Miten pystyä ilmoittamaan päiväkotiin hoitoajat 10 min tarkkuudella, kun oma työ on vastuullista ja työajat vaihtelee?
Ymmärrän kyllä syyt miksi haluavat tietää viemis- ja hakuajat noin 2 vk etukäteen 10 min tarkkuudella.
Mutta en ymmärrä miten pystyn siihen. Olen autoton eli kuljen työmatkat julkisilla, joskus on ruuhkaa busseissa joskus ei. Oma työni on vastuullista ja välillä kokoukset yllättäen venyy. Olen se joka vetää ne kokoukset niin en voi häipyäkään kesken, mutta vaikka olen vetäjä niin työmääräykseni on saada tietyt kokousasiat käsiteltyä ja vasta sitten voi lopettaa kokouksen enkä voi aina estää muita venyttämästä asioita. Sote-ala kyseessä niin lakikin määrää aikarajoista ja asioiden hoitamisesta jotain. Lisäksi usein tulee tilanne että pitäisikin parin päivän varoitusajalla ottaa aamuun tai iltapäivään ylimääräinen asiakaspalaveri (jonka saan kyllä saldoina pois, mutta josta en voi oikein kieltäytyä kun se minun vastuualuetta on).
Päiväkodista tuli käsky, että ilmoitetuista ajoista ei saa poiketa vaan sen 10 minuutin aikaikkunan täytyy pitää.
Miten te muut pystytte nuo ajat tietämään etäkätewn ja pysymään niissä?
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin valmis maksamaan vähän isompaa päivähoitomaksua, jos voisin viedä ja hakea lapsen milloin vain päiväkodin aukiolon puitteissa. Eli pvk olisi auki vaikka 7:30-17:00 ja tuolla välillä voisi viedä ja hakea miten ehtii. Joinain päivinä vaikka viedä klo 8 ja hakea klo 14 ja joinain päivinä vaikka klo 10 ja 16. Eikä näitä tarvisi ilmoittaa etukäteen.
Minulla on liukuva työaika ja myös työnantaja olettaa, että välillä liuun heidän nopeiden tarpeiden mukaan.
En vain ole tällaista päiväkotia mistään löytänyt edes rahalla. Yksityinen hoitajaa kotiin 37 tuntia viikossa on työnantajamaksuineen taas meille liian kallis.
Aika vaikea olisi löytää yksityistä hoitajaa joka tuohon suostuisi, siis että työpäivä saattaa olla mitä vaan 7.30-17 välillä ja etukäteen ei tiedä ollenkaan mitä se tulee olemaan. Suurin osa työnantajista onneksi ymmärtää pikkulapsiperhearjen realiteetit ja on mahdollista järjestää lapsen viennit ja haut.
Jos päiväkoti on avoinna klo 7.00 - 17.00, niin lapsen voi viedä päiväkotiin heti aamulla, ja hakea sitten iltapäivällä klo 17.00 mennessä pois.
Näin on meilläkin, mutta näin ei näytä olevan kaikilla esim. Vantaalla? vaan sinun pitää tietää 2vk ennen, haetko Janipetterin tänään klo 16. 49 ja huomenna klo 16. 39.
Joka kuullostaa ihan hullulta ja mahdottomalta.
Miksi se on mahdotonta?
Koska suurin osa ihmisistä ei ole töissä päiväkodista ja tekee siellä työpaikalla muutakin kuin pyörittelee peukaloitaan, eli joskus saattaa vaikka viimeinen puhelu venyä. Normaalisti ihmiset varaa hoitoajan niin, että varmasti ehtii hakea, ettei ainakaan myöhästy ja hakee sitten käytännössä aina vähän ennen sitä.
Kun tekee noin tärkeää työtä, luulisi osaavan suunnitella aikataulunsa.
Minä en tee erityisen tärkeää työtä, vaan myyn teollisuusasiakkaille koneiden varaosia. Sitä ei voi verrata mihinkään sydänkirurgin tai karhuryhmäläisen työhön, mutta jos asiakkaalla rikkoutuu prosessista joku kriittinen osa, niin että koko tuotantolinja pysähtyy, niin en voi jättää vastaamatta puhelimeen klo 16 ja laittamasta tilausta eteenpäin samantien. Joskus asian hoitamisessa myös kestää hetken, jos ei ole ihan selvää mitä sieltä on oikein hajonnut ja kannattaisiko samalla kertaa uusia jotain muitakin osia.
Se on työnantajasi homma järjestää riittävästi henkilöitä hoitamaan asiakkaidensa kanssa sovitut velvoitteet, eikä päiväkodin.
Mihin niitä päiväkoteja edes tarvitaan, jos niissä ei onnistu työssäkäyvien vanhempien lasten hoito?
Joko päiväkotien toimintatapaa on muutettava tai tehtävä uusi systeemi, palvelemaan työssäkäyvien tarpeita.
Nyt verovaroja käytetään väärin, kun ne eivät palvele työssäkäyviä vanhempia, vaan lähinnä henkilökuntaa.90% vanhemmista onnistuu oikein hyvin hoitamaan työnsä ja päiväkodin aikataulut. Palvelevat oikein hyvin.
Suurimmassa osassa päiväkoteja homma toimiikin niin, että lapsen saa kyllä hakea aiemmin jos haluaa, eikä tarvitse istua pihalla odottamassa oikeaa kellonlyömä. Tällöinhän homma toimii oikein mukavasti.
Niinpä. Siksi onkin niin käsittämätöntä, kuinka nämä sääntöuskovaiset jaksavat nillittää siitä, kuinka koko päiväkodin arki ja varhaiskasvatustyö menee sekaisin, jos lapsi haetaan hoidosta jo klo 16.30 ilmoitetun klo 17.00. sijaan.
Joo näillä on vähän ammattitaidossa puutteita, jos eivät osaa suunnitella aikataulujaan niin ettei tuommoinen puoli tuntia aikaisemmin haku haittaa. He on siellä kuitenkin niitä lapsia varten, ja lapsen etu olisi yleensä mahdollisimman lyhyet hoitopäivät, ei joku askartelutuokio just 30min ennen ilmoitettua hakuaikaa. Useimmiten ne lapset on kuitenkin vaan siellä pihalla leikkimässä, mikä siinä muka on ongelma. Sen ymmärrän että aamupalalle ois hyvä ehtiä jos se on lapselle varattu.
Minun lapset on Vantaalla, joka täälläkin mainittu. Ei se ongelma ole, jos hakee lapset pois hoidosta klo 16.30, vaikka on varannut klo 17 asti. Ongelma on se, että esim. opiskelijavanhemmat menee hakemaan lapsiaan klo 13, vaikka ovat varanneet ajan klo 15 asti. Kiskotaan lapsia pois päiväunilta kesken kaiken.
Sitä paitsi yleensä ongelma on se, ettei henkilökuntaa ole riittävästi. Vantaalla on krooninen työvoimapula. On meidänkin perhettä pyydetty, voidaanko hakea jo klo 15, kun ei ole ketään työntekijää sen jälkeen. Työvoimapulan takia siis. Harvinaistahan se on, mutta pari kertaa näin tapahtui joulukuussa.
Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa. Minun vanhemmat kuolleet, isä sairasti syöpää viimeiset pari vuotta ennen kuolemaansa ja autoin häntä monta kertaa viikossa. Mieheni vanhemmat asuvat yli 500 km päässä. Veli perheineen 230 km päässä. Kaikki meidän ystävät on työssä käyviä ihmisiä. Kyllä sitä on miettinyt, mitä jos alkaa paljon tulla pyyntöjä, että hae lapsi aiemmin. Sitten se on vaan joustettava, joko minun tai mieheni.
Ikinä en ole muuten sovitusta hakuajasta myöhästynyt. Jos varaan ajan klo 16.15 saakka, olen siellä ollut aina ennen sitä. Mieheni vie aamuisin, koska syövät lasten kanssa aamupalan kotona ja sitten vasta päiväkotiin ja töihin. Teen itse joskus pitkiäkin työpäiviä, saatan mennä klo seitsemäksi töihin ja lähteä klo 17-18, jos miehellä on vaikka vuosilomapäivå ja hän on kotona lasten kanssa. Minusta se on ihan selvä juttu, että lapset on hoidossa vain sen välttämättömän ajan.
Sitä minäkin ettei se ole mikään oikea ongelma jos hakee sen puoli tuntia ennen iltapäivällä, ei päiväuniaikaan eikä edes kesken välipalan. Tottakai on ymmärrettävää ettei ole suotavaa hakea myöhässä tai hakea mitään ilmoittamatta monta tuntia etukäteen, tai tunnit on ilmoitettu jatkuvasti monta tuntia yli tarpeen. Mutta se että joku 20-30min aikaisemmin haku myöhään iltapäivällä haittaisi ei kuulosta järkevältä.
Eikö tuo ole jo vapaudenriisto, jos lasta ei saa hakea aikaisemmin.
Eivät lapset päiväkodin omaisuutta ole, eivät edes hoitopäivän aikana.
Tottakai saa hakea vaikka neljä tuntia etukäteen. Tässä puhutaan siitä mikä on järkevää/toivottavaa/kaikille parhaaksi.
Tuollainen aikojen etukäteen ilmoittaminen ja niiden noudattamisen vaatiminen ei ole ainoastaan ongelma muuttuvien työaikojen suhteen. Itse ainakin haen lapset päiväkodista myös sen mukaan minkälainen sää ulkona on. Jos sataa reippaasti niin yleensä siellä lätäköissä uidaan ja kiva päästä kotiin kuivattelemaan aikaisemmin. Pääsevät päiväkodissakin helpommalla kun ei tarvitse extrakertaa vaihtaa vaatteita kuiviin. Kauniilla säällä taas lapset valittavat jos tulee hakemaan liian aikaisin joten haen sitten vähän myöhemmin ja nautin omasta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on kyse siitä, että päiväkoti osaa varautua tarpeeksi oikeaan hoitajamäärään. Mmärrän täysin sen, ettei hoitajia saa olla liian vähän. Asia hoituu sillä, että ilmoittaa tarpeeksi myöhäisen hakuajan ja hakee sitten tarvittaessa aiemmin. Onnistuu ainakin meidän päiväkodissa.
Sitä en ymmärrä tai salli, jos ilmoittamisella pyritään minimoimaan hoitajien määrä. Siis niin, että työantaja haluaisi säästää mahdollisimman pienellä hoitajamäärällä ja kokee ongelmaksi, että lapsia on hoidossa ilmoitettua vähemmän. Tämä tuskin on yksittäiselle työntekijällekn ongelma, päinvastoin varmaan parempi, että töissä olisi enemmän ihmisiä kuin vähemmän. Siksi en kanna huolta siitä, että haen lasta ilmoitettua aiemmin.
Kannattaisi kantaa huolta nimenomaan, se toteutunut hakuaika kun kirjataan sinne ei vain etukäteen ilmoitettu. Jos sinä ja kolme muuta haet systemaattisesti lapsesi aiemmin, se saattaa johtaa nimenomaan siihen että se yksi työntekijä ei olekaan siellä sit kun haet sovitusti.
Tuo kuulostaa nyt siltä, että siinä nimenomaan yritetään minimoida työntekijöiden määrä säästösyistä ja näin ei saisi olla. Jos sopimukseni on kokopäiväinen, ei hoitajia voi mitoittaa sen perusteella, miten olen aiemmin lasta hakenut. Onneksi meidän julkisenpuolen pk:ssa ei näin tehdäkään.
Tottakai yritetään minimoida, kai se nyt on selvää. Ja todella harvassa on ne päiväkodit nykyään jossa ei toimittaisi näin, ehkä just teille on osunut se yksi. Uskoisin ettet vain tiedä.
Mutta ei ole minun tehtäväni tukea tätä.
Ratkaisuksi ehdotat lapsen pitämistä yli hoitotarpeen. En aivan ymmärrä logiikkaasi.
Eikä niin voi tietenkään käydä, ettei hoitajia olisi lainkaan, koska se olisi vastoin päiväkodin kanssa tekemääni sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on kyse siitä, että päiväkoti osaa varautua tarpeeksi oikeaan hoitajamäärään. Mmärrän täysin sen, ettei hoitajia saa olla liian vähän. Asia hoituu sillä, että ilmoittaa tarpeeksi myöhäisen hakuajan ja hakee sitten tarvittaessa aiemmin. Onnistuu ainakin meidän päiväkodissa.
Sitä en ymmärrä tai salli, jos ilmoittamisella pyritään minimoimaan hoitajien määrä. Siis niin, että työantaja haluaisi säästää mahdollisimman pienellä hoitajamäärällä ja kokee ongelmaksi, että lapsia on hoidossa ilmoitettua vähemmän. Tämä tuskin on yksittäiselle työntekijällekn ongelma, päinvastoin varmaan parempi, että töissä olisi enemmän ihmisiä kuin vähemmän. Siksi en kanna huolta siitä, että haen lasta ilmoitettua aiemmin.
Kannattaisi kantaa huolta nimenomaan, se toteutunut hakuaika kun kirjataan sinne ei vain etukäteen ilmoitettu. Jos sinä ja kolme muuta haet systemaattisesti lapsesi aiemmin, se saattaa johtaa nimenomaan siihen että se yksi työntekijä ei olekaan siellä sit kun haet sovitusti.
Tuo kuulostaa nyt siltä, että siinä nimenomaan yritetään minimoida työntekijöiden määrä säästösyistä ja näin ei saisi olla. Jos sopimukseni on kokopäiväinen, ei hoitajia voi mitoittaa sen perusteella, miten olen aiemmin lasta hakenut. Onneksi meidän julkisenpuolen pk:ssa ei näin tehdäkään.
Juu, ei saisi olla vuoden hoitojonojakaan, mutta kun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai yritetään minimoida, kai se nyt on selvää. Ja todella harvassa on ne päiväkodit nykyään jossa ei toimittaisi näin, ehkä just teille on osunut se yksi. Uskoisin ettet vain tiedä.
Ratkaisuksi ehdotat lapsen pitämistä yli hoitotarpeen. En aivan ymmärrä logiikkaasi.
Eikä niin voi tietenkään käydä, ettei hoitajia olisi lainkaan, koska se olisi vastoin päiväkodin kanssa tekemääni sopimusta.
Katsopas kun se sopimus on molemminpuolinen, ei palvelusopimus sulle. Varhaiskasvatus on kriisissä, se nyt on ihan fakta. Kumma on, jos vanhemmat eivät jousta vaan aina sen pitää olla päiväkodin asia. Kenenkään elämä ei ole siitä 20 minuutista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulta löytyy joustoa työnantajallesi mutta ei päiväkodille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi porrastaa noita hoitosopimuksia hinnan puolesta vähän enemmän. Esim täällä meillä 100% hinta on kun hoidon tarve 7 tuntia tai enemmän. Jos olisi tuohon vielä vaikka 8/9/10h portaat joille oma hinta niin ne jotka tarvitsisivat pidempää aikaa (säännöllisesti tai vaikka vain satunnaisesti) maksaisivat enemmän ja resursointi olisi sikäli helpompaa. Toki aiemmin saisi hakea pois, mutta kun siitä koko ajasta menisi maksu niin ei olisi samanlaista yrittää mitoittaa henkilöstöä toteutundein eikä sovittujen hoitoaikojen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopas kun se sopimus on molemminpuolinen, ei palvelusopimus sulle. Varhaiskasvatus on kriisissä, se nyt on ihan fakta. Kumma on, jos vanhemmat eivät jousta vaan aina sen pitää olla päiväkodin asia. Kenenkään elämä ei ole siitä 20 minuutista kiinni.
Miten minä pahennan kriisiä sillä, jos haen lapseni ennen viimeistä hakuaikaa, kun kuitenkin maksan täydestä päivästä? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ei tarvinnut päiväkotiin aikoja ilmoitella. Päiväkoti aukesi klo 7 ja meni kiinni klo 17. Siinä oli aikahaitari jonka sisällä lapset oli päiväkodissa.
Oi aikoja. :D Mun lasten ollessa pk:ssa alkoi tulla toiveita ilmoittaa hoitoajat. Jakoivat papereita mihin ne olisi pitänyt merkata, mutta homma toimi ilmankin. Oli vain kaksi maksuluokkaa, 100% ja 50%. Meillä oli täydet tunnit niin ilmoitin, että lapsi on päiväkodissa klo.7-17 ja tarkensin sitä suullisesti päivä kerrallaan jos jotain erityistä tuli. Opiskelin ja joskus saatoin päästä koulusta jo puolen päivän aikoihin, ihan vaikka lukujärjestyksessä olisi ollut pidempi päivä, niin todellakin hain lapset silloin pk:sta. Tai jos oli vaikka harjoittelujakso niin en mä olisi niitä työaikoja voinut tietää paria viikkoa etukäteen. Ne sovittiin harjoittelun ensimmäisenä päivänä ohjaajan kanssa. Jos pk:ssa on joku retkipäivä tms, niin ymmärrän, että lasta ei voi hakea ihan miten sattuu (kun ei ole paikalla), muuten en. Nykyinen maksusysteemi toki rajoittaa varmasti enemmän mitä tuohon aikaan, mutta muuten ilmoittakaa vaan pisin mahdollinen aika. Eivät he voi estää omaa lasta hakemasta aiemmin. Eikä se ole hoitajilta pois, heillä on joka tapauksessa tietty määrä tunteja viikossa ja sehän tarkoittaa vaan hetkellisesti pienempää ryhmäkokoa jos joku haetaan.
Oletteko selvittäneet että mitä tapahtuu jos varaatte hoitoajan esim 7-17 ja maksatte sen mukaan, mutta kuitenkin oman tarpeenne mukaan viette välillä myöhemmin ja välillä haette aikaisemmin.
Onko päiväkodilla jotain muita keinoja käytettävissä kuin toivoa ja pyydellä että ilmoitatte 10min aikaikkunan? Ite vastaisin vain että en tiedä etukäteen tarkkaa aikaa ja toistaisin sitä niin usein kun on tarve. Kyllä ne joskus lopettaa kun ei ne voi hoitopaikka irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työnantaja maksaa minulle työpanoksestani ja minä maksan päiväkodille lapseni hoidosta. Tämän pitäisi olla ihan selvä juttu. Eri asia jos kyse ois oikeasti lapseni hyvinvointiin liittyvästä asiasta niin tietenkin se menee taas töitten edelle, mutta päikkyhoitajien mielenrauha ei mene. En minä tahallaan toimi vastoin ohjeita, mutta jos ne on mahdottomia noudattaa niin minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha. Monella on perhe elätettävänä, asuntolaina maksettavana ja ruokaa pitää saada pöytään. Ei vanhemmat huvikseen pidä hoidossa lapsia, vaan se on pakon sanelema.
Jo nyt hedelmällisessä iässä olevien naisten on vaikea työllistyä, kun pitkät perhevapaat.
Jos työntekijä vaatii joustoja työelämässä, siihen työhön on satoja tulijoita ja ovi aukeaa ulospäin.
Ja monessa työpaikassa on ongelmia ja haasteita saada vapaita neuvola ja päiväkodin kehityskeskusteluihin tai sairaan lapsen hoitoon ja jos päiväkodin menevät tähän 10min systeemiin, lapselliset vanhemmat putoavat työelämästä ja työuralta.
Ei kenelläkään työnantajalla ole varaa palkata työntekijää, jonka työteho on sidottu perhe-elämään tai jonkun päiväkodin toimintaan. Tai haluaa joustoja, jos on kokopäivätyö.
Miksi palkata edes lapsellista tehtävää, kun lapsettomia on pilvin pimein.
Ja missä ihmeen unelmahutussa elät, jos kuvittelet työntekijän voivan vaikuttaa työaikaan, kyllä työnantajilla on oikeus määritellä, millaista työaikaa työntekijät tekevät.
Surullista, miten päiväkoti, joka on naisvaltainen ala, haluaa polkea naisten oikeuksia vastaan ja asenteet ovat joltakin viime vuosituhannelta.
Eikä ihme, jos päiväkodissa poikia ja tyttöjä kohdellaan ja kasvatetaan eri tavalla, kun asenteet ovat niin syvällä.
https://www.kaleva.fi/videot-paljastivat-tyttoja-ja-poikia-kohdellaan-p…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi ilmoittaa pisimmät ajat, siis ajat milloin varmasti ehdit hakemaan.
Päiväkodeissa on muitakin lapsia, usein 10-20. Tämä tarkoittaa myös suunnilleen noin monen vanhemman työaikoja. Mitä muita vaihtoehtoja päiväkodilla olisi, kuin pyytää vanhempia ilmoittamaan hoitoajat? Arvailla vanhempien työajat ja milloin nämä pääsee hakemaan?
Päiväkodinkin on suunniteltava toimintansa ja työntekijöiden työvuorolistat. Työntekijöillä on myös oma elämänsä. Monella on omat lapset toisessa päiväkodissa, mihin pitää myös ilmoittaa hoitoajat ja hakea lapsi sieltä ilmoitetussa hoitoajassa.
Toki jos hoitoaikojen ilmoittaminen tuntuu ihan mahdottomalta työn takia, pitää kai sitten miettiä, onko päiväkoti yleensäkään oikea paikka. Mites vaikka kotiin palkattu lastenhoitaja?
Ai mitä muita vaihtoehtoja? No minäpä kerron. Voi toimia, kuten vielä 2000-luvun alussa, että kun päiväkoti on auki, siellä on sitä henkilökuntaa. Ei tarvi säätää kymmenen minuutin tarkkuudella. Vanhemmat tuovat lapsen päiväkodin avattua silloin kun se perheelle sopii, ja hakevat ennen sulkemisaikaa silloin, kun pääsevät. Yksinkertaista, eikö?
Höpöhöpö. Kyllä ne ilmoitetut hoitoajat oli käytössä jos ysärillä.
Se, jos jossain päikyssä oli sallittu moinen säntäily, on ihan eri asia.
Lapsille pitää olla myös tietty määrä hoitajia. Ei ole hoitajien työpäivien pituuksien kannalta mahdollista, että kaikki olisi varmuuden vuoksi paikalla klo 7-17/18, minkä useimmat päikyt kun auki, tehden 10-11 -tuntisia päiviä. Siksi hoitoajat sovitaan ennakkoon.
Siihen aikaan se oli eri asia. Ilmoitettiin pysyvät hoitoajat, joiden mukaan määrittyi maksu. Niitä ei saanut ylittää, mutta ne sai alittaa. Nyt pitäisi tietää, että tiistaina 14.2. haen lapsen kello 16.20.
No eikä pidä, vaan että 16.20 mennessä hakee. Ei ketään haittaa jos hakeekin 16.00. Se voi haitata jos ilmoittaa hoitoajaksi joka päivälle 7-17 ja käytännössä lapsi on aina hoidossa 9-15, mutta ei joku puoli tuntia aiemmin haku haittaa ketään.
Tässähän nyt on moni jo kertonut, että ei saa hakea aikaisemmin, kun päiväkodin tehokkuusluvut menevät sekaisin. Siitä me nyt keskustellaan.
Tämä on tosiaan koko keskustelun ydin. Ne, joiden päiväkodissa ei kytätä tarkkaan tehokkuuslukuja ja saa hakea aikaisemmin kuin oli ilmoittanut, he ei selvästi ymmärrä koko tilannetta eikä heidän kannata tulla kertomaan oman päiväkotinsa helpoista käytännöistä.
Mitä väliä sillä, että seuraavat tehokkuuslukuja?!? Siinähän seuraavat. Se ei ole päiväkotien tarkoitus, vaan hoitaa lapsia niin että vanhemmat pääsevät töihin.
Kehittäkööt päiväkodit sitten paremmat systeemit hoitoajan seurantaan. Ei se voi perustua siihen, että ihmisten pitäisi nähdä jostain kristallipallosta liikenneruuhkat ja omien asiakkaidensa ongelmatilanteet 2 vk etukäteen.
Tämä on se parempi systeemi. Kuulostat kyllä melko itsekkäältä. Pidät päiväkodin työntekijöitä sun palvelijoina. Hanki kotiin maid, saat sit oikein koko rahalla kyykyttää.
Et taida oikein ymmärtää tätä asiaa. Päiväkodin työntekijöille on palvelus, että heidän määränsä mitoitetaan todellista isomman lapsimäärän mukaan. He saavat työstään saman palkan, mutta hoidettavana on pari lasta vähemmän.
Miten sinun mielestäsi pitäisi pystyä näkemään etukäteen, että puolentoista viikon kuluttua valtatiellä onkin kolari, ja sitä seuraavana päivänä tärkeä palaveri venyy puolella tunnilla? Ei noita voi tietää etukäteen. Ei sillä ole mitään tekemistä minkään kyykyttämisen kanssa.
Ei tässä kolareista puhuta. Jos onnistut usein olemaan jumissa onnettomuuksien vuoksi, sä et edes väitä voivasi hakea lastasi ajoissa. Silloin sen tekee joku muu tai sit sä varaat enemmän aikaa matkaasi. Keskimäärin se onnettomuus osuu ihmisen kohdalle 0-2 krt. vuodessa.
Senpä takia ilmoitinkin hakuajan riittävän myöhäiseksi. Koska minulla on liukuva työaika eikä venyviä palavereja ja liikenneonnettomuuksia ole ihan joka päivä, hain lapsen yleensä paljon ennen ilmoitettua aikaa. Ne olivat aina iltapäivisin pihalla leikkimässä, eikä kukaan kertaakaan valittanut, ettei lasta olisi saanut vielä viedä kotiin.
Sen riittävän myöhäiseksi ilmoitetun ajan ansiosta en myöhästynyt lapsen hakemisesta kertaakaan. Myöhästymisestä hoitajilla olisi ollutkin täysi oikeus valittaa, mutta ei onneksi tullut tarvetta.
Ja mikä se ongelma on jos et hae aiemmin? Onko se puoli tuntia vain sulle tärkeä vai voisiko se olla myös päiväkodille tärkeä?
Mites se lapsi, onko lapsen tarpeilla mitään väliä? Kumpikohan on kivempi, päästä viettämään aikaa vanhemman kanssa vai olla siellä päikyn pihalla odottamassa puoli tuntia pidempään?
Mä ainakin vilpittömästi voin sanoa että meidän lapset tykkää olla enemmän päiväkodissa leikkimässä ohjattua toimintaa tai kavereiden kanssa, kuin kotona.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lasten ollessa pieniä toisen vanhemman on järjestettävä työt niin että voi aina lähteä töistä ennen kun päiväkoti menee kiinni.
Jos on yksinhuoltaja on keksittävä muu tukiverkosto tai vaihdettava työtä jos todella on se tilanne ettei työstä voi lähteä ajallaan.Niin, työelämähän on päiväkodin sääntöjä varten. Vielä joskus ei niin kauan sitten päivähoito oli työelämän tarpeita varten.
Jos hankkii lapsen on elämä sovitettava perhe-elämään sopivaksi.
Kunnan palvelut on kyllä sellaisia, että niiden tulee palvella kuntalaisia ja perheitä. Ei niillä muuten ole oikeutusta olla olemassa. Kuntalaisethan ne maksavat.
Kannattaisi näitä asioita kuitenkin miettiä jokaisen omalla kohdallaan, eikä vain luottaa siihen, että kunta hoitaa. Monelle vanhemmalle tulee koulun alkaessa yllätyksenä, ettei koulussa olekaan enää samanlaista lastenhoitopalvelua kuin päiväkodissa, eikä esim. sairasta lasta hoideta koulussa siihen asti, että vanhempi ehtii hakemaan. Tai jos lapselle sattuu joku tapaturma välitunnilla tai liikuntatunnilla, niin se ei ole opettaja, joka lähtee lasta viemään terveyskeskukseen paikattavaksi. Ja itse asiassa eivät kai päiväkodin työntekijätkään voi viedä lasta esim. tikattavaksi, vaan huoltajan on oltava paikalla, että lapsi otetaan vastaan päivystyksessä?
Ei todellakaan lähde päiväkodista kukaan lasta viemään. Ei ole laillista monestakaan syystä. Suurin syy on se, että niitä muita lapsia ei voi jättää keskenään. Monestihan esim. iltapäiväulkoilussa voi olla vain yksi hoitaja paikalla. Etenkin pienemmissä päiväkodeissa jopa tyypillinen tilanne. Sama aikaisessa aamussa.
No miten sitten toimitaan, jos sattuu tapaturma ja lapsi pitää saada nopeasti sairaalapäivystykseen? Vaikka äiti lähtisi töistä tulemaan sillä sekunnilla kun puhelu tulee, niin helposti menee tunti matkassa. Lapsiko makaa kivuissaan ja verta vuotavana päiväkodilla tunnin? Tai huimauksesta kärsivänä ja oksentelevana, koska pää kolahti? Odottamassa tunnin että äiti ajaa nopeusrajoitusten mukaan päiväkodille?
No saman ajanhan se lapsi joutuu odottamaan myös silloin, kun sairastuu kesken hoitopäivän. Siellä se korvatulehduskivuissaan, kuumeessa ja/tai oksentelevana odottaa, milloin vanhempi ehtii hakemaan.
Meillä on niin että minulla on säännöllinen työaika jonka mukaan varaan hoitoajat klo 7:30-16:30. Pääsen töistä aina ajallaan hakemaan lapsen.
Miehellä on päivystysluonteista työtä säännöllisten vuorojensa lisäksi. Saa tietää aamulla klo 6 tuleeko aamun aikana töitä ja puolen päivän aikaan tietää tuleeko iltapäivällä töitä, ja niin edelleen, suunnilleen 6 tuntia etukäteen.
Jos ei tule päivystystöitä niin mies vie lapsen myöhemmin tai hakee aiemmin. En todellakaan ala joka päivä ilmoittelemaan asiasta, vaan isä hakee lapsen kotiin silloin kun haluaa.
Jos joku sitä alkaisi kyseenalaistamaan niin voidaan todeta että pitääkö sen isän vetää kotona lonkkaa vaikka voisi lapsensa hakea aiemmin tai pitää kotona. Mitä ihmeen järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko selvittäneet että mitä tapahtuu jos varaatte hoitoajan esim 7-17 ja maksatte sen mukaan, mutta kuitenkin oman tarpeenne mukaan viette välillä myöhemmin ja välillä haette aikaisemmin.
Onko päiväkodilla jotain muita keinoja käytettävissä kuin toivoa ja pyydellä että ilmoitatte 10min aikaikkunan? Ite vastaisin vain että en tiedä etukäteen tarkkaa aikaa ja toistaisin sitä niin usein kun on tarve. Kyllä ne joskus lopettaa kun ei ne voi hoitopaikka irtisanoa.
Joo sepä onkin mielenkiintoinen homma mihin tää muka johtaisi. Kunnalla on velvollisuus järjestää lapsen hoito niin että vanhempien työssäkäynti mahdollistuu, mutta jos kunnallinen päiväkoti ei halua hoitaa lapsia vanhempien työaikojen mukaisesti (siis aukioloaikojensa puitteissa), mitäs sitten. Käytännössä päiväkodin on pakko suostua siihen että lapset haetaan joskus, tai useinkin, aiemmin kuin on ilmoitettu, jos vanhempi ei pysty järjestämään asioitaan niin että aina siihen 10min aikaikkunaan pystyisi. Ei siinä auta mikään itku päiväkodin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin valmis maksamaan vähän isompaa päivähoitomaksua, jos voisin viedä ja hakea lapsen milloin vain päiväkodin aukiolon puitteissa. Eli pvk olisi auki vaikka 7:30-17:00 ja tuolla välillä voisi viedä ja hakea miten ehtii. Joinain päivinä vaikka viedä klo 8 ja hakea klo 14 ja joinain päivinä vaikka klo 10 ja 16. Eikä näitä tarvisi ilmoittaa etukäteen.
Minulla on liukuva työaika ja myös työnantaja olettaa, että välillä liuun heidän nopeiden tarpeiden mukaan.
En vain ole tällaista päiväkotia mistään löytänyt edes rahalla. Yksityinen hoitajaa kotiin 37 tuntia viikossa on työnantajamaksuineen taas meille liian kallis.
Aika vaikea olisi löytää yksityistä hoitajaa joka tuohon suostuisi, siis että työpäivä saattaa olla mitä vaan 7.30-17 välillä ja etukäteen ei tiedä ollenkaan mitä se tulee olemaan. Suurin osa työnantajista onneksi ymmärtää pikkulapsiperhearjen realiteetit ja on mahdollista järjestää lapsen viennit ja haut.
Jos päiväkoti on avoinna klo 7.00 - 17.00, niin lapsen voi viedä päiväkotiin heti aamulla, ja hakea sitten iltapäivällä klo 17.00 mennessä pois.
Näin on meilläkin, mutta näin ei näytä olevan kaikilla esim. Vantaalla? vaan sinun pitää tietää 2vk ennen, haetko Janipetterin tänään klo 16. 49 ja huomenna klo 16. 39.
Joka kuullostaa ihan hullulta ja mahdottomalta.
Miksi se on mahdotonta?
Koska suurin osa ihmisistä ei ole töissä päiväkodista ja tekee siellä työpaikalla muutakin kuin pyörittelee peukaloitaan, eli joskus saattaa vaikka viimeinen puhelu venyä. Normaalisti ihmiset varaa hoitoajan niin, että varmasti ehtii hakea, ettei ainakaan myöhästy ja hakee sitten käytännössä aina vähän ennen sitä.
Kun tekee noin tärkeää työtä, luulisi osaavan suunnitella aikataulunsa.
Minä en tee erityisen tärkeää työtä, vaan myyn teollisuusasiakkaille koneiden varaosia. Sitä ei voi verrata mihinkään sydänkirurgin tai karhuryhmäläisen työhön, mutta jos asiakkaalla rikkoutuu prosessista joku kriittinen osa, niin että koko tuotantolinja pysähtyy, niin en voi jättää vastaamatta puhelimeen klo 16 ja laittamasta tilausta eteenpäin samantien. Joskus asian hoitamisessa myös kestää hetken, jos ei ole ihan selvää mitä sieltä on oikein hajonnut ja kannattaisiko samalla kertaa uusia jotain muitakin osia.
Se on työnantajasi homma järjestää riittävästi henkilöitä hoitamaan asiakkaidensa kanssa sovitut velvoitteet, eikä päiväkodin.
Mihin niitä päiväkoteja edes tarvitaan, jos niissä ei onnistu työssäkäyvien vanhempien lasten hoito?
Joko päiväkotien toimintatapaa on muutettava tai tehtävä uusi systeemi, palvelemaan työssäkäyvien tarpeita.
Nyt verovaroja käytetään väärin, kun ne eivät palvele työssäkäyviä vanhempia, vaan lähinnä henkilökuntaa.90% vanhemmista onnistuu oikein hyvin hoitamaan työnsä ja päiväkodin aikataulut. Palvelevat oikein hyvin.
Suurimmassa osassa päiväkoteja homma toimiikin niin, että lapsen saa kyllä hakea aiemmin jos haluaa, eikä tarvitse istua pihalla odottamassa oikeaa kellonlyömä. Tällöinhän homma toimii oikein mukavasti.
Niinpä. Siksi onkin niin käsittämätöntä, kuinka nämä sääntöuskovaiset jaksavat nillittää siitä, kuinka koko päiväkodin arki ja varhaiskasvatustyö menee sekaisin, jos lapsi haetaan hoidosta jo klo 16.30 ilmoitetun klo 17.00. sijaan.
Joo näillä on vähän ammattitaidossa puutteita, jos eivät osaa suunnitella aikataulujaan niin ettei tuommoinen puoli tuntia aikaisemmin haku haittaa. He on siellä kuitenkin niitä lapsia varten, ja lapsen etu olisi yleensä mahdollisimman lyhyet hoitopäivät, ei joku askartelutuokio just 30min ennen ilmoitettua hakuaikaa. Useimmiten ne lapset on kuitenkin vaan siellä pihalla leikkimässä, mikä siinä muka on ongelma. Sen ymmärrän että aamupalalle ois hyvä ehtiä jos se on lapselle varattu.
Minun lapset on Vantaalla, joka täälläkin mainittu. Ei se ongelma ole, jos hakee lapset pois hoidosta klo 16.30, vaikka on varannut klo 17 asti. Ongelma on se, että esim. opiskelijavanhemmat menee hakemaan lapsiaan klo 13, vaikka ovat varanneet ajan klo 15 asti. Kiskotaan lapsia pois päiväunilta kesken kaiken.
Sitä paitsi yleensä ongelma on se, ettei henkilökuntaa ole riittävästi. Vantaalla on krooninen työvoimapula. On meidänkin perhettä pyydetty, voidaanko hakea jo klo 15, kun ei ole ketään työntekijää sen jälkeen. Työvoimapulan takia siis. Harvinaistahan se on, mutta pari kertaa näin tapahtui joulukuussa.
Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa. Minun vanhemmat kuolleet, isä sairasti syöpää viimeiset pari vuotta ennen kuolemaansa ja autoin häntä monta kertaa viikossa. Mieheni vanhemmat asuvat yli 500 km päässä. Veli perheineen 230 km päässä. Kaikki meidän ystävät on työssä käyviä ihmisiä. Kyllä sitä on miettinyt, mitä jos alkaa paljon tulla pyyntöjä, että hae lapsi aiemmin. Sitten se on vaan joustettava, joko minun tai mieheni.
Ikinä en ole muuten sovitusta hakuajasta myöhästynyt. Jos varaan ajan klo 16.15 saakka, olen siellä ollut aina ennen sitä. Mieheni vie aamuisin, koska syövät lasten kanssa aamupalan kotona ja sitten vasta päiväkotiin ja töihin. Teen itse joskus pitkiäkin työpäiviä, saatan mennä klo seitsemäksi töihin ja lähteä klo 17-18, jos miehellä on vaikka vuosilomapäivå ja hän on kotona lasten kanssa. Minusta se on ihan selvä juttu, että lapset on hoidossa vain sen välttämättömän ajan.
Sitä minäkin ettei se ole mikään oikea ongelma jos hakee sen puoli tuntia ennen iltapäivällä, ei päiväuniaikaan eikä edes kesken välipalan. Tottakai on ymmärrettävää ettei ole suotavaa hakea myöhässä tai hakea mitään ilmoittamatta monta tuntia etukäteen, tai tunnit on ilmoitettu jatkuvasti monta tuntia yli tarpeen. Mutta se että joku 20-30min aikaisemmin haku myöhään iltapäivällä haittaisi ei kuulosta järkevältä.
Eikö tuo ole jo vapaudenriisto, jos lasta ei saa hakea aikaisemmin.
Eivät lapset päiväkodin omaisuutta ole, eivät edes hoitopäivän aikana.
Tottakai saa hakea vaikka neljä tuntia etukäteen. Tässä puhutaan siitä mikä on järkevää/toivottavaa/kaikille parhaaksi.
Noista kolmesta sanasta voit yliviivata ensimmäisen ja viimeisen, sillä tässä puhutaan nimenomaan vain päiväkodin toivomuksesta. Se ei ole järkevää eikä parhaaksi lapsille eikä heidän vanhemmilleen.
Käsittämätöntä, että päiväkotien henkilökunta puolustaa niin vimmaisesti tuota toivottavaa käytäntöä eikä ole pienintäkään yritystä ratkaista ongelmaa järkevästi ja kaikkein parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lasten ollessa pieniä toisen vanhemman on järjestettävä työt niin että voi aina lähteä töistä ennen kun päiväkoti menee kiinni.
Jos on yksinhuoltaja on keksittävä muu tukiverkosto tai vaihdettava työtä jos todella on se tilanne ettei työstä voi lähteä ajallaan.Niin, työelämähän on päiväkodin sääntöjä varten. Vielä joskus ei niin kauan sitten päivähoito oli työelämän tarpeita varten.
Jos hankkii lapsen on elämä sovitettava perhe-elämään sopivaksi.
Kunnan palvelut on kyllä sellaisia, että niiden tulee palvella kuntalaisia ja perheitä. Ei niillä muuten ole oikeutusta olla olemassa. Kuntalaisethan ne maksavat.
Kannattaisi näitä asioita kuitenkin miettiä jokaisen omalla kohdallaan, eikä vain luottaa siihen, että kunta hoitaa. Monelle vanhemmalle tulee koulun alkaessa yllätyksenä, ettei koulussa olekaan enää samanlaista lastenhoitopalvelua kuin päiväkodissa, eikä esim. sairasta lasta hoideta koulussa siihen asti, että vanhempi ehtii hakemaan. Tai jos lapselle sattuu joku tapaturma välitunnilla tai liikuntatunnilla, niin se ei ole opettaja, joka lähtee lasta viemään terveyskeskukseen paikattavaksi. Ja itse asiassa eivät kai päiväkodin työntekijätkään voi viedä lasta esim. tikattavaksi, vaan huoltajan on oltava paikalla, että lapsi otetaan vastaan päivystyksessä?
Ei todellakaan lähde päiväkodista kukaan lasta viemään. Ei ole laillista monestakaan syystä. Suurin syy on se, että niitä muita lapsia ei voi jättää keskenään. Monestihan esim. iltapäiväulkoilussa voi olla vain yksi hoitaja paikalla. Etenkin pienemmissä päiväkodeissa jopa tyypillinen tilanne. Sama aikaisessa aamussa.
No miten sitten toimitaan, jos sattuu tapaturma ja lapsi pitää saada nopeasti sairaalapäivystykseen? Vaikka äiti lähtisi töistä tulemaan sillä sekunnilla kun puhelu tulee, niin helposti menee tunti matkassa. Lapsiko makaa kivuissaan ja verta vuotavana päiväkodilla tunnin? Tai huimauksesta kärsivänä ja oksentelevana, koska pää kolahti? Odottamassa tunnin että äiti ajaa nopeusrajoitusten mukaan päiväkodille?
No saman ajanhan se lapsi joutuu odottamaan myös silloin, kun sairastuu kesken hoitopäivän. Siellä se korvatulehduskivuissaan, kuumeessa ja/tai oksentelevana odottaa, milloin vanhempi ehtii hakemaan.
Niin joutuu, mutta et kai nyt tosissaan vertaa jotain perus kuumeflunssaa johonkin tikkausta vaativaan haavaan tai murtuneeseen raajaan tms akuuttia hoitoa vaativaan vammaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on niin että minulla on säännöllinen työaika jonka mukaan varaan hoitoajat klo 7:30-16:30. Pääsen töistä aina ajallaan hakemaan lapsen.
Miehellä on päivystysluonteista työtä säännöllisten vuorojensa lisäksi. Saa tietää aamulla klo 6 tuleeko aamun aikana töitä ja puolen päivän aikaan tietää tuleeko iltapäivällä töitä, ja niin edelleen, suunnilleen 6 tuntia etukäteen.
Jos ei tule päivystystöitä niin mies vie lapsen myöhemmin tai hakee aiemmin. En todellakaan ala joka päivä ilmoittelemaan asiasta, vaan isä hakee lapsen kotiin silloin kun haluaa.
Jos joku sitä alkaisi kyseenalaistamaan niin voidaan todeta että pitääkö sen isän vetää kotona lonkkaa vaikka voisi lapsensa hakea aiemmin tai pitää kotona. Mitä ihmeen järkeä?
No kyllä minusta olisi kohtuullista ilmoittaa edes vähän etukäteen jos aikoo hakea monta tuntia aiemmin. Isä voinee tehdä sen itsekin, kun saa tietää milloin pääsee.
Mahtaa olla kaaos päiväkodissa jos osa lapsista on sairaana, jos hoitajilla täytyy olla juuri tietty määrä lapsia että osaavat toimia. Mitä ihmettä tekevät jos koko päivän on sovittua pienempi lapsiryhmä 😱