Unettomuus
Miten selviätte vakavan unettomuuden kanssa. Kun mielen täyttää ahdistus, pelko ja huono olo. Tuntuu, että on menettämässä järkensä. Jaetaanko tähän vertaistukea tai ihan mitä tahansa mieleen tulee.
Sekä lääkkeellisiä että lääkkeettömiä selviytymiskeinoja.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Epätoivo on pahinta. Tietoisuus siitä, etten tänäkään iltana saa unta. Mulla on ollut nukahtamisongelmia yli 30 vuotta. Pahimpina öinä nukahdan lopulta klo 5, kun herätys on 6.15.
Muutamaan otteeseen olen hankkinut nukahtamislääkkeitä, mutta nyt varmaan yli 10 vuotta taas ollut ilman. Kyllähän toi univaje tuntuu arjessa. Ja vaihdevuosien myötä näkyy painossa.
Vähän aikaa sitten luin nukahtamisvinkin, jota olen parin viime viikon aikana onnistuneesti kokeillut: Kirjain kerrallaan aakkosten kirjaimista keksin artistin, bändin, näyttelijän jne. Kuulostaa täydellisen typerältä, mutta olen nukkunut jo monet yöuniksi kutsuttavat tuon vinkin avulla.
Täydennän tätä sen verran, että mun unettomuuden syy on päässä pyörivät asiat. Mulla pää räjähtää eloon, kun laitan itseni makuuasentoon. Mielikuvitus on rajaton! Vaikka kuinka yrittää käsitellä mielessä jylläävät ajatukset ennen nukkumaan menoa, aina löytyy tukku uusia.
Vierailija kirjoitti:
Epätoivo on pahinta. Tietoisuus siitä, etten tänäkään iltana saa unta. Mulla on ollut nukahtamisongelmia yli 30 vuotta. Pahimpina öinä nukahdan lopulta klo 5, kun herätys on 6.15.
Muutamaan otteeseen olen hankkinut nukahtamislääkkeitä, mutta nyt varmaan yli 10 vuotta taas ollut ilman. Kyllähän toi univaje tuntuu arjessa. Ja vaihdevuosien myötä näkyy painossa.
Vähän aikaa sitten luin nukahtamisvinkin, jota olen parin viime viikon aikana onnistuneesti kokeillut: Kirjain kerrallaan aakkosten kirjaimista keksin artistin, bändin, näyttelijän jne. Kuulostaa täydellisen typerältä, mutta olen nukkunut jo monet yöuniksi kutsuttavat tuon vinkin avulla.
Paras neuvo jonka itse olen saanut on äänikirjan kuunteleminen. Joku vähän vaikeatajuisempi tai 1500-luvulle sijoittuva dekkari. Huono puoli on se että kun nukahtaa niin kännykkään jää ääni päälle ja sitten tietenkin joku soittaa just silloin kun olet kerrankin saanut nukuttua.
Tämä äänikirja antaa kyllä vain pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten luin nukahtamisvinkin, jota olen parin viime viikon aikana onnistuneesti kokeillut: Kirjain kerrallaan aakkosten kirjaimista keksin artistin, bändin, näyttelijän jne. Kuulostaa täydellisen typerältä, mutta olen nukkunut jo monet yöuniksi kutsuttavat tuon vinkin avulla.Täydennän tätä sen verran, että mun unettomuuden syy on päässä pyörivät asiat. Mulla pää räjähtää eloon, kun laitan itseni makuuasentoon. Mielikuvitus on rajaton! Vaikka kuinka yrittää käsitellä mielessä jylläävät ajatukset ennen nukkumaan menoa, aina löytyy tukku uusia.
Sama ongelma. Ja jos jonakin yönä en stressaa niin yöllä herään siihen että on jäänyt joku asia vaivaamaan (esim työssä) tai sitten joku rahamurhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten luin nukahtamisvinkin, jota olen parin viime viikon aikana onnistuneesti kokeillut: Kirjain kerrallaan aakkosten kirjaimista keksin artistin, bändin, näyttelijän jne. Kuulostaa täydellisen typerältä, mutta olen nukkunut jo monet yöuniksi kutsuttavat tuon vinkin avulla.Täydennän tätä sen verran, että mun unettomuuden syy on päässä pyörivät asiat. Mulla pää räjähtää eloon, kun laitan itseni makuuasentoon. Mielikuvitus on rajaton! Vaikka kuinka yrittää käsitellä mielessä jylläävät ajatukset ennen nukkumaan menoa, aina löytyy tukku uusia.
Jos mulla on joku ongelma niin sängyssä mä elän sen etukäteen ja kaikki eri vaihtoehdot. Esim jos murehdin äidin huonovointisuutta niin yöllä käyn kaikki mahdolliset sairaudet ja niiden oireet läpi. Ja tietenkin mietin hautajaisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän stressi on syynä unettomuudessa. Pitäisi selvittää mistä johtuu, mutta apua löytyy kevyestä ulkoliikunnasta ja terveellisestä ruuasta. Itsellä auttoi jonkinverran kun etsin netistä rauhoittavat ruoka-aineet, löyty esim. kaurapuuro, kala, kana, sipuli, tummasuklaa yms. noita voisi kokeilla.
Anteeksi vain, mutta nuo ohjeet ovat tietämättömän puhetta. Stressi (siis varsinainen rasitus) ei aina ole syynä unettomuuteen. Ja jos on todella kova pitkäkestoinen stressi, vaaditaan ihan toisen tason elämänmuutoksia kuin kaurapuuro ja kävely luonnossa.
Ja tiedoksi myös, että ei kaikissa kulttuureissa stressiä hoideta ensisijaisesti liikunnalla. Monessa maassa hyvinvoinnin ajatellan tulevan sosiaalisista suhteista ja yksin asumista pidetään hyvin traagisena. Ja ei se pakkasessa ja jäässä, pimeässä tarpominen mitään rentouttavaa ole useimmalle meistä. Suomalaiset vaan jostain syystä haluavat purra hammasta tämän(kin) asian suhteen. Jos on tosi huono olo, pitää pyrkiä tekemään aidosti kivoja asioita, välttämään suorittamista.
Puhuin vain mikä itellä auttoi, toki plaseboa suurinosa voi olla. Mut pääasia että auttaa.
Hieman yksinkertaisemmille tosiaan menee plasebo läpi sellaisenaan. Osalle väestöstä toimivat keinot ovat tärkeämpiä kuin kuviteltu vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla, ja mä en edes niinkään mieti tai murehdi omia asioitani, vaan ihan kaikkea Kennedyn salamurhasta Bachelorien sanomisiin. Päässä vaan suihkii.
Kiropraktikko Alan Mandell'in tuubikanavalla on vinkki unettomuuteen: puoli teelusikallista muskottipähkinää (esim. Prismassa 23 gr, euroseitenysi) kupilliseen kuumaa maitoa. Lisämausteina kaneli ja hunaja.
ChatGPT:n vastaus kysymykseen muskottipähkinän (eng. nutmeg) vaikutuksista:
Muskottipähkinällä on joitakin terveysvaikutuksia, mutta suurempina annoksina se voi olla myrkyllistä. Joitakin mahdollisia vaikutuksia ovat:
Parantaa ruoansulatusta: Muskottipähkinä voi auttaa ruoansulatuksessa lisäämällä ruoansulatusnesteiden eritystä.
Parantaa aivojen terveyttä: Muskottipähkinä sisältää myristisiiniä, joka on yhdiste, joka voi auttaa parantamaan aivojen terveyttä ja toimintaa.
Lievittää kipua: Muskottipähkinä voi toimia luonnollisena kipulääkkeenä, koska se sisältää eugenolia, joka on anestesia-aine.
Parantaa unen laatua: Muskottipähkinä voi auttaa parantamaan unen laatua ja lievittämään unettomuutta, koska se sisältää myristisiiniä, joka voi auttaa rentoutumaan.
Voi aiheuttaa myrkytyksen: Suurina annoksina muskottipähkinä voi aiheuttaa myrkytyksen, joka voi ilmetä oksenteluna, ripulina, sekavuutena, hallusinaatioina ja jopa koomana.
On tärkeää käyttää muskottipähkinää kohtuullisesti, koska suuret annokset voivat olla vaarallisia. Lisäksi raskaana olevien naisten tulisi välttää muskottipähkinän käyttöä, koska se voi aiheuttaa abortin.
Kokeilin juuri äskön pientä annosta vihreän teen joukkoon, lisänä kolme tablettia melatoniinia; tulipa harvinaisen rento olo. Noh, vaata-dooshan (tarkemmin: doSan) hallitsemana tyyppinä meitsillä tuppaa olemaan esim. kädet aika viileät tai jopa kylmät normaalissa huonelämpötilassakin. Tuon kupillisen jälkeen kädet lämpenivät selvästi enemmän kuin ne tapaavat tehdä pelkän vihreän teen voimalla, vihreän teen joka issessäänkin sisältää rentouttavaa l-teaniinia, tai jotain. Vihreä tee kandee ryöpätä jos se pyrkii aiheuttamaan närästystä kuten meitsillä teki ennenkuin aloin harrastaa ryöppäämistä!
M mallia 1950, teeämmäri ja ex "joogalentäjä", kun polvi ei enää kestä sitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän stressi on syynä unettomuudessa. Pitäisi selvittää mistä johtuu, mutta apua löytyy kevyestä ulkoliikunnasta ja terveellisestä ruuasta. Itsellä auttoi jonkinverran kun etsin netistä rauhoittavat ruoka-aineet, löyty esim. kaurapuuro, kala, kana, sipuli, tummasuklaa yms. noita voisi kokeilla.
Anteeksi vain, mutta nuo ohjeet ovat tietämättömän puhetta. Stressi (siis varsinainen rasitus) ei aina ole syynä unettomuuteen. Ja jos on todella kova pitkäkestoinen stressi, vaaditaan ihan toisen tason elämänmuutoksia kuin kaurapuuro ja kävely luonnossa.
Ja tiedoksi myös, että ei kaikissa kulttuureissa stressiä hoideta ensisijaisesti liikunnalla. Monessa maassa hyvinvoinnin ajatellan tulevan sosiaalisista suhteista ja yksin asumista pidetään hyvin traagisena. Ja ei se pakkasessa ja jäässä, pimeässä tarpominen mitään rentouttavaa ole useimmalle meistä. Suomalaiset vaan jostain syystä haluavat purra hammasta tämän(kin) asian suhteen. Jos on tosi huono olo, pitää pyrkiä tekemään aidosti kivoja asioita, välttämään suorittamista.
Puhuin vain mikä itellä auttoi, toki plaseboa suurinosa voi olla. Mut pääasia että auttaa.
Hieman yksinkertaisemmille tosiaan menee plasebo läpi sellaisenaan. Osalle väestöstä toimivat keinot ovat tärkeämpiä kuin kuviteltu vaikutus.
Perehdyppä asiaan hieman tarkemmin: kyseessä ei ole kuviteltu vaikutus vaan esim. ihan aivokuvantamisella todettu! Joissakin SSRI-kokeissa plasebo toimi jopa paremmin kuin "oikea" lääke"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdyppä asiaan hieman tarkemmin: kyseessä ei ole kuviteltu vaikutus vaan esim. ihan aivokuvantamisella todettu! Joissakin SSRI-kokeissa plasebo toimi jopa paremmin kuin "oikea" lääke"!
Aivokuvantaminen todentaa myös kuvittelun. Seuraava vastalause?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön ero on siinä, että plasebo on kuvittelua. Sen lähin vastine on mielen hallinta, ei lääke. Lääkkeisiin tarvitaan aina toinen ihminen, kuvitteluun ei. Tai no lääkäri voi toki itselleen tehdä reseptin, mutta kirjaimellisesti ei ilman toisten apua saa papereita ulos.
Vierailija kirjoitti:
Täydennän tätä sen verran, että mun unettomuuden syy on päässä pyörivät asiat. Mulla pää räjähtää eloon, kun laitan itseni makuuasentoon. Mielikuvitus on rajaton! Vaikka kuinka yrittää käsitellä mielessä jylläävät ajatukset ennen nukkumaan menoa, aina löytyy tukku uusia.
Samaa täällä, joskin sillä tarkennuksella, että päässä pyörivät asiat ei ole unettomuuden syy, vaan se on samanaikainen oire unettomuuden lisäksi.
Prosentuaalisesti suurin osa unettomuudesta johtuu päihteiden käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten luin nukahtamisvinkin, jota olen parin viime viikon aikana onnistuneesti kokeillut: Kirjain kerrallaan aakkosten kirjaimista keksin artistin, bändin, näyttelijän jne. Kuulostaa täydellisen typerältä, mutta olen nukkunut jo monet yöuniksi kutsuttavat tuon vinkin avulla.Paras neuvo jonka itse olen saanut on äänikirjan kuunteleminen. Joku vähän vaikeatajuisempi tai 1500-luvulle sijoittuva dekkari. Huono puoli on se että kun nukahtaa niin kännykkään jää ääni päälle ja sitten tietenkin joku soittaa just silloin kun olet kerrankin saanut nukuttua.
Tämä äänikirja antaa kyllä vain pari kertaa viikossa.
Kännykkään voi ajastaa älä häiritse -tilan ja silti kuunnella äänikirjaa. Puhelut ei kuitenkaan tule läpi.
Minulla ongelma hyperventilaatio öisin. Kun pitäisi nukahtaa, alan hengittää liian syvään ja tiheään. Tästä seuraa päänsärkyä, puutumista ym. Ja tottakai alkaa ahdistamaan. Onko vinkkejä tähän? Lääkkeitä en haluaisi syödä.
Paras keino on olla huolehtimatta. Olen vielä lomalla ja jo nyt alan kärsiä unettomuudesta, vaikka töihin palaamisen viikko. Tämä ahdistaa nyt, kun lomalla pitäisi rentoutua ja nukkua pitkään. Välillä saan itseni siihen moodiin, etten välitä, vaikka en nuku. Sitten välillä taas pyörin todella ahdistuneena sängyssä koko yön.
Ensin kaikki perusasiat kuntoon : tuuletettu makuuhuone, puhtaat lakanat, mukava yöasu, puhtaar lakanat, oma suihku ja hammaspesu.
Ei nikotiinia, kofeiinia tms. Banaani iltapalaksi. Sitten sänkyyn , kissa kainaloon, iltarukous ja kiitollisuusaiheet.
Seuraavaksi äänikirjan ajastus päälle n.90min ajaksi. Mielellään jokin matalaäänisen miehen lukema elämänkerta, jota oikein keskityn seuraamaan. Nukkumista en edes ajattele. Mutta katsos, jossain vaiheessa uni on yllättänyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut unettomuutta lapsesta asti.
Ei siinä auta mitkään itsehoitometodit kun heräilee yöllä, ihan kaikki on kokeiltu ja tehty ohjeiden mukaan aina.
Ei mulla auta kuin lääkkeet.
Kuinka kauan olet syönyt lääkkeitä ja saatko aina uusittua reseptin? Tavallisella terkkarilääkärilläkö?
Mulla myös muita mt-ongelmia.
Ensinhän toki kokeillaan kaikki unettavat masennuslääkkeet, allergialääkkeet ja antipsykootit. Eniten ihan terveyskeskuslekuriltq, koskaan vaan saa hoitosuhdetta mt-puolelle.
Imovane ainoa, joka toimii ilman sivuvaikutuksia ja sen saanti on kiven alla.
Varmaan, jos menet valittamaan unettomuutta niin sulle tyrkätään joku ketipinor tai mirtazapin. TSiis todellakin kannattaa ensin kokeilla väsyttävät antihistamiinit ja masennuslääkkeet, niihin ei jää koukkuun ja sivuvaikutukset pienemmät kuin nukahtamislääkkeissä. Esim mirtazapin ja doxepin lisää syvän unen määrää, ja sivuvaikutukset on pienillä annoksilla vähäiset. Ovat melatoniinin kanssa sieltä vaarattomimmasta päästä kun pysyy pienissä annoksissa.
Nukahtamislääkkeet vähentävät syvän unen määrää ja ovat haitallisia pitkäaikaiskäytössä. Niihin myös sitten jää koukkuun. Antipsykoottiset lääkkeet on ilmeisesti myös aika huono vaihtoehto.
Itselläni on ollut käytössä doxepin vuoden ajan, en ole huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia pienellä annoksella (puolikas tabletti). Minulla jäi yöheräily kokonaan pois ja nukahdan yleensä viimeistään tunnissa. Joskus jos stressi on kova niin pyörin pidempään, mutta ennen tuota lääkettä saatoin pyöriä 5 tuntia ja nukahdin pariksi tunniksi jonka jälkeen heräsin enkä enää saanut unta. Ainoa sivuvaikutus on ollut se että lääkkeen kanssa ei saa juoda alkoholia joten olen "joutunut" raitistumaan.
Itselläni unettomuus johtuu stressistä, vaikka en ole lapsenakaan ollut hyvä nukkumaan. Melatoniini ei auttanut ollenkaan, väsytti kyllä mutta en silti nukahtanut. Lisäksi aiheutti seuraavana päivänä kauhean kooman.
Isäni käytti vuosia nukahtamislääkkeitä ja ne aiheuttivat hänelle niin kauheita painajaisia että muistan yhä elävästi miten hän saattoi ruveta unissaan huutamaan keskellä yötä.
Aina sanotaan että ei saisi katsoa tv:tä jne ennen nukkumaanmenoa. Olen kuitenkin huomannut että jos ongelmana on päässä pyörivät asiat, niin silloin pahinta mitä voin tehdä on mennä kylmiltään nukkumaan niiden ajatusten kanssa. Se että katsoo hetken jotain sarjaa tai kuuntelee podcasteja, auttaa saamaan ajatukset toisaalle.
Nuorena katselin aina jotain hyvää sarjaa sängyssä niin pitkään että en yksinkertaisesti enää pysynyt hereillä. Silloin ei ollut nukahtamisongelmia mutta tuli muuten vaan nukuttua liian vähän.
Hengitysharjoitukset ovat vihoviimeinen unentappaja, aiheuttavat vaan ahdistusta ja suorituspaineita.
Toinen suuri virhe on jäädä sänkyyn makaamaan. Minulla oli ongelmana liian aikainen herääminen, ja aina jäin toiveikkaasti odottamaan jos nukahtaisi uudestaan. Tietenkään en nukahtanut, ja siinä vaiheessä kun kello soi olin raivon partaalla. Parempi nousta vaan ylös jos tietää ettei nukahda.
Painopeitto, melatoniini,hengitysharjoitukset ovat auttaneet( Viileä makuuhuone) Illalla hyvissä ajoin asunnon hämärtämin. Ei rankkaa liikuntaa iltasin, kävelyä ehkä ja lämmin suihku. Huolet nurkkaan
Vaatii harjoitusta! Ei raskasta ruokaa illalla, eikä vettä juoda paljoa. Enää en tarvitse melatoniinia. Murheita turhaa illalla funtsia kun ei sillä ratkea. Hengitys rauhoittaa, tubessa hyviä vinkkejä, pääset alkuun.