Miten ruoka saataisiin tuottajalta suoraan kuluttajille?
Olen kyllästynyt tähän jatkuvaan hintojen nousuun. Kauppiaat ryöstävät meitä kuluttajia. Samaan aikaan ruuan tuottajat, he jotka suurimman työn tekevät, joutuvat lopettamaan toimintansa. Heiltä tuotteet ostetaan alihintaan ja meille kuluttajille hinnat vain nousevat. Kauppaketjut tekevät ennätystulosta ja samaan aikaan ajetaan kotimaisen ruuan tuotanto alas ahneuden takia.
Ruuan ostaminen suoraan tuottajalta on tällä hetkellä liian työlästä ja hankalaa. Ehkä se onnistuu satunnaisesti, mutta pääosa ruuasta tulee ostettua kaupasta. Pitäisi olla joku valtakunnallinen yhtenäinen toimintatapa. ReKo- ryhmät ovat hyvä alku mutta miten saisimme toiminnasta laajempaa? Tämä ei voi olla mahdoton tehtävä.
Kommentit (89)
Haluatteko ostaa lihaa tai maitoa suoraan tuottajalta? Mun pitää sitten olla varma, että saan kaiken myytyä. Kuka haluaa kertaostoksena tankillisen eli 2500 litraa maitoa? Tai esim kaksi kokonaista lehmää mitkä meiltä kerralla lähtee teuraaksi? Syötäväksi kelpaavaa lihaa niistä saa irti yli 500 kiloa. Tulkaa vaan, jos lupaatte ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottajilta suoraan ostaminen tarkoittaa samoja hintoja mitä kauppiaatkin pyytävät tuotteista.
Samalla tavaalla toimivat tehtaanmyymälät, eli suoraan valmistuspaikalta ostaminen ei pienennä hintoja, vaikka siitä välistä on jätetty monta välistävetävää tahoa pois.
Kyse on volyymista. Myyjälle pitää maksaa palkkaa ja se on ihan yhtä suuri, myipä hän 2 tai 200 tuotetta tunnissa. 50 neliön tila maksaa ihan saman, oli siellä kaupan 20 tai 2000 tuotetta jne., toki varastokirjanpito 2000 tuotteen kanssa on vähän isompi juttu kuin 20 tuotteen kanssa, mutta ohjelmisto maksaa saman verran.
En minä ainakaan tilalla jaksa odotella asiakkaita, pitää tehdä se perustyö eikä navettahaalarissa mielellään menisi maitoa myymään, vaatteet pitäisi vaihtaa ja pesulla käydä välissä.
Olisiko liian kommunistista jos yhdistäisitte voimanne, keräisitte useamman tilan tuotteet yhteen, perustaisitte tilamyymälän vain yhdelle maatilalle ja jakaisitte voitot keskenänne?
Mitkä voitot?
Täytyyhän siitä maataloudesta saada voittoakin. Vaikka 60 vuotta ainakin on joka vuosi kriisi uhkannut ja nälkä viljelijöitä. Kyllä on erikoista väkeä, kun ilmaiseksi tekevät työtä vuosikymmenestä toiseen. Itse menisin jo toisen palkattoman kuukauden jälkeen työnantajan puheille.
Seuraatko ollenkaan uutisia? Tuhansia tiloja on lopettanut ja tulee lopettamaan tässä vuosien varrella. Yrittäjät on yrittäjiä, ei palkansaajia. Kenen puheille yrittäjän sitten pitäisi mennä, kun hän on itselleen työnantaja? Jos on investoinut tuotantoon esim miljoona euroa, ei sitä jokaisesta heilahduksesta voi olla lopettamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ruoka halpenisi yhtään, onhan se huomattu!
Lihantuottaja saa suunnillee 2e/kilo keskusliikkeeltä mutta suoramyynnissä myy kuluttajalle samaa 28e/kilo. Aikamoista ahneutta!
Jos hinta olisi kuluttajalle 14e/kilo se olisi win-win. Tuottaja saisi 7x hinnan ja kuluttaja puolta halvemmalla.
Kyllä tuolla teurastuskulut kattaisi, rahtikuluja ei tulisi ollenkaan kun voisin aja itse suoraan tilalle hakemaan
Jos tilamyyjien hinnat olisivat huomattavasti halvempia kuin kaupoissa, tottakai maksaisivat enemmän kuin mitä tuottaja saa tukkuliikkeiltä (tai kuka näistä tuotteista nyt vetääkään välistä), ajaisin joka viikko hakemaan lihat, munat, jauhot ym. tilamyymälästä.
Kun sinä sillä ruuanhakureissulla ajat autolla toistasataa kilometria, niin ei sekään halvaksi tule. Halvemmalla saat lähimarketista eikä mene koko päivää.
Kuinkahan halpaa on ruoka sitten kun tapetaan kotimainen maatalous, viimeiset tilat myy rikkaille ja kauppoihin tuodaan kaikki ulkomailta. Muut maat tietää että suomessa ei ole kilpailevaa tuotantoa mutta rahaa riittää niin ei ne ilmaiseksi meille anna viljaa, lihaa, munia ja maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottajilta suoraan ostaminen tarkoittaa samoja hintoja mitä kauppiaatkin pyytävät tuotteista.
Samalla tavaalla toimivat tehtaanmyymälät, eli suoraan valmistuspaikalta ostaminen ei pienennä hintoja, vaikka siitä välistä on jätetty monta välistävetävää tahoa pois.
Tuottajahan myy sen kaupalle jotain 50-80% halvemmalla ja tässä haetaan varmaan juuri tähän ratkaisua, että miksi tuohon tarvitaan tuollainen super kallis välistä vetäjä/vetäjät.
Tavarat pitäisi vain kuljettaa suoraan tuottajilta, suoraan kuluttajille, tarvitaan paljon pieniä roboja tai roboautoja, sitten toimii.
Minä olen valmis koska tahansa myymään kuluttajalle vehnää ja ohraa samalla tavalla kuin se meiltä lähtee ja saa hakea jopa pienemmissä erissä eli esim. 200 kg kerrallaan. Tosin ihan varma en ole siitä, paljonko vehnänjyville on kysyntää sellaisenaan.
Tämänkaltaiset ketjut ovat palstan parasta antia.
Olen saanut kuluttajana paljon hyödyllistä tietoa tilamyymälöistä ja siitä miksi niiden myymät tuotteet ovat kalliimpia kuin marketeissa myytävät.
Ihan järkeenkäypiä syitä.
Suoraan kuluttajille myyminen halvemmalla kuin marketissa on siis mahdotonta, tilamyymälöiden kulurakenteen, pinten volyymien ja lainsäädännön seurauksena.
Edelleen mietin kuitenkin ns, tehtaanmyymälöiden hinnoittelua.
Kävin jossain karkkeja myyvässä tehtaanmyymälässä viime kesänä, en enää muista missä ja hämmästyin kuinka tuotteet sielläkin olivat samanhintaisia kuin kaupoissa.
Kuinka sekin voi olla mahdollista?
Suoraan paikasta jossa niitä valmistetaan, ilman tukkuliikkeiden ja kauppiaiden ottamia voittoprosentteja?
Yhteistyökumppanuus. Kauppa ns vuokraa hyllytilaa esim pienyrittäjälle. Yrittäjä vastaa tuotteen hyllyttämisestä, jne.
Kyse oli jostain suuresta firmasta, iso tehdas, kuuluisa merkki, en enää muista, enkä viitsi alkaa etsimään.
Panda, Fazer, jotain samaa luokkaa.
Joku mainitsi syyksi myös palkkakustannukset, mutta tuskin todennäköistä.
Siellä tehtaanmyymälässä olis yksi ainoa myyjä ja tuotteet Lidlin tapaan lavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Haluatteko ostaa lihaa tai maitoa suoraan tuottajalta? Mun pitää sitten olla varma, että saan kaiken myytyä. Kuka haluaa kertaostoksena tankillisen eli 2500 litraa maitoa? Tai esim kaksi kokonaista lehmää mitkä meiltä kerralla lähtee teuraaksi? Syötäväksi kelpaavaa lihaa niistä saa irti yli 500 kiloa. Tulkaa vaan, jos lupaatte ostaa.
Miksi ostaa koko lehmä tai kokonainen tankillinen sitä maitoa.
Otat kuule litran mitan käteesi ja myyt sitä maitoa kuluttajille kalliimmalla kuin Valiolle, mutta halvemmalla kuin se litra maksaa kaupassa.
Paljonko saat pätäkkää myydessäsi koko lehmän teuraaksi?
Veikkaan, että jos itse teurastat ja myyt tuplahintaan kuluttajille, saat enemmän käteesi kuin teurastamolta ja kuluttajat halvemmalla kuin marketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa koko lehmä tai kokonainen tankillinen sitä maitoa.
Otat kuule litran mitan käteesi ja myyt sitä maitoa kuluttajille kalliimmalla kuin Valiolle, mutta halvemmalla kuin se litra maksaa kaupassa.
Paljonko saat pätäkkää myydessäsi koko lehmän teuraaksi?
Veikkaan, että jos itse teurastat ja myyt tuplahintaan kuluttajille, saat enemmän käteesi kuin teurastamolta ja kuluttajat halvemmalla kuin marketista.
Voi luoja, miten sinä olet pihalla. En voi kuin hämmästellä tyhmyyttäsi.
eri
K ryhmässä kultakinkku ja pippurileikkeet tarjouksessa 19,25-25,67e/kg ,ostan heti sata kiloa ku halvalla saa .:D
Täytyyhän siitä maataloudesta saada voittoakin. Vaikka 60 vuotta ainakin on joka vuosi kriisi uhkannut ja nälkä viljelijöitä. Kyllä on erikoista väkeä, kun ilmaiseksi tekevät työtä vuosikymmenestä toiseen. Itse menisin jo toisen palkattoman kuukauden jälkeen työnantajan puheille.