Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea
Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.
Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.
Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.
Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?
Kommentit (1010)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin pois, koska en voinut sietää sitä, että työmatkoihin - ja mihin tahansa menemiseen - meni aina vähintään 40 minuuttia suuntaansa. Tuntui, että se oli iso osa ajastani pois. Lisäksi ruuhka julkisissa, ja varsinkin autolla liikkuessa nosti verenpainetta. En ilmeisesti ole sellainen ihminen joka kykenee blokkaamaan tällaiset asiat pois. Asuminen oli kallista ja ruoka myös. On muuallakin kaupunkeja.
Mä ajan Tampereelta Hämeenlinnan töihin 40 min :) - ei ole ruuhkaa.
Mun veli ajaa Tampereelta Vantaan lentokentälle töihin. Kulkee sinne kuulemma nopeammin kuin työkaveri Soukasta.
No tuota nyt ei usko kukaan. Soukasta menee ajaessa Helsinki-Vantaalle 34 minuuttia. Tampereelta ihan vaan himpun verran pidempään. Jos tarkkoja ollaan, niin noin 1 t 45 min. pidempään.
Periaatteessa voisi olla mahdollista, jos soukasta tulee julkisilla ja Tampereella lähtee jostain Vuoreksesta tai Etelä-Hervannasta.
-eri
Älä selitä! Soukasta kulkee metro! Kamppiin pääsee hurauksessa ja vaihtaa junaan, joka menee hki-Vantaalle. Ja jos metro kovin ahdistaa, niin bussit kulkee 10 min. välein.
HSL reittiopas:
Soukka (M) - Hki-Vantaa lentoasema 1h24min. Joka tapauksessa jostain henkilö metroasemalle menee, joten kyllä 1h30min on melko lähellä totuutta julkisilla, kun menee Soukasta metrolla Rautatientorille ja siitä junalla kentälle. Toki jos on nopea kävelijä, niin vaihto metrosta junaan eikä asemalta kentälle vie niin kauan ja voi ehtiä edelliseen junaan, johon ei reittioppaan mukaan ehdi.Näinhän se. Autoilijat ja ne, joilla työpaikka ja koti sattuu saman radan varrelle ilman vaihtojen tarvetta tai liikoja kävelyjä ei oikein ymmärrä että vaikka joilllekin toimii ne julkiset pääkapunkiseudulla tosi hyvinkin niin paljon on niitäkin jotka sitten jäpittää busseissa, metroissa, junissa ja varsinkin pysäkeillä vaihtoa odottamassa aika pitkäänkin.
Juu juu, elämä on valintoja. Mä en ymmärrä, että jonkun duunipaikka on vaikka Espoon perukoilla ja sille ei kelpaa asunto sieltä, vaan pakko asua vaikka siellä Myyrmäessä. Kävin sukulaista katsomassa Katriinan sairaalassa. Voi jestas, sanon vaan. Paikka, jonne päästäkseen pitää vaihtaa kulkuneuvoa 2 kertaa. Mikähän järki siinäkin ollut laittaa sairaala moiseen paikkaan keskelle ei-mitään. Autoja parkkipaikat täynnä, ihan kaikki piha-alueet. Sinne sitten körötellään jonossa ja ruuhkat lisääntyy. Mä en ole itse ikinä asunut kymmentä kilometriä kauempana duunipaikasta. Nytkin pyörällä hurautan kesällä Vuosaaresta Herttoniemeen ja takaisin,
Mut jos se duunipaikka on Espoon perukoilla ja työsuhde on määräaikainen eikä tietoa jatkosta? Puolison työt vaikka Viikissä. Niin ei sitä nyt perheellinen ala työpaikan perässä heti muuttamaan, sitten kuljetaan matkaa.
Muuttaisin ainoastaan pk-seudulle p-suomesta, jos olisi oikeasti todella hyvä työ tiedossa. Täällä on kallista asua ja elää.
Jos työpaikka olisi keskisuuressa kaupungissa niin parempi.
Jos mulla ei olisi elämä ja työ rakennettu tänne, niin muuttaisin pienemmälle ja halvemmalle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulle tule jäämään palkasta paljoakaan käteen, asumiseen menee vähintään puolet palkasta.
Vantaalla tosiaan tietyissä paikoissa voit asua vähän halvemmalla, mutta siinä tulee sitten mukana muita ongelmia...Mitä ongelmia?
Uussuomalaisia ongelmia, veikkaan. Nuorisojengit ja niihin liittyvät lieveilmiöt ovat jokapäiväinen juttu.
Vai "jokapäiväinen juttu"? Itse en edes tietäisi mistään jengeistä, ellei niistä olisi ollut uutisissa juttua ja täällä palstalla sivukaupalla kauhistelua. Ikinä en ole mitään niihin liittyvää nähnyt enkä kuullut, eikä ole kukaan muukaan tuntemani, jonka kanssa on ollut aiheesta puhetta.
En siis väitä ettei niitä ole lainkaan, mutta tuo ilmiön "jokapäiväisyys" ihan täysin keksitty juttu ja viestin kirjoittaja ei varmasti asu pk-seudulla.
En suosittele , muuta kuin esim. vuodeksi tai pariksi, jos haluaa kokemuksena rikastuttaa elämää.
Maaseudulle halajaan takaisin, koulun takia jouduin tänne muuttaan ja heti kun mahdollista, niin muutan maaseudulle takaisin. Matkustamiseen julkisilla menee kauan. Omalla autolla et löydä parkkipaikkoja tai saat sakkoja. Lapset ovat eri päiväkodeissa., Kun samaan ei ole saatu mahtumaan. 1,5h joka aamu menee siihen että ripottele lapset joka paikkaan ennen ku ite pääsee omaan kouluun joka on 15 km päässä, mut julkisilla menee 45min. Koulu ei tarjoa autopaikkoja, vaan koulun ympärille on ripoteltu Kahen tunnin sakkoansoja opiskelijaparkojen köyhää rahatilannetta entisestään köyhdyttämään.
Älä ikinä muuta tänne sillä ajatuksella että täällä viihtyisi. Pakon edessä ja vain välttämättömän ajan täällä pystyy asua, kun ummistaa silmät kaikelta kauhealta: spurguja joka paikassa, kerjäläisiä, huumeiden käyttöä asemilla ja julkijuopottelua, huutelua, ihmiset käyttäytyy (aikuiset) ruokottomasti ja saattavat riidellä junassa silleen että istuvat eri puolilla junaa ja huutelevat ruokottomuuksia toisilleen. Yritäppä siinä olla kolmen pienen lapsen kanssa niin kuin mitään ei olisikaan.
Lähikaupat on kalliita esim maito95cent maksaa lähikaupassa 1,35€
ja isoon markettiin tai kirjastoon meneminen ei houkuta koska auton parkkipaikalta joutuu kävellä itse kauppaan vielä satoja metrejä. Ostokset on melkein pakko tehdä pitkällä tähtäimellä. Täällä ei onnistu että "käympä nopeaa palauttamassa kirjat"; täällä ei saa autoa kirjaston tai kaupan eteen vaan jättimäiseen parkkihalliin, joka on jo täynnä autoja ja yhden paikan löytäminen kun voi olla kiven takana+ joku dorka kolhii sun autoa parkkihallissa ja sitä ei mikään korvaa, jos ei sisälly omaan vakuutukseen.
Jonot lääkäreihin ja päivystyksiin ja kaikkialle vaikkapa ilmaisruokajakeluun, ihan mihin vaan, on kohtuuttoman pitkät.
No saimpa purkaa.
Asuminen on kallista. Vuokrakolmiota ei löytyne helsingistä alle 1300€. Yksilöiden hinnat varmaan jotain 700€ luulen. Ja siellä saattaa olla ludeongelma josta joudut pulittaan euroja jos oot tietämättäs ruhollas sitä kantaa ruokkinut.
Ongelmia on lisäksi joskus rikotut lasit oman asuinyhtiön pihalla voi kestää useita päiviä, ennen ku kukaan tulee siivoamaan, lasten pyöränkumet on jo puhjenneet siinä vaiheessa. Yks siru meni tyttären remmikengistä sisään ja haavoitti jalkaa. Lasia rikottu lähes joka viikonlopun jäljiltä jossain.
Rannat täynnä lokkien kakkaa, ettei siellä voi lasten kanssa olla. Kaikkialla on kesällä lokkeja tai haaskalintuja väijymässä ruokaa, saattavat viedä jopa kädestä mitä syöt.
En jaksa enää kirjottaa, on varmaan muitakin syitä miksi tänne ei kannata muuttaa, jos vaan voi valita!
Vierailija kirjoitti:
Hyvät palvelut ja hyvä julkinen liikenne, erilaisia taoahtumia, musiikkitalo, teattereita, ooppera, Oodi ennenkaikkea, ateneum jne
Yritätkö nyt ihan vakavasti väittää että tapahtumien, musiikiitalon, teatterien, oopperan, Oodin ja Ateneumin ovella evätään sisäänpääsy kaikilta muilta kuin Helsinkiläisiltä ja ainoa mahdollisuus nauttia niistä on muuttaa pysyvästi Helsinkiin asumaan?
Saanko kysyä että montako kertaa joka viikko sinä henkilökohtaisesti käyt tapahtumissa, musiikkitalossa teattereissa, oopperassa, Oodissa ja Ateneumissa kun asuminen Helsingissä on sinulle ainoa vaihtoehto näiden palveluiden takia?
Siinä tapauksessa että määrä on nolla, voit varmaankin uskottavasti vakuuttaa aikovasi kuitenkin käydä ainakin yhdessä näistä ihan lähivuosina?
Antaisin sellaisen neuvon, että mikäli muutat pk-seudulle, niin muuta suoraan Helsinkiin ja kantakaupungin liepeille. Ei ole mitään järkeä muuttaa jonnekin Vantaalle lähiöön, koska se on ihan sama kuin asuisit Kouvolassa. Mutta jos haluat saada Helsingin "edut" niin sitten mieluummin kantakaupungin kupeeseen. Siitä on hyvä aloittaa.
Täällä on myös hyväksyttävä se, että asuminen maksaa. Ei sille voi mitään. Kaksiosta tonni kuussa on ihan normaali vuokra. Samanlainen kämppä maksaa sen 300 tonnia. Näin se menee. Mutta jos tämän asian klaaraa, niin sitten Helsingistä löytyy kyllä todella paljon etujakin. Töitä on runsaasti, valinnanvaraa on, julkinen liikenne toimii erinomaisesti, kaupunki on turvallinen (kyllä vaan), ihmisiä on riittävästi siihen ettei mitään paikallisklikkejä muodostu kuten maalla, mutta ei kuitenkaan liikaa ja muutenkin meininki on ihan rentoa. Kiireen saa itselleen siellä maallakin, ei se ole mikään helsinkiläisyyteen liittyvä ominaisuus.
Mutta jokainen toki päättää itse viihtyykö. Osa tulijoista ei viihdy tai totu koskaan, osa sitten viihtyy eikä ikinä muuttaisi takaisin. Olen tällainen itse ja asunut Helsingissä 20 vuotta. Muutin aikanaan töiden perässä ja sain Helsingissä uuden elämän. En ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin sellaisen neuvon, että mikäli muutat pk-seudulle, niin muuta suoraan Helsinkiin ja kantakaupungin liepeille. Ei ole mitään järkeä muuttaa jonnekin Vantaalle lähiöön, koska se on ihan sama kuin asuisit Kouvolassa. Mutta jos haluat saada Helsingin "edut" niin sitten mieluummin kantakaupungin kupeeseen. Siitä on hyvä aloittaa.
Täällä on myös hyväksyttävä se, että asuminen maksaa. Ei sille voi mitään. Kaksiosta tonni kuussa on ihan normaali vuokra. Samanlainen kämppä maksaa sen 300 tonnia. Näin se menee. Mutta jos tämän asian klaaraa, niin sitten Helsingistä löytyy kyllä todella paljon etujakin. Töitä on runsaasti, valinnanvaraa on, julkinen liikenne toimii erinomaisesti, kaupunki on turvallinen (kyllä vaan), ihmisiä on riittävästi siihen ettei mitään paikallisklikkejä muodostu kuten maalla, mutta ei kuitenkaan liikaa ja muutenkin meininki on ihan rentoa. Kiireen saa itselleen siellä maallakin, ei se ole mikään helsinkiläisyyteen liittyvä ominaisuus.
Mutta jokainen toki päättää itse viihtyykö. Osa tulijoista ei viihdy tai totu koskaan, osa sitten viihtyy eikä ikinä muuttaisi takaisin. Olen tällainen itse ja asunut Helsingissä 20 vuotta. Muutin aikanaan töiden perässä ja sain Helsingissä uuden elämän. En ole katunut.
Voi, entä jos ei "klaaraa"? Ei kai sitten vaan ole mitään saumaa muuttaa. Se uusi työpaikka on Vantaalla ja matalapalkka-ala kyseessä. Jos palkka on noin 1600-1900 kuussa riippuen työvuoroista, siitä pois verot, ei voi maksaa tonnia vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, entä jos ei "klaaraa"? Ei kai sitten vaan ole mitään saumaa muuttaa. Se uusi työpaikka on Vantaalla ja matalapalkka-ala kyseessä. Jos palkka on noin 1600-1900 kuussa riippuen työvuoroista, siitä pois verot, ei voi maksaa tonnia vuokraa.
asumistuki
Täällä on kalliita, erittäin kalliita ja sikahintaisia asuinalueita, joista voi valita. Jos haluat asunnon, johon mahtuu sänky, varaudu kaivamaan kuvetta! Toki seistenkin voi nukkua.
Asukasyhdistykset tekevät hartiavoimin töitä nopeuttaakseen asuntovarallisuuden arvonnousua. Tehokkain keino on asuntojen tarjonnan rajoittaminen, joten suunnattomasti aikaa ja energiaa käytetään asuntorakentamisen vastustamiseen. Taktiikka on toiminut hyvin, lähinnä siksi, että kuntavaaleissa äänestää lähinnä niitä, jotka toivovat rikastuvansa arvonnousulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se identiteetti monesti ihmisillä menee niin, että on stadilaiset ja ne muut. Tuo junan tuomat-termi on niin last season. Ei mun ikäiset (kolmekymppiset) käytä sitä. Se on mummojen ja pappojen käyttämä siltä ajalta kun Helsinkiin muutti töiden perässä paljon väkeä, 50-70-luvulla, kun ihan konkreettisesti muutettiin puoli omaisuutta junassa mukana. Junan tuomista puhuvat yleensä ne, jotka ei ole syntyjään stadilaisia ja yrittävät vaikuttaa sellaisilta tai jotka ovat sen jossain maalla lapsena omaksuneet. Pientä epäkorrektiutta siihen liittyy nykypäivänä.
Kyllä sitä ihan alkuperäisten stadilaisten suusta kuulee vielä nykyäänkin. Se onko se korrektia niin on sitten toinen juttu. Ei tietenkään saisi tehdä yhtä ihmisryhmää koskevia yleistyksiä. Osa muualta muuttaneista on ihan fiksua porukkaa.
Tottakai on perusfiksua porukkaa ett pystyy saamaan elantonsa, silti todella erilaisia tavoilta.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin sellaisen neuvon, että mikäli muutat pk-seudulle, niin muuta suoraan Helsinkiin ja kantakaupungin liepeille. Ei ole mitään järkeä muuttaa jonnekin Vantaalle lähiöön, koska se on ihan sama kuin asuisit Kouvolassa.
Luitko yhtään alkuperäistä viestiä?
Ap ei ollut muuttamassa Helsinkiin siksi että se on alkoholisti tai narkkari joka haluaa heilua kaupungilla joka ilta nuppi sekaisin. (Eli niiden "Helsingin ainutlaatuisten palveluiden" perässä)
Se oli tulossa 10kk määräaikaisella sopparilla töihin Vantaalle. Viestistä oli helppo päätellä että palkkataso on sitä luokkaa ettei siitä jää käteen juuri mitään edes halvimman vantaalaisen lähiökopin vuokran jälkeen.
Vaikka sinä olet muuttanut Helsinkiin dokataksesi maksasi pellolle keskustan juottolaparatiisissa ei kannattaisi kuvitella että normaalilla, työn perässä pääkaupunkiseudulle muuttanneella olisi mitään tarvetta edes käydä siellä edes kääntymässä saati sitten että kaikki palaisivat halusta päästä keskustaan asumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta ainakaan koivukylään, siitä paikasta ei ole paljon hyvää sanottavaa...
Koivukylä, Rekola, Hakunila, Korso ja Länsimäki on kaikki aivan hirveitä. Ei normaalille eläjälle.
Sinäpä olet monessa lähiössä asunut, taidat olla rauhaton sielu?
Olen asunut Koivukylässä ( tai oikeastaan Havukoskella) 10 vuotta ja Länsimäessä 15 vuotta ja kumpikin ihan rauhallisia tavallisia lähiöitä. Nyt asun Tikkurilassa ja ihan rauhallista, rauhassa voi kävellä yöjunalta kotiin.
Mitä hirveää olet kokenut ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta ainakaan koivukylään, siitä paikasta ei ole paljon hyvää sanottavaa...
Koivukylä, Rekola, Hakunila, Korso ja Länsimäki on kaikki aivan hirveitä. Ei normaalille eläjälle.
Sinäpä olet monessa lähiössä asunut, taidat olla rauhaton sielu?
Olen asunut Koivukylässä ( tai oikeastaan Havukoskella) 10 vuotta ja Länsimäessä 15 vuotta ja kumpikin ihan rauhallisia tavallisia lähiöitä. Nyt asun Tikkurilassa ja ihan rauhallista, rauhassa voi kävellä yöjunalta kotiin.
Mitä hirveää olet kokenut ?
En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta kävin kerran Havukoskella erään tuttavan luona ja kyllä mielestäni katukuvassa oli selvästi havaittavissa epämiellyttävää huono-osaisuutta. Etkö itse havainnut sellaista?
Tuo on ihan p---apuhetta, että asuminen Helsingissä on kallista. Meillä on velaton kolmio ja menee vain vastike 113 euroa kuussa.
Nuo kalliit vuokrathan koskevat vain niitä jotka ovat jostain kumman syystä valinneet vuokra-asumisen. Heidän olisi hyvä muistaa, että omistusasunto tarvitsee maksaa vain kerran, mutta vuokraa koko loppuelämä. Siinä on tähtitieteellinen ero.
Täällä ihmiset on enimmäkseen sivistyneitä eikä tarvi paljoakaan kohdata silmien pyörittelijöitä eikä kikattajia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan p---apuhetta, että asuminen Helsingissä on kallista. Meillä on velaton kolmio ja menee vain vastike 113 euroa kuussa.
Nyt tuli ihan uutta tietoa. Helsingissä asuminenhan on ihan ilmaista kun siellä on 660 000 asukasta jotka kaikki asuvat kolmiossa jonka vastike on vain 113 euroa kuussa.
Vai miten se itsestä yleistäminen taas menikään?
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset on enimmäkseen sivistyneitä eikä tarvi paljoakaan kohdata silmien pyörittelijöitä eikä kikattajia.
Häh?
Miten monta "Helsinki"-nimistä paikkaa Suomessa nykyään oikein on?
Avohoitotapaukset ovat keskittyneet tällä vuosituhannella niin huolellisesti Helsinkiin että rajalle voisi pikkuhiljaa pystyttää muurin ja sopia omaisille vierailuajat.
Viime aikoina on uutisoitu että katujengit haittaavat keskustan kauppiaita. Ratkaisu tuohon ongelmaan on suojelurahan maksaminen.
Siihen suojelurahaan saattaa tulla jotain korotuksia ja kieltämättä se kirpaisee lompakkoa, mutta toisaalta kun siihen maksurytmiin sopeutuu niin saa ainakin olla rauhassa.
En tiedä, luetko ap näitä enää.
Mutta paljon varmaan riippuu siitä, mistä itse pidät. Helsinki herättää paljon tunteita, suuntaan jos toiseenkin. Itse oon muuttanut tänne Itä-Suomesta ja todennäköisesti täällä pysyn. Voisin totta kai harkita muitakin kaupunkeja, mutta nyt kun täällä asuu ja on ystäviä ja perhekin, niin minnekä täältä enää lähtee.
Asuinalueita on erilaisia ja erihintaisia, kannattaa ehkä vähän käydä tutustumassa ensin. Tai sitten koettaa saada vuokrasopimus, jossa ei ole heti ehtona, että pitää olla vuosi. Niin voit sitten tunnustella, että mikä alue tuntuu omalta.
Itse oon viihtynyt täällä kantakaupungin reunamilla Vallila-Kumpula-Hermanni-suunnalla, mutta ei ole mikään halvin alue. Ja minkälaista täällä on asua? Musta parasta on se, että tänne mahtuu kaikenlaista menijää eikä kukaan kummastele. Jokaiselle löytyy omaa porukkaa, jos sellaista kaipaa. Kulttuuritarjonta on elävää ja siis ihan kaikkea keksimäänsä voi harrastaa. Luontokaan ei kuitenkaan ole kaukana.
Täältä löytyy töitä kyllä ja jos joskus onnistuu ostamaan asunnon, niin se säilyttää todennäköisemmin arvonsa kuin monessa muussa paikassa.
Jos Helsinki epäilyttää tai ahdistaa, niin mites Tampere? Oikein sympaattinen kaupunki :)