Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unettomuus

Vierailija
07.02.2023 |

Miten selviätte vakavan unettomuuden kanssa. Kun mielen täyttää ahdistus, pelko ja huono olo. Tuntuu, että on menettämässä järkensä. Jaetaanko tähän vertaistukea tai ihan mitä tahansa mieleen tulee.
Sekä lääkkeellisiä että lääkkeettömiä selviytymiskeinoja.

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kun unettomuus jatkuu pitkään, pitkällään ollessa pyörryttää. Tosi ällö olo.

Vaikeaa masennusta edelsi kuukausien unettomuus. Jos olisin saanut apua unettomuuteen ajoissa, olisiko masennusta edes tullut? Ihmettelen vaan...

Unettomuus aiheuttaa masennusta ja fyysisiä sairauksia. Olen saanut ainostaan avuksi lääkkeitä, eipä siihen taida muuta apua edes olla. Niiden jatkuva käyttö erittäin tuhoisaa, mutta onko vaihtoehtoja.

Samoja tuntemuksia on myös mulla.

Vierailija
22/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nukahdin viime vuonna hetkeksi sohvalle tv:n ja valojen ollessa päällä (olin sairaan univelkainen mutta kuitenkin.) Se oli vuoden kohokohta, koska sain siitä kokemuksen että pystyn nukahtamaan ilman lääkkeitä. En ollut silloin yksin ja luulen että _yksi_ suuresti vaikuttava asia on se että yksinollessa, ilman laumaa, olo on tiedostamatta niin turvaton että nukahtaminen on vaikeaa. Kukaan muu ei "vartioi leijonaa" ja siksi ihminen on ylivirittynyt. Paljon on stressiä muutenkin ja traumoja mutta niin oli silloinkin kun nukahdin siihen sohvalle turvallisen seuran keskelle.

Tuo on varmaan ihan totta, minä olen nukkunut paljon paremmin kun erosin kuorsaavasta eksästä ja aloitin uuden, muutenkin paljon paremman suhteen jossa minulla on turvallista olla. Ei ole niin pelottavaa mennä nukkumaan kun tietää voivansa käpertyä turvalliseen kainaloon jos yöllä herää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut unettomuutta lapsesta asti.

Ei siinä auta mitkään itsehoitometodit kun heräilee yöllä, ihan kaikki on kokeiltu ja tehty ohjeiden mukaan aina.

Ei mulla auta kuin lääkkeet.

Kuinka kauan olet syönyt lääkkeitä ja saatko aina uusittua reseptin? Tavallisella terkkarilääkärilläkö?

Mulla myös muita mt-ongelmia.

Ensinhän toki kokeillaan kaikki unettavat masennuslääkkeet, allergialääkkeet ja antipsykootit. Eniten ihan terveyskeskuslekuriltq, koskaan vaan saa hoitosuhdetta mt-puolelle.

Imovane ainoa, joka toimii ilman sivuvaikutuksia ja sen saanti on kiven alla.

Varmaan, jos menet valittamaan unettomuutta niin sulle tyrkätään joku ketipinor tai mirtazapin. Toki ne saarnat unihygieniasta ja "ootko koittanut melatoniinia ja jättää kahvin illalla pois?" 🤦

Jos en sais lääkäriltä, niin hommaisin varmaan kadulta jotain rauhoittavaa.

Surullista, kun ihmiset joutuu taistelemaan elämän perusasioiden kanssa.

Vierailija
24/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä auta mitkään itsehoitometodit kun heräilee yöllä, ihan kaikki on kokeiltu ja tehty ohjeiden mukaan aina.

Kuinka kauan olet syönyt lääkkeitä ja saatko aina uusittua reseptin? Tavallisella terkkarilääkärilläkö?

Ensinhän toki kokeillaan kaikki unettavat masennuslääkkeet, allergialääkkeet ja antipsykootit. Eniten ihan terveyskeskuslekuriltq, koskaan vaan saa hoitosuhdetta mt-puolelle.

Varmaan, jos menet valittamaan unettomuutta niin sulle tyrkätään joku ketipinor tai mirtazapin. Toki ne saarnat unihygieniasta ja "ootko koittanut melatoniinia ja jättää kahvin illalla pois?" 🤦

Kiitos vastauksestasi. Täällä pohdin vakavasti, että menisin lääkärin puheille unettomuudestani...

Vierailija
25/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä annostuksella sulla on imovane. Mulla 7,5 mg imovanea ei tunnu missään.

Vierailija
26/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä ei  ole uni vaan se että lepää. 

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Vakavasta unettomuudesta kyse, siihen ei auta lämpimän maidon juonti. Villi arvaus, sulla ei ole uniongelmia? Hyväunisilta aina saakin parhaat vinkit. 

Vierailija
27/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa työtä, elämää, asuinpaikkaa jne, jos ette viihdy nykyisessä.

Ja jälleen saapui paikalle oikea asiantuntija.

Sekään ei ole oikea asenne, että vain lääkkeet auttavat, vaikka kuinka väittäisit niin.

eri

Vierailija
28/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä nukahdin viime vuonna hetkeksi sohvalle tv:n ja valojen ollessa päällä (olin sairaan univelkainen mutta kuitenkin.) Se oli vuoden kohokohta, koska sain siitä kokemuksen että pystyn nukahtamaan ilman lääkkeitä. En ollut silloin yksin ja luulen että _yksi_ suuresti vaikuttava asia on se että yksinollessa, ilman laumaa, olo on tiedostamatta niin turvaton että nukahtaminen on vaikeaa. Kukaan muu ei "vartioi leijonaa" ja siksi ihminen on ylivirittynyt. Paljon on stressiä muutenkin ja traumoja mutta niin oli silloinkin kun nukahdin siihen sohvalle turvallisen seuran keskelle.

Tuo on varmaan ihan totta, minä olen nukkunut paljon paremmin kun erosin kuorsaavasta eksästä ja aloitin uuden, muutenkin paljon paremman suhteen jossa minulla on turvallista olla. Ei ole niin pelottavaa mennä nukkumaan kun tietää voivansa käpertyä turvalliseen kainaloon jos yöllä herää.

Puhut palturia. Vain lääkkeet auttavat. Senhän näet jo muista vastauksista. 

VAIN LÄÄKKEET AUTTAVAT!

Vierailija
29/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa työtä, elämää, asuinpaikkaa jne, jos ette viihdy nykyisessä.

Ja jälleen saapui paikalle oikea asiantuntija.

Sekään ei ole oikea asenne, että vain lääkkeet auttavat, vaikka kuinka väittäisit niin.

eri

sekä että

-sivusta huutelen

Vierailija
30/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en muuten saisi vakavasti unettomana toimivia lääkkeitä hakisin ne vaikka kadulta. Rotillehan on pystytty aiheuttamaan fibromyalgia (=keskushermoston paha herkistyminen yksinkertaistettuna) kun niitä on valvotettu tarpeeksi (juu sairasta, siis eläinkokeet.) Se fyysinenkin terveys menee jossain vaiheessa jos breikkiä kierteestä ei tule. Puhumattakaan nyt muusta inhimillisestä kärsimyksestä.

Vierailija
31/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä ei  ole uni vaan se että lepää. 

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Vakavasta unettomuudesta kyse, siihen ei auta lämpimän maidon juonti. Villi arvaus, sulla ei ole uniongelmia? Hyväunisilta aina saakin parhaat vinkit. 

Vain lääkkeet auttavat. 

Se kommentoija valehteli, joka sanoi nukahtaneensa tv:n ääreen ilman lääkkeitä, samoin se, joka alkoi nukkua päästessään kuorsaavasta puolisosta eroon. 

Vain lääkkeet auttavat!

Vierailija
32/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Täällä pohdin vakavasti, että menisin lääkärin puheille unettomuudestani...

Mene ihmeessä, itsekin vetkuttelin tuota kun en halunnut leimautua "hulluksi", ajat on olleet ennen vähän erilaiset... 

MUTTA noihin mielialalääkkeisiin ei kannata suostua, ei mitään muuta saa kuin liudan epämiellyttäviä sivuvaikutuksia (näin useimmilla) - vaadi nukahtamislääke, vahva melatoniini, unilääke. 

Vierailija
33/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama annostus, enkä sillä nuku.

Olen ratkaissut asian niin, että otan sit harvemmin, mutta 1,5-2 kerralla. (Jos tän kertoisi lääkärille niin se varmasti lopettaisi reseptin).

Välillä nukun (yritän) pelkästään ataraxilla ja melatoniinilla. Iltaisin aina myös magnesium ja b-vitamiini.

Vierailija
34/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ne huumeet ja kofeiini. Mene sänkyyn makaamaan ja laita silmät kiinni. Niin helppoa se on.

Vierailija
35/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama annostus, enkä sillä nuku.

Olen ratkaissut asian niin, että otan sit harvemmin, mutta 1,5-2 kerralla. (Jos tän kertoisi lääkärille niin se varmasti lopettaisi reseptin).

Välillä nukun (yritän) pelkästään ataraxilla ja melatoniinilla. Iltaisin aina myös magnesium ja b-vitamiini.

Täähän se ois.

Vierailija
36/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso käypähoitosuositukset. Ensin unihygienia kuntoon, hiilareita illalla, valot minimiin, myös tietotekniikka jne. Reilu magnesiumlisä voi auttaa joillekin. Sitten jos unettomuus jatkuu viikkoja, kannattaa hakeutua hoitoon. Nykyisin hoitona on psykoterapia ja mikäli se ei toimi, sitten vasta lääkitys (kiitos professori Partiselle).

Vierailija
37/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en muuten saisi vakavasti unettomana toimivia lääkkeitä hakisin ne vaikka kadulta. Rotillehan on pystytty aiheuttamaan fibromyalgia (=keskushermoston paha herkistyminen yksinkertaistettuna) kun niitä on valvotettu tarpeeksi (juu sairasta, siis eläinkokeet.) Se fyysinenkin terveys menee jossain vaiheessa jos breikkiä kierteestä ei tule. Puhumattakaan nyt muusta inhimillisestä kärsimyksestä.

Lääkkeen puute ei ole koskaan unettomuuden syy. Syy on pään sisällä, eli psykologisesti hoidettavissa. Kaikki lääkkeet aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän vuoksi hoitosuosituksia muutettiin. Narkomaanit toki suosivat lääkkeitä, sen ymmärtää.

Vierailija
38/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen puute ei ole koskaan unettomuuden syy. Syy on pään sisällä, eli psykologisesti hoidettavissa. Kaikki lääkkeet aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän vuoksi hoitosuosituksia muutettiin. Narkomaanit toki suosivat lääkkeitä, sen ymmärtää.

Trolli, monet unettomat ovat kulkeneet jo pitkän matkan.

Vierailija
39/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
40/150 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosi ärsyttävää, että unettomat joutuvat taistelemaan elämänsä kanssa, ja toisaalta myös terveydenhoitoa vastaan ja sen asenteita vastaan.