Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus

Vierailija
07.02.2023 |

Miten selviätte vakavan unettomuuden kanssa. Kun mielen täyttää ahdistus, pelko ja huono olo. Tuntuu, että on menettämässä järkensä. Jaetaanko tähän vertaistukea tai ihan mitä tahansa mieleen tulee.
Sekä lääkkeellisiä että lääkkeettömiä selviytymiskeinoja.

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nuku ilman Ketipinor 100 mg. Joskus en saa edes sillä unta vaan joudun ottamaan toisen 100 mg tabletin että uni tulee. Useinmiten kuitenkin onneksi tuo yksi 100 mg tabu auttaa saamaan hyvät ja pitkät yöunet.

Vierailija
142/150 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla jo neuvoikin että paras on yrittää olla välittämättä. Jos uni ei tule niin suosiolla vaan alkaa tehdä jotain muuta, vaikka katselee jotain leffaa tai lukee. Jos heräilee eikä nukahda takaisin niin suosiolla ylös. Yrittää elää kuin unettomuutta ei olisikaan. Ei laske tunteja kuinka kauan on nukkunut tai paljonko on aikaa nukkua. Unettomuudesta kärsiviä on aika paljon, joten ainakaan ei ole yksin. Lopeta kaikenlainen yrittäminen, hengitysharjoitukset jne. Nukahtamisen paine pahentaa unettomuutta. 

Pahinta on se että töissä on pakko käydä vaikka pyörryttää ja ottaa sydämestä. Unettomuus aiheuttaa minulle myös pahoja pelkotiloja (sairauksien pelko) ja yleistä ahdistusta kaikesta mahdollisesta. Pinna on kireällä kokoajan ja pienet asiat paisuu päässä isoihin mittasuhteisiin. Elämä on pelkkää päivästä toiseen selviytymistä. Jonkin sortin masennus on jo kehittynyt. Raamattua lukemalla olen saanut mieltäni ja pelkotiloja jonkin verran rauhoitettua. Lohduttaa ajatus siitä että jonain päivänä pääsee paikkaan jossa kärsimystä ei enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso käypähoitosuositukset. Ensin unihygienia kuntoon, hiilareita illalla, valot minimiin, myös tietotekniikka jne. Reilu magnesiumlisä voi auttaa joillekin. Sitten jos unettomuus jatkuu viikkoja, kannattaa hakeutua hoitoon. Nykyisin hoitona on psykoterapia ja mikäli se ei toimi, sitten vasta lääkitys (kiitos professori Partiselle).

Että mä vihaan sanoja käypähoito ja unihygienia!!! Eka kirjoitin käpyhoito. Sitähän se on. Voi vadelma, kun unettomille hoetaan noita. Ihan kuin kaikki ei olisi jo vuosien myötä kokeiltu. Lääkitys auttaa oikeasti.

Vierailija
144/150 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut unettomuutta lapsesta asti.

Ei siinä auta mitkään itsehoitometodit kun heräilee yöllä, ihan kaikki on kokeiltu ja tehty ohjeiden mukaan aina.

Ei mulla auta kuin lääkkeet.

Kuinka kauan olet syönyt lääkkeitä ja saatko aina uusittua reseptin? Tavallisella terkkarilääkärilläkö?

Mulla myös muita mt-ongelmia.

Ensinhän toki kokeillaan kaikki unettavat masennuslääkkeet, allergialääkkeet ja antipsykootit. Eniten ihan terveyskeskuslekuriltq, koskaan vaan saa hoitosuhdetta mt-puolelle.

Imovane ainoa, joka toimii ilman sivuvaikutuksia ja sen saanti on kiven alla.

Varmaan, jos menet valittamaan unettomuutta niin sulle tyrkätään joku ketipinor tai mirtazapin. T

Siis todellakin kannattaa ensin kokeilla väsyttävät antihistamiinit ja masennuslääkkeet, niihin ei jää koukkuun ja sivuvaikutukset pienemmät kuin nukahtamislääkkeissä. Esim mirtazapin ja doxepin lisää syvän unen määrää, ja sivuvaikutukset on pienillä annoksilla vähäiset. Ovat melatoniinin kanssa sieltä vaarattomimmasta päästä kun pysyy pienissä annoksissa.

Nukahtamislääkkeet vähentävät syvän unen määrää ja ovat haitallisia pitkäaikaiskäytössä. Niihin myös sitten jää koukkuun. Antipsykoottiset lääkkeet on ilmeisesti myös aika huono vaihtoehto. 

Itselläni on ollut käytössä doxepin vuoden ajan, en ole huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia pienellä annoksella (puolikas tabletti). Minulla jäi yöheräily kokonaan pois ja nukahdan yleensä viimeistään tunnissa. Joskus jos stressi on kova niin pyörin pidempään, mutta ennen tuota lääkettä saatoin pyöriä 5 tuntia ja nukahdin pariksi tunniksi jonka jälkeen heräsin enkä enää saanut unta. Ainoa sivuvaikutus on ollut se että lääkkeen kanssa ei saa juoda alkoholia joten olen "joutunut" raitistumaan. 

Itselläni unettomuus johtuu stressistä, vaikka en ole lapsenakaan ollut hyvä nukkumaan. Melatoniini ei auttanut ollenkaan, väsytti kyllä mutta en silti nukahtanut. Lisäksi aiheutti seuraavana päivänä kauhean kooman.

Isäni käytti vuosia nukahtamislääkkeitä ja ne aiheuttivat hänelle niin kauheita painajaisia että muistan yhä elävästi miten hän saattoi ruveta unissaan huutamaan keskellä yötä

Vierailija
145/150 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todellakin kannattaa ensin kokeilla väsyttävät antihistamiinit ja masennuslääkkeet, niihin ei jää koukkuun ja sivuvaikutukset pienemmät kuin nukahtamislääkkeissä. Esim mirtazapin ja doxepin lisää syvän unen määrää, ja sivuvaikutukset on pienillä annoksilla vähäiset. Ovat melatoniinin kanssa sieltä vaarattomimmasta päästä kun pysyy pienissä annoksissa.

Nukahtamislääkkeet vähentävät syvän unen määrää ja ovat haitallisia pitkäaikaiskäytössä. Niihin myös sitten jää koukkuun. Antipsykoottiset lääkkeet on ilmeisesti myös aika huono vaihtoehto. 

Itselläni on ollut käytössä doxepin vuoden ajan, en ole huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia pienellä annoksella (puolikas tabletti). Minulla jäi yöheräily kokonaan pois ja nukahdan yleensä viimeistään tunnissa. Joskus jos stressi on kova niin pyörin pidempään, mutta ennen tuota lääkettä saatoin pyöriä 5 tuntia ja nukahdin pariksi tunniksi jonka jälkeen heräsin enkä enää saanut unta. Ainoa sivuvaikutus on ollut se että lääkkeen kanssa ei saa juoda alkoholia joten olen "joutunut" raitistumaan. 

Itselläni unettomuus johtuu stressistä, vaikka en ole lapsenakaan ollut hyvä nukkumaan. Melatoniini ei auttanut ollenkaan, väsytti kyllä mutta en silti nukahtanut. Lisäksi aiheutti seuraavana päivänä kauhean kooman.

Isäni käytti vuosia nukahtamislääkkeitä ja ne aiheuttivat hänelle niin kauheita painajaisia että muistan yhä elävästi miten hän saattoi ruveta unissaan huutamaan keskellä yötä

Vierailija
146/150 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen Aku Ankkaa. Lapsena luin aina akkareita sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Nyt aikuisena ahdistuksen keskellä olen ruvennut tekemään samaa. Tulee turvallinen olo ja saa ajatukset muualle ahdistavista asioista. Ei ole poistanut unettomuutta mutta helpottaa nukahtamista.

Vierailija
147/150 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun uni ei tule ja ahdistaa pahasti, katso tai lue jotain hauskaa. Täällä vauvapalstalla on muutamia helmiä, mm. noloin kokemus lääkärissä tms. Joskus luen näitä tai katson hauskoja videoita ja vaikka ei nukuta niin ahdistus vähän haihtuu kun nauraa vedet silmissä.

Vierailija
148/150 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 30 vuotta taistellut unettomuuden kanssa, kyllä tämä tekee elämästä melko harmaata, vaikka itse olen kyllä pystynyt olla työelämässä koko ajan.

Matkan varrella on ollut ainakin seuraavia lääkkeitä.

-Imovane 7.5mg (antoi unen noin 4 tunniksi ja loppui sen jälkeen kuin seinään)

- Mirtazapin 15mg + triptyl 10mg joka nostettiin myöhemmin  25mg(näillä nukuin useamman vuoden ihan kohtuullisesti, kunnes sivuvaikutukset kävi suuremmiksi kuin hyödyt)

- ketopinor 25mg +tripty25mg (näilläkin meni melko hyvin monta vuotta, jätin ketipinorin pois pikkuhiljaa vähentämällä.

- Triptyl 25mg+melatoniini 1,9mg+inositoli+gaba, viimeisimmät aminohappoja ( nämä antoi pitkään yllättävänkin hyvät unet ilman aamupöhnää, kunnes teho vain loppui, parhaimmillaan sain tiputettua triptylin 12,5mg puolittamalla.)

- Nyt on taas tosi huono vaihe kun syntyi tuo iltatähti, olen ottanut uudelleen käyttöön 1/4 osan ketipinorista, eli noin 6mg triptylin 12.5mg rinnalle ja yöt on huonoja, vertaistukea siis kaivataan.

T. Mies 45v

Vierailija
149/150 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi koko elämänsä kroonisesta unettomuudesta kärsinyt. Kaikki naurettavat ja turhat lääkkeettömät hoitokeinot kävin läpi ajat sitten. Nyt olen nauttinut elämästäni seitsemän vuotta kiitos ketipinorin. Annostus 100mg yö. Nukun pääsääntöisesti hyvin. Ainoa asia mikä harmittaa on, etten aloittanut lääkitystä aikaisemmin. Häpesin etten pystynyt ratkaisemaan ongelmaa lääkkeettömästi. Jos ketipinor joskus aiheuttaa vakavia haittavaikutuksia, niin sittenhän aiheuttaa. Aion nauttia elämästäni siihen asti!!

Vierailija
150/150 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvon yön tai pari pitkälläni sohvalla elokuvia ja jotain TV:stä katsellen. Jossain vaiheessa huomaan, etten ole enää nähnyt elokuvaa varttiin tai pariin. Vartin tai parin torkut on parempi, kuin etten nukkuisi ollenkaan.

Työttömyys helpottaa edellämainitun toiminnan yrittämistä, toisaalta epäilen olisiko nukkumisvaikeusksia jollen olisi työtön.

Tällä metodilla olen ainakin toistaiseksi saanut unet palautettua lähes kuuteen tuntiin yössä. Nähtäväksi jää onnistunko tälläkin kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme