerän paketin sitäkin. Kokeilemalla löytää ne, mistä itse pitää. Salaatin kastikkeita on joka lähtöön, niin valmiita pullossa kuin itse tehden. Salaattireseptejä on myös joka lähtöön, on lisäkesalaatteja ja ruokasalaatteja.

Itse syön aina haarukalla. Kirsikkatomaatit on helppo syödä keihästämällä ne haarukkaan. Sen jälkeen voi kauhaista jotain muuta siihen jäljelle jäävään osaan haarukkaa.

Kaalista voi tehdä marinoitua kaalisalaattia. Siihenkin löytyy reseptejä laidasta laitaan.

Vierailija
45/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolita ne kirsikka tomaatit niin ne ei pompi lattialle.

Lautaselle kirsikkatomaatit,päälle toinen lautanen ja sitten leikkaa puolikkaiksi!

En ymmärrä?

En minäkään. Siis kaksi lautasta vastakkain ja sivusta jotenkin sohitaan sinne väliin veitsellä siinä toivossa, että tomaatit puolittuisivat?

Vierailija
46/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut kotona lapsuudessa ruoan kanssa jotain salaattia, samoin olen tartuttanut sen omiin jo melkein aikuisiin lapsiinkin. Joskus kun meillä on ruoanlaitossa kiire tai rahat vähissä, ja on vain jokin ruoka, kaikki kysyvät yhteen ääneen, että eikö meillä ole salaattia. Kai se on vähän mihin tottuu. Kyllä meilläkin syödään välillä pasta-tai perunasalaattia tms. mutta jotenkin kaipaan ruoan kanssa jotain tuoretta. 

Ja siis ei ole pakkopullaa perheessä kenellekään, syödään kasviksia, vihanneksia ja salaattia siksi, kun tykätään niistä.

Vierailija
47/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herne-maissi-paprika on näköjään hämmästyttävän monen käsitys salaattiaineksista. Ei ihme, jos eivät salaatit tahdo maistua.

Puoli kiloa päivässä kasviksia.

Vierailija
48/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaattiin ei ole pakko laittaa vihreää salaattia jos ei siitä pidä. Oma peruslisäkesalaattini sisältää tomaattia, kurkkua, paprikaa, avokadoa ja yleensä vähän punasipulia. Kaikki vaan sekaisin. Oikeastaan mistä vaan salaatista saa myös paremman makuista kun pyöräyttää koko satsin sekaan jonkin kastikkeen. Yksinkertainen esimerkki jota itse käytän paljon, sitruunamehua, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria.

Muuten hyvä ,mutta avokadon syönti on ympäristörikos!!!

Vierailija
49/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset tykkää ihan sikana pastasalaateista. Esim. rakettispagettia, jauhelihaa, he-ma-paa ym. Vain mielikuvitus (ja lapset) rajana!

Kyllä mä sen ymmärrän, että tykkäävät, mutta onko tuo salaatti?

Meidän perheessä tuo olisi arkiruoka.

Vierailija
50/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset tykkää ihan sikana pastasalaateista. Esim. rakettispagettia, jauhelihaa, he-ma-paa ym. Vain mielikuvitus (ja lapset) rajana!

Kyllä mä sen ymmärrän, että tykkäävät, mutta onko tuo salaatti?

Ei kuulosta salaatilta vaan kylmältä nistipadalta. 

Onhan tuo nyt selkeästi salaatti jos vertaa vaikka perunasalaattiin.

Vierailija
51/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on salaatin sijaan välillä tomaattisalsaa meksikolaiseen tapaan. Eli silppuriin tomaattia, punasipulia, valkosipulia, limemehua, korianteria, suolaa ja mustapippuria sekä jotain chiliä maun mukaan ja on maukasta.

Vierailija
52/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolita ne kirsikka tomaatit niin ne ei pompi lattialle.

Ne voi myös ihan hyvin napsia sormin. Itse otan salaattibuffetissa kasan kaikkea mitä syön haarukalla ja veitsellä, ja viereen sellaiset mitä syön sormin. Niiden päälle en laita mitään öljyjä tms niin ei sotke käsiä. 

Vierailija
53/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sitä kylmänä on syödä?

Vierailija
54/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli kiloa päivässä kasviksia.

Mihin tämä liittyy? Kyllä puoli kiloa kasviksia päivässä on helppo saada kokoon, vaikkei koskaan söisi herne-maissi-paprikaa.

Vierailija
55/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut kotona lapsuudessa ruoan kanssa jotain salaattia, samoin olen tartuttanut sen omiin jo melkein aikuisiin lapsiinkin. Joskus kun meillä on ruoanlaitossa kiire tai rahat vähissä, ja on vain jokin ruoka, kaikki kysyvät yhteen ääneen, että eikö meillä ole salaattia. Kai se on vähän mihin tottuu. Kyllä meilläkin syödään välillä pasta-tai perunasalaattia tms. mutta jotenkin kaipaan ruoan kanssa jotain tuoretta. 

Ja siis ei ole pakkopullaa perheessä kenellekään, syödään kasviksia, vihanneksia ja salaattia siksi, kun tykätään niistä.

Olet saanut lapsuudestasi arvokkaan lahjan. Olisipa meilläkin ollut tuollainen syömiskulttuuri. Mutta meillä oli semmoinen asennejaottelu, että ruoka on ruokaa, ja salaatti on salaattia, ja se salaatti on ikävä kyllä pakko syödä, koska joku yhteiskunnan ylijumala käskee syömään kasviksia. Niin niitä sitten täytyy pakolla vähän ottaa siihen kylkeen, paitsi jos on aikuinen mies, joka ei mitään pupun_ruokaa syö. Ja kasvissyöjät sitten ovat niitä ihmisiä, jotka syövät pelkkää salaattia, eli jättävät ruokalautaselta lihan ja perunan ja kaiken oikean ruoan pois, ja täyttävät kaiken lautastilan sillä kitkerällä jäävuori-kurkku-tomaattisilpulla.

Nyt aikuisena ihan jännä yrittää opetella, että mitenkäs tämä maailma oikeasti toimiikaan. Olisi kiva oppia käyttämään salaatteja luontevasti.

ap

Vierailija
56/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet saanut lapsuudestasi arvokkaan lahjan. Olisipa meilläkin ollut tuollainen syömiskulttuuri. Mutta meillä oli semmoinen asennejaottelu, että ruoka on ruokaa, ja salaatti on salaattia, ja se salaatti on ikävä kyllä pakko syödä, koska joku yhteiskunnan ylijumala käskee syömään kasviksia. Niin niitä sitten täytyy pakolla vähän ottaa siihen kylkeen, paitsi jos on aikuinen mies, joka ei mitään pupun_ruokaa syö. Ja kasvissyöjät sitten ovat niitä ihmisiä, jotka syövät pelkkää salaattia, eli jättävät ruokalautaselta lihan ja perunan ja kaiken oikean ruoan pois, ja täyttävät kaiken lautastilan sillä kitkerällä jäävuori-kurkku-tomaattisilpulla.

Nyt aikuisena ihan jännä yrittää opetella, että mitenkäs tämä maailma oikeasti toimiikaan. Olisi kiva oppia käyttämään salaatteja luontevasti.

ap

En ymmärrä, mitä vaikeaa salaattien "käyttämisessä" on. Samalla tavalla ne syödään kuin liha ja perunatkin. Ja netti on täynnä erilaisia reseptejä. Teet nyt yksinkertaisesta asiasta rakettitiedettä. 

Vierailija
57/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo salaattipakko taitaa olla kyllä aika uusi keksintä. Ei minun lapsuudessani talvisin syöty lasivillassa kasvatettua salaattia, saati närpiön kasvihuoneen tomaatteja.

Talvem salaatit olivat pyolukkahillo, porkkanaraaste ja etikkapunajuuret.

Tuoretta syötiin vain kesäisin ja elettiin ja oltiin paljon laihempia silloin.

Vierailija
58/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sitä kylmänä on syödä?

Meinaat siis että kuuma pasta, liha ja kasvis yhdessä on salaattia?

Vierailija
59/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo salaattipakko taitaa olla kyllä aika uusi keksintä. Ei minun lapsuudessani talvisin syöty lasivillassa kasvatettua salaattia, saati närpiön kasvihuoneen tomaatteja.

Salaattia se porkkanaraastekin on. Salaatti ei tarkoita aina sitä, että syödään salaatinlehtiä. Tai varsinkaan, että syötäisiin pelkkiä niitä. Vihersalaatti on vain yksi salaattivaihtoehto. 

Vierailija
60/230 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasivillassa??