Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Tänään tein miljoonan dollarin spagettivuokaa. Juu, ei ole köyhäilyä, kun siihen tuli bolognesekastikkeen ohella tuorejuustoa, ranskankermaa ja raejuustoa. Toivottavasti on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Miten peruskotiruoka on muuttunut köyhäilyruuaksi?
Suhteessa siihen kuinka paljon hyvin monet nykyään satsaa herkutteluun, ruokatrendeihin, ulkomaisiin ruokiin. Kun ihan arjessa syödään sushia niin siihen voit verrata.
Mä olen hupsahtanut kaaliin. Siitä on moneksi.
Ohutta silppua rasiaan. Siten on käyttövalmis. Säilyy tuoreena n. pari viikkoa.
Käy sellaisenaan lisukkeena. Tai annostelee toiseen astiaan vähän kaalia, loraus (lempi)etikkaa. Puristellaan kunnolla ja annetaan levätä muutama tunti. Toimii sellaisenaan tai lisukkeena. Myös wrappeihin kesärulliin täydellistä.
Coleslaw teen mitä kaapista löytyy. Kaalia ohuena silppuna, pari raastettua porkkanaa, ehkä hempeä sipuli. Kastike: jogurtti/majoneesi, tilkka etikkaa, sinappia töräys ja suola pippuri.. joskus joukkoon menee chili ja valkosipuli. Toimii noineen tai lisukkeena.
Sitten voipi käyttää, niin saa hapankaalia.
Perinteiset: kaalilaatikko (itse laitan joukkoon ohraa, porkkanaa, sipulia, kasvislientä, haudutellaan uunissa miedolla lämmöllä ainakin pari tuntia), kaalikeitto, kaalipataa, viime viikolla tein kaalipiirakan.
Kaali kun loppuu, niin pidän parin viikon paussin ennenkuin uutta ostan. Etten vaan kyllästy.
Tää "löytö" on mullistanut mun elämäni monin tavoin. Saa ympäri vuoden edullisesti. Vatsa toimii ja kilojakin lähtee. Tuntuu myös kukkarossa, kun raahaa kaupasta enää kurkkuja, tomaatteja ja jäävuorta kuin satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miten peruskotiruoka on muuttunut köyhäilyruuaksi?
Siten kun on tajuttu, ettei ruskeakastike ja perunat ole kovin ravintorikasta ruokaa tai vaikkapa makaronilaatikko, mikä vaan makkara ja nakkiruoka.
Onneksi ajat ovat erit.
Sipulia pannulla öljyssä, siihen keitettyä riisiä ja tonnikalapurkki. Nam!
Linssikeitto, ehkä smetanaa tai creme fraichea päälle. Erittäin hyvä! Borssikeitto, jauhelihakeitto, potut + jauhelihakastike, kaalilaatikko, perunalihavuoka, nakkikastike + potut, tonnikalapasta. Onhan näitä ns. köyhäilyruokia. Entistä tavallista kotiruokaa. Tulee nykyisin edulliset reseptit tarpeeseen. Kasvissosekeitto, porkkanakeitto raejuustolla. Tortillatkin. Valmista perunasipulisekoitusta + mitä vain lihaa vuokaan, vaikka kebuakin. Toimii myös tonnikalan ja jauhelihan kanssa.
Broilerin koipireidet uunissa riisipedillä. Riisi kypsyy samassa ajassa ja saa makua kananrasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Yritän syödä ravintorikasta ja itse tehtyä ruokaa, kasvikset, juurekset, hedelmät, marjat.
Vähän punaista lihaa, kalaa, kanaa.
Punainen liha on mainituista ylivoimaisesti ravintorikkain raaka-aine. Voittaa kalankin mennen tullen.
Kananmunat ovat edelleenkin halpaa syötävää. Itse pidän munakokkelista, johon laitan hieman edukasta uunilenkkiä. Aamupalaksi tätä ja lisäksi kaurapuuroa niin pärjää pitkälle iltapäivään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne teidän rahat oikein menee?
Köyhäily ei välttämättä liity rahatilanteeseen lainkaan. Köyhäily voi olla myös kulinariaa. Esimerkiksi pilkkiahvenesta tehty kalakukko on paljon muutakin kuin köyhäilyä. Tai se perinteisen ruskean kastikkeen handlaaminen ihan vaan voista ja jauhoista on keittotaitoa ja kulinariaa parhaimmillaan. Jos teet ruoka-apujauhoista ja vedestä pastan, on ruoka ilmaista ja raaka-ainetta hyödyntävää keittotaitoa korkeimmalla levelillä. Rahat voi sitten käyttää vaikka Teslaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäily ei välttämättä liity rahatilanteeseen lainkaan. Köyhäily voi olla myös kulinariaa. Esimerkiksi pilkkiahvenesta tehty kalakukko on paljon muutakin kuin köyhäilyä. Tai se perinteisen ruskean kastikkeen handlaaminen ihan vaan voista ja jauhoista on keittotaitoa ja kulinariaa parhaimmillaan. Jos teet ruoka-apujauhoista ja vedestä pastan, on ruoka ilmaista ja raaka-ainetta hyödyntävää keittotaitoa korkeimmalla levelillä. Rahat voi sitten käyttää vaikka Teslaan.
Juuri tämä oli se Kekkosen ajan ruokafilosofia.
Syö edullista perusruokaa, ja käytä rahat johonkin muuhun.
Lisäbonuksena pysyminen laihana.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hupsahtanut kaaliin. Siitä on moneksi.
Ohutta silppua rasiaan. Siten on käyttövalmis. Säilyy tuoreena n. pari viikkoa.
Käy sellaisenaan lisukkeena. Tai annostelee toiseen astiaan vähän kaalia, loraus (lempi)etikkaa. Puristellaan kunnolla ja annetaan levätä muutama tunti. Toimii sellaisenaan tai lisukkeena. Myös wrappeihin kesärulliin täydellistä.
Coleslaw teen mitä kaapista löytyy. Kaalia ohuena silppuna, pari raastettua porkkanaa, ehkä hempeä sipuli. Kastike: jogurtti/majoneesi, tilkka etikkaa, sinappia töräys ja suola pippuri.. joskus joukkoon menee chili ja valkosipuli. Toimii noineen tai lisukkeena.
Sitten voipi käyttää, niin saa hapankaalia.
Perinteiset: kaalilaatikko (itse laitan joukkoon ohraa, porkkanaa, sipulia, kasvislientä, haudutellaan uunissa miedolla lämmöllä ainakin pari tuntia), kaalikeitto, kaalipataa, viime viikolla tein kaalipiirakan.
Kaali kun loppuu, niin pidän parin viikon paussin ennenkuin uutta ostan. Etten vaan kyllästy.
Tää "löytö" on mullistanut mun elämäni monin tavoin. Saa ympäri vuoden edullisesti. Vatsa toimii ja kilojakin lähtee. Tuntuu myös kukkarossa, kun raahaa kaupasta enää kurkkuja, tomaatteja ja jäävuorta kuin satunnaisesti.
Ja lisäksi muut perusjuurekset eli lantut, porkkanat ja punajuuret, joita saa talvisaikaan parhaimmillaan 0,50 euron kilohintaan. Eikä muutkaan juurekset kallita ole suhteessa kurkkuihin ja tomaatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Mikäpä sen parempaa kuin itse valmistettu lanttukukko! Tai kaalilaatikko kera puolukkasurvoksen, pitkään ja hartaudella haudutettu hernekeitto, pehmeistä pehmein linssikeitto! Tuorekasviksina perinteiset juurekset! Jälkiruokana mustikkakukko, vispipuuro tai kiisselit! Aamiaisena puurot kera marjojen. Valmistan näitä säännöllisesti juuri sen vuoksi, että ne ovat lempiruokiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun innoittamana pitääpä tehdä Riisifruttia. Joskus tulee ostettua kaupasta, vaikka helpollahan tuon kotona tekisi. Riisipuuroa ja kuohukerma vatkattuna siihen. Taatusti halvempaa kuin kaupasta ostettu.
Joskus kauan sitten maistanut ja se on kaupasta ostettuna sellaista, että riisit vaikuttavat olevan osittain raakoja. Kotona tehtynä saisin minulle sopivaa eli ilman lisättyä sokeria.
Kaupan riisifrutti on hyvää, mutta se mukana tuleva hillo on itselleni täysin turha. En juurikaan välitä myöskään edes marjoista. Ostan kyllä joskus herkuksi ja syön hillon erikseen. Kotona en jaksaisi tehdä kun en muutenkaan syö makeaa niin en jaksa nähdä vaivaa.
Suomalaisissa arkiruoissa on se jännä piirre, että ne ovat aika kansainvälisiä. Makaronilaatikkoa, hernekeittoa ja kaalikääryleitä syödään mm. etelä-Euroopassa vähän erilaisina versioina. Myös lihaperunalaatikkoa jota syödään ilman mitään kastikkeita yms. Olen syönyt näitä sikäläisiä versioita ja erona on lähinnä maustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, kenellä on puuhella, kokeilkaa tällaista perinteistä herkkua karjalasta, mummo teki aikoinaan. Sultsinat. Karjalanpiirakkataikina, siitä otetut kakkarat kaulitaan ohuiksi, ruokalautasen kokoisiksi. Paistetaan paljaalla hellanlevyllä molemmin puolin, voidellaan voilla, täytetään riisipuurolla ja rullataan rullaksi. On täyttävää. Itsellä ei puuhellaa ole ollut, jos olis, niin noita tekisin...
Tämä on uutta! Kiitos vihjeestä! Tätä kokeilen. Toivottavasti en pilaa hellaa!
Onnistuu myös sähköhellalla, jos siinä on valurautalevyt. 30-luvulla syntynyt äitini paistoi noita muutaman kerran vuodessa, jos sattui tekemään sultsinoita mieli ja aineksia jäänyt piirakanpaistotalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä niistä protskuista...tuossa vähän laskeskelin.
70-luvulla ihminen sai proteiinia maidosta noin 30-45g päivässä. Munista noin 10-15g.
Pyöreästi proteiinia oli jo kasassa 50g/vrk, ennen kuin alettiin puhumaan varsinaisten pääruokien proteiinista. Kirnuvoita syötiin ennen myös reilusti, siitä tuli hieman lisää.
Voidaan siis laskea karkeasti, että 70-luvun suomalaisen proteiinintarve varsinaisista pääruuista, lihasta, kanasta ja kalasta vuorokaudessa oli noin 30g, kun 50g tuli maitotuotteista ja munista.
Laitan siksi vain 30g, koska jengin indeksi oli silloin luokkaa 18-20 keskimäärin. Kevyitä, lyhyitä ihmisiä.
Eikös kaikki voi tehdä kirnuamalla vai miten ne muut voi tehdään?
++
Onnistuu kotonakin. Vatkaa kermaa tarpeeksi kauan, niin se muuttuu voiksi. Lopuksi on hyvä huuhtaista vedellä ja lisätä ripaus suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa arkiruoissa on se jännä piirre, että ne ovat aika kansainvälisiä. Makaronilaatikkoa, hernekeittoa ja kaalikääryleitä syödään mm. etelä-Euroopassa vähän erilaisina versioina. Myös lihaperunalaatikkoa jota syödään ilman mitään kastikkeita yms. Olen syönyt näitä sikäläisiä versioita ja erona on lähinnä maustaminen.
Suomessa ei ole oikeastaan omaa kulttuuria missään. Kieli on oma, mutta sekin on kehittynyt virosta. Ruoat ovat kaikki tuontitavaraa karjalanpiirakoista joulukinkkuun.
Makkaroitakin on monelaisia, mikä estää käyttämästä vaikka broilermakkaraa......
Ai niin, unohdin millä tasolla suomalaisten ruoanvalmistustaidot ovat.