Ystävän vaatimukset omista vauvakutsuistaan
Onko teidän muiden ystävät pyytäneet järjestämään itselleen vauvakutsuja? Ystäväni vihjaili ensimmäistä lasta odottaessaan useasti, että vauvakutsut olisivat ihanat - tämä kaveriporukalla tiedettiin kyllä vihjailemattakin, ja järjestettiin juhlat. Vuokrattiin ihan kivenheiton päästä ystävän kodista tosi kiva ja idyllinen tila, joka koristeltiin viimeisen päälle. Oli paljon kaikkea syötävää, ja lahjapöytäkin oli melkoinen. Ystäväkin tuntui nauttivan juhlista.
Nyt odottaa toista lastaan (lapsilla tulee olemaan tosi pieni ikäero), ja vihjaisi taas vauvakutsuista. Ei siinä mitään, ihan mielellämme aloimme juhlia suunnittelemaan, ehkä kuitenkin vähän pienemmässä mittakaavassa kuin edellisiä, joista kuitenkin lyhyt aika. Nyt on vain yhtäkkiä alkanut tulla suorastaan vaatimuksia, haluaa juhlat ehdottomasti pidettävän kotonaan, haluaa ainakin vaippakakun ja "kiva olisi ehkä nää pari pientä juttua vauvalle", ja lista kaikesta mieluisasta syötävästä ja tarjottavasta. Ja lista myös mitä koristeita haluaa. Ja niin, nämä pitäisi yllärinä saada järjestettyä. Meni oikeasti hieman maku touhusta... Ja tuli vähän olo, että oliko ne ensimmäiset vauvakutsut sittenkin jotenkin epämieluisat, vaikka kovasti yritettiin toiveet ja kaikki vihjailut ottaa huomioon.
Ei kai tällä postauksella sen suurempaa painoarvoa ole, teki vain mieli vähän purkaa omaa harmitusta koko hommasta.
Kommentit (62)
Rotinat ja kastejuhlat riittää. Vastenmielisiä nämä jenkkilarppaukset. Viekää tosiaan wannabe-Meghan Markle laavulle paistamaan makkaraa! :D
Eikai kukaan enää toisesta lapsesta mitään vauvakutsuja tarvitse... En osallistuisi saati järjestäisi..Mieti, kun se hankkii vaikka 5 lasta parin vuoden välein ja aina pitää järkätä vauvakutsuja...Huoh..
Sanokaa sille että kun on näköjään jo itse suunnitellut juhlat valmiiksi niin voi varmaan itse ne järjestääkin. Jos sinne nyt kukaan haluaa enää tulla.
Millainen on vaippakakku? Millainen ihminen haluaa vaippakakun? :-D
Valkoinen nyytti jonka sisällä on suklaakastiketta?
No kun tätä mieltä minäkin olen ollut, että vauvakutsut järjestettäisiin lähinnä ensimmäisestä lapsesta. Ja kun tiedettiin, että vuosien yrittämisen, odottelun ja muidenkin epäonnisten sattumusten vuoksi tämä ensimmäinen lapsi hyvin todennäköisesti jäisi ainoaksi, niin haluttiin oikeasti kaveriporukalla panostaa sitten vauvajuhliinkin.
Toki olen onnellinen ystävän puolesta, että luonto päättikin toisin ja heille toinenkin lapsi siunaantuu, mutta ei hermot ja rahat riitä noihin vaatimuksiin. Ei minua haittaisi, jos ystävä olisi pyytänyt itselleen toisia kutsuja. Mutta kun se pyytäminen aloitettiin sillä perhanan kalliilla ja rumalla vaippakakkuvaatimuksella ja lista on vain jatkunut, niin minulla taitaa ehkä tosiaan juhlapäivänä olla joku este. Tai sitten oikeasti ehdotan muille, että lähdetään sinne makkaranpaistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vaippakakku on vaipoista rakennettu kakun näköinen hökötys, jossa voi olla mukana muutakin aiheeseen liittyvää tavaraa koristeena tms. Sitä en tiedä kuka noita jaksaa askarrella saati sitä miksi joku sellaisen haluaisi. Ja joo, minullakin on lapsia mutta ihan aikuiseksi olen heidät saanut kasvatettua ilman yhtäkään vaippakakkua.
Vierailija kirjoitti:
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/koti-ja-hyva-olo/nain-teet-vaippakakun
Ei ole pyydetty ja mä en ole pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Sä oot saanut jo vastauksen mutta mä voin kommentoida tuota että minkälainen ihminen haluaa vaippakakun ja ylipäänsä jotkut vauvapippalot; Sellainen joka on lapsellinen ja haluaa olla huomion keskipisteenä ja joka kuvittelee että hän jotenkin erikoislaatuinen ja kaikki ovat onnesta mykkyrällä hänen tulevasta muksustaan. Ei ymmärrä että lapsen saanti on tavallinen luonnollinen asia vaan siitä pitää tehdä jotain mullistavaa ja luulla olevansa jotenkin uniikki.
Polttareita olen ollut järjestämässä useamman kerran ja aina ne on täysin yllärinä tehty :D..on toki otettu huomioon morsiamen mieltymykset yms, mutta kyllä se ohjelma tarjoiluineen kaikkineen on suunniteltu salaa.
Omassa kaveripiirissä on nyt vasta ensimmäiset vauvakutsut tulossa. Ollaan kaikki jo lähes nelikymppisiä (kuin myös kaikki sisarukseni) että ei tässä monia kerkeekkään ehkä enää tulla.
En tiedä johtuuko omasta iästäni, mutta esim. reilu 10v sitten kun sain ensimmäisen lapseni, niin ei tämmöisiä juurikaan täällä päin järjestetty. Nuorimman lapsemme sain vajaa 2v sitten ja vasta niihin aikoihin oli jo vauvakutsut hieman täällä yleistyneet. Itselleni niitä ei kyllä järjestetty, koska omassa kaveripiirissä ei olla näitä pidetty. Meillä on ollut tapana muistaa äitejä/vauvoja sitten kun vauva on syntynyt ..Siksi tuntuukin hieman omituiselta jos joku oikein itse pyytää tämmöisiä vauvakutsuja, saatikka jos vaatii niitä järjestettäväksi joka lapsen kohdalla..ja vielä oikein listaa laatii mitä kaikkea pitäis olla. Huh huh 😄 Minä varmaan jollakin keinolla yrittäisin päästä koko hommasta pois kun tuommoiseksi menisi tai sitten tosiaan ne laavujuhlat 😁..alkuperäinen idea on minun mielestä ollut järjestää vauvakutsuja esikoista odottaville äideille. Vähän yli menee tuo touhu osalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot saanut jo vastauksen mutta mä voin kommentoida tuota että minkälainen ihminen haluaa vaippakakun ja ylipäänsä jotkut vauvapippalot; Sellainen joka on lapsellinen ja haluaa olla huomion keskipisteenä ja joka kuvittelee että hän jotenkin erikoislaatuinen ja kaikki ovat onnesta mykkyrällä hänen tulevasta muksustaan. Ei ymmärrä että lapsen saanti on tavallinen luonnollinen asia vaan siitä pitää tehdä jotain mullistavaa ja luulla olevansa jotenkin uniikki.
Jossakin astetta vähemmän negatiivisessa rinnakkaistodellisuudessa ihmsillä on ns. ystäviä, jotka mielellään juhlistavat toisten eri elämäntapahtumia. Tässä samassa paikassa ihmiset myös mielellään osallistuvat ystäviensä häihin, synttäreille ja tupaantulijaisiin ja heillä saattaa niissä olla jopa hauskaakin. Täällä aihe vapaalla ei ihmisillä lähtökohtaisesti ole ystäviä ja jos onkin ei heistä oikeasti pidetä ja he ovat vain alati huomiohuoraavia rasitteita.
Viimeisimmistä vauvakutsuista on jo aikaa, mutta aika vaatimattomia ne olivat 10-15 vuotta sitten. Mentiin yllätyksenä odottavan äidin luokse ja kaikki toivat jotain nyyttäripöytään. Muutama lahja vauvalle ja äidille ja joku ohjelmanumero ajanvietteeksi.
Kyllä minusta toisenkin läpsen kohdalla voi juhlia, mutta ensimmäisen kohdalla yleensä enemmän. Naisesta on tulossa äiti ensimmäistä kertaa ja kaikki on vielä uutta ja jännittävää. Toisella kertaa on jo aikataulutkin hankalia, kun on se esikoinen, josta huolehtia ja perhearki päällä.
Minusta voit ihan rehellisesti sanoa, että olitte suunnitelleet vaatimattomampia juhlia. Jos kaveri haluaa tietyt asiat, hän voi järjestää itse.
Suomessa on ÄITIYSPAKKAUS.
Jenkkisysteemin kopioiminen on silkkaa idiotismia, tai no kauppiaat kiittävät.
Yhteinen aika ja juhliminen tietysti mukava asia. Tavaramarkkinat vähemmän.
Ei ole kukaan pyytänyt vauvakutsuja. Useampia ollaan kuitenkin kaveriporukassa juhlittu. Kotona voi olla vaikeampi niitä yllätyksenä juhlia. Tietenkin mahdollista, jos saatte kaverin puolisolta avaimen lainaan ja puoliso huolehtii harhauttamisesta. Mielestäni kaikkia toiveita ei tartte noudattaa. Jos kaveri niin tarkka juhlistaan ja pelättävissä itkupotkuraivarit, jos ei kaikki millilleen toiveiden mukaisesti, niin parempi olisi järjestää itse.
Oon sen verran vanha, että minä ja ystäväni saatiin vauvoja reilu 10v sitten.
Jos pidettiin vauvakutsut, niin ne oli vain esikoisesta.
Joku ystävistä koristeli kotinsa ilmapalloilla jne, ja kaikki osallistujat toivat jotain tarjottavia. Sitten tämä ystävä, jonka kotona juhlat järjestettiin, kutsui raskaanaolevan sinne kylään. Raskaana ollut ei tiennyt yllätyksestä yhtään mitään etukäteen, eikä ollut mukana suunnittelemassa niitä ja yllättyi kyllä saapuessaan paikalle. Ohjelmassa oli lapsen nimen arvuuttelua, leikkimielinen ennustuskysely sukupuolesta, jalkakylpy, kasvohoito jotain muuta pientä, kuten kynsien lakkaus. Lahjoiksi tuotiin vauvanvaatteita. Vaippakakku taisi olla yhdellä. Itselleni oli laitettu muutama kestovaippa siihen vain, kaikilla ei ollut edes koko vaippakakkua.
Ei koskaan kuultu mitään valituksia jälkeenpäin, kaikki olivat onnellisia, että heitä muistettiin näin.
Eli en alkaisi järkkäämään edes mitään vauvakutsuja toisesta lapsesta. Se on minusta äidiksi tulevalle järjestettävä juttu, esikoisesta. Ei niin että joka vuosi sillekin, joka saa vaikka 8 lasta.
Ääliömäistä touhua koko kutsut. Onneksi lähipiirissä on onnistuttu synnyttämään ilman mitään amerikkalaisia turhuusjuhlia.
No ompa kyllä omituista,että kehtaa tuommoisia toiveita esittää! Miksi ylipäätään juhlia on vielä toisen lapsen kohdalla vailla..kyllä tulis itellekkin semmoinen olo,ettei ollut ensimmäisiin kutsuihin tyytyväinen ja nyt haluaa paremmat..ei ansaitse kyllä minkäänlaisia tuommoinen 😬
Rouva/neiti on hyvä ja järjestää ihan itse kutsunsa. Sillähän tuo ratkeaa. Ystävyys ei ole hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut koskaan ollut polttareissa tai vauvakutsuilla. Näitä kun lukee, niin olen oikeastaan ihan hyvilläni, että minulla ei ole ystäviä. Eipä tarvi osallistua ylimääräiseen hömpötykseen.
Ei niihin tarvitse osallistua, vaikka olisi ystäviäkin. Jokaisella aikuisella on Suomessa lakisääteinen itsemääräämisoikeus, jonka nojalla saa ihan itse päättää mihin juhliin osallistuu ja mihin ei. Minulla tosin yksikään ystävä ei ole edes pitänyt mitään polttareita tai vauvajuhlia. Naimisiin menty pääosin maistraatissa kahden todistajan läsnaollessa ja nimi annettu nimiäisissä perhepiirissä. Siinäpä se.
En ole kuullut koskaan ollut polttareissa tai vauvakutsuilla. Näitä kun lukee, niin olen oikeastaan ihan hyvilläni, että minulla ei ole ystäviä. Eipä tarvi osallistua ylimääräiseen hömpötykseen.