Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ahdistun siitä että mies nukkuu liikaa?

Vierailija
05.02.2023 |

Mikä mussa on vikana kun ahdistun siitä että mieheni nukkuu puoli päivää? Nytkin sillä oli herätys klo 11 koska tietää että mulla menee fiilis jos se nukkuu liian myöhään. No, ei herää, ei nouse, torkuttaa kelloaan.
Minä hoidan koiran aamukävelyt, lasten aamupalat jne. Sitten mietin mitäjän sitä tänään tekis ja mua rupeaa vituttamaan toi nukkuva mies. Ja se tietää sen. Tietysti jos hänellä olis jotain tärkeää ; duuni, tennis, lento niin silloin kyllä on ajoissa. Mikä mua vaivaa kun meinaan räjähtää!

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis aamuvirkku? No mitäs, räjähteleekö puolisosi sinulle siitä, että heräät tai nukahdat liian aikaisin? Meneekö hänellä fiilis siitä? Jos ei, niin olisiko ihan peiliin katsomisen paikka?

Tämä. Ihmisillä on erilainen sisäinen kello ja jotkut myös tarvitsevat enemmän unta kuin toiset. Lähipiirissä on tällainen nainen, joka ei anna miehensä nukkua, koska on itse vähäuninen ja aamuvirkku. Mies tarvitsisi enemmän unta ja on iltarytminen. Akka sitten repii sen sängystä väkisin, eikä anna mennä esim päiväunille, vaikka mies nukkuu istualleen tuolille.

Minusta tämä on kidutukseen rinnastettavaa toimintaa, enkä ymmärrä miestä, miksi katselee tuollaista. Mies tekee raskasta työviikkoa vuorotyössä ja nainen on lasten kanssa kotona, silti mies ei saa nukkua aamulla vaikka olisi ollut kuinka myöhään töissä. Mies on lihonut ja hänelle on puhjennut autoimmuunisairaus, näyttää muutenkin hirveän väsyneeltä ja huonovointiselta. Ihminen oikeasti sairastuu jos ei saa riittävästi unta.

Että älä kiduta ja sairastuta sitä miestäsi. Etsi joku samanrytminen jos noin kovaa ärsyttää. Tuskin mieskään kiehuu jos sinä alat haukotella ysiltä ja kömmit sänkyyn, kun hän haluaisi katsoa yhdessä illan leffan? Sekoa käytöstä sinulta.

Vierailija
42/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihistoriallisena aikana nukkuva mies oli potentiaalinen riski laumalle, koska hän ei ollut silloin vartioimassa ja suojaamassa laumaa tai metsästämässä. Tämä biologiaan koodattu vaisto naisilla herättää (päivällä) nukkuva mies on edelleen läsnä vahvana vaikka sille ei enää mitään tarvetta nyky-yhteiskunnassa.  Siksi epämääräinen ahdistus ja epälooginen toiminta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis aamuvirkku? No mitäs, räjähteleekö puolisosi sinulle siitä, että heräät tai nukahdat liian aikaisin? Meneekö hänellä fiilis siitä? Jos ei, niin olisiko ihan peiliin katsomisen paikka?

Tämä. Ihmisillä on erilainen sisäinen kello ja jotkut myös tarvitsevat enemmän unta kuin toiset. Lähipiirissä on tällainen nainen, joka ei anna miehensä nukkua, koska on itse vähäuninen ja aamuvirkku. Mies tarvitsisi enemmän unta ja on iltarytminen. Akka sitten repii sen sängystä väkisin, eikä anna mennä esim päiväunille, vaikka mies nukkuu istualleen tuolille.

Minusta tämä on kidutukseen rinnastettavaa toimintaa, enkä ymmärrä miestä, miksi katselee tuollaista. Mies tekee raskasta työviikkoa vuorotyössä ja nainen on lasten kanssa kotona, silti mies ei saa nukkua aamulla vaikka olisi ollut kuinka myöhään töissä. Mies on lihonut ja hänelle on puhjennut autoimmuunisairaus, näyttää muutenkin hirveän väsyneeltä ja huonovointiselta. Ihminen oikeasti sairastuu jos ei saa riittävästi unta.

Että älä kiduta ja sairastuta sitä miestäsi. Etsi joku samanrytminen jos noin kovaa ärsyttää. Tuskin mieskään kiehuu jos sinä alat haukotella ysiltä ja kömmit sänkyyn, kun hän haluaisi katsoa yhdessä illan leffan? Sekoa käytöstä sinulta.

Kenenkään ei pitäisi suostua tuollaiseen.

Ystäväni on samanlainen aamutyranni miehelleen. Miehensä teki aikanaan kahta työtä; toista 7-15 arkisin ja toista neljänä päivänä viikossa arkisin ja viikonloppuisin 18-04. Olin yhtenä lauantaina kahvittelemassa heidän luonaan puoliltapäivin. Mies oli nukkumassa ja ystäväni kävi hänet herättämässä. En voinut olla kysymättä että miksi mies ei saa nukkua kun on tullut töistä kotiin viideltä aamuyöllä. Vastaus kuului että rytmi menee sekaisin.

Niin, siis ystäväni aamuvirkkurytmi. Kahta työtä vaihtelevissa vuoroissa tekevällä ihmisellä ei ole rytmiä, vaan silloin on nukuttava kun on aikaa ja uni maistuu. Mutta aamuvirkut eivät näissä asioissa jousta.

Unen estäminen on väkivaltaa ja kidutuskeino.

Vierailija
44/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukkuu liikaa! Eli alkaa mennä yli 10 h yössä, mikä on kyllä epäluonnollinen unentarve, olisin ennemminkin huolissani. Nukkuuko siis oikeasti liikaa vai sinulle väärään aikaan?

Vierailija
45/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä teki elämäntyönsä liikenteen parissa, lähdöt ja tulot miten sattui, vaikka keskellä yötä. Äiti kaupan alalla, kahta päivävuoroa. Oltiin koko talo täynnä samanlaisia penskoja.

Isä jäi eläkkeelle, napsittiin viinaa, sanoi: sinä joku päivä tulet ymmärtämään kuinka tärkeää on uni/nukkuminen. Nyt se päivä sitten on.

Vierailija
46/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huomaa ap:n ja osan kommentoijien teksteistä, että ei ymmärretä ihmisten erilaisia rytmejä. Iltavirkkua pidetään laiskana. Järkyttävää.

Me olemme puolisoni kanssa iltavirkkuja molemmat. Samoin kaksi lastamme. Viikonlopuissa parasta on kun saa herätä omaan tahtiin ilman kelloja. Loppupäivä on aikaa sinne klo 23 saakka touhuta kaikkea yhdessä.

Arkisin olemme pakotettuja aamuvirkkujen elämään töiden ja koulujen vuoksi. Siksi viikonloppuisin on nukuttava univelat pois. Aamupala on klo 11-12 jos ei ole mitään menoa.

Lasten ollessa pieniä sovimme kumpi herää heidän kanssaan la ja kumpi su, kun heräsivät aikaisin. Toinen sai jäädä nukkumaan ja näin kumpikin sai yhden aamun nukkua rauhassa. Ei ahdistanut yhtään se toisen nukkuminen tuossa kohtaa vaan hyvin soi sen puolisolle.

Ap:n tapauksessa sopisin miehen kanssa että hän hoitaa lasten iltahommat ja nukutukset sekä koiran viennin iltapissalle viikonloppuisin, niin ap saa vuorostaan levätä haluamaansa aikaan. Näin kenenkään ei tarvitse ahdistua ja hommat tulee hoidetuksi.

Vierailija
47/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi hetkeäkään suhteessa ihmisen kanssa, joka pistäisi minut laittamaan vapaa-aamuna herätyksen ihan vain sen takia, ettei "mene fiilis". Ap, olet kauhea. Toki jos kyse on kotihommien tai lastenhoidon jakautumisesta, voitte sopia että mies hoitaa sitten esimerkiksi vaikka iltahommat, tai vuorottelette nukkumisen kanssa mikäli kyse on siitä, että sinäkin haluaisit nukkua.

Vierailija
48/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena nukkunut kirjoitti:

Jostain syystä eritavoin elävät ärsyttävät monia ihmisiä. Entinen avovaimoni oli samanlainen. Kun sitä ei aamulla nukuttanut, en minäkään olisi saanut nukkua. Halusi kuulemma seuraa, mutta kun heräsin, luki tai oli koneella yksinään. 

Mun akassa on samoja piirteitä. Nukun pitkään ja teen vuorotyötä, niin usein valittaa kun yksin joutuu olemaan. Ymmärtäisin, että 3-vuotiaalta lapselta pääsee parku, jos joutuu yksin olemaan, mutta että aikuinen ihminen kitisee samasta asiasta. Joskus vielä kun minulla sipuli palaa, niin totean, että tuossa on ovi. En rupea univelkaisena zombiena elämään.

Vierailija
49/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nukkua jos nukuttaa. Toki voi olla kyse vaikka masennuksesta, mutta älä nyt hyvä ihminen ärsyynny toisen masennuksesta.

Vierailija
50/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteen ja perhe-elämän alussa mies on aika usein venttinolla, Ainakin minä olen ollut. Äläkä pakota miestä esittämään kauppamatkalla mielipiteitä ostoksista. Katso kauppa jossa on sopiva penkki ja sijoita se mies siihen penkiin ja käske odotamaan. Kyllä se siinä penkillä pysyy ylisöpösti. 

Vierailija
51/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sopisitte seuraavan päivän yhteisistä tekemisistä jo edellisenä iltana? Sitten mies tietäis millon pitää olla valmis ja sinun ei tarvitsisi ahdistua ja odottaa, että milloinhan se herää? 

Vierailija
52/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni kykenee kyllä siirtämään jonkin verran rytmiään, hyvin harvassa sellaiset  jotka eivät voi. Etuahan tässäkin mies saa siitä kun  nukkuu kahteen, vaimo on parhaassa tapauksessa aamukuudesta hoitanut lapsia yksin. Ehkä vaimokin haluaisi joskus nukkua pitkään ja tulla valmiiseen ruokapöytään.

Toisen unta ei saa häiritä, kaikki muu menee pieleen jos ei nuku. Mutta jos kyseessä ei ole vuorotyö, aikuisen ihmisen pitäisi edes vähän yrittää säätää rytmiään. Kyllä mullakin uni tulee vaste yhden, kahden maissa yöllä jos en mene nukkumaan heti kun ekan kerran väsyttää 22-23 välillä. Pitkään elinkin niin, mutta lasten takia oli pakko vaihtaa rytmiä.

Sairaudet ovat sitten vielä asia erikseen, masentunut tai unihäiriöistä kärsivä voi viettää sängyssä kymmenenkin tuntia ilman että oikeasti tuntee itsensä virkeäksi. Niitä pitäisi sitten hoitaa erikseen.

Vierailija
53/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta pihtaaminen niin mies herää.

Vierailija
54/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa raskaalta suhteelta. Olen iltavirkku mies, joka on elänyt pitkän avioliiton ja pikkulapsiajat jne. Aina piti sopeutua kompromisseihin ja toisen haluamisiin. Aivan kaikessa. Niin sopeuduinkin silloin, mutta en enää koskaan.

Nyt olen elänyt jo vuosia sinkkuna ja tämä on sen näköistä elämää, kuin haluan elää. Nukun juuri silloin, kun se itselleni sopii. Työni hoidan ja muut välttämättömyydet, mutta muuten elän itselleni.

Niin minäkin ja olen ikäni ollut aamuvirkku,heräten kuudelta.

Vierailija
55/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nukkuu liikaa! Eli alkaa mennä yli 10 h yössä, mikä on kyllä epäluonnollinen unentarve, olisin ennemminkin huolissani. Nukkuuko siis oikeasti liikaa vai sinulle väärään aikaan?

Kuka sanoo, mikä on epäluonnollinen määrä? Voihan olla, että esim. 70% ihmisistä tulee mahtavasti toimeen 8h unilla, mutta entä jos loput ihmisistä tuntee itsensä hyvin levänneeksi vasta yli 10h unien jälkeen? Miksi se olisi epänormaalia, jos se onkin vain yksilöllistä?

Vierailija
56/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis klo on 14.05 ja mies makaa edelleen sängyssä. Ei ole kyse siis siitä etten kestäisi sitä että mies nukkuu myöhempään kuin minä. Mulle sopis hyvin esim klo 11-12. Mutta tämä on mulle ahdistavaa. T ap

Vierailija
57/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoo, mikä on epäluonnollinen määrä? Voihan olla, että esim. 70% ihmisistä tulee mahtavasti toimeen 8h unilla, mutta entä jos loput ihmisistä tuntee itsensä hyvin levänneeksi vasta yli 10h unien jälkeen? Miksi se olisi epänormaalia, jos se onkin vain yksilöllistä?

Kyllä sille vaan ihan diagnoosi on, tuon mukaan tosin raja on 9 h eli heitin sen tunnin lisää enkä edes tarkkaan muistanut.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00385

Paljon on jutuissa, että ihmisen unentarve on 7-9 tuntia. Itsellä se on 8 h ja jos on unihäiriöitä elämässä niin kuin taas on, niin se 1-2 h univaje yössä kyllä haittaa elämää.

Vierailija
58/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis klo on 14.05 ja mies makaa edelleen sängyssä. Ei ole kyse siis siitä etten kestäisi sitä että mies nukkuu myöhempään kuin minä. Mulle sopis hyvin esim klo 11-12. Mutta tämä on mulle ahdistavaa. T ap

Etkö ole huolissasi miehestäsi?

Vierailija
59/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan parasta, että mies nukkuu viikonloppuisin pitkään! Saan touhuta omia juttuja rauhassa aamupäivän, ja iltapäivällä voidaan sitten tehdä yhteisiä juttuja.

Vierailija
60/71 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tyranni.

Tyranni on mies joka pakottaa ap:n hoitamaan yksin lastenhoidon ym työt. Eri asia olis jos pari olis lapseton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi