Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kakeibo, japanilainen säästämismetodi, kukaan kokeillut?

Vierailija
06.02.2023 |

Tilasin itselleni tuollaisen kakebo -kirjan, johon kirjataan tuloja ja menoja, säästämistavoitteita ja jolla tulee paremmin esiin mihin kaikkeen rahat hupenee. Ylipäätään on aika valaisevaa huomata minkä verran rahaa tarkalleen ottaen on käytössä. Vaikuttaa tosi hyvältä. Vähän sellaista pankkitilin konmarittamista. 😅 onko täällä muita, jotka käyttää kakeiboa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on se opus jota kolmiokuudelle vaikuttaja, vuoden sijoittaja vm 2022 joka unelmasalkkupelissä esittelee taitojaan parasta aikaa ja on peräti sijalla 22197 salkkujen määrä pelissä on 22291

Vierailija
42/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko vuosien tauon jälkeen ottaa taas budjetointi käyttöön. Tällä hetkellä menetelmäni on kirjata excelin kaikki käytetty raha, jotta hahmotan sen ja pystyn näkemään mihin kuluu liikaa.

Excel laskee totaaliyhteissumman, ruoan yhteissumman, asunnon, auton ja muun elämisen (vaatteet, harrastukset, kosmetiikka, terveys jne) yhteissummat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäväiselle ihmiselle tuo ei varmaan tuo lisäarvoa. Liian mukavuudenhaluiselle tuhlarillekkaan tuo ei varmaan toimi. Mutta varmasti osalle ihmisiä todella hyödyllinen apu.

Älä ap välitä negatiivisesta kommentoinnista. Osa haluaa päteä kun osaa säästää muutenkin. Osa taas kommentoi katkerasti koska ei saa säästettyä vaikka kuinka yrittäisi jne.

Kiva kun nostit asian esiin niin ehkä joku muukin löytää siitä apua taloutensa hallintaan. Tai innostuu tekemään vaikka sen excel taulukon.

Vierailija
44/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanilaisen mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanilainen vaimoni sanoi, ettei se poikkea mitenkään suomalaisesta tulojen ja menojen kirjaamisesta. Ei siis mitään kaksinkertaista kirjanpitoa vaan yksinkertaista tulojen ja menojen kirjausta. Sitä toki kannattaa kaikkien harrastaa.

Varmaan joo jos on jo hyvin hallinnassa niin pärjää vaikka ruutuviholla. Aloittelevalle taloudenhallitsijalle tuosta on apua. Kirjassa kysytään tarkemmin tavoitteita ja esim muutaman kerran vuodessa tulevia menoja, että itse en ainakaan mieti sellaisia joka kuukausi. Auttaa hallinnassa. Nyt kuun alussa näyttää siltä että säästöön pitäisi pystyä laittamaan monta sataa kuussa, mikä on aika erikoista koska olen luullut että rahat riittää nippanappa.

Minulla oli työurani alussa excel, jossa oli menot allekain ja kuukaudet vaakarivillä. Siitä näki,  paljonko minäkin kuukautena oli menoja. Jalostin sitä vähän nähdäkseni, paljonko minulla piti minkäkin kuukauden alussa olla rahaa tilillä, että sain maksettua esimerkiksi puolivuosittain erääntyvän opintolainan. Lisähaastetta ja tarvetta sille teki talvella tekemäni vuorotyö, minkä ansiosta kuukausitulot vaihtelivat paljon.

Vaan hyvin pysyi talous hallinnassa ja tili plussalla.

No tuo on juurikin samaa kuin kakeibo. Itse en vaan jaksaisi avata tietokonetta ja exceliä, vihko on minulle helpompi. Mutta siis kyse on enemmän tosiaan ennakoinnista, kuin sen ihmettelemisestä että minne rahat taas hävisi, mitä itse teen esim. tiliotteen kanssa. Rahankäyttö tulee tietoisemmaksi. En ihan ymmärrä miksi kaikkeen täällä pitää reagoida niin negatiivisesti, mutta kiitos kun pidätte ketjua pinnalla.

Mä käyn päivät töissä, mulla on tietokone auki nenän edessä ainakin sen 8h/pvä, ja aika ison osan siitä ajasta myös excel on siinä auki, menee ihan tässä töiden lomassa tuollaiset.

Vierailija
45/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan excelissä jo kohta 30v

Vuosibudjetti mistä näkee heti liikkumavaran ja säästämismahdollisuudet, ne kuukaudet mihin voi keskittää jonkin isomman hankinnan jos tarvitsee.

2x  kuukaudessa käyn päivittämässä - kun tulee mun palkka ja kun tulee miehen palkka

Vierailija
46/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tili ja sinne vaikka 100-500 per kuukausi ja noi rahat on se matkakassa jne

Vierailija
47/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanilainen vaimoni sanoi, ettei se poikkea mitenkään suomalaisesta tulojen ja menojen kirjaamisesta. Ei siis mitään kaksinkertaista kirjanpitoa vaan yksinkertaista tulojen ja menojen kirjausta. Sitä toki kannattaa kaikkien harrastaa.

Varmaan joo jos on jo hyvin hallinnassa niin pärjää vaikka ruutuviholla. Aloittelevalle taloudenhallitsijalle tuosta on apua. Kirjassa kysytään tarkemmin tavoitteita ja esim muutaman kerran vuodessa tulevia menoja, että itse en ainakaan mieti sellaisia joka kuukausi. Auttaa hallinnassa. Nyt kuun alussa näyttää siltä että säästöön pitäisi pystyä laittamaan monta sataa kuussa, mikä on aika erikoista koska olen luullut että rahat riittää nippanappa.

Minulla oli työurani alussa excel, jossa oli menot allekain ja kuukaudet vaakarivillä. Siitä näki,  paljonko minäkin kuukautena oli menoja. Jalostin sitä vähän nähdäkseni, paljonko minulla piti minkäkin kuukauden alussa olla rahaa tilillä, että sain maksettua esimerkiksi puolivuosittain erääntyvän opintolainan. Lisähaastetta ja tarvetta sille teki talvella tekemäni vuorotyö, minkä ansiosta kuukausitulot vaihtelivat paljon.

Vaan hyvin pysyi talous hallinnassa ja tili plussalla.

No tuo on juurikin samaa kuin kakeibo. Itse en vaan jaksaisi avata tietokonetta ja exceliä, vihko on minulle helpompi. Mutta siis kyse on enemmän tosiaan ennakoinnista, kuin sen ihmettelemisestä että minne rahat taas hävisi, mitä itse teen esim. tiliotteen kanssa. Rahankäyttö tulee tietoisemmaksi. En ihan ymmärrä miksi kaikkeen täällä pitää reagoida niin negatiivisesti, mutta kiitos kun pidätte ketjua pinnalla.

Mä käyn päivät töissä, mulla on tietokone auki nenän edessä ainakin sen 8h/pvä, ja aika ison osan siitä ajasta myös excel on siinä auki, menee ihan tässä töiden lomassa tuollaiset.

Otan osaa suunnattoman tylsään työhösi.

Vierailija
48/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortit on keksitty.

Vierailija
49/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kokeillut mutta oli vuodenvaihteessa mielessä. Voikohan sen aloittaa keskellä vuotta kun vuodenvaihde meni jo ohi?

Vierailija
50/57 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keltainen post-it -muistilappu tavallisen kalenterin välissä. Siihen tein kuukausibudjetin siten, että huomioin myös isommat kerran vuodessa tulevat maksut jyvitettyinä per kk. Lisäksi siirrän isoja maksuja varten eri tilille tuon jyvitetyn summan palkkapäivän tienoilla. Tavalliseen kalenteriin olen lisäksi vuosisuunnitelmasivulle merkannut isot maksut kuten vakuutukset jne. Hyvin on toiminut jo vuosikaudet eikä juuri ikäviä yllätyksiä ole tullut.

Vierailija
51/57 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastaan.

Minua Kakeibo on auttanut säästämään kuukaudessa 400-500 euroa kuussa. Se on hyvin, kun ennen oli aina tili tyhjänä kuun lopussa.

Vierailija
52/57 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun oli rahaa, niin paras tapa oli vain siirtäää käyttötilille joku vakio summa, joka sitten oli kuukausibudjetti.Muut meni säästöön. En olisi jaksanut mitään kuittiseurantaa. Elämä on kuitenkin mielitekojakin.Jossain vaiheessa voi tulla vaihe, jossa ette enää saa sitä mitä haluaisitte esim. sairastuminen tai omaisuuden menettäminen.

Vierailija
53/57 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä AP välitä negatiivisista kommenteista. Jos Kakeibo-kirja tekee rahankäytön seuraamisesta inspiroivaa niin hyvästähän se on :) Äkkiä se itsensä maksaa takaisin. Suomalaisista maksuhäiriömerkintä oli viime vuonna 350 000 niin mikään, joka parantaa omaa talouden hallintaa ei voi olla huonosta.

Vierailija
54/57 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoo kukaan ei ole koskaan ennen tajunnut kirjata tuloja ja menoja! Vauuu!

Vierailija
55/57 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä verkkopankki älyäisi koodata erilaisille kulutuslajeille omat sarkansa, jotta menojen seuranta tililtä olisi kätevää?  Asuminen, elintarvikkeet, auto jne.

Vierailija
56/57 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosikausia tehnyt noin ihan normivihkoihin.

Ja minä excel-taulukkoon.

Vierailija
57/57 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

00-luvun alussa oli Demi/Cosmopolitan-lehdissä ohjeita säästämiseen ja budjetointiin ja ohjeistettiin laittamaan vaikka ruutuvihkoon ylös kaikki tulot ja menot. Samaa opetettiin myös koulussa aikanaan. Netistä löytyy myös varmasti pohjia jos tarvitsee. 

Mutta toki jos japaninkielinen sana tekee tästä budjetoimmista ja kuluseurannasta mielekkäämpää niin mikäs siinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi