Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea
Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.
Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.
Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.
Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?
Kommentit (1010)
Vierailija kirjoitti:
Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.
Olen kyllä kuullut että on teillä siellä työttömiäkin.
Kokemusta on jo... kirjoitti:
Vaikka olisinin töitä ja tuloja, varaudu kaikin puolin pienempään elintasoon kuin jos asuisit muualla.
1. Asuminen
- Kallista: samalla rahalla et saa mitään ja isommallakin rahalla vain pientä ja vaatimatonta ja ankeassa ympäristössä.
- Asuinympäristösi tulee olemaan kulahtanut, likainen, täynnä vieraita ihmisiä äänineen ja hajuineen liian lähellä. Tämä usein ahdistaa väljempiin olosuhteisiin tottuneita.
- liilenteen melu voi olla paikasta riippuen ympärivuorokautista, vaikuttaa uneen ja terveyteen.
- naapureiden melussa sama juttu.
2. Työmatka
- vaikka asuisit "vain" 15km päässä työpaikastasi, menee matkoihin julkisilla esim. tunti suuntaansa. Siinä ajassa pystyt "landella" ajamaan omalla autolla esim. 60km työmatkan.
- julkisissa kulkuneuvoissa on monesti ahdasta. Matkasta ei voi nauttia jos vieressä joku yskii/niiskuttaa/haisee.
3. Vapaa-aika
- harrastusmahdollisuuksia on vaikka kuinka, mutta niiden sijainti ja hinta...
- iltaisin liikkuminen ei ole mukavaa kaiken maailman narkkien ja avohoidokkien ym. lisätessä turvattomuutta ympäristössä.
4. Sosiaaliset suhteet
- kavereita tai ystäviä voi olla hyvin vaikea saada, jos mahdotonta. Isossa kaupungissa ei ole tarvetta siellä jo asuvien tutustua enää keneenkään uuteen, tuntevat jo tarpeeksi ihmisiä.En suosittele. Ja kyllä, asuin siellä ihan tarpeeksi monta vuotta. Missä tahansa muualla on parempi.
Hommaa ensin työ ja sitten asunto työn läheltä. Saat helposti työtätekevänä vuokra-asunnon.
Sen tietää neljännen polven stadilainen.
Muuta Kontulaan, se on kansainvälinen paikka!
Alle puolen vuoden sut joko raiskataan, ryöstetään tai hakataan. Saat luteita, syyhyn ja rotat kiusaavat roskakatoksella.
Todennäköisesti et kohta enää osaa puhua suomea, vaan käytät esimerkiksi "ketä" kuka sanan asemasta. On mahdollista myös saada vassaritartunta, kun maksat tonnin vuokraa siitä viidentoista neliön läävästäsi Kallion tai Kontulan seuduilla.
Työmatkasi kestää puolesta tunnista yli tuntiin julkisilla ja siitä kuitenkin kävelet ison osan suolasohjossa.
Aikalailla samanlaista elämää eletään kuin valtaosassa Suomea. Näin Espoossa omakotialueella. Naapurit kaukana ja julkinen liikenne kiertää vielä kauempaa. Lidlistä ostokset ja viikonloppuna Selloon pizzalle.
Vierailija kirjoitti:
Luen just Ulla Koskisen historiantutkimusta 1500-luvun Suomesta.
Vuonna 1590 Helsingistä käytettiin Suomessa yleisesti nimiä Forssi sekä Stadi.
"Stadi" on siis noin 450 vuotta vanha nimitys. "Forssi" on aika hauska, voisi jopa ottaa käyttöönkin joskus.
Forssi tulee varmasti siitä, että alunperin Helsinki perustettiin sen aikaisen Koskelan kylän eli Forsbyn alueelle. Koskela/Forsby on edelleen Helsingin kaupunginosa.
Asun lähellä tätä vuonna 1550 perustettua alkuperäistä Stadia, jäljellä ei ole paljon mitään, toki kirkon perustukset ja hautuumaa nähtävissä edelleen. Muistaakseni yksi hautakivi on vielä luettavissa, se on Hollannista Stadiin muuttaneen kauppiaan Hans van Sandenin hauta.
Vierailija kirjoitti:
Maalaiset suksikott v*ttt**uun.
Muistakaa että Helsinkiläiselle Tamperelainen, Turkulainen on maalainen. Mitä luonnevikasia nousukkaita. Ovat ylpeitä siitä, kun eivät ole käyneet kehä 1 ulkopuolella. Tod näk eivät edes ulkomailla. En asuisi vaikka mulle maksettaisiin.
Jos mikään ei estä niin suosittelen muuttoa ulkomaille. Tää maa on jo niin konkurssikypsää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaiset suksikott v*ttt**uun.
Muistakaa että Helsinkiläiselle Tamperelainen, Turkulainen on maalainen. Mitä luonnevikasia nousukkaita. Ovat ylpeitä siitä, kun eivät ole käyneet kehä 1 ulkopuolella. Tod näk eivät edes ulkomailla. En asuisi vaikka mulle maksettaisiin.
Suomeksi se on helsinkiläinen, tamperelainen ja turkulainen. Ja Kehä I, siis roomalaisin numeroin.
Psykologinen arviosi helsinkiläisistä kuulostaa enemmänkin siltä, että peiliin katselit kun kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Jos mikään ei estä niin suosittelen muuttoa ulkomaille. Tää maa on jo niin konkurssikypsää
Tuskinpa. Emme sentään ole lähelläkään Argentiinan tilannetta vuonna 2002.
Kaikenlaista ihmistet jaksavatkin höpöttää...
me muutettiin pois stadista. maalle. olemme alkuperäisiä stadilaisia mutta heinähatut ovat vallanneet kaikki paikat ja ovat olevinaan niin niin stadilaisia. nykyisin stadissa asuu suurin osa heinätossuja. ovat sateenkaariporukkaa. yök yök.
nyt on meillä tilaa. monta hehtaaria omaa maata ja metsää eikä saterit käy päälle. työpaikalla saterit heti kimpussa ja lähentelivät tavalla jos toisella. sanoin älä koske minua. sateri kysyi miksen. aivan pimeetä porukkaa.
ei kannata muuttaa stadiin.
Jos töitä on tarjolla Vantaalla, niin kannatta alkuun katsella asuntoa jostain sieltä läheltä. Työmatkoihin pk-seudun toiselta laidalta toiselle voi saada menemään inhottavan paljon aikaa. Jos se alue ei tunnu kivalta, niin sieltähän voi sitten muuttaa, kun tuntee muita alueita jo vähän paremmin. Harva jämähtää siihen paikkaan, mihin on ensimmäisenä muuttanut.
Joka puolella pk-seutua on monenlaisia alueita, kivoja alueita on myös Itä-Helsingissä ja myös Vantaalla, vaikka joskus stereotyyppisesti muuta väitetään. Ja myös Espoossa on ikäviä alueita.
Kannattaa miettiä myös kehyskuntia. Moni on lähtenyt pk-seudulta kehyskuntiin, kun on halunnut enemmän tilaa. Kehyskuntia on monenlaisia, osa on pieniä tai keskisuuria kaupunkeja ja osa on maaseutumaisia.
Junteille lumihiutaleille, jotka miettiävät "MINUA EI pks:LLÄ huomata", aivan liian kova rasti. Tiedän tämmöisiä esim Savosta ja Pohjanmaalta ja palasivatkin häntä jalkoven välissä junttilaansa.
Vierailija kirjoitti:
Sen tietää neljännen polven stadilainen.
Nää "olen niin ja niin monen polven stadilainen" -höpöttäjät ovat vielä junttejakin säälittävämpiä.
Itse olen syntyperäinen helsinkiläinen, ja ihmettelen mikä hinku kaikilla on tänne tulla? Ärsyttää vähän kaikki junantuomat, jotka esittää sitten olevansa niin stadilaisia metropoliitteja. Se on teidän vastuulla pitää maaseutu ja pienemmät paikkakunnat elinvoimaisina
Tästä on niin monta mieltä kuin miestäkin (tai naista). Olen sitä mieltä, että jos viihtyy itsensä kanssa, niin kotiutuu mihin vain. Kokeile, pääseehän täältä pois, jos ei viihdy.
Sen voin sanoa, että työn puolesta täällä on enemmän mahdollisuuksia kuin missään muualla Suomessa. Ahkera ja osaava pääsee kyllä etenemään. Itsekin olen saanut hyviä duuneja ja edennyt uralla, vaikka kotiseudulla voisin aivan hyvin olla nyt työtön tai köyhä osa-aikaisesti työllistetty. Pidän tätä ihan todellisena skenaariona.
Vielä näköjään jotkut jaksavat levittää tuota väsynyttä juntti-stadi provoa,, ei taida kantaa kovin hyvin, kun yli 60% helsinkiläisistä on syntynyt jossain muualla ja varsinkaan enää nettiaikana... Huoh! tosin provohan koko aloituskin taitaa olla.
Kävin vasta kahden viikon vierailulla Espoossa sukulaisen luona. Ihan normaalia elämää siellä elettiin, ehkä oli enemmän tummia ihmisiä kaduilla kuin kotikaupungissa, mutta mitään ongelmia ei ollut.
Yksin kyllä olisi ollut maalaiselle vaikeaa ne bussilla ja metrolla ym kulkemiset, ja en tiedä auttavatko, jos kysyy apua, kun oli opas mukana.
kai hänellä ammatti on ellei niin kantsii kouluttautua vaikka hitsariksi. Niistä on pulaa.