Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

80-luvun lapset! Jouduitteko pitämään huolen itsestänne, kun vanhempanne olivat aina töissä?

Vierailija
05.02.2023 |

Minä olin aika orpo, kun vanhemmat olivat aina töissä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "aina"? Ihan normi 7-15.30 työpäivät oli molemmilla.

Vierailija
2/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut. Isä oli töissä yleensä 8–16, äiti vuorotyössä. Ekaluokalla olin iltapäivähoidossa koulun jälkeen. Kesällä meillä oli hoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälti joo. Arkisin kun olivat töissä ja viikonloppuisin kun olivat kännissä. Muutin kokonaan omilleni toiseen kaupunkiin 16-vuotiaana, eipä tarvinnut huolehtia kuin itsestäni. Sammunut isä sai maata ihan rauhassa omassa rappukäytävässään

Vierailija
4/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli kotiäiti kunnes erosi ja lähti, ja isän työaika oli 16-22.

Illat olin usein yksin teini-ikäisenä, kuuntelin rokkia valmiina sammuttamaan mankan kun faijan näkyy taas kävelevän parkkipaikalta kotiin.

Vierailija
5/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli kotiäiti, tai teki se jotain siivouskeikkaa joskus iltaisin.

Mutta itse asiassa mua vähän harmitti etten koskaan saanut olla yksin kotona niin kuin kaverit sai.

Vierailija
6/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun vanhemmat olleet töissä vaan joivat viinaa koko ajan kun olin 5-9 vuotias. Tosin ne erosi ja äiti joi viinaa sitten ja lähti välillä viikoksi jonnekkin ja jätti minut ja veljeni kaksin kotiin. Piti opetella tekee itse ruokaa ja varastimme myös kaupasta paljon ruokaa.

Vierailija
7/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paljon yksin. Yh äiti oli vuorotyössä ja olin öitäkin yksin jo ekaluokalta lähtien. Lämmin ruoka oli kotona silloin kuin äiti oli kotona, muutoin söin leipää.

Vierailija
8/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli kotiäitinä aina siihen asti että menin yläasteelle.

Vierailija
9/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Avain kaulaan, markka rahaa bussiin, koulu oli toisella puolella kaupunkia.

Vierailija
10/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama.

Nuoremmat ei oikein hiffaa että kasarilla naiset olivat aika usein kotiäiteinä, vaikka olisivat päässeet töihin.

Kuului konservatiiviseen kulttuuriin.

Vierailija
11/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun äiti oli kotiäiti. Alakoulussa se oli ihanaa ja tehtiin kaikkea äidin kanssa koulupäivän jälkeen. Yläkoulussa olin olisin ollut mielummin yksin. Onneksi silloin äiti lähti välillä ystävänsä luo jopa viikoksi auttelemaan hänen yrityksessään ja silloin mä niin nautin 😁 Mutta äiti oli kyllä paras äiti ikinä

Vierailija
12/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama.

Nuoremmat ei oikein hiffaa että kasarilla naiset olivat aika usein kotiäiteinä, vaikka olisivat päässeet töihin.

No eikä ollut. Naapurilla oli kodinhoitaja mikä hoiti päivän aikana myös lapset kodinhoidon ohella kun vanhemmat oli töissä. Minä taas olin perhepäivähoidossa tai isovanhemmillani. Äiti teki pidempää päivää kuin isä. Kotiäitejä ei ollut missään taloudessa.

Vierailija
13/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama.

No eikä ollut. Naapurilla oli kodinhoitaja mikä hoiti päivän aikana myös lapset kodinhoidon ohella kun vanhemmat oli töissä. Minä taas olin perhepäivähoidossa tai isovanhemmillani. Äiti teki pidempää päivää kuin isä. Kotiäitejä ei ollut missään taloudessa.

Te kommunistit yritätte aina väärentää historiaa.

Vierailija
14/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama.

Joo ja valitettavasti moni sen ajan poika kasvanut niin ettei nähnyt miesten tekevän kotitöitä ollenkaan. Sitten yrittävät toteuttaa samaa perhemallia, vaikka vaimo käy töissä.

Vierailija
15/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanhemmat teki vuorotöitä ja vapaa-ajan dokasivat. Käytännössä sain itse tehdä ruuat ja yrittää vahtia, että pikkuveli pysyi hengissä.

Välillä oli 20mk pöydällä ja lappu, että käy kaupassa.

Itsenäistyihän siinä varhain ja oppi pesemään nyrkkipyykkiä, laittamaan ruokaa jne. Koulukin tuli hoidettua kunnialla läpi.

Aika pitkiä pätkiä tuli oltua yksin ja pikkuveljen kanssa. Nykyisin tuollainen meno ei olisi enää hyväksyttävää. Kasarilla asiat oli kuitenkin toisin.

Vierailija
16/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös mun äiti oli kotiäiti. Alakoulussa se oli ihanaa ja tehtiin kaikkea äidin kanssa koulupäivän jälkeen. Yläkoulussa olin olisin ollut mielummin yksin. Onneksi silloin äiti lähti välillä ystävänsä luo jopa viikoksi auttelemaan hänen yrityksessään ja silloin mä niin nautin 😁 Mutta äiti oli kyllä paras äiti ikinä

80-luvulla ei olle alakouluja ja yläkouluja, oli ala-asteet ja yläasteet.

Vierailija
17/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirsk! Olen 80-luvun lapsi eikä laajassa kaveripiirissäni ollut yhtään perhettä, jossa äiti olisi ollut kotiäiti.

Päivähoitopaikoista oli kyllä hirveä pula. Kunnalliseen päivähoitoon pääsi vain pienituloiset ja hoitopaikkoja etsittiin kauppojen ilmoitustauluillakin.

Usein perheiden piti ottaa yksityinen perhepäivähoitaja, joita oli 80-luvulla paljon enemmän kuin nykyään. Hoitomaksut oli niissä kalliimmat kuin kunnallisella puolella.

Vierailija
18/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ollut koskaan töissä, vaan kotiäitinä.

Vierailija
19/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei ollut koskaan töissä, vaan kotiäitinä.

Äitini oli aina töissä eikä ikinä kotiäitinä. Äitiysloma oli puoli vuotta, sitten menin päivähoitoon.

Vierailija
20/26 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään työhullujen lapsia? Että vanhemmat olleet naimisissa työnsä kanssa? Ap