Kakeibo, japanilainen säästämismetodi, kukaan kokeillut?
Tilasin itselleni tuollaisen kakebo -kirjan, johon kirjataan tuloja ja menoja, säästämistavoitteita ja jolla tulee paremmin esiin mihin kaikkeen rahat hupenee. Ylipäätään on aika valaisevaa huomata minkä verran rahaa tarkalleen ottaen on käytössä. Vaikuttaa tosi hyvältä. Vähän sellaista pankkitilin konmarittamista. 😅 onko täällä muita, jotka käyttää kakeiboa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Japanilaisen mies kirjoitti:
Japanilainen vaimoni sanoi, ettei se poikkea mitenkään suomalaisesta tulojen ja menojen kirjaamisesta. Ei siis mitään kaksinkertaista kirjanpitoa vaan yksinkertaista tulojen ja menojen kirjausta. Sitä toki kannattaa kaikkien harrastaa.
Varmaan joo jos on jo hyvin hallinnassa niin pärjää vaikka ruutuviholla. Aloittelevalle taloudenhallitsijalle tuosta on apua. Kirjassa kysytään tarkemmin tavoitteita ja esim muutaman kerran vuodessa tulevia menoja, että itse en ainakaan mieti sellaisia joka kuukausi. Auttaa hallinnassa. Nyt kuun alussa näyttää siltä että säästöön pitäisi pystyä laittamaan monta sataa kuussa, mikä on aika erikoista koska olen luullut että rahat riittää nippanappa.
Minulla oli työurani alussa excel, jossa oli menot allekain ja kuukaudet vaakarivillä. Siitä näki, paljonko minäkin kuukautena oli menoja. Jalostin sitä vähän nähdäkseni, paljonko minulla piti minkäkin kuukauden alussa olla rahaa tilillä, että sain maksettua esimerkiksi puolivuosittain erääntyvän opintolainan. Lisähaastetta ja tarvetta sille teki talvella tekemäni vuorotyö, minkä ansiosta kuukausitulot vaihtelivat paljon.
Vaan hyvin pysyi talous hallinnassa ja tili plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Öh eikö tätä kutsutaan kirjanpidoksi? Niinku Suomessa ja suomenkikelellä.
Öh öh öh öh.
Hyvö kun ap säästäö ja jättäö turhat kauppaan. Saa kesko ja ässä kitistä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Japanilainen vaimoni sanoi, ettei se poikkea mitenkään suomalaisesta tulojen ja menojen kirjaamisesta. Ei siis mitään kaksinkertaista kirjanpitoa vaan yksinkertaista tulojen ja menojen kirjausta. Sitä toki kannattaa kaikkien harrastaa.
Varmaan joo jos on jo hyvin hallinnassa niin pärjää vaikka ruutuviholla. Aloittelevalle taloudenhallitsijalle tuosta on apua. Kirjassa kysytään tarkemmin tavoitteita ja esim muutaman kerran vuodessa tulevia menoja, että itse en ainakaan mieti sellaisia joka kuukausi. Auttaa hallinnassa. Nyt kuun alussa näyttää siltä että säästöön pitäisi pystyä laittamaan monta sataa kuussa, mikä on aika erikoista koska olen luullut että rahat riittää nippanappa.
Minulla oli työurani alussa excel, jossa oli menot allekain ja kuukaudet vaakarivillä. Siitä näki, paljonko minäkin kuukautena oli menoja. Jalostin sitä vähän nähdäkseni, paljonko minulla piti minkäkin kuukauden alussa olla rahaa tilillä, että sain maksettua esimerkiksi puolivuosittain erääntyvän opintolainan. Lisähaastetta ja tarvetta sille teki talvella tekemäni vuorotyö, minkä ansiosta kuukausitulot vaihtelivat paljon.
No tuo on juurikin samaa kuin kakeibo. Itse en vaan jaksaisi avata tietokonetta ja exceliä, vihko on minulle helpompi. Mutta siis kyse on enemmän tosiaan ennakoinnista, kuin sen ihmettelemisestä että minne rahat taas hävisi, mitä itse teen esim. tiliotteen kanssa. Rahankäyttö tulee tietoisemmaksi. En ihan ymmärrä miksi kaikkeen täällä pitää reagoida niin negatiivisesti, mutta kiitos kun pidätte ketjua pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on juurikin samaa kuin kakeibo. Itse en vaan jaksaisi avata tietokonetta ja exceliä, vihko on minulle helpompi. Mutta siis kyse on enemmän tosiaan ennakoinnista, kuin sen ihmettelemisestä että minne rahat taas hävisi, mitä itse teen esim. tiliotteen kanssa. Rahankäyttö tulee tietoisemmaksi. En ihan ymmärrä miksi kaikkeen täällä pitää reagoida niin negatiivisesti, mutta kiitos kun pidätte ketjua pinnalla.
Sama kai se on, tekeekö sen koneella vai paperilla. Excelillä tarvitsee vähemmän taskulaskimen naputtelua.
Vierailija kirjoitti:
Tilikirjaksi sitä meillä kutsuttiin 1980-luvulla.
Vielä 1970-luvulla peruskoulussa opetettiin tekemään tuollainen ruutuvihkoon vetämällä viivottimella sarakkeet marginaalien sisään. Siihen aikaan marginaalien vetäminen aineen kuin aineen vihkoon oli todella tärkeää ja tietenkin myös kirjanpitovihkoon vedettiin marginaalit. Sitten omassa elämässä saattoi kirjoittaa marginaaleihin selvityksiä jos oli oudompia menoja.
Nykyaikana on ihan ilmainen Takuusäätiön Penno kaikille.
APn vastauksista päätellen tähän kakeiboon pitäisi suhtautua samalla tavalla kuin takavuosina konmaritukseen, varauksettomasti ihastellen ja kehuen uutta oivallusta koska se on ihan Japanista asti tuotu.
Vierailija kirjoitti:
APn vastauksista päätellen tähän kakeiboon pitäisi suhtautua samalla tavalla kuin takavuosina konmaritukseen, varauksettomasti ihastellen ja kehuen uutta oivallusta koska se on ihan Japanista asti tuotu.
Ei tarvitse suhtautua mitenkään, mutta vähän kannattaa miettiä miksi on aina negatiivinen. Oletko sinäkään vastannut mihinkään ketjuun täällä tänään muuten kuin negatiivisesti. Oman elämänne te tuolla negatiivisuudella ensimmäiseksi täytätte. Ja joo, en kyllä usko että mietit omaa käytöstäsi tämänkään jälkeen yhtään. Kunhan sanoin. Äitini on samanlainen, aina naama ämpärinsangalla, ihan sama mikä aihe.
Tämä palsta on kyllä kuin jonkun sienen vallassa. Mitä tahansa materiaalia tänne laittaa, niin sienet iskee siihen ja peittää alleen.
5S koostuu seuraavista osa-alueista
lajittele
järjestä
puhdista
vakioi
ylläpidä
Aion kokeilla. Tavoitteena säästää 5000€ vuoden loppuun mennessä. Olen keskituloinen, mutta palkka hupenee mukavaan elämään kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on kyllä kuin jonkun sienen vallassa. Mitä tahansa materiaalia tänne laittaa, niin sienet iskee siihen ja peittää alleen.
Ehkä se on Cordyceps...? Kukin vuorollaan keksii pyöreibon uudelleen ja muuttuu sieneksi, elämän kiertokulku on sellainen.
Maksan kaiken kortilla, joten näen tiliotteesta tulot ja menot ja maksetut laskut. Itse asiassa en sieltä edes useinkaan katso, sillä päänsisäinen laskurini päivittää koko ajan tilannetta. Pystyn milloin tahansa sanomaan paljon tässä kuussa on tullut rahaa ja mihin sitä on mennyt. Samoin pidemmältä aikaväliltä.
Jos pakko on tilikirjaa pitää, niin helpointa on tehdä se taulukkolaskentasovellukseen kuten Exceliin. Antaa ohjelman ynnätä ja miinusta.
Miksi pitäisi harrastaa? Miksi pitää seurata tuloja ja menoja?
Kakeibo on tosiaan tilikirja. :) Japanissa vielä laajasti käytössä, kuten moni muukin vanhentunut teknologia.
Jos haluaa tuhlata rahansa niin pitää kirjata tulot ja menot.
Jos haluaa säästää rahansa niin menojen seurannassa ei ole mitään mieltä.
Oma puolisoni on tästä elävä esimerkki. Hän pitää tarkkaa kirjaa menoistaan että tietää kuluttaa oikean määrän.
Mulla on viimeiset 20 vuotta ollut excelissä budjetti laskuille. Vakuutukset ja muut voi merkata vuodeksi eteen päin näppärästi.
Ruokaostoksia ja muita en laske, niihin menee mitä menee. Ruuan hinta noussut niin ainakin meillä ruokakulut vähentyneet, kun tehdään kotona ihan perusruokia ja käytetään paljon perunaa, juureksia ja syödään puuroja
Vierailija kirjoitti:
Tilikirjaksi sitä meillä kutsuttiin 1980-luvulla.
Ja exceliksi 90-luvulta eteenpäin...
Mitä v i t u n typerää japanitrendiä seuraavaksi Suomeen tuodaan? Huoh.
Pakolliset menot ja ostot tehdään, loppu jää säästöön ja vaikka lapsille lahjaksi.
Kirjanpito olisi täysin turhaa työtä.
Totta kai ne kerran-pari vuodessa tulevat vakuutukset ym. pitää myös maksaa! Ei rahat koskaan niin tiukilla ole, ettei voisi. En halua, että elämäni pyörii rahalaskelmien ympärillä. Riittää, että tarkistan kauppakuitin oikeellisuuden.
Maksut menevät omia aikojaan verkkopanksta eLaskuina.