Kakeibo, japanilainen säästämismetodi, kukaan kokeillut?
Tilasin itselleni tuollaisen kakebo -kirjan, johon kirjataan tuloja ja menoja, säästämistavoitteita ja jolla tulee paremmin esiin mihin kaikkeen rahat hupenee. Ylipäätään on aika valaisevaa huomata minkä verran rahaa tarkalleen ottaen on käytössä. Vaikuttaa tosi hyvältä. Vähän sellaista pankkitilin konmarittamista. 😅 onko täällä muita, jotka käyttää kakeiboa?
Kommentit (57)
Tilikirjaksi sitä meillä kutsuttiin 1980-luvulla.
Ostin mun miehelle sen joskus, kun sillä ei tuntunut raha pysyvän hyppysissä. Oli todella hyvä.
Kokeilin itsekin, mutta en ole tarpeeksi järjestelmällinen pitämään sitä. En siis muista ottaa kuitteja yms.
Joo, mä ryyppään kaljaa niin tyhjistä tölkeistä saa hyvin panttia aina...
Liittyykö tähän lonkeroita ja nuoria naisia?
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä vähän kirjanpitoa opiskellut, mutta kakeibo on helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä vähän kirjanpitoa opiskellut, mutta kakeibo on helpompi.
Jaa, me ei. Sinne laitettiin tulot ja menot. Nykyään verkkopankki ajaa saman asian.
laita kirjan tilaushinta sinne kirjaan.
olisit säästänyt senkin rahan, jos vain olisit tehnyt taulukkolaskenta-asiakirjan
Vierailija kirjoitti:
laita kirjan tilaushinta sinne kirjaan.
olisit säästänyt senkin rahan, jos vain olisit tehnyt taulukkolaskenta-asiakirjan
Maksoi 4,90
Olen vuosikausia tehnyt noin ihan normivihkoihin.
Japanilainen vaimoni sanoi, ettei se poikkea mitenkään suomalaisesta tulojen ja menojen kirjaamisesta. Ei siis mitään kaksinkertaista kirjanpitoa vaan yksinkertaista tulojen ja menojen kirjausta. Sitä toki kannattaa kaikkien harrastaa.
Tiliotteesta näkee tulot ja menot, miksi niitä pitää vieä toiseen kertaan johonkin kirjoittaa.
Öh eikö tätä kutsutaan kirjanpidoksi? Niinku Suomessa ja suomenkikelellä.
Joo eli budjettiseurantaa se on eikä erityisen japanilaista
Joka kerta, kun vingutan pankkikorttia, niin se näkyy verkkopankissa. Tuloja on vain kuukausipalkka. Välillä lasken verkkopankista mihin kaikkeen sitä on tullut tuhlattua.
Japanilaisen mies kirjoitti:
Japanilainen vaimoni sanoi, ettei se poikkea mitenkään suomalaisesta tulojen ja menojen kirjaamisesta. Ei siis mitään kaksinkertaista kirjanpitoa vaan yksinkertaista tulojen ja menojen kirjausta. Sitä toki kannattaa kaikkien harrastaa.
Varmaan joo jos on jo hyvin hallinnassa niin pärjää vaikka ruutuviholla. Aloittelevalle taloudenhallitsijalle tuosta on apua. Kirjassa kysytään tarkemmin tavoitteita ja esim muutaman kerran vuodessa tulevia menoja, että itse en ainakaan mieti sellaisia joka kuukausi. Auttaa hallinnassa. Nyt kuun alussa näyttää siltä että säästöön pitäisi pystyä laittamaan monta sataa kuussa, mikä on aika erikoista koska olen luullut että rahat riittää nippanappa.
En osta kallista enkä turhaa - paitsi joskus kun veetuttaa elämä ja tuntuu, ettei aina
jaksa hintoja vahdata.
Tämä on minun kulutusstrategiani.
Mikään budjetointi ei auttaisi minua säästämään yhtään paremmin.
nigerialainen säästämismetodi on paljon parempi. lähetä rahasi maanpaossa olevalle kuninkaalliselle, että se saa rahansa tuotua suomeen ja sitten se antaa sinulle miljoonia. ei ole huijausta. moni suomalainen on jo sijoittanut tähän toimintaan. sama firma toimittaa myös amerikkalaisia ex majureita suomeen tuomaan rakkautta mammoille, kun annat niille rahasi
onko tää sitä ku tullaan joukolla naisen kasvoille ? vai se kokovartalo puku ? bukkake ? zentai ?
Vierailija kirjoitti:
Tiliotteesta näkee tulot ja menot, miksi niitä pitää vieä toiseen kertaan johonkin kirjoittaa.
Itselläni tiliotteen tuojottaminen ei ainakaan auta säästämisessä. Ei siitä tule selkeästi mietittyä mitä rahatilanteelle voisi tehdä.
En mä oon vaan niihin turhissa ostoksissa ja mulle tulee lähinnä sähkölasku ja vastike