Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystyä ilmoittamaan päiväkotiin hoitoajat 10 min tarkkuudella, kun oma työ on vastuullista ja työajat vaihtelee?

Vierailija
05.02.2023 |

Ymmärrän kyllä syyt miksi haluavat tietää viemis- ja hakuajat noin 2 vk etukäteen 10 min tarkkuudella.

Mutta en ymmärrä miten pystyn siihen. Olen autoton eli kuljen työmatkat julkisilla, joskus on ruuhkaa busseissa joskus ei. Oma työni on vastuullista ja välillä kokoukset yllättäen venyy. Olen se joka vetää ne kokoukset niin en voi häipyäkään kesken, mutta vaikka olen vetäjä niin työmääräykseni on saada tietyt kokousasiat käsiteltyä ja vasta sitten voi lopettaa kokouksen enkä voi aina estää muita venyttämästä asioita. Sote-ala kyseessä niin lakikin määrää aikarajoista ja asioiden hoitamisesta jotain. Lisäksi usein tulee tilanne että pitäisikin parin päivän varoitusajalla ottaa aamuun tai iltapäivään ylimääräinen asiakaspalaveri (jonka saan kyllä saldoina pois, mutta josta en voi oikein kieltäytyä kun se minun vastuualuetta on).

Päiväkodista tuli käsky, että ilmoitetuista ajoista ei saa poiketa vaan sen 10 minuutin aikaikkunan täytyy pitää.

Miten te muut pystytte nuo ajat tietämään etäkätewn ja pysymään niissä?

Kommentit (782)

Vierailija
161/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkoti on auki klo 17.30 niin varaa siihen asti hoidontarve ja käyt hakemassa lapsen klo 17.00 tai 17.30.

Näin määritellään lainsäädännössä.

Vierailija
162/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Ei meillä ole tuollaista, ettei saisi poiketa kuin 10 min. Tuossa tapauksessa itse ilmoittaisin varmuuden vuoksi hakuajaksi 16.45, jolloin päiväkoti menee kiinni. Jos olisi päiväkodin pihalla jo 16.15, lukisin portin ulkopuolella vaikka kännykästä uutisia sen 20 minuuttia tai tekisin ristikkoa tai mitä nyt sitten keksii, vaikka kauppalistaa. Tai ulkojumppaa siinä parkkipaikalla. Yrittäisin nauttia pakollisesta pienestä lepohetkestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ilmoitetaan aikaisin aika, kun viedään (7.30) ja myöhäisin aika (16.30), kun haetaan. Oikeasti viedään 7.30-8 ja haetaan 15.30-16.30. Joskus haen jo välipalan jälkeen. Ei kukaan ole valittanut. Musta on tärkeetä, että lapsi ei ole tarhassa ilmoitettujen aikojen ulkopuolella, että on tarpeeksi hoitajia.

Vierailija
164/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille on ainakin päikystä valitettu siitä, että ollaan haettu liian aikaisin. Työntekijä joutui lähtemään kotiin ennen kuin työvuoro loppui, kun ei ollut lasta vahdittavaksi. Ja joutuu korvaamaan minuutit joku toinen päivä.

Vierailija
165/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja täällä 🙄 Jos se työ on sit kaikilla niin vaikeeta ja joustamatonta, ettei mitenkään voi joustaa lasten suuntaan, niin miksi niitä on sitten ylipäätään pitänyt hommata? Jos lapselle irtoaa se max 2h illassa ja muuten on päiväkodin varassa, niin suosittelen miettimään elämän prioriteetit uusiksi.

T: vela

Samaa mietin. Jotenkin en käsitä myöskään näitä "en todellakaan vastaa puhelimeen". Miten siellä päiväkodissa oikeasti riittää resurssit olla vaikka sen oksentelevan kipeän lapsen kanssa jossain muualla? Kun ei riitä terveidenkään kanssa kädet.

Kun kaikki ei todellakaan voi. Parhaillaan leikkaava kirurgi tai Karhuryhmän tilannepaikalla oleva poliisi. Pitäisikö heidän jättää lapset hankkimatta?

Pitäisi, jos työ on tärkeämpää kuin oman sairaan lapsen hoitaminen tai hoidon järjestäminen.

Niin, että jätetään lasten hankinta syrjäytyneille, joilla on kaikki päivät aikaa vahdata JOS päiväkodista joku sattuisi soittamaan. Ai mutta ei, tämän palstan mukaanhan lapsia ei saa edes lähtökohtaisesti tuoda päiväkotiin, jos on itse kotona.

Jos jätetään lasten hankinta vain päiväkodin työntekijöille? Hehän tässä tuntuvat joka tapauksessa koko maan lapset kasvattavan ja hoitavan, kun muilla aikuisilla on tärkeämpää tekemistä. Näin ei esty kirurgin työnteko ja sossun palaverinpito ja työttömän työnhaku.

Vierailija
166/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kaikki AV yh äidit tällä palstalla olisi sydänkirurgeja tai astronautteja. Missä ne lapsien isät? Ilmeisesti ne palaverit on niin kauhean tärkeitä ettei voi lasta hakea ajoissa päikystä. Kumma juttu, mä vedän palavereja päivittäin ja jos mä sanon että nyt palaveri päättyy niin se päättyy. On omaa tyhmyyttä, jos sinne jäädään tupeksimaan.

Kuka väitti että kaikki ovat? Jotkut kuitenkin aivan hyvin voivat olla lääkäreitä. Se, että sinun työpajalla pitämäsi palaveri saadaan päätettyä ajallaan on hieman eri asia kuin vaikka leikkaus. Eikä tarvitse edes sydänkirurgiasta olla kyse.

Ja se lääkärikö ei kykene hoitamaan varahakijaa lapselle siltä varalta, että jotain odottamatonta sattuu joko töissä tai päiväkodissa? Niin kädettömän kirurgin leikkauspöydälle ei toivottavasti joudu kukaan.

Sen pikkuJuuson kesken päivän noussut kuume hoituu siellä päiväkodissa mainiosti sen tunnin pari, jolloin se lääkäri pääsee lapsensa hakemaan. Ei tarvitse jättää potilasta rintaranka auki leikkauspöydälle. Jos Juuso on sitten vaikka murtanut kätensä, niin sitä varten päiväkoti toimittaa Juuson lääkärinhoitoon.

Ehkä päiväkodeista pitäisikin alkaa toimittamaan ne sairaat pikku-Juusot sinne vanhempien työpaikalle. Siinähän se kuume hoituu mainiosti tunnin pari.

Jep. Toivottavasti se on sun rintaranka silloin auki ja saat jonkin jännän pöpön Juusolta.

Vierailija
167/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkäät vanhemmat on yksi syistä, miksi haluan vaihtaa pois vaka-alalta. Ei älytä sitä, että huvin vuoksi tappiin asti aikojen varaaminen on työntekijälle todella viheliäistä. Kun muut lapset lähtevät klo 16 ja Irma-Petterin varattu aika on klo 17, mutta hänet haetaankin klo 16, niin työntekijä joutuu istumaan tunnin tyhjässä talossa tai ottamaan itselleen miinusta. Varhaiskasvatuksen työntekijät eivät saa automaattisesti palkkaa sinne viiteen asti, vaan palkan juoksu loppuu siihen, kun itsensä kirjaa ulos. Eli jos lähtee tuntia aiemmin, muutenkin surkeasta palkasta lähtee pois tunnin palkka. Sitten päälle ulistaan, että päiväkoti on auki viiteen joten siellä on joku töissä. Mitä kuvittelette hoitajien siellä yksinään tekevän?

Vierailija
168/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meille on ainakin päikystä valitettu siitä, että ollaan haettu liian aikaisin. Työntekijä joutui lähtemään kotiin ennen kuin työvuoro loppui, kun ei ollut lasta vahdittavaksi. Ja joutuu korvaamaan minuutit joku toinen päivä.

Miten tuo voi olla noin? Eikö työvuorot pidä ilmoittaa 2 vk ennen eikä niitä saa sen jälkeen muuttaa ilman työntekijän suostumusta? Eikö tämä muka koske päiväkodin työntekijöitä? En suostuisi lähtemään kotiin kesken vuoron tuolla tavalla.

Vierailija
169/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päiväkoti on auki klo 17.30 niin varaa siihen asti hoidontarve ja käyt hakemassa lapsen klo 17.00 tai 17.30.

Näin määritellään lainsäädännössä.

Olisiko tässä kyse siitä, että päiväkoti on normaalisti auki klo 17 asti, mutta joustaa tarpeen mukaan klo 17.30 asti? Ja siitä sitten on huomautettu, kun ap tuleekin usein hakemaan lasta jo klo 15.30, kun jos tämän olisi tiennyt jo edellispäivänä, niin viimeinen työntekijä olisi voinut tulla töihin puolta tuntia aikaisemmin? 

Vierailija
170/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäät vanhemmat on yksi syistä, miksi haluan vaihtaa pois vaka-alalta. Ei älytä sitä, että huvin vuoksi tappiin asti aikojen varaaminen on työntekijälle todella viheliäistä. Kun muut lapset lähtevät klo 16 ja Irma-Petterin varattu aika on klo 17, mutta hänet haetaankin klo 16, niin työntekijä joutuu istumaan tunnin tyhjässä talossa tai ottamaan itselleen miinusta. Varhaiskasvatuksen työntekijät eivät saa automaattisesti palkkaa sinne viiteen asti, vaan palkan juoksu loppuu siihen, kun itsensä kirjaa ulos. Eli jos lähtee tuntia aiemmin, muutenkin surkeasta palkasta lähtee pois tunnin palkka. Sitten päälle ulistaan, että päiväkoti on auki viiteen joten siellä on joku töissä. Mitä kuvittelette hoitajien siellä yksinään tekevän?

Sopiiko, että se Irma-Petterin isä käy sitten ensin kotona ja panee sen Irma-Petterin äidin kanssa ennen kuin hakevat lapset? Tai käyvät vaikka lenkillä yhdessä.

Vierailija
171/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aika jo ohi, mutta ilmoitettiin aikaisin mahdollinen aika, jona arvioitiin, että vietiin ja hakuajaksi viimeinen mahdollinen aika, jona haettiin. Maksoi vähän enemmän, mutta mieluummin niin kuin että oltaisiin oltu myöhässä. Koskaan ei kukaan valittanut, jos oltiinkin vähän etuajassa hakemassa, kun ei mitenkään kesken päivän tosi aikaisin koskaan haettu.

Vierailija
172/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mielelläni istuisin töissä tunnin ja antaisin palkan juosta.

Vierailija
173/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että sovitusta ajasta ei voi myöhästyä, mutta kai nyt sentään aiemmin saa hakea? Eli ilmoitat vaan mahdollisimman pitkän hoitoajan.

on sekin kurjaa ,3 hoitajaa varattu iltaan vaikka kahdella olisi pärjätty se on taas pois aamusta

Ei niitä hoitajia varata sinne yhtään sen enempää, vaikka sinne sähköiseen järjestelmään tulisi yllättäen 10 lisää klo:17 jaettavia lapsia.

Meillä on 9 ryhmäinen päiväkoti ja sulkuvuorossa on 2 työntekijää, jos joku yllättävä tilanne sattuu edellinen vuoro venyttää omaa vuoroaan. Tai todennäköisemmin lapsia on hetken yli aikuisten mitoituksen.

Vanhemmille paasataan tästä, että työvuorot tehdään varattujen aikojen perusteella, käytännössä kuitenkin ainoastaan päivystys aikana tällä on merkitystä. Muuten ei, jos hoito on normaalin aukiolon puitteissa.

Vierailija
174/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani sosiaalityöntekijä. En mielestäni ole itsekäs kun en pysty tietämään etukäteen edes puolen tunnin tarkkuudella milloin olen töistä ehtinyt päiväkodille. Työni on lähinnä asiakastapaamisia. Yhdellä tapaamisella pitää hoitaa asiakkaan asia kuntoon ja käydä tietyt asiat läpi. Jos jättää palaverin kesken lähteäkseen päiväkodille niin asiakkaan asia jää seisomaan pariksi kuukaudeksi, koska olen niin ylityöllistetty, että kalenteriin mahtuu uusi palaveriaika vasta parin kk päähän. Asiakkaan elämä voi olla tästä kiinni. Joskus asiat on vaikeita ja palaveri venyy siksi, joskus tulkki on myöhässä ja palaveri venyy siksi jne. Miten se olisi itsekästä, että hoitaisin asiakkaan asian kerralla kuntoon enkä jättäisi sitä roikkumaan pariksi kuukaudeksi? Jos se siis vie vaikka puoli tuntia aiottua pidempään ja siksi olen päiväkodilla vasta 17:00 enkä 16:20-16:30 kuten evakaan olin pari viikkoa aiemmin merkinnyt.

Aika harva meistä sossuista tätä työtä itsekkäästi tai itsekkäistä syistä tekee.

Vierailija
175/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo voi olla noin? Eikö työvuorot pidä ilmoittaa 2 vk ennen eikä niitä saa sen jälkeen muuttaa ilman työntekijän suostumusta? Eikö tämä muka koske päiväkodin työntekijöitä? En suostuisi lähtemään kotiin kesken vuoron tuolla tavalla.

Meillä tulee vahvistettu lista viikkoa ennen. Sen jälkeen sitä ei enää muuteta ilman suostumusta.

Vierailija
176/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lapsia myös jatkuvasti poissa sairastelujen takia ja meillä ainakin hoitajilla on silti kädet täynnä, niin ihmettelisin kovasti, jos joku hoitaja lähetettäisiin oikeasti kotiin, kun pinja-petteri haetaan tuntia ennen kuin ilmoitettu. Enemmän on hoitajavajetta tästä huolimatta.

Vierailija
177/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani sosiaalityöntekijä. En mielestäni ole itsekäs kun en pysty tietämään etukäteen edes puolen tunnin tarkkuudella milloin olen töistä ehtinyt päiväkodille. Työni on lähinnä asiakastapaamisia. Yhdellä tapaamisella pitää hoitaa asiakkaan asia kuntoon ja käydä tietyt asiat läpi. Jos jättää palaverin kesken lähteäkseen päiväkodille niin asiakkaan asia jää seisomaan pariksi kuukaudeksi, koska olen niin ylityöllistetty, että kalenteriin mahtuu uusi palaveriaika vasta parin kk päähän. Asiakkaan elämä voi olla tästä kiinni. Joskus asiat on vaikeita ja palaveri venyy siksi, joskus tulkki on myöhässä ja palaveri venyy siksi jne. Miten se olisi itsekästä, että hoitaisin asiakkaan asian kerralla kuntoon enkä jättäisi sitä roikkumaan pariksi kuukaudeksi? Jos se siis vie vaikka puoli tuntia aiottua pidempään ja siksi olen päiväkodilla vasta 17:00 enkä 16:20-16:30 kuten evakaan olin pari viikkoa aiemmin merkinnyt.

Aika harva meistä sossuista tätä työtä itsekkäästi tai itsekkäistä syistä tekee.

Toinen sossu täällä lastensuojelun puolelta. Meillä työhön kuuluu virka-aikainen päivystys. Periaatteessa päivystysvuoroni loppuu neljältä ja voin sopia hakuajan 16:10. Mutta ei aina. Voi olla, että joudun sinne päivystyskeikalle ehkä poliisipartion kanssa ja päiväni venyy sinne lähemmäs viittä. Jos olisin itsekäs, en toki hakisi sitä hädänalaista lasta turvaan.

Vierailija
178/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et varaa hoitoaikaa viiteen, jos siihen useinkin venyy?

Vierailija
179/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja täällä 🙄 Jos se työ on sit kaikilla niin vaikeeta ja joustamatonta, ettei mitenkään voi joustaa lasten suuntaan, niin miksi niitä on sitten ylipäätään pitänyt hommata? Jos lapselle irtoaa se max 2h illassa ja muuten on päiväkodin varassa, niin suosittelen miettimään elämän prioriteetit uusiksi.

T: vela

Samaa mietin. Jotenkin en käsitä myöskään näitä "en todellakaan vastaa puhelimeen". Miten siellä päiväkodissa oikeasti riittää resurssit olla vaikka sen oksentelevan kipeän lapsen kanssa jossain muualla? Kun ei riitä terveidenkään kanssa kädet.

Meidän sossujen, lääkäreiden, opettajien ja muidenko pitää jättää potilaat, oppilaat ja asiakkaat hoitamatta ja rientää samalla sekunnilla? Bussikuski jättää ruuhkabussin motarille ja rientää, niinkö?

Minä olen opettaja ja kyllä, jos saan ilmoituksen lapseni sairastumisesta, niin käyn sanomassa rehtorille, että lähden hakemaan sairaan lapseni päiväkodista heti kun mahdollista. Aina on onnistunut.

Kyllä mun työpaikalla myös hoitajat ja lääkärit lähtee jos puoliso ei pääse, töissä löytyy kyllä joku tuuraamaan ja aikoja voi perua, mutta lapselle kyseessä on se ainoa vanhempi. Tietenkään ei samalla sekunnilla aina pääse, mutta mahdollisimman pian. Tämän luulisi olevan ihan selvä juttu. Pitkiä leikkauksia tekevät kirurgit järjestää elämänsä niin että joku pystyy lapsen hakemaan, tai jos ei vaihtoehtoja ole niin hakeutuu toisiin tehtäviin. Joskus lasten takia joutuu tekemään uhrauksia, älytön ajatuskin että sairasta lasta pidettäisiin päiväkodissa kauempaa kuin on välttämätön pakko.

Vierailija
180/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mielelläni istuisin töissä tunnin ja antaisin palkan juosta.

Tyhjässä päiväkodissa onkin niin mukavaa olla perjantai-iltapäivänä, kun oma perhe odottaa kotona tai pahimmillaan lapset hoidossa. Ja tämä toistuu lähes joka päivä iltavuorolaisen kustannuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi