Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ahdistun siitä että mies nukkuu liikaa?

Vierailija
05.02.2023 |

Mikä mussa on vikana kun ahdistun siitä että mieheni nukkuu puoli päivää? Nytkin sillä oli herätys klo 11 koska tietää että mulla menee fiilis jos se nukkuu liian myöhään. No, ei herää, ei nouse, torkuttaa kelloaan.
Minä hoidan koiran aamukävelyt, lasten aamupalat jne. Sitten mietin mitäjän sitä tänään tekis ja mua rupeaa vituttamaan toi nukkuva mies. Ja se tietää sen. Tietysti jos hänellä olis jotain tärkeää ; duuni, tennis, lento niin silloin kyllä on ajoissa. Mikä mua vaivaa kun meinaan räjähtää!

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nukkuu liikaa! Eli alkaa mennä yli 10 h yössä, mikä on kyllä epäluonnollinen unentarve, olisin ennemminkin huolissani. Nukkuuko siis oikeasti liikaa vai sinulle väärään aikaan?

Kuka sanoo, mikä on epäluonnollinen määrä? Voihan olla, että esim. 70% ihmisistä tulee mahtavasti toimeen 8h unilla, mutta entä jos loput ihmisistä tuntee itsensä hyvin levänneeksi vasta yli 10h unien jälkeen? Miksi se olisi epänormaalia, jos se onkin vain yksilöllistä?

Kyllä sille vaan ihan diagnoosi on, tuon mukaan tosin raja on 9 h eli heitin sen tunnin lisää enkä edes tarkkaan muistanut.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00385

Paljon on jutuissa, että ihmisen unentarve on 7-9 tuntia. Itsellä se on 8 h ja jos on unihäiriöitä elämässä niin kuin taas on, niin se 1-2 h univaje yössä kyllä haittaa elämää.

Melko epämääräinen määritelmä: "Jos unentarve on jatkuvasti yli 9 tuntia tai se lisääntyy yli tunnin tavanomaisesta, voidaan puhuta liikaunisuudesta."

"Voidaan puhua". Työssä käyvä ja aktiivinen ihminen ei lähes koskaan voi säntillisesti nukkua yli 9h tunnin unia, koska elämä repii eri suuntiin. Jos sitten osan öistä haluaa nukkua yli 9h, niin ei erkkikään pysty määrittelemään, että kyllä tässä on nyt kyse liikaunisuudesta, koska henkilö ei missään vaiheessa pääse sellaiseen rytmiin. Ja vaikka pystyisikin, niin mitä sitten. Olkoon sitten liikaunisuutta ja nukkukoon sen minkä tarvitsee.

Vierailija
62/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tyranni.

Tyranni on mies joka pakottaa ap:n hoitamaan yksin lastenhoidon ym työt. Eri asia olis jos pari olis lapseton.

Riippuu sovitusta työnjaosta. Jos on esim sovittu, että mies käy töissä ja tekee pidempää päivää elättääkseen perheen, niin kyllä hänen pitää saada nukkua silloin kun siihen on mahdollisuus. Vai meinaatko, että se työssäkäyvä tekee myöa kotityöt ja hoitaa lapset? Sepäs reilu työnjako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tyranni.

Tyranni on mies joka pakottaa ap:n hoitamaan yksin lastenhoidon ym työt. Eri asia olis jos pari olis lapseton.

Riippuu sovitusta työnjaosta. Jos on esim sovittu, että mies käy töissä ja tekee pidempää päivää elättääkseen perheen, niin kyllä hänen pitää saada nukkua silloin kun siihen on mahdollisuus. Vai meinaatko, että se työssäkäyvä tekee myöa kotityöt ja hoitaa lapset? Sepäs reilu työnjako.

Miksi pitäisi tehdä pidempää työpäivää elättääkseen perheen? Ja kyllä, myös työssäkäyvän pitää hoitaa lapsiaan ja tehdä kotitöitä.

Vierailija
64/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa kun mies ei nuku tarpeeksi. Uniapneaa ja huonot elämäntavat. Mies on jatkuvasti kiukkuinen, eikä jaksa tehdä mitään. Vaihdetaanko?

Vierailija
65/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan kun mulla ja nykyisellä miehellä on sama aamurytmi. Peuhataan usein aamuisin ja sit juodaan aamukahvit. Exä oli iltavirkku ja eleltiin sitten ihan omia aikojamme.

Mulla on myös tuttavapariskunta, joissa molemmat ovat iltavirkkuja ja nukkuvat pitkälle päivään, ovat hyvin tyytyväisiä.

Vierailija
66/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä: minä ansaitsen meistä enemmän ja teen välillä kahtakin työtä. Hoidan lapset jne. Ja olen kertonut miehelleni että mielestäni hänen elämäntapansa ei ole normaali ja että koen epäoikeudenmukaiseksi sen miten itsekkäästi hän toimii. Mutta se ei auta. Minua ahdistaa kun hän nukkuu iltapäivään.

Vierailija
67/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia ahdisti minua silloin, kun lapset olivat pieniä. Mies nukkui usein puolille päivin ja heräsi, kun lapset meni päiväunille. Ja yömyöhään valvoi. Tässä vitutti se, että lapset olivat täysin minun hoidettavina jopa 6 tuntia aamuisin, kun toinen vaan nukkuu.

Vierailija
68/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös puolisolla kuluu sängyssä jopa 12-14 tuntia vuorokaudessa, kun on uniongelmia. Nukkuu vaikka seitsemään asti illalla, jos ei ole "yöllä" saanut nukuttua. Töihin valehtelee, että on sairaana tällaisena päivänä, ja yleensä normaalistikin aloittaa arkena työt vasta 12 maissa (etätyö).

No ilmankos on uniongelmia, kun ei mm. liiku ulkona lainkaan ja rytmi on mitä sattuu. Lounaan syö yleensä 21-23 maissa, jos en sitä valmiiksi hänelle tee. Minäkin olen aamu-uninen, mutta heräilen viikonloppuisin siinä 9-11 nurkilla, ja olisihan se ihanaa edes kerran kuussa syödä aamupala yhdessä ja oikeasti valoisan aikaan käydä yhdessä ulkona. Meillä ei myöskään puolison uniongelmien aikaan ole varsinkaan arkisin parisuhdeaikaa, ja mietityttää miten tämä kuvio järjestetään kun saamme pian perheenlisäystä. Sanonko lapselle vähän isompana vain, että no höh, isällä nyt ei valitettavasti ole pariin viikkoon ollut aikaa meille, mutta ehkä illalla kun hän herää, hän hetken aikaa ehtii olla kanssamme...

Vierailija
69/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos joutuisin tekemään kaiken. Siksi ei ole miestä sotkemassa. Eikä tule. 

Vierailija
70/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla osa tämän päivän itsekeskeisyyttä. Ei perheellinen ihminen voi nukkua klo 14 saakka. Venkuloiko mies muutenkin irti itsensä perheeseen kuuluvista velvoitteista. Mars keskustelemaan....

Vierailija
71/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n mies osallistuu lasten- ja kodinhoitoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi