Unettomuus
Miten selviätte vakavan unettomuuden kanssa. Kun mielen täyttää ahdistus, pelko ja huono olo. Tuntuu, että on menettämässä järkensä. Jaetaanko tähän vertaistukea tai ihan mitä tahansa mieleen tulee.
Sekä lääkkeellisiä että lääkkeettömiä selviytymiskeinoja.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuten saisi vakavasti unettomana toimivia lääkkeitä hakisin ne vaikka kadulta. Rotillehan on pystytty aiheuttamaan fibromyalgia (=keskushermoston paha herkistyminen yksinkertaistettuna) kun niitä on valvotettu tarpeeksi (juu sairasta, siis eläinkokeet.) Se fyysinenkin terveys menee jossain vaiheessa jos breikkiä kierteestä ei tule. Puhumattakaan nyt muusta inhimillisestä kärsimyksestä.
Lääkkeen puute ei ole koskaan unettomuuden syy. Syy on pään sisällä, eli psykologisesti hoidettavissa. Kaikki lääkkeet aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän vuoksi hoitosuosituksia muutettiin. Narkomaanit toki suosivat lääkkeitä, sen ymmärtää.
Pitkäkestoisesta unettomuudesta on taatusti enemmän haittaa kuin mistään lääkkeen sivuvaikutuksesta, johan se on turvallisuusriski jos esimerkiksi joutuu jatkuvasti ajamaan väsyneenä. Puhumattakaan vaikutuksista kaikkeen muuhun elämään. Totta kai ensin täytyy miettiä löytyykö muita keinoja, mutta jokainen oikeasti unettomuudesta kärsivä on taatusti kokeillut moneen kertaan perinteiset lampaiden laskemiset, kahvin vähentämiset ja huoneen pimentämiset. Voi olla että syy onkin pään sisällä, niinhän on esimerkiksi masennuksessakin, mutta sitä voi silti olla vaikea korjata millään muulla kuin lääkkeellä.
Olet totaalisen väärässä. Ei KäypäHoitoa muutettu mututiedon perusteella, vaan faktatietojen perusteella. Unettomuuden syy ei ole lääkkeen puute. Eikä masennuksen. Molempiin paras ja tieteellisesti todistettu ratkaisu on psykoterapia. Ihmiset ovat vain niin laiskoja, ja tyhmiä, että haluavat parantaa itsensä ihmepillereillä, jota ei ole koskaan keksitty. Valinta ja vastuu on tietysti jokaisen oma. Jos haluaa syödä ketiapiinia tietäen, että se aiheuttaa diabetestä, lihomista, kutistaa aivojen massaa ym. niin siitä vaan.
Mites esim. primääri ja elimellinen unettomuus? Ilman pillerin pilleriä ja psykoterapiaa vaippaikäisestä palvelukotiin asti?
Mikäli kuuluu tuohon erittäin harvinaiseen ryhmään, niin silloin lähtökohta voi olla eri. Suosituksissa ja tutkimuksissa CI on yleensä 95, eli kohdistuvat enemmistöön.
Tärkeintä on tajuta professori Partisen sanoma: ei pidä lisätä uskoa pillereihin unettomuuden hoitona. Tulee hoitaa unettomuuden syytä, joka on tyypillisesti käyttäytymiseen liittyvää, ts. psykologisesti hoidettavaa esimerkiksi kogntiivisen terapian keinoin.
Mä taas en tajua miksi ihmisiä valvotetaan vuositolkulla vaikka lääke auttaisi 😡 sadistista touhua.
Ei itselle ole ainakaan IKINÄ tarjottu minkäänlaista terapiaa, vaikka olen teini-iästä asti uniongelmista lääkärissä puhunut. Onneksi nyt on jo ikää sen verran, että se otetaan edes hieman tosissaan. Multa ei jäänyt ammattikoulusta mitään käteen enkä ikinä kovasta yrityksestä huolimatta valmistunut ammattiin koska mä en vaan nukkunut.
Miksi ei saa nukkua lääkkeillä jos mikään muu ei onnistu? Ja miten tätä terapiaa saa ja toimiiko se kaikilla?Miksi ei saa nukkua lääkkeillä? Koska lääkkeet ovat vahingollisia. Etenkin riippuvuutta aiheuttavat, mutta myös psykoosilääkkeet ym. joita käytetään tutkimusten vastaisesti (ns. off-label käyttö) unettomuuden hoitoon. Off-label käytöllä valmistaja vapautuu vastuusta. Ketiapiini on tästä hyvä esimerkki. Valmistaja AstraZeneca joutui pelkästään lääkkeen aiheuttamien kuolemien johdosto satojen miljoonien korvausvastuuseen Yhdysvalloissa. Suomessa ei ole korvausvastuuta. Kuolemasta saa joitain satoja euroja lääkevahinkopoolista.
Miten saa terapiaa? Pyydät lääkäriäsi noudattamaan käypähoitosuosituksia ja tekemään Kelalle lausunnon. Etsit itsellesi sopivan terapeutin. Kokeilet 3-4 kertaa ja jos ei löydy luottamusta, kokeilet toista. Samalla keskityt siihen, että muutos vie aikaa, etenkin jos aivokemiaa on muokattu lääkkeillä. Reseptoreiden ja välittäjäaineiden suhde ei palaudu tuosta vain (ns. autoreseptorit, antagonisesti tai agonisesti toimivan lääkkeet).
Vahingollista, kuinka? Tähän en ole ikinä saanut vastausta muuten kuin että "tulet riippuvaiseksi ja sit et nuku ilman". No enhän mä ole vuosikausiin nukkunut muutenkaan!!!
Tosiaan kun ne uniongelmat on seuranneet lapsuudesta asti..
Oon jo sen verran pitkään kärsinyt tästä ja kokeillut vaikka mitä. Huomaan kyllä eron, nukunko lääkkeellä jopa 7h vs luomuna pari tuntia. En vaan millään käsitä miksi mua pitää pitää hereillä, vaikka se veisi työkyvyn? Kumpi on yhteiskunnalle edullisempaa, työkykyinen lääkkeillä nukkuva ihminen, vai kroonisesti uneton ja masentunut tuilla eläjä?
Enkä henkilökohtaisesti usko, että mikään terapeutti tätä osaisi parantaa kun en ole siihen 20 vuodessa pystynyt itsekään. Mitä uusia keinoja se voisi antaa?
Edelleen. Mä en ole minkäänlaista terapiaa saanut vaikka oon pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäni unettomuudesta kärsineenä (epäilen taustalla olevan ADHDn, ainoa asia joka minulla todella auttoi kun ei ole dg eikä siten lääkitystä oli vaihtaa iltatyöhön. Olen kuin uusi ihminen kun ei tarvitse stressata aamuherätystä vaan on varma tieto että kerkeän kyllä nukkua vaikka sitten edes päikkärit ennen iltavuoroa! Vau mikä ero elämänlaadussa, yrittäkkää muutkin unettomat samaa! :)
Joillakinhan ADHD-stimulanttilääkitys on auttanut myös unettomuuteen, kun päässä ei ole tuhat asiaa kerralla, eli pystyy keskittymään siihen rauhoittumiseen kun ilman että sata radiokanavaa soi päässä yhtäaikaa.
Mahtaisiko niitä radiokanavia pystyä sulkemaan tietoisesti keskittymällä? Tarvitaanko siihen todella amfetamiinijohdannaisia?
-eri
Öö keskittymällä, oikeesti? ADHD on nimenomaan keskittymisHÄIRIÖ
HÄIRIÖ on ohimenevää ja 100 % varmuudella ADHD voi oppia hallitsemaan mieltään ilman lääkkeitä.
Meillähän on lääketieteen läpimurto käynnissä täällä! Lukihäiriökin siis menee vaan ohi?Kaksisuuntainen häiriö myös? Asioista voi oppia hallitsemaan ehkä tiettyyn rajaan asti mutta se leviää niin laajalle joka elämän osa-alueelle joka päivä ettei sillä nukkumaan sentään itseään saa kuin äärimmäisen harva ADHD. Miten tiedot voi olla vielä nykyäänkin tuota luokkaa, näistä pitäisi kyllä opettaa kaikille edes perusasiat ihan koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäni unettomuudesta kärsineenä (epäilen taustalla olevan ADHDn, ainoa asia joka minulla todella auttoi kun ei ole dg eikä siten lääkitystä oli vaihtaa iltatyöhön. Olen kuin uusi ihminen kun ei tarvitse stressata aamuherätystä vaan on varma tieto että kerkeän kyllä nukkua vaikka sitten edes päikkärit ennen iltavuoroa! Vau mikä ero elämänlaadussa, yrittäkkää muutkin unettomat samaa! :)
Joillakinhan ADHD-stimulanttilääkitys on auttanut myös unettomuuteen, kun päässä ei ole tuhat asiaa kerralla, eli pystyy keskittymään siihen rauhoittumiseen kun ilman että sata radiokanavaa soi päässä yhtäaikaa.
Mahtaisiko niitä radiokanavia pystyä sulkemaan tietoisesti keskittymällä? Tarvitaanko siihen todella amfetamiinijohdannaisia?
-eri
Juu ja masennus parannetaan sillä kun vaan piristytään ja lähdetään lenkille ja työttömyyskin vaan menemällä töihin 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuten saisi vakavasti unettomana toimivia lääkkeitä hakisin ne vaikka kadulta. Rotillehan on pystytty aiheuttamaan fibromyalgia (=keskushermoston paha herkistyminen yksinkertaistettuna) kun niitä on valvotettu tarpeeksi (juu sairasta, siis eläinkokeet.) Se fyysinenkin terveys menee jossain vaiheessa jos breikkiä kierteestä ei tule. Puhumattakaan nyt muusta inhimillisestä kärsimyksestä.
Lääkkeen puute ei ole koskaan unettomuuden syy. Syy on pään sisällä, eli psykologisesti hoidettavissa. Kaikki lääkkeet aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän vuoksi hoitosuosituksia muutettiin. Narkomaanit toki suosivat lääkkeitä, sen ymmärtää.
Pitkäkestoisesta unettomuudesta on taatusti enemmän haittaa kuin mistään lääkkeen sivuvaikutuksesta, johan se on turvallisuusriski jos esimerkiksi joutuu jatkuvasti ajamaan väsyneenä. Puhumattakaan vaikutuksista kaikkeen muuhun elämään. Totta kai ensin täytyy miettiä löytyykö muita keinoja, mutta jokainen oikeasti unettomuudesta kärsivä on taatusti kokeillut moneen kertaan perinteiset lampaiden laskemiset, kahvin vähentämiset ja huoneen pimentämiset. Voi olla että syy onkin pään sisällä, niinhän on esimerkiksi masennuksessakin, mutta sitä voi silti olla vaikea korjata millään muulla kuin lääkkeellä.
Olet totaalisen väärässä. Ei KäypäHoitoa muutettu mututiedon perusteella, vaan faktatietojen perusteella. Unettomuuden syy ei ole lääkkeen puute. Eikä masennuksen. Molempiin paras ja tieteellisesti todistettu ratkaisu on psykoterapia. Ihmiset ovat vain niin laiskoja, ja tyhmiä, että haluavat parantaa itsensä ihmepillereillä, jota ei ole koskaan keksitty. Valinta ja vastuu on tietysti jokaisen oma. Jos haluaa syödä ketiapiinia tietäen, että se aiheuttaa diabetestä, lihomista, kutistaa aivojen massaa ym. niin siitä vaan.
Entäs jos on ihan vauvasta asti ollut uniongelmainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Juu ja masennus parannetaan sillä kun vaan piristytään ja lähdetään lenkille ja työttömyyskin vaan menemällä töihin 🤦
Jep, sama kun sanoisi astmaatikolle et sulla on vaan huono kunto kun et saa happea :D tätä se ymmärrys on näissä mitä ei nää niin suoraan ulospäin, joskus meinaa toivo loppua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
HÄIRIÖ on ohimenevää ja 100 % varmuudella ADHD voi oppia hallitsemaan mieltään ilman lääkkeitä.
Meillähän on lääketieteen läpimurto käynnissä täällä! Lukihäiriökin siis menee vaan ohi?Kaksisuuntainen häiriö myös? Asioista voi oppia hallitsemaan ehkä tiettyyn rajaan asti mutta se leviää niin laajalle joka elämän osa-alueelle joka päivä ettei sillä nukkumaan sentään itseään saa kuin äärimmäisen harva ADHD. Miten tiedot voi olla vielä nykyäänkin tuota luokkaa, näistä pitäisi kyllä opettaa kaikille edes perusasiat ihan koulussa.
Todellakin menee lukihäiriö ohi kun vaan lukee tarpeeksi. Ja kaikki bipot on muuten narkkareita.
T. Trolli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites esim. primääri ja elimellinen unettomuus? Ilman pillerin pilleriä ja psykoterapiaa vaippaikäisestä palvelukotiin asti?
Mikäli kuuluu tuohon erittäin harvinaiseen ryhmään, niin silloin lähtökohta voi olla eri. Suosituksissa ja tutkimuksissa CI on yleensä 95, eli kohdistuvat enemmistöön.
Tärkeintä on tajuta professori Partisen sanoma: ei pidä lisätä uskoa pillereihin unettomuuden hoitona. Tulee hoitaa unettomuuden syytä, joka on tyypillisesti käyttäytymiseen liittyvää, ts. psykologisesti hoidettavaa esimerkiksi kogntiivisen terapian keinoin.
Mä taas en tajua miksi ihmisiä valvotetaan vuositolkulla vaikka lääke auttaisi 😡 sadistista touhua.
Ei itselle ole ainakaan IKINÄ tarjottu minkäänlaista terapiaa, vaikka olen teini-iästä asti uniongelmista lääkärissä puhunut. Onneksi nyt on jo ikää sen verran, että se otetaan edes hieman tosissaan. Multa ei jäänyt ammattikoulusta mitään käteen enkä ikinä kovasta yrityksestä huolimatta valmistunut ammattiin koska mä en vaan nukkunut.
Miksi ei saa nukkua lääkkeillä jos mikään muu ei onnistu? Ja miten tätä terapiaa saa ja toimiiko se kaikilla?Miksi ei saa nukkua lääkkeillä? Koska lääkkeet ovat vahingollisia. Etenkin riippuvuutta aiheuttavat, mutta myös psykoosilääkkeet ym. joita käytetään tutkimusten vastaisesti (ns. off-label käyttö) unettomuuden hoitoon. Off-label käytöllä valmistaja vapautuu vastuusta. Ketiapiini on tästä hyvä esimerkki. Valmistaja AstraZeneca joutui pelkästään lääkkeen aiheuttamien kuolemien johdosto satojen miljoonien korvausvastuuseen Yhdysvalloissa. Suomessa ei ole korvausvastuuta. Kuolemasta saa joitain satoja euroja lääkevahinkopoolista.
Miten saa terapiaa? Pyydät lääkäriäsi noudattamaan käypähoitosuosituksia ja tekemään Kelalle lausunnon. Etsit itsellesi sopivan terapeutin. Kokeilet 3-4 kertaa ja jos ei löydy luottamusta, kokeilet toista. Samalla keskityt siihen, että muutos vie aikaa, etenkin jos aivokemiaa on muokattu lääkkeillä. Reseptoreiden ja välittäjäaineiden suhde ei palaudu tuosta vain (ns. autoreseptorit, antagonisesti tai agonisesti toimivan lääkkeet).
Vahingollista, kuinka? Tähän en ole ikinä saanut vastausta muuten kuin että "tulet riippuvaiseksi ja sit et nuku ilman". No enhän mä ole vuosikausiin nukkunut muutenkaan!!!
Tosiaan kun ne uniongelmat on seuranneet lapsuudesta asti..
Oon jo sen verran pitkään kärsinyt tästä ja kokeillut vaikka mitä. Huomaan kyllä eron, nukunko lääkkeellä jopa 7h vs luomuna pari tuntia. En vaan millään käsitä miksi mua pitää pitää hereillä, vaikka se veisi työkyvyn? Kumpi on yhteiskunnalle edullisempaa, työkykyinen lääkkeillä nukkuva ihminen, vai kroonisesti uneton ja masentunut tuilla eläjä?
Enkä henkilökohtaisesti usko, että mikään terapeutti tätä osaisi parantaa kun en ole siihen 20 vuodessa pystynyt itsekään. Mitä uusia keinoja se voisi antaa?
Edelleen. Mä en ole minkäänlaista terapiaa saanut vaikka oon pyytänyt.
Vahingollisuudesta voit etsiä tietoa per lääkeainemolekyyli esimerkiksi ketiapiini https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/5002 kohdista "12 Toxicity" ja "13 Associated Disorders and Diseases". Kaikki lääkeaineet löytyvät kyseisestä paikasta.
Mikäli elämäsi narratiivia pohtii, lääkkeestä on tullut osa elämääsi ja olet siihen tottunut. Muutos voi olla vaikea, sillä et tiedä millaista on saada unta ilman lääkettä.
Terapeutti voi saattaa sinut tilaan jossa tarkastelet elämääsi objektipositiosta. Tällä tavoin saatat löytää avaimet asioihin, jotka aiheuttavat unettomuutta. Varmaa tämä ei ole, mutta kannattaisi kokeilla.
Se mitä olet itse omalla ymmärrykselläsi kokeillut ei vastaa sitä mitä kokeneet terapeutit osaavat.
Menestystä loppuelämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on ihan vauvasta asti ollut uniongelmainen?
Todennäköisesti sekä genetiikka (epigenomi) että aivot on pilattu lääkekokeiluilla. Toivottavasti unettomuus tullaan hoitamaan uuden KäypäHoidon mukaisesti tulevaisuudessa, jotta kaltaisiltasi kohtaloilta vältytään.
Jaha, nyt on uus palstahullu, käypähoitohullu.
Nää on aina yhtä hauskoja nämä jotka ei voi uskoa toisen ihmisen kokemusten olevan totta.
Onko kukaan kokeillut hypnoosia unettomuuden hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Nää on aina yhtä hauskoja nämä jotka ei voi uskoa toisen ihmisen kokemusten olevan totta.
Usko onkin aina eri asia kuin tiede. Mikäli Jeesus käskee sinun syödä lääkkeitä, voit niin tehdä. Se on aina oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet tällä hetkellä työksesi? Kiinnostaa vaan kun itsellä siis AD(H)D diagnosoitu, lääkkeet ei sopineet tai liian pahat sivuvaikutukset ja kauheesti koitan miettiä että missä vois pärjätä. Mulla ei edes ole ammattia kun 2 tutkintoa jäänyt kesken lukion jälkeen, toinen amiksessa toinen yo:ssa. En olisi kumpaakaan valintaa edes tehnyt silloin nuorempana jos olisin tajunnut mikä on pielessä. Ja ne oli muutenkin paniikkiratkaisuja.
Mulla on ollut tuuria tässä sikäli että olen itse tajunnut jonkin olevan jotenkin vialla, joten olen semmoisessa luovassa (saa käyttää omia aivoja eikä noudattaa valmista ohjekirjaa), itsenäisessä (poikkeavat työskentelytapani vaikeuttavat monia tiimitöitä) myyntityössä. Eli neuvoisin miettimään työtä jossa ei tarvitse istua paikallaan kohtuuttomasti, saa rytmittää töitä ja taukoja itse jos aloitekyvyttömyys yrittää ottaa vallan, ja tietty sellainen työ joka on tarpeeksi kiinnostava motivaation ylläpitämiseksi. Mahdollisimman vähän ylim sälää vaatteista, eväistä, minuutti aikatauluista. No näistä mitkä ei ehkä ole niitä aakkosten vahvuuksia :D tsemppiä sen oman jutun löytämiseen missä luultavasti sitten olet jopa parempikin kuin muut!
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole kyse, luulen vain tietäväni kaiken paremmin ja haluan ärsyttää kärsiviä ihmisiä
T. Trolli
Mulla on terapiakontakti ollut jo vuosikausia, silti kärsin unettomuudesta.
Minulla ollut tenox 20mg käytössä yli 20vuotta. Otan vaan tarvittaessa ja puolitan tabletin, toleranssi ei ole noussut,ja uskoisin että näin pienestä määrästä ei paljon elimistölle voi haittaa olla.Mutta sellainen riippuvuus on syntynyt että napit pitää olla aina matkalla mukana varmuuden vuoksi,muuten iskee paniikki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut tenox 20mg käytössä yli 20vuotta. Otan vaan tarvittaessa ja puolitan tabletin, toleranssi ei ole noussut,ja uskoisin että näin pienestä määrästä ei paljon elimistölle voi haittaa olla.Mutta sellainen riippuvuus on syntynyt että napit pitää olla aina matkalla mukana varmuuden vuoksi,muuten iskee paniikki.
Miten ihmeessä löytäisin lääkärin/lääkäreitä, joka suostuu kirjoittamaan reseptin vuosikymmeniä? Mulle riittäisi vaikka kaksi hyvin nukuttua yötä viikossa, joten lääkemäärä ei olisi huima.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on terapiakontakti ollut jo vuosikausia, silti kärsin unettomuudesta.
Ei voi pitää paikkaansa. Mikäli terapian tarkoituksena on ollut hoitaa unettomuutta ja tulosta ei synny, psykoterapeutin pitää lopettaa terapia toimimattomana. Tämä opetetaan psykologian perusopinnoissa.
Parempi uninappi ottaa kun valvoa ja stressata ainakin jo minun iässä, 60 v.
Unettomuus on myös yhteydessä ylipainoon, mikä ei kanssa hyvä asia.
Laitetaan vielä Duodecimin artikkeli, joka tukee KäypäHoitoa https://www.duodecimlehti.fi/duo15877
"Unettomuuden lääkkeetöntä hoitoa on juurrutettu perusterveydenhuoltoon koulutuksin, muun muassa valtakunnallisen Vesote-hankkeen Uneton Suomessa -projektin puitteissa (33). Unihoitajatoimintamallia on testattu HUS-alueella neljässä terveyskeskuksessa. Tämä on vaatinut käytännönläheistä työn kautta oppimista terveyskeskusten ammattiryhmien yhteistyönä ja johdon sitoutumista muutokseen (33).
Unettomuuden näyttöön perustuvaa lääkkeetöntä hoitoa tulisi olla porrastetusti kaikilla terveydenhuollon tasoilla (1,6,34) (KUVA 2). Porrastetun mallin alimman tason kevyin, ohjattuun itsehoitoon perustuva interventio voi riittää lievemmissä unettomuuden muodoissa, nuoremmilla ja työssäkäyvillä potilailla (35). Myös nettiterapian vaikuttavuudesta on saatu näyttöä (1,6). Mielenterveystalosta löytyvä unettomuuden nettiterapia (36) on käytettävissä koko maassa."
"CBT-i on unettomuushäiriön ensisijainen hoitomuoto (1,6) (pdf tiedoston taulukko 2, KUVA 2). Sen menetelmillä vaikutetaan unen säätelyyn ja unettomuutta ylläpitäviin mekanismeihin. Yli 70 %:lla CBT-i lieventää unettomuuden vaikeutta ja parantaa unen laatua (6,7). Akuutissa vaiheessa CBT-i vain puolittaa oireet, mutta vaikutus jatkuu ainakin vuoden ajan (6,7)."
"Hoito toteutetaan yksilö- tai ryhmämuotoisena, yleensä 4-6 käynnin strukturoituna interventiona (1, 8). Aluksi puretaan toiminnallista ylivireyttä ja negatiivista ehdollistumista valveen ja vuoteen välillä. Hengitysharjoitukset ja progressiiviset lihasrelaksaatioharjoitukset kuuluvat behavioraalisiin menetelmiin. Huolihetkellä opetellaan uudenlaista toimintaa valveilla ollessa ennen nukahtamisaikaa. Nämä menetelmät ovat hyödyllisiä jo tilapäisen unettomuusoireen ja lyhytkestoisen unettomuushäiriön alkuvaiheen hoidossa (KUVAT 1 ja 2).
Hyväksyvän tietoisen läsnäolon (mindfulness) menetelmien vaikuttavuudesta unettomuudessa on jonkin verran näyttöä (9). Ne saattavat auttaa etenkin potilaita, jotka eivät reagoi tavanomaiseen CBT-i:hin (6). Rinnakkain kivun (10), psykiatrisen häiriön (11) tai uniapnean (3) kanssa esiintyvä unettomuus reagoi CBT-i:hin. Kipupotilaat saattavat hyötyä myös mindfulnessin yhdistämisestä CBT-i:hin (9). Unipolygrafiassa todettu unen kesto korreloi hoitovasteen kanssa: yli kuusi tuntia nukkuvat reagoivat paremmin CBT-i:hin kuin alle kuusi tuntia nukkuvat (12).
Valohoidosta ja liikunnasta on näyttöä kronobiologisissa uni-valverytmin häiriöissä (1). Vuorokausirytmin saa aikaistumaan oleskelemalla kirkasvalossa aamulla ja kuntoliikunnalla aamulla ja iltapäivällä. Säännöllinen liikunta nopeuttaa nukahtamista ja parantaa unen laatua terveillä, unettomuudesta kärsivillä (13) ja myös mielenterveyspotilailla (14)."
Mitä teet tällä hetkellä työksesi? Kiinnostaa vaan kun itsellä siis AD(H)D diagnosoitu, lääkkeet ei sopineet tai liian pahat sivuvaikutukset ja kauheesti koitan miettiä että missä vois pärjätä. Mulla ei edes ole ammattia kun 2 tutkintoa jäänyt kesken lukion jälkeen, toinen amiksessa toinen yo:ssa. En olisi kumpaakaan valintaa edes tehnyt silloin nuorempana jos olisin tajunnut mikä on pielessä. Ja ne oli muutenkin paniikkiratkaisuja.