Unettomuus
Miten selviätte vakavan unettomuuden kanssa. Kun mielen täyttää ahdistus, pelko ja huono olo. Tuntuu, että on menettämässä järkensä. Jaetaanko tähän vertaistukea tai ihan mitä tahansa mieleen tulee.
Sekä lääkkeellisiä että lääkkeettömiä selviytymiskeinoja.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aikaisemminkin ollut pahaa unettomuutta ja nyt vauvavuonna on taas huonosti nukkuvan vauvan takia aktivoitunut. On tämä kyllä yhtä helvettiä. Viime yönä nukuttuani taas vain kaksi tuntia yhteensä kilahdin ihan totaalisesti neljän maissa, kun vauva taas heräsi herättyään edellisen kerran pari tuntia ennen neljää. Huusin täyttä kurkkua pää pehmoleluun painettuna ja paiskoin unimaskia patjaan (vauva ei ollut vieressä sängyssä vaan omassa sängyssään). Mitä tekee mies kun herää siihen mun epätoivoiseen huutoon? Tulee raivoamaan kuten on tehnyt ennenkin, jos olen yöllä itkenyt, käynyt pyytämässä apua kun olo on ollut epätoivoinen tms..,ja viimein viime yönä hermostuin siitä toisen raivoamisesta ja kysyin mikä helvetti häntä vaivaa, kun toisen epätoivoon reagoi raivoamalla. Sama kun raivoaisit ihmiselle joka on hyppäämässä sillalta alas. Ja lääkkeitähän ei voi käyttää kuin rajallisesti vauvan ja imetyksen kanssa.
En oikein osaa sanoa mikä tässä on pahinta: yöstä toiseen jatkuvat parin tunnin unet, se ettei päivälläkään saa levättyä vai tunnevammainen mies, joka ei osoita minkäänlaista lämpöä, empatiaa, huolestumista tai mitään silloin kun on yöllä totaalisen sekoamisen partaalla.
Itse pitäisin pahimpana selviä vihanhallintaongelmiasi.
Haha epätoivoinen trollaaminen vaan jatkuu. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ne huumeet ja kofeiini. Mene sänkyyn makaamaan ja laita silmät kiinni. Niin helppoa se on.
:D Taas sama huomionkipeä urpo trollaamassa joka ikisessä ketjussa.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuten saisi vakavasti unettomana toimivia lääkkeitä hakisin ne vaikka kadulta. Rotillehan on pystytty aiheuttamaan fibromyalgia (=keskushermoston paha herkistyminen yksinkertaistettuna) kun niitä on valvotettu tarpeeksi (juu sairasta, siis eläinkokeet.) Se fyysinenkin terveys menee jossain vaiheessa jos breikkiä kierteestä ei tule. Puhumattakaan nyt muusta inhimillisestä kärsimyksestä.
Lääkkeen puute ei ole koskaan unettomuuden syy. Syy on pään sisällä, eli psykologisesti hoidettavissa. Kaikki lääkkeet aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän vuoksi hoitosuosituksia muutettiin. Narkomaanit toki suosivat lääkkeitä, sen ymmärtää.
Pitkäkestoisesta unettomuudesta on taatusti enemmän haittaa kuin mistään lääkkeen sivuvaikutuksesta, johan se on turvallisuusriski jos esimerkiksi joutuu jatkuvasti ajamaan väsyneenä. Puhumattakaan vaikutuksista kaikkeen muuhun elämään. Totta kai ensin täytyy miettiä löytyykö muita keinoja, mutta jokainen oikeasti unettomuudesta kärsivä on taatusti kokeillut moneen kertaan perinteiset lampaiden laskemiset, kahvin vähentämiset ja huoneen pimentämiset. Voi olla että syy onkin pään sisällä, niinhän on esimerkiksi masennuksessakin, mutta sitä voi silti olla vaikea korjata millään muulla kuin lääkkeellä.
Olet totaalisen väärässä. Ei KäypäHoitoa muutettu mututiedon perusteella, vaan faktatietojen perusteella. Unettomuuden syy ei ole lääkkeen puute. Eikä masennuksen. Molempiin paras ja tieteellisesti todistettu ratkaisu on psykoterapia. Ihmiset ovat vain niin laiskoja, ja tyhmiä, että haluavat parantaa itsensä ihmepillereillä, jota ei ole koskaan keksitty. Valinta ja vastuu on tietysti jokaisen oma. Jos haluaa syödä ketiapiinia tietäen, että se aiheuttaa diabetestä, lihomista, kutistaa aivojen massaa ym. niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös muita mt-ongelmia.
Ensinhän toki kokeillaan kaikki unettavat masennuslääkkeet, allergialääkkeet ja antipsykootit. Eniten ihan terveyskeskuslekuriltq, koskaan vaan saa hoitosuhdetta mt-puolelle.
Imovane ainoa, joka toimii ilman sivuvaikutuksia ja sen saanti on kiven alla.
Varmaan, jos menet valittamaan unettomuutta niin sulle tyrkätään joku ketipinor tai mirtazapin. Toki ne saarnat unihygieniasta ja "ootko koittanut melatoniinia ja jättää kahvin illalla pois?" 🤦
Jos en sais lääkäriltä, niin hommaisin varmaan kadulta jotain rauhoittavaa.
Surullista, kun ihmiset joutuu taistelemaan elämän perusasioiden kanssa.
Todennäköisin lääkemääräysjärjestys:
1. Ketipinor
2. Mirtazapiini
3. Atarax
4. Jokin muu neurolepti kuin Ketipinor
5. Triptyl
6. Loput vielä kokeilematta olevat trisykliset masennuslääkkeet
+Melatoniini jonkin edellisen kokeilun yhteyteen. Jos ei toimi niin koita pärjäillä
Mulla meni Käyvän hoidon masennuslääkkeiden mukaan lyhyen nukahtamislääkekuurin jälkeen. Allergialääke tuli vasta myöhemmin. Ei ollut nykyinen KH, joten en muista jokaista lääkeainetta. Kuin koulukirjoista suoraan oma lääkekokeilu. Huvitti ihan kun pystyi seuraamaan suosituksesta mitä tulee seuraavaksi jos ei toimi. Psykoedukaatiota jokaisella käynnillä totta kai, vaikka kerroin että unikirjat jo luettu etu- ja takaperin ja nuoruudesta lähtien ollut pahempana.
Tosin aiemmilta vuosilta mirtaa ja ketiä lukemattomia kertoja, joten se voinut vaikuttaa tuohon että ketiä ei tyrkytetty ihan jokaisella kerralla.
Ikäni unettomuudesta kärsineenä (epäilen taustalla olevan ADHDn, ainoa asia joka minulla todella auttoi kun ei ole dg eikä siten lääkitystä oli vaihtaa iltatyöhön. Olen kuin uusi ihminen kun ei tarvitse stressata aamuherätystä vaan on varma tieto että kerkeän kyllä nukkua vaikka sitten edes päikkärit ennen iltavuoroa! Vau mikä ero elämänlaadussa, yrittäkkää muutkin unettomat samaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Ikäni unettomuudesta kärsineenä (epäilen taustalla olevan ADHDn, ainoa asia joka minulla todella auttoi kun ei ole dg eikä siten lääkitystä oli vaihtaa iltatyöhön. Olen kuin uusi ihminen kun ei tarvitse stressata aamuherätystä vaan on varma tieto että kerkeän kyllä nukkua vaikka sitten edes päikkärit ennen iltavuoroa! Vau mikä ero elämänlaadussa, yrittäkkää muutkin unettomat samaa! :)
Joillakinhan ADHD-stimulanttilääkitys on auttanut myös unettomuuteen, kun päässä ei ole tuhat asiaa kerralla, eli pystyy keskittymään siihen rauhoittumiseen kun ilman että sata radiokanavaa soi päässä yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuten saisi vakavasti unettomana toimivia lääkkeitä hakisin ne vaikka kadulta. Rotillehan on pystytty aiheuttamaan fibromyalgia (=keskushermoston paha herkistyminen yksinkertaistettuna) kun niitä on valvotettu tarpeeksi (juu sairasta, siis eläinkokeet.) Se fyysinenkin terveys menee jossain vaiheessa jos breikkiä kierteestä ei tule. Puhumattakaan nyt muusta inhimillisestä kärsimyksestä.
Lääkkeen puute ei ole koskaan unettomuuden syy. Syy on pään sisällä, eli psykologisesti hoidettavissa. Kaikki lääkkeet aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän vuoksi hoitosuosituksia muutettiin. Narkomaanit toki suosivat lääkkeitä, sen ymmärtää.
Pitkäkestoisesta unettomuudesta on taatusti enemmän haittaa kuin mistään lääkkeen sivuvaikutuksesta, johan se on turvallisuusriski jos esimerkiksi joutuu jatkuvasti ajamaan väsyneenä. Puhumattakaan vaikutuksista kaikkeen muuhun elämään. Totta kai ensin täytyy miettiä löytyykö muita keinoja, mutta jokainen oikeasti unettomuudesta kärsivä on taatusti kokeillut moneen kertaan perinteiset lampaiden laskemiset, kahvin vähentämiset ja huoneen pimentämiset. Voi olla että syy onkin pään sisällä, niinhän on esimerkiksi masennuksessakin, mutta sitä voi silti olla vaikea korjata millään muulla kuin lääkkeellä.
Olet totaalisen väärässä. Ei KäypäHoitoa muutettu mututiedon perusteella, vaan faktatietojen perusteella. Unettomuuden syy ei ole lääkkeen puute. Eikä masennuksen. Molempiin paras ja tieteellisesti todistettu ratkaisu on psykoterapia. Ihmiset ovat vain niin laiskoja, ja tyhmiä, että haluavat parantaa itsensä ihmepillereillä, jota ei ole koskaan keksitty. Valinta ja vastuu on tietysti jokaisen oma. Jos haluaa syödä ketiapiinia tietäen, että se aiheuttaa diabetestä, lihomista, kutistaa aivojen massaa ym. niin siitä vaan.
Mites esim. primääri ja elimellinen unettomuus? Ilman pillerin pilleriä ja psykoterapiaa vaippaikäisestä palvelukotiin asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakinhan ADHD-stimulanttilääkitys on auttanut myös unettomuuteen, kun päässä ei ole tuhat asiaa kerralla, eli pystyy keskittymään siihen rauhoittumiseen kun ilman että sata radiokanavaa soi päässä yhtäaikaa.
Näinhän se on, siksi on aina suorastaan rikollista kun näitä jää tälleen diagnosoimatta! Voi mennä opiskelut ja työpaikat ja lähteä elämä kunnon sivuluisuun pelkästään tämän oireen takia ja muutkin olisi vielä kestettävä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites esim. primääri ja elimellinen unettomuus? Ilman pillerin pilleriä ja psykoterapiaa vaippaikäisestä palvelukotiin asti?
Mikäli kuuluu tuohon erittäin harvinaiseen ryhmään, niin silloin lähtökohta voi olla eri. Suosituksissa ja tutkimuksissa CI on yleensä 95, eli kohdistuvat enemmistöön.
Tärkeintä on tajuta professori Partisen sanoma: ei pidä lisätä uskoa pillereihin unettomuuden hoitona. Tulee hoitaa unettomuuden syytä, joka on tyypillisesti käyttäytymiseen liittyvää, ts. psykologisesti hoidettavaa esimerkiksi kogntiivisen terapian keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaisiko niitä radiokanavia pystyä sulkemaan tietoisesti keskittymällä? Tarvitaanko siihen todella amfetamiinijohdannaisia?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kuuluu tuohon erittäin harvinaiseen ryhmään, niin silloin lähtökohta voi olla eri. Suosituksissa ja tutkimuksissa CI on yleensä 95, eli kohdistuvat enemmistöön.
Tärkeintä on tajuta professori Partisen sanoma: ei pidä lisätä uskoa pillereihin unettomuuden hoitona. Tulee hoitaa unettomuuden syytä, joka on tyypillisesti käyttäytymiseen liittyvää, ts. psykologisesti hoidettavaa esimerkiksi kogntiivisen terapian keinoin.
Mä taas en tajua miksi ihmisiä valvotetaan vuositolkulla vaikka lääke auttaisi 😡 sadistista touhua.
Ei itselle ole ainakaan IKINÄ tarjottu minkäänlaista terapiaa, vaikka olen teini-iästä asti uniongelmista lääkärissä puhunut. Onneksi nyt on jo ikää sen verran, että se otetaan edes hieman tosissaan. Multa ei jäänyt ammattikoulusta mitään käteen enkä ikinä kovasta yrityksestä huolimatta valmistunut ammattiin koska mä en vaan nukkunut.
Miksi ei saa nukkua lääkkeillä jos mikään muu ei onnistu? Ja miten tätä terapiaa saa ja toimiiko se kaikilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaisiko niitä radiokanavia pystyä sulkemaan tietoisesti keskittymällä? Tarvitaanko siihen todella amfetamiinijohdannaisia?
-eri
Öö keskittymällä, oikeesti? ADHD on nimenomaan keskittymisHÄIRIÖ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuudesta on julkaistu hyviä kirjoja viime vuosina. Esim Leeni Peltosen kirja Valvomo oli minusta hyvä.
Oma ratkaisuni ajoittaisen unettomuuden kanssa on olla mahdollisimman pitkälle välittämättä. Vaikka olisin nukkunut 2 h edellisinä yönä niin elän kuten muutenkin eläisin, teen reissut ja retket. En jää sohvalle surkuttelemaan huonoa oloa, koska se vaan pahentaa tilannetta.
Ja en todellakaan suosittele tätä krooniseen unettomuuteen. Siitäkin on kokemusta ja se oli hirveää.
Totta tuokin, että pahinta mitä voi tehdä on se että alkaa laskea miten enää ehtii nukkua vain kolme tuntia jos nyt nukahtaa ja miettiä miten kamalasti seuraavana päivänä väsyttää. Valitettavasti on vaan hyvin vaikeaa olla stressaamatta siitä jos seuraavana päivänä on vaikka joku tärkeä esiintyminen jonka jännittämisen takia juuri se uni ei tule. Onneksi yhden tai kahden yön valvomisen jälkeen vielä pysyy ihan hyvin toimintakykyisenä, eri asia jos unettomuus jää päälle.
Itsellä menee jo parista yöstä toimintakyky jos aidosti olen nukkunut liian vähän pidemmällä aikavälillä.
Hankalaa puhua tuntimääristä jo ihan siksi, että esim. unen laadusta ei ole kunnollista informaatiota. Puhumattakaan mikrounista, joista ei aidosti tiedä valvomisputkina hölkösen pöläystä.
Jos näen unia tiedän että nyt kestää valvoa enemmän kuin silloin, kun en ole vaikka vuoteen muistanut yhden yhtä unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aikaisemminkin ollut pahaa unettomuutta ja nyt vauvavuonna on taas huonosti nukkuvan vauvan takia aktivoitunut. On tämä kyllä yhtä helvettiä. Viime yönä nukuttuani taas vain kaksi tuntia yhteensä kilahdin ihan totaalisesti neljän maissa, kun vauva taas heräsi herättyään edellisen kerran pari tuntia ennen neljää. Huusin täyttä kurkkua pää pehmoleluun painettuna ja paiskoin unimaskia patjaan (vauva ei ollut vieressä sängyssä vaan omassa sängyssään). Mitä tekee mies kun herää siihen mun epätoivoiseen huutoon? Tulee raivoamaan kuten on tehnyt ennenkin, jos olen yöllä itkenyt, käynyt pyytämässä apua kun olo on ollut epätoivoinen tms..,ja viimein viime yönä hermostuin siitä toisen raivoamisesta ja kysyin mikä helvetti häntä vaivaa, kun toisen epätoivoon reagoi raivoamalla. Sama kun raivoaisit ihmiselle joka on hyppäämässä sillalta alas. Ja lääkkeitähän ei voi käyttää kuin rajallisesti vauvan ja imetyksen kanssa.
En oikein osaa sanoa mikä tässä on pahinta: yöstä toiseen jatkuvat parin tunnin unet, se ettei päivälläkään saa levättyä vai tunnevammainen mies, joka ei osoita minkäänlaista lämpöä, empatiaa, huolestumista tai mitään silloin kun on yöllä totaalisen sekoamisen partaalla.
Itse pitäisin pahimpana selviä vihanhallintaongelmiasi.
Tämä on kuule ihan neuvolapsykologilta saatu vinkki, että voi huutaa naama pehmolelussa. Tottakai ihminen on vihainen ja epätoivoinen jos nukkuu kuukausi kaupalla kaksi tuntia yössä. Tottakai se vaikuttaa ihan kehen tahansa, sinustakin tulisi sekopää näillä unilla.
No kärsin itsekin unettomuudesta, mutta ei siihen auta millään tavalla vaikka pitäisin huolen siitä että kukaan muukaan ei nuku saati että alkaisin keskellä yötä haastaa riitaa miehen kanssa. Ennemminkin kokisin huonoa omatuntoa vielä omasta unettomuudesta ärsyyntymisen päälle siitä jos minun takiani joku muukin joutuu heräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en tajua miksi ihmisiä valvotetaan vuositolkulla vaikka lääke auttaisi 😡 sadistista touhua.
Ei itselle ole ainakaan IKINÄ tarjottu minkäänlaista terapiaa, vaikka olen teini-iästä asti uniongelmista lääkärissä puhunut. Onneksi nyt on jo ikää sen verran, että se otetaan edes hieman tosissaan. Multa ei jäänyt ammattikoulusta mitään käteen enkä ikinä kovasta yrityksestä huolimatta valmistunut ammattiin koska mä en vaan nukkunut.
Miksi ei saa nukkua lääkkeillä jos mikään muu ei onnistu? Ja miten tätä terapiaa saa ja toimiiko se kaikilla?
Miksi ei saa nukkua lääkkeillä? Koska lääkkeet ovat vahingollisia. Etenkin riippuvuutta aiheuttavat, mutta myös psykoosilääkkeet ym. joita käytetään tutkimusten vastaisesti (ns. off-label käyttö) unettomuuden hoitoon. Off-label käytöllä valmistaja vapautuu vastuusta. Ketiapiini on tästä hyvä esimerkki. Valmistaja AstraZeneca joutui pelkästään lääkkeen aiheuttamien kuolemien johdosto satojen miljoonien korvausvastuuseen Yhdysvalloissa. Suomessa ei ole korvausvastuuta. Kuolemasta saa joitain satoja euroja lääkevahinkopoolista.
Miten saa terapiaa? Pyydät lääkäriäsi noudattamaan käypähoitosuosituksia ja tekemään Kelalle lausunnon. Etsit itsellesi sopivan terapeutin. Kokeilet 3-4 kertaa ja jos ei löydy luottamusta, kokeilet toista. Samalla keskityt siihen, että muutos vie aikaa, etenkin jos aivokemiaa on muokattu lääkkeillä. Reseptoreiden ja välittäjäaineiden suhde ei palaudu tuosta vain (ns. autoreseptorit, antagonisesti tai agonisesti toimivan lääkkeet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Öö keskittymällä, oikeesti? ADHD on nimenomaan keskittymisHÄIRIÖ
HÄIRIÖ on ohimenevää ja 100 % varmuudella ADHD voi oppia hallitsemaan mieltään ilman lääkkeitä.
Itselläni ollut kausia, etten pysty nukahtamaan yöllä ja sitten nukun päivät (mahdollisuus joustavan työn ansiosta). Ne on liittyneet aina siihen, että ajatus arjesta ja päivästä on ollut jostain syistä niin ahdistava, ettei halua kokea sitä. Ja joskus nukahtaminen yöksi tuntuu turvattomalta sellaisella vaistotasolla (mulla tätä aiheuttaa aina pohjoisen talvi, mutta myös muutenkin kuolemanpelkoa ja sellaista suojautumista maailman vaaroilta siinä on).
Liittyy todella selvästi myös fyysiseen energiaan, mulla sitä synkkyyttä/pelkoa ja energian (=motivaation) puutetta aiheuttaa eniten talvipimeys.
Mediataatiotyyppinen "irrottautuminen itsestään" ehkä toisia auttaa. Mutta eniten auttaa turvattomuutta tuovien asioiden jyrkkä karsiminen, ihan kaikenlaisten. Ja energian ja mielihyvän haaliminen jostain terveellisestä. Pitää pystyä menemään "omaan hattarakuplaan" edes hetkeksi.