Unettomuus
Miten selviätte vakavan unettomuuden kanssa. Kun mielen täyttää ahdistus, pelko ja huono olo. Tuntuu, että on menettämässä järkensä. Jaetaanko tähän vertaistukea tai ihan mitä tahansa mieleen tulee.
Sekä lääkkeellisiä että lääkkeettömiä selviytymiskeinoja.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuten saisi vakavasti unettomana toimivia lääkkeitä hakisin ne vaikka kadulta. Rotillehan on pystytty aiheuttamaan fibromyalgia (=keskushermoston paha herkistyminen yksinkertaistettuna) kun niitä on valvotettu tarpeeksi (juu sairasta, siis eläinkokeet.) Se fyysinenkin terveys menee jossain vaiheessa jos breikkiä kierteestä ei tule. Puhumattakaan nyt muusta inhimillisestä kärsimyksestä.
Lääkkeen puute ei ole koskaan unettomuuden syy. Syy on pään sisällä, eli psykologisesti hoidettavissa. Kaikki lääkkeet aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän vuoksi hoitosuosituksia muutettiin. Narkomaanit toki suosivat lääkkeitä, sen ymmärtää.
Pitkäkestoisesta unettomuudesta on taatusti enemmän haittaa kuin mistään lääkkeen sivuvaikutuksesta, johan se on turvallisuusriski jos esimerkiksi joutuu jatkuvasti ajamaan väsyneenä. Puhumattakaan vaikutuksista kaikkeen muuhun elämään. Totta kai ensin täytyy miettiä löytyykö muita keinoja, mutta jokainen oikeasti unettomuudesta kärsivä on taatusti kokeillut moneen kertaan perinteiset lampaiden laskemiset, kahvin vähentämiset ja huoneen pimentämiset. Voi olla että syy onkin pään sisällä, niinhän on esimerkiksi masennuksessakin, mutta sitä voi silti olla vaikea korjata millään muulla kuin lääkkeellä.
[/quote]Mulla myös muita mt-ongelmia.
Ensinhän toki kokeillaan kaikki unettavat masennuslääkkeet, allergialääkkeet ja antipsykootit. Eniten ihan terveyskeskuslekuriltq, koskaan vaan saa hoitosuhdetta mt-puolelle.
Imovane ainoa, joka toimii ilman sivuvaikutuksia ja sen saanti on kiven alla.
Varmaan, jos menet valittamaan unettomuutta niin sulle tyrkätään joku ketipinor tai mirtazapin. Toki ne saarnat unihygieniasta ja "ootko koittanut melatoniinia ja jättää kahvin illalla pois?" 🤦
Jos en sais lääkäriltä, niin hommaisin varmaan kadulta jotain rauhoittavaa.
Surullista, kun ihmiset joutuu taistelemaan elämän perusasioiden kanssa.[/quote]
Todennäköisin lääkemääräysjärjestys:
1. Ketipinor
2. Mirtazapiini
3. Atarax
4. Jokin muu neurolepti kuin Ketipinor
5. Triptyl
6. Loput vielä kokeilematta olevat trisykliset masennuslääkkeet
+Melatoniini jonkin edellisen kokeilun yhteyteen. Jos ei toimi niin koita pärjäillä
Mä kommentoin tähän ketjuun illalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut unettomuutta lapsesta asti.
Ei siinä auta mitkään itsehoitometodit kun heräilee yöllä, ihan kaikki on kokeiltu ja tehty ohjeiden mukaan aina.
Ei mulla auta kuin lääkkeet.
Sama homma minulla. Laaja unitutkimus on teetetty kalliilla rahalla. Unettomuus jatkuu..
Mulla koko ikäni (44v) jatkunut huonounisuus paljastui raudanpuutteen aiheuttamaksi. Ferritiinini oli alle viitearvon. Aloin syödä 200mg rautaa päivittäin, niin kolmen viikon kuluttua aloin ihmettelemään kun olen nukkunut viime yöt jotenkin tosi sikeästi.
Tsekkaa siis ferritiinisi!
Samoin myös jos juot kahvia, niin lopeta kokonaan (kuin myös muidenkin kofeiinipitoisten juomien juonti, esim. kolajuomat).Kofeiinin puoliintumisaika on niin pitkä, että vaikka joisit vain yhden kupin kahvia aamulla, sitä kofeiinia on jäljellä elimistössäsi vielä parinkin pvn kuluttua. Jos oot juonut runsaammin kahvia viime ajat, vieroitusoireet lopetuksen jälkeen kestävät noin viikon ajan, mutta sitten olet kuin uudesti syntynyt! Monen mahalle myös tekee hyvää kahvista luopuminen. Kahvista luopumisen jälkeen vireystilasi ei enää heittelehdi, vaan olet jatkuvasti virkeä, etkä ainoastaan kahvin juomisen jälkeen.
Lopeta siis kahvi!!!
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ne huumeet ja kofeiini. Mene sänkyyn makaamaan ja laita silmät kiinni. Niin helppoa se on.
:D Taas sama huomionkipeä urpo trollaamassa joka ikisessä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä ei ole uni vaan se että lepää.
Ruokavalio, liikunta ja lepo.
Vakavasta unettomuudesta kyse, siihen ei auta lämpimän maidon juonti. Villi arvaus, sulla ei ole uniongelmia? Hyväunisilta aina saakin parhaat vinkit.
Naulan kantaan, just näin tapahtuu..
Rutiinit, rutiinit ja vielä kerran rutiinit. Aloitan iltarauhoittumisen yleensä jo pari-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa. Lämmin suihku, mukavat vaatteet päälle, iltapala ja rooibosteetä/kaakaota. Valojen himmennys ja sitten lueskelen, kuuntelen podcastia tai katsoin jotain ei-stimuloivaa sarjaa. Sänkyyn vasta kun väsyttää kunnolla.
Aamulla ylös aikaisin, vaikka uni ei olisi tullut ennen kolmea. Myös vapaapäivinä ylös viimeistään ysiltä. Säännöllinen terveellinen syöminen ja runsaasti liikuntaa (paitsi ei tietenkään jos ei ole koko yönä nukkunut)
Alkoholi sekoittaa itsellä rytmin täysin eli pitäisi varmaan lopettaa kokonaan. En ole kuitenkaan siinä onnistunut, mutta juon tosi harvoin.
Melatoniinia käytän välillä, siinä toimii parhaiten kyllä oikeasti se lumevaikutus. Unilääkkeitä en halua edes kokeilla. Tiedän, että jäisin koukkuun saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Rutiinit, rutiinit ja vielä kerran rutiinit. Aloitan iltarauhoittumisen yleensä jo pari-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa. Lämmin suihku, mukavat vaatteet päälle, iltapala ja rooibosteetä/kaakaota. Valojen himmennys ja sitten lueskelen, kuuntelen podcastia tai katsoin jotain ei-stimuloivaa sarjaa. Sänkyyn vasta kun väsyttää kunnolla.
Aamulla ylös aikaisin, vaikka uni ei olisi tullut ennen kolmea. Myös vapaapäivinä ylös viimeistään ysiltä. Säännöllinen terveellinen syöminen ja runsaasti liikuntaa (paitsi ei tietenkään jos ei ole koko yönä nukkunut)
Alkoholi sekoittaa itsellä rytmin täysin eli pitäisi varmaan lopettaa kokonaan. En ole kuitenkaan siinä onnistunut, mutta juon tosi harvoin.
Melatoniinia käytän välillä, siinä toimii parhaiten kyllä oikeasti se lumevaikutus. Unilääkkeitä en halua edes kokeilla. Tiedän, että jäisin koukkuun saman tien.
Lisään vielä, että itsellä nukahtamisvaikeus, ei niinkään univaikeus. Ensimmäisen kerran nukahtaminen on tuskan takana, mutta sitten kun kerran nukahdan niin saan uudestaan kyllä unta vaikka heräisin. Ja heräänkin kyllä 1-3 krt aivan joka yö.
Itsellä on siis täysin psykologista tuo homma ja ymmärrän, että monilla rutiinit ei auta. Mutta vituttaa se kyllä, kun joutuu olemaan täysin unettomuuden orja ja suunnittelemaan kaikki aikataulut sen mukaan, että ehtii rauhoittua ennen nukkumaanmenoa
Unettomuudesta on julkaistu hyviä kirjoja viime vuosina. Esim Leeni Peltosen kirja Valvomo oli minusta hyvä.
Oma ratkaisuni ajoittaisen unettomuuden kanssa on olla mahdollisimman pitkälle välittämättä. Vaikka olisin nukkunut 2 h edellisinä yönä niin elän kuten muutenkin eläisin, teen reissut ja retket. En jää sohvalle surkuttelemaan huonoa oloa, koska se vaan pahentaa tilannetta.
Ja en todellakaan suosittele tätä krooniseen unettomuuteen. Siitäkin on kokemusta ja se oli hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Katso käypähoitosuositukset. Ensin unihygienia kuntoon, hiilareita illalla, valot minimiin, myös tietotekniikka jne. Reilu magnesiumlisä voi auttaa joillekin. Sitten jos unettomuus jatkuu viikkoja, kannattaa hakeutua hoitoon. Nykyisin hoitona on psykoterapia ja mikäli se ei toimi, sitten vasta lääkitys (kiitos professori Partiselle).
Niin, terapiaanhan pääsevät kaikki jotka vaan haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuten saisi vakavasti unettomana toimivia lääkkeitä hakisin ne vaikka kadulta. Rotillehan on pystytty aiheuttamaan fibromyalgia (=keskushermoston paha herkistyminen yksinkertaistettuna) kun niitä on valvotettu tarpeeksi (juu sairasta, siis eläinkokeet.) Se fyysinenkin terveys menee jossain vaiheessa jos breikkiä kierteestä ei tule. Puhumattakaan nyt muusta inhimillisestä kärsimyksestä.
Lääkkeen puute ei ole koskaan unettomuuden syy. Syy on pään sisällä, eli psykologisesti hoidettavissa. Kaikki lääkkeet aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän vuoksi hoitosuosituksia muutettiin. Narkomaanit toki suosivat lääkkeitä, sen ymmärtää.
Sinä taas mitä todennäköisimmin et ole psykologisesti hoidettavissa. Mieluummin uniongelmat kuin palstatrollaajan psyyke, siihen verrattuna pääsee jopa vähällä
Vierailija kirjoitti:
Unettomuudesta on julkaistu hyviä kirjoja viime vuosina. Esim Leeni Peltosen kirja Valvomo oli minusta hyvä.
Oma ratkaisuni ajoittaisen unettomuuden kanssa on olla mahdollisimman pitkälle välittämättä. Vaikka olisin nukkunut 2 h edellisinä yönä niin elän kuten muutenkin eläisin, teen reissut ja retket. En jää sohvalle surkuttelemaan huonoa oloa, koska se vaan pahentaa tilannetta.
Ja en todellakaan suosittele tätä krooniseen unettomuuteen. Siitäkin on kokemusta ja se oli hirveää.
Tällä metodilla menen minäkin. Olen ollut uneton jo yli 10 vuoden ajan, eikä tähän auta mikään lääke tai terapia, saati nuo yksinkertaisemmat itsehoitokeinot.
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin, että pahinta mitä voi tehdä on se että alkaa laskea miten enää ehtii nukkua vain kolme tuntia jos nyt nukahtaa ja miettiä miten kamalasti seuraavana päivänä väsyttää. Valitettavasti on vaan hyvin vaikeaa olla stressaamatta siitä jos seuraavana päivänä on vaikka joku tärkeä esiintyminen jonka jännittämisen takia juuri se uni ei tule. Onneksi yhden tai kahden yön valvomisen jälkeen vielä pysyy ihan hyvin toimintakykyisenä, eri asia jos unettomuus jää päälle.
Mulla on aikaisemminkin ollut pahaa unettomuutta ja nyt vauvavuonna on taas huonosti nukkuvan vauvan takia aktivoitunut. On tämä kyllä yhtä helvettiä. Viime yönä nukuttuani taas vain kaksi tuntia yhteensä kilahdin ihan totaalisesti neljän maissa, kun vauva taas heräsi herättyään edellisen kerran pari tuntia ennen neljää. Huusin täyttä kurkkua pää pehmoleluun painettuna ja paiskoin unimaskia patjaan (vauva ei ollut vieressä sängyssä vaan omassa sängyssään). Mitä tekee mies kun herää siihen mun epätoivoiseen huutoon? Tulee raivoamaan kuten on tehnyt ennenkin, jos olen yöllä itkenyt, käynyt pyytämässä apua kun olo on ollut epätoivoinen tms..,ja viimein viime yönä hermostuin siitä toisen raivoamisesta ja kysyin mikä helvetti häntä vaivaa, kun toisen epätoivoon reagoi raivoamalla. Sama kun raivoaisit ihmiselle joka on hyppäämässä sillalta alas. Ja lääkkeitähän ei voi käyttää kuin rajallisesti vauvan ja imetyksen kanssa.
En oikein osaa sanoa mikä tässä on pahinta: yöstä toiseen jatkuvat parin tunnin unet, se ettei päivälläkään saa levättyä vai tunnevammainen mies, joka ei osoita minkäänlaista lämpöä, empatiaa, huolestumista tai mitään silloin kun on yöllä totaalisen sekoamisen partaalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aikaisemminkin ollut pahaa unettomuutta ja nyt vauvavuonna on taas huonosti nukkuvan vauvan takia aktivoitunut. On tämä kyllä yhtä helvettiä. Viime yönä nukuttuani taas vain kaksi tuntia yhteensä kilahdin ihan totaalisesti neljän maissa, kun vauva taas heräsi herättyään edellisen kerran pari tuntia ennen neljää. Huusin täyttä kurkkua pää pehmoleluun painettuna ja paiskoin unimaskia patjaan (vauva ei ollut vieressä sängyssä vaan omassa sängyssään). Mitä tekee mies kun herää siihen mun epätoivoiseen huutoon? Tulee raivoamaan kuten on tehnyt ennenkin, jos olen yöllä itkenyt, käynyt pyytämässä apua kun olo on ollut epätoivoinen tms..,ja viimein viime yönä hermostuin siitä toisen raivoamisesta ja kysyin mikä helvetti häntä vaivaa, kun toisen epätoivoon reagoi raivoamalla. Sama kun raivoaisit ihmiselle joka on hyppäämässä sillalta alas. Ja lääkkeitähän ei voi käyttää kuin rajallisesti vauvan ja imetyksen kanssa.
En oikein osaa sanoa mikä tässä on pahinta: yöstä toiseen jatkuvat parin tunnin unet, se ettei päivälläkään saa levättyä vai tunnevammainen mies, joka ei osoita minkäänlaista lämpöä, empatiaa, huolestumista tai mitään silloin kun on yöllä totaalisen sekoamisen partaalla.
Itse pitäisin pahimpana selviä vihanhallintaongelmiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pitäisin pahimpana selviä vihanhallintaongelmiasi.
Tämä on kuule ihan neuvolapsykologilta saatu vinkki, että voi huutaa naama pehmolelussa. Tottakai ihminen on vihainen ja epätoivoinen jos nukkuu kuukausi kaupalla kaksi tuntia yössä. Tottakai se vaikuttaa ihan kehen tahansa, sinustakin tulisi sekopää näillä unilla.
Monta asiaa tässä on tullutkin. Vielä yksi. Ole rehellinen itsellesi. Miksi et nuku riittävästi? Mun piti myöntää, että omassa elämässäni oli henkilö, joka vaikutti minuun aina negatiivisesti, ja että työoloni eivät olleet hyvät, vaikka unelmatyössäni olin. Vähensin minimiin kontaktit tuon mieltäni mustaavan henkilön kanssa ja vaihdoin työpaikkaa. Nykyisin minä määrään, milloin jaksan olla tekemisissä mt-ongelmaisen sukulaiseni kanssa enkä ota vastaan joka päivä montaa asiaa. Uusi työ on rauhallisemmassa ympäristössä ja olen levollisempi kuin edellisessä työssä. Vieläkin kärsin uniongelmista, mutta en enää joka ikinen yö. Elämänlaatu parempi, unenlaatu parempi.